پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۴۸ ق.ظ

۰

رویداد‌های اخیر کشور فرانسه و اقدامات و اظهارنظرهای مقامات کشورهای غربی با محوریت «11 سپتامبر پاریس»، ما را بر آن داشت تا در این خصوص با دکتر قدیری‌ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا و همچنین رایزن مطبوعاتی سابق ایران در استرالیا به گفت‌وگو بپردازیم.

حزب‌الله سایبر – سرویس سیاسی: حملات داعش به فرانسه که در روزهای اخیر اتفاق افتاده و غربی‌ها هم تبلیغات و مانور گسترده‌ای برای مظلوم‌نمایی پیرامون آن داشته‌اند را به چه منظور و با چه هدفی ارزیابی می‌کنید؟

دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه: تحولات مهمی در که سوریه اتفاق افتاده، شکست‌های پی‌درپی داعش بر اثر مقاومت سوری‌ها و همچنین مشارکت روسیه در بمباران مواضع تروریست‌ها اعم از داعش و سایر گروه‌های تروریستی، طبیعتاً اسرائیل و صهیونیست‌ها، آمریکا و غرب را ناراضی کرده است. داعش نیز، از ضرباتی که متحمل شده قطعاً رضایت ندارد؛ بلکه شکست را جلوی چشمان خود می‌بیند. ضمن اینکه پیرو بریدن سر اتباع غربی توسط داعشی‌ها، بین داعش و حامیان سابقش اختلافاتی بروز کرده. شاید اوضاع داعش از دست البغدادی خارج شده باشد، چون البغدادی عامل دست‌نشانده آمریکا، انگلیس و اسرائیل است و این مطلب را اسنودن، افشاگر مسائل امنیتی قبلاً اعلام کرده بود از جمله اینکه البغدادی در اسرائیل به مدت یک‌سال دوره خطابه دیده است و...

از سوی دیگر شواهد متقنی وجود دارد که تروریست‌های مجروح شده و از جمله داعشی‌ها، در بیمارستان‌های اسرائیل مداوا می‌شوند. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که مرکز فرماندهان داعشی را بمباران کرده‌اند؛ سپس معلوم شد که اجلاس فرماندهانی را معدوم کرده‌اند که درصدد عزل البغدادی تشکیل شده بود. این هم بسیار مشکوک به نظر می‌رسد. ضمن اینکه نشان از اختلاف در درون گروه داعش دارد.

هرچند البغدادی مزدور است، اما با هدایت اسرائیل، آمریکا و انگلستان، توانسته است افراد معتقدی را جلب خود کند؛ که خود را مسلمان معتقد دانسته و حاضرند از جان‌شان مایه بگذارند. زیرا نمی‌توان عناصر انتحاری را مزدور نامید؛ چرا که کسی برای مزد از جان خود نمی‌گذرد. بعید نیست این نوع عناصر معتقد و جان بر کف - هرچند منحرف - خواستار انتقام از غربی‌ها به خاطر مسائلی هم‌چون اهانت به مقدسات اسلامی و امثالهم باشند و این عملیات را حتی خارج از اراده البغدادی انجام داده باشند؛ مگر اینکه دستور این کار را از اسرائیل دریافت داشته باشند. به عبارتی می‌توان گفت از این نوع عملیات و کشتار، اسرائیل نیز در جهت اسلام‌هراسی سود می‌برد، همانگونه که قرائن نشان می‌دهد که انفجار برج‌های دوقلو در نیویورک با اطلاع قبلی صهیونیست‌ها صورت گرفته و زمینه را برای تهاجم آمریکا به عراق و افغانستان فراهم کرد.

 

به نظر شما در پی این اتفاق نیز ممکن است فرانسه و همپیمانانش درصدد حمله گسترده نظامی به سوریه و کشورهای دیگر خاورمیانه که درگیر با داعش هستند بربیایند؟

البته چون داعش این عملیات را برعهده گرفته، حمله به کشور سوریه برای کنار زدن بشار اسد، توجیه منطقی ندارد. اما غربی‌ها برای اقدامات این‌چنینی به دنبال بهانه هستند؛ هرچند بهانه‌شان غیرمنطقی باشد. البته در شرایط فعلی که روسیه به تقاضای دولت سوریه وارد کارزار شده، قدری مشکل است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که فرانسه عملیات و حملات هوایی خود را علیه سوریه افزایش داده؛ هرچند گفته می‌شود که این عملیات علیه داعش است.

در قضیه لیبی هم بعضاً این تحلیل وجود داشت که در صورت دخالت نظامی غربی‌ها، روسیه نیز مستقیماً دخالت خواهد کرد. اما دیدیم که فرانسه و بقیه کشورها وارد نبرد در لیبی شدند اما روسیه هیچ دخالتی نکرد؛ چه ضمانتی وجود دارد که این اتفاق درباره سوریه نیفتد؟

در سوریه، روسیه دخالت کرده و در حال انجام عملیات است؛ ضمن اینکه منافع روسیه، در سوریه و لیبی با هم متفاوت است. درهرحال، ما شاهد گسترش اسلام‌هراسی خواهیم بود. اسلام‌هراسی‌ای که از قبل جاری بود؛ همانطور که دیروز خبر تهاجم عده‌ای به بزرگترین مسجد فرانسه پخش شد. قطعاً مسلمانان و به ویژه بانوان مسلمان که حجاب‌شان نشان دهنده اسلام‌شان است و نیز مراکز اسلامی، مورد تعرض بیشتر واقع خواهند شد؛ چه در فرانسه، چه در سایر کشورهای غربی. این نوع مظالم، می‌تواند مسلمانان را به سمت افراط‌گرایی و یا رویارویی افراط‌گرایانه سوق دهد. و این اختلافات به صورت پلکانی تشدید گردد.

۹۴/۰۸/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">