پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ق.ظ

۰

قدیری ابیانه در گفتگو با صابرنیوز: اگر دولت به خاطر اهداف انتخاباتی به تیم مذاکره کننده فشار نمی آورد آنها می توانستند امتیازات بیشتری به دست آورند و امتیازات کمتری بدهند. اما متاسفانه نگاهی در دولت وجود دارد که انتخابات و تعامل با آمریکا را مهم تر از قضیه هسته ای می داند. در چنین شرایطی حقوق هسته ای جایگاه ویژه خود را در مذاکرات از دست می دهد و این خطای استراتژیک دولت در رابطه آمریکاست.

گروه بین الملل صابرنیوز: موضوع برجام و سفر چند روز آینده رئیس جمهور کشورمان به نیویورک از موضوعاتی است که تحلیلها و گفتگوهای مختلفی پیرامون آن صورت می گیرد.

در همین راستا صابرنیوز به سراغ دکتر قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین الملل و از مدیران سابق وزارت خارجه رفت، تا در گفتگویی کوتاه سخنان وی را بشنویم، در ادامه این گفتگوی کوتاه تقدیم شما خواهد شد.

 

قدیری ابیانه در گفتگو با صابرنیوز پیرامون برجام و هدف اصلاح طلبان از آن اینگونه اظهار داشت: انتظار می رفت که تیم مذاکره کننده در دولت آقای روحانی از تجربیات تیم های مذاکره کننده قبلی و سایر نیروهای خبره در این زمینه  استفاده کند و این تبادل نظرها قبل از نهایی شدن برجام صورت بگیرد تا بتوانیم با تنظیم خوب برجام بهترین نتیجه را بگیریم. اما ظاهرا چنین نشده است. اصلاح طلبان تلاش می کنند از توافق هسته ای با آمریکا و غرب پلی برای پیروزی در مجلس بسازند و وقتی نقاط ضعف برجام مطرح می شود، امکان سوءاستفاده از آن برای انتخابات مجلس را کمرنگ تر می کند فلذا به جای دادن پاسخ منطقی، آقای جلیلی و دیگران را مورد هجوم قرار می دهند.

 

کارشناس مسائل بین الملل این گونه بیان داشت: دولت تلاش میکند از ماجرای برجام پلی برای فتح مجلس بسازد و این را تلویحا و صریحا بیان کرده است. چه بسا به همین دلیل نیز بر هیات مذاکره کننده ایرانی فشار زیادی وارد آورد که از یک سری حقوق بگذرد تا بتواند از آن استفاده داخلی بکند.

آنها تصور نمی کردند که برجام به بحث روز کشور تبدیل شود و کارشناسان فرصت اظهارنظر در مورد آن پیدا کرده و این موضوعات نیز در رسانه ها مطرح و توسط مردم پیگیری شود. لذا به جای پاسخ منطقی به آنچه که کارشناسان مختلف مطرح می کنند به تخریب، جنجال و جنگ روانی دست می زنند.


وی پیرامون فشار بر تیم مذاکره کننده از سوی دولت گفت: از طرف دولت فشار روی تیم مذاکره کننده سنگین بود.  اگر دولت به خاطر اهداف انتخاباتی به تیم مذاکره کننده فشار نمی آورد آنها می توانستند امتیازات بیشتری به دست آورند و امتیازات کمتری بدهند. اما متاسفانه نگاهی در دولت وجود دارد که انتخابات و تعامل با آمریکا را مهم تر از قضیه هسته ای می داند. در چنین شرایطی  هسته ای جایگاه ویژه خود را در مذاکرات از دست می دهد و این خطای استراتژیک دولت در رابطه آمریکاست.


سفیر اسبق ایران در استرالیا پیرامون اهداف برخی افراد از مذاکرات این گونه اظهار داشت: برخی مقامات و همفکران دولت هدف اصلی از مذاکرات را تعامل با آمریکا اعلام کرده اند. هر چند در مذاکرات به دنبال رفع تحریمها هم بودند. چون رفع تحریم ها میتواند دست دولت را در برنامه های اقتصادی مورد نظر بازتر کند اما بروز دادن نقاط ضعف یا بزرگ جلوه دادن ضعفهای اقتصادی کشور توسط دولت، دشمن را در ندادن امتیازات به ایران جری تر می کند.

متاسفانه سیاست تبلیغاتی دولت در این زمینه ها برخلاف مصالح ملی است. هدف اصلی دولت از مذاکرات تعامل با آمریکا بود اما آنچه که مقام معظم رهبری اجازه آن را صادر کردند، هدف اصلی از مذاکرات رفع تحریمها بوده. هدف اصلی نرمش قهرمانانه رفع تحریمها بود.

 

قدیری ابیانه در پایان گفتگوی خود با صابرنیوز پیرامون دیدار روحانی با اوباما گفت: متأسفانه برخی از الان به دنبال این هستند که زمینه دیدار آقای روحانی با اوباما را در سفر به نیویورک فراهم کنند و بعد بگویند اتفاقی بوده و نام آن را دیپلماسی اتفاقی بگذارند.

عده ای خیال می کنند که در صورت انجام این دیدار تمام مشکلات ایران در زمینه اقتصادی و دیپلماتیک حل خواهد شد اما سخت در اشتباه هستند. با اینگونه دیدارها نه تنها مشکلات ما حل نمی شود بلکه بر آنها اضافه هم خواهد شد. اوباما از تماس تلفنی آقای روحانی برداشت ضعیف و نیازمند بودن ایران را کرد.

دیدار رئیس جمهور ایران علاوه بر اینکه با مبانی جمهوری اسلامی در تضاد است، جز ضرر هم جیز دیگری برای ما ندارد.  توصیه بنده به رئیس جمهور محترم این است که به هیچ وجه تن به چنین تماسی که جز ضرر چیزی ندارد، ندهند.

۹۴/۰۷/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">