پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۲۹ ق.ظ

۰

محمد‌حسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران به تنهایی تاکنون در کنار ملت سوریه موجبات عدم پیروزی تروریست‌هایی شده است که در قساوت زبانزد عالم هستند و مورد حمایت قدرت‌های غربی عربی و عبری و دولت ترکیه هستند.
وی افزود: حمایت ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه موجبات شکست سیاست‌های صهیونیستی در منطقه شده است غربی‌ها تروریست‌های چچنی را به مشارکت برای سرنگونی دولت سوریه و عراق فرا خوانده‌اند و از آنها حمایت کردند، روسیه حق دارد نگران بازگشت این تروریست‌ها به سرزمین خویش باشند.
وی همچنین گفت: ضمن اینکه وجود دولت مستقل در سوریه و عدم سلطه غرب بر آن کشور با منافع استراتژیک سوریه انبطاق دارد لذا روسیه نیز به جمع کشورهای ایران، سوریه و عراق و حزب‌الله پیوست تا با تروریست‌ها مبارزه شود.
وی خاطر‌نشان کرد: این مشارکت تاکنون آثار مثبتی به جای گذاشته در حقیقت روسیه متوجه شده در رابطه با ایران، عراق و سوریه فریب غرب را خورده است و تلاش دارد مسیر خود را اصلاح نماید.
متن گزارش روزنامه سیاست روز به شرح زیر است:
ارزیابی عملکرد روسیه در کنار محور ایران و مقاومت
مهار تروریست‌های منطقه با فرمول نهایی تهران - مسکو محقق می‌شود
 

ناظران سیاسی معتقدند حضور روسیه در کنار محور تهران و مقاومت، با ارکان نظامی‌اش برای مقابله با تروریست‌های تکفیری در برابر جبهه آمریکا و متحدان عربی‌اش می‌تواند ضمن پایان دادن به بحران سوریه، باقیمانده‌های تروریست‌های تکفیری را در منطقه نابود کند.
صحنه تحولات سوریه، زمینه مساعدی را برای برجستگی عینی نقاط اشتراک ایران و روسیه در قبال تحولات بین‌المللی و منطقه خاورمیانه فراهم ساخته است. هر دو کشور به دلایل مختلف تاریخی، ژئوپلتیکی و حفظ منافع و امنیت ملی خود با گسترش حوزه نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان غرب در مناطق پیرامون خود مخالف هستند. از این‌رو است که تهران و مسکو طی سال‌های اخیر، مواضع انتقادی مشابهی را در قبال اتخاذ رویکردهای یک‌جانبه در مناسبات بین‌الملل از سوی ایالات متحده اتخاذ کرده‌اند.
نگرش هر دو کشور به تحولات کنونی سوریه را باید در نگرانی مشترک از گسترش دامنه نفوذ جهان غرب در منطقه استراتژیک خاورمیانه برشمرد. روس‌ها به خوبی بر این نکته واقفند که با گسترش گروهک‌های تروریستی که به شدت از سوی کشورهای عربی - غربی پشتیبانی می‌شوند و نیز سرنگونی نظام سیاسی کنونی سوریه کل منطقه زیر سلطه غرب بویژه آمریکا قرار می‌گیرد و این برای روسیه‌ای که در حال احیاء شدن است یک زیان بزرگ تلقی می‌شود.
ایران نیز سوریه را نقطه مهم و استراتژیک در محور مقاومت علیه اسرائیل و جهان غرب در منطقه می‌بیند. از این‌رو، سقوط دولت کنونی و نیز گسترش نفوذ تروریست‌ها به هیچ عنوان در راستای منافع استراتژیک ایران و روسیه قرار ندارد.
اهمیت این مساله تا بدان جاست که در شرایط حاضر روسیه با تمام قدرت وارد صحنه تحولات سوریه شده است. در حوزه سیاسی، سرسختانه در مقابل درخواست محور غربی - عربی - ترکی برای تغییر رژیم در سوریه ایستادگی نمود و هم‌اکنون نیز برای حمایت از سوریه و مبارزه با تروریسم به اقدام نظامی در چارچوب حملات هوایی روی آورده است.
به گزارش شبکه خبر، روسیه امروز مطمئن است که نه غربی‌ها و نه حتی عرب‌ها به دنبال ثبات در سوریه نیستند، اما در عین حال در چهار سال اخیر روسیه امیدوار بود که ارتش بشار اسد با حمایت‌ها و پشتیبانی ایران بتواند ثبات سیاسی خود را بدست آورد که بعد از رفتارهای دوگانه طرف غربی بویژه در موضوع گروه‌های تروریستی در سوریه، این کشور به این نتیجه رسید که سوریه به تنهایی نمی‌تواند با این گروه‌های تروریستی مبارزه کند و دیدار و گفت‌وگو با اولاند در اجلاس پاریس با همین هدف صورت گرفت.
از سویی دیگر روسیه که برای مبارزه با تروریسم در کنار جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان به عنوان مبارزان واقعی با تروریسم قرار گرفته در حوزه سیاسی نیز به دنبال راهکاری برای پایان نقش‌آفرینی منفی آمریکا و متحدانش در قبال دمشق می‌باشد که البته لجبازی کودکانه این کشورها بر مواضع زیاده‌خواهانه و غیر‌منطقی و نتیجه‌بخش بودن راهکار سیاسی تردیدهای بسیاری ایجاد کرده است.
در بخشی از این رفتارهای غیر منطقی مقامات آمریکایی تاکید کردند پذیرنده اسد در مراحل انتقالی نمی‌باشند. در این میان در اقدامی تبلیغاتی برای ایجاد تردید در باب حمایت روسیه از سوریه، کری وزیر خارجه آمریکا پس از پایان نشست ۴‌جانبه با همتایان روسی، ترکیه‌ای و عربستانی خود درباره بحران سوریه در وین گفت: «نشستی مفید بود و نظرات جدیدی مطرح شد». لازم به ذکر است روسیه این ادعاها را رد کرده و گفته هیچ توافقی برای تغییر نظام سوریه صورت نگرفته است. خبر دیگر آنکه لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حضور مصر، اردن، قطر و ایران را برای حل مسئله سوریه ضروری عنوان کرد. همچنین چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل بر اشتراک ‌نظر رویکرد کشورش با ایران در زمینه حل بحران سوریه تاکید کرد.
داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرد که این کشور برای حل بحران سوریه مرحله انتقالی را نمی‌پذیرد که شامل باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت باشد. در واکنش به ادعاهای آمریکا و متحدانش، مدودوف نخست‌وزیر روسیه گفته است این کشور تنها برای دفاع از تمامیت ارضی سوریه از مردم این کشور حمایت می‌کند و این خود مردم سوریه هستند که رهبرشان را انتخاب می‌کنند. در این میان موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد ایران بخشی از راه‌حل در پایان دادن جنگ در این کشور باشد.
رویکرد عربستان در قبال سوریه و حمایت ایران از این کشور نیز بسی جای تامل دارد چراکه این کشور همسو با سیاست‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی در این چهار سال ضمن حمایت همه جانبه از تروریست‌های تکفیری موضع گیری‌های تندی نیز علیه تهران و حمایت کشورمان در قبال سوریه و دولت مردمی این کشور دارد و بارها جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرده است چنانچه وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای آمریکایی‌اش که به ریاض سفر کرده است بار دیگر ایران را اشغالگر خواند و گفت تهران مداخله‌ای منفی در امور کشورهای دیگر دارد.»
رویکرد خصمانه عربستان علیه ایران و اتهام‌زنی وی به تهران برای دخالت در امور کشورهای منطقه در حالی مطرح می‌شود که این رژیم از فروردین تا هم‌اکنون کشور یمن و مردم بی‌گناهاش را زیر آماج آتش هواپیماهای جنگی خود قرار داده است.
در هر صورت با توجه به منافع مشترک جمهوری اسلامی با روسیه شکی نیست هر دو طرف، خواهان ثبات سیاسی در سوریه‌اند. زیرا روسیه مطمئن است که اگر داعش و گروهک‌های تروریستی در منطقه از بین نروند، دیر یا زود خود را به خاک روسیه می‌رسانند و طبیعتا امنیت روسیه را نیز به خطر می‌اندازند.
از طرفی دیگر آمریکا و هم‌پیمانانش خواهان ثبات سیاسی در سوریه نیستند و در حقیقت سوریه را بدون بشار اسد می‌خواهند، حقیقت این است که با سقوط سوریه اولین کشوری که آسیب می‌بیند، ایران است و طبیعتا موقعیت خود را در منطقه از دست خواهد داد.
برای همین جمهوری اسلامی ایران از زمان شروع حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه حمایت رسمی خود را اعلام داشت چنانچه چند روز پیش افخم سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران عملیات نظامی روسیه علیه گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه را گامی در راستای مبارزه علیه تروریسم و در مسیر حل بحران جاری ناشی از آن در منطقه می‌داند.
پیشتر نیز وزیرخارجه کشورمان در جواب سوالی درباره سوریه و نقش جدید روسیه نیز گفت: براین باوریم که همه جامعه بین‌المللی باید در مورد سوریه به منظور مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه ما همکاری کند ولی متاسفانه تاکنون توجهات جدی برای مقابله با این موضوع وجود نداشته است و امیدواریم ابتکار روسیه تغییری در این وضعیت ناگوار ایجاد کند.

بحران سوریه با فرمول تهران - مسکو مهار می‌شود
حسن هانی‌‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با سیاست روز به عملکرد اتحاد تهران - مسکو برای مبارزه علیه گروهک‌های تروریستی بویژه در سوریه اشاره کرد وگفت: در واقع جبهه‌ای که در مقابل جبهه آمریکا، عربستان و قطر با حضور ایران، روسیه و چین و نیز مقاومت اسلامی شکل گرفته توانسته در طول ماه‌های گذشته وضعیت میدانی سوریه را به سود دولت بشار‌اسد تغییر دهند.
وی افزود: در طول ۵۴ ماهی که از بحران سوریه می‌گذرد آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه همه امکانات مالی و لجستیکی خود را در اختیار گروهک تروریستی قرار دادند، هدف آمریکا و غرب سرنگونی قطع محور دمشق، بیروت و تهران و نیز جبهه مقاومت اسلامی از صحنه لبنان است، لذا در طی این مدت به دستور آنها ۳۶ میلیون دلار در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار دادند با این حال بحران سوریه همچنان ادامه دارد و آمریکا و غرب پس از بروز بحران آوارگان سوریه سیاست‌های خود را تغییر دادند.
هانی‌زاده معتقد است ،مهاجرت صدها هزار نفر از مردم سوریه به سمت اتحادیه اروپا چالشی جدی برای کشورهای غرب ایجاد کرده است و لذا دولت روسیه با استفاده از فضای موجود حضور نظامی خود را در سوریه گسترش و این دولت با اعزام ده‌ها هواپیمای جنگی توانست شمار زیادی از گروهک‌های تروریستی را سرکوب کند.
وی در ادامه گفت: این دو عامل یعنی سرکوب گروهک‌ تروریستی و مهاجرت مردم سوریه به سمت اتحادیه اروپا موجب شده که آمریکایی‌ها درصدد یافتن یک راه‌حل سیاسی در سوریه برآیند نشست اخیر وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان در وین نیز نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه بر آمده است.
وی در پایان خاطر‌نشان کرد: این امر دلیلی بر شکست سیاست‌های آمریکا، عربستان و قطر در سوریه تلقی می‌شود و لذا اکنون محور تهران، مسکو، دمشق و بیروت در مقابل محور آمریکا، عربستان و قطر و ترکیه تقویت شده و بحران سوریه می‌رود تا براساس فرمول ایران و روسیه مهار شود.

مشارکت روسیه با محور تهران و حزب‌الله به پیروزی نهایی علیه تروریست‌ها می‌انجامد
محمد‌حسن قدیری‌ابیانه دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز گفت: ایران به تنهایی تاکنون در کنار ملت سوریه موجبات عدم پیروزی تروریست‌هایی شده است که در قساوت زبانزد عالم هستند و مورد حمایت قدرت‌های غربی عربی و عبری و دولت ترکیه هستند.
وی افزود: حمایت ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه موجبات شکست سیاست‌های صهیونیستی در منطقه شده است غربی‌ها تروریست‌های چچنی را به مشارکت برای سرنگونی دولت سوریه و عراق فرا خوانده‌اند و از آنها حمایت کردند، روسیه حق دارد نگران بازگشت این تروریست‌ها به سرزمین خویش باشند.
وی همچنین گفت: ضمن اینکه وجود دولت مستقل در سوریه و عدم سلطه غرب بر آن کشور با منافع استراتژیک سوریه انبطاق دارد لذا روسیه نیز به جمع کشورهای ایران، سوریه و عراق و حزب‌الله پیوست تا با تروریست‌ها مبارزه شود.
وی خاطر‌نشان کرد: این مشارکت تاکنون آثار مثبتی به جای گذاشته در حقیقت روسیه متوجه شده در رابطه با ایران، عراق و سوریه فریب غرب را خورده است و تلاش دارد مسیر خود را اصلاح نماید.

http://www.siasatrooz.ir/vdcjoyeh.uqexhzsffu.html

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴
۹۴/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">