پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۳۵ ق.ظ

۰

تراز: کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه مطابق با معیارهای تنبلی اجتماعی، ایرانی‌ها بعد از اعراب در جهان مقام دارند و این زیبنده ما نیست، گفت: ما چه تحریم باشیم و چه نباشیم؛ باید پایه‌های اقتصاد در کار و تلاش آحاد مردم استوار باشد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا مؤلف کتبی همچون توهم نفتی و اقتصاد استراحتی، کلید‌های پیشرفت، سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی، از خود تحریمی در اقتصاد معتاد به نفت، عزم ملی مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی و... اعتقاد دارد که اقتصادی ایران، یک اقتصاد استراحتی است و به همین دلیل تحقق اقتصاد مقاومتی اجتناب‌ناپذیر است.

اقتصادی ایران به‌جای وابستگی به کار و تلاش آحاد مردم، به نفت وابسته است
محمدحسن قدیری ابیانه در گفتگو با تراز، در پاسخ به این سؤال که وضعیت امروز اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: مشکل بزرگ اقتصادی ایران این است که اقتصاد به‌جای اینکه به کار و تلاش آحاد مردم وابسته باشد، به نفت بستگی دارد.
وی افزود: در حقیقت اقتصادی ایران اقتصاد استراحتی است. بیشترین تعطیلات مناسبتی، کمترین ساعت مفید کاری، پایین‌ترین سن بازنشستگی در دنیا، مصرف‌گرایی و اسراف بیش‌ازحد از ویژگی‌های اقتصاد کشور ما است.
کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه عمده مقصر خود مردم هستند، گفت: این نگاه و فرهنگ غلط کار و مصرف در انتخابات هم اثر خود را گذاشته است و کسانی که وعده‌های بزرگ و نشدنی دهند، رأی مردم را به دست می‌آورند.

اقتصاد کشور غیر شفاف است
قدیری ابیانه با بیان اینکه تعطیلات مناسبتی ایران سه برابر آمریکا است، بیان داشت: امریکا و آلمان سن بازنشستگی را به ۶۷ سال رساندند، اما در ایران این سن را  به ۵۰ سال رساندیم، یعنی یک تفاوت ۱۷ ساله که در این مدت آمریکا و آلمان به یک نفر حقوق می‌دهند و ما دو نفر شاغل و بازنشسته است.

وی بیان داشت: اقتصاد کشور غیر شفاف است؛ علت آن قیمت یارانه‌ای کالاها به‌ویژه قیمت سوخت است و اصولاً این قیمت‌های یارانه‌ای علامت غلط اقتصادی می‌دهد؛ حتی سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد ظاهراً سود ده هستند، اما باطناً برای اقتصادی ملی زیان‌آور است.
کارشناس عالی امور استراتژیک ادامه داد: کارخانه‌های ما وقتی قیمت گازوئیل به لیتری ۲۵۰ تومان افزایش پیدا می‌کند، اعلام می‌کنند که توان فعالیت را ندارند، درحالی‌که قیمت سوخت لیتری ۳ هزار تومان است و در کشورهای دیگر مانند ترکیه علاوه بر دریافت پول سوخت، مالیات هم می‌گیرد و تولیدکننده به دولت کمک هم می‌کند.

توهم در مورد میزان درآمدهای نفتی معضل بزرگ اقتصاد ایران
سفیر سابق ایران در مکزیک، گواتمالا، بلیز و استرالیا با بیان اینکه در ایران بلافاصله ناله کارخانه‌های با افزایش قیمت سوخت بلند می‌شود، گفت: کارخانجات برای تولید احداث می‌شود و از محل سود تولید و پرداخت مالیات باید به اقتصادی کشور کمک کند.
قدیری ابیانه تصریح کرد: کشور علاوه وابستگی به اقتصادی نفت، دچار یک معضل بزرگ‌تر و عظیم‌تری است که مسئله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی زیادی برای ما به بار آورده، است و آن هم توهم در مورد میزان درآمدهای نفتی است که در جامعه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تصور مردم از درآمدهای نفتی ده‌ها، صدها و گاه هزاران برابر واقعیت است، اظهار کرد: در بودجه سال ۹۱ که بیشترین رقمی درآمد نفتی پس از انقلاب در آن ثبت‌شده و بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان بود؛ که این رقم هم محقق نشد اما براساس آن به ازای هر ایران ۶۷ هزار تومان در ماه است درحالی‌که تصور مردم میلیون و میلیاردی بوده و است.
کارشناس عالی امور استراتژیک افزود: مردم ما دست بگیر دارند و توقع حمایت شدن دارند، همه دنبال سهم خواهی هستند و اصولاً فکر می‌کنند با این درآمد می‌توان همه نیازهای و مشکلات کشور را برطرف کرد.
مدیر تأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به نام سال ۹۴، گفت: اگر مبلغ ۶۷ هزار تومان در ماه هزینه هیچ کاری نشود و همه آن را در اختیار یک فرد قرار دهند که مشکل مسکن را با آن حل کند، امکان‌پذیر نیست؛ لذا باید این توهم را در جامعه بزدایم و مردم آموزش ببینید که به‌جای دست بگیر، دست بده داشته باشند؛ بجای ابنکه استمداد بطلبند، امداد برسانند.

۳۰ میلیارد دلار هدررفت در سال ۹۲
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که تحریم‌ها بر کشور اثر منفی گذاشت، وجود همین اقتصادی استراحتی  و غیر مقاومتی است. براساس گفته‌های وزیر نفت در سال ۹۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار هدر رفت و اضافه مصرف سوخت داشتیم.

قدیری ابیانه با بیان اینکه با ۳۰ میلیارد دلار می‌توانستیم پالایشگاه‌هایی به ظرفیت ۲.۵ میلیون بشکه نفت احداث کنیم، گفت: این اقدام ایران را برای همیشه از خام فروشی نفت نجات می‌داد، اما این اقدام انجام نشد.
کارشناس عالی امور استراتژیک ادامه داد: کماکان به خاطر ارزانی قیمت سوخت، قاچاق سوخت بیداد می‌کند و سرمایه‌های کشور را بر باد می‌دهد. اسراف در مصرف سوخت و از آن‌طرف بی‌توجهی به سایر منابع انرژی مثل انرژی خورشیدی از مسائلی است که متأسفانه در کشور ما کاملاً به چشم می‌خورد.
به گفته وی، عدم سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز و اختصاص این سرمایه‌ها به‌صورت یارانه سوخت و ارزان بودن آن باعث شده، کشورهای همسایه از منابع مشترک چند برابر ما استفاده کنند و از این بابت زیان بزرگی به کشور ما وارد شده است.

اگر تحریم‌ها کامل هم لغو شوند، وضعیت به قبل از تحریم بر‌نمی‌گردد
مؤلف کتاب توهم نفتی و اقتصاد استراحتی، با اشاره به اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند اگر تحریم‌ها برداشته شود، اقتصادی کشور وضعیت اقتصادی کشور خوب خواهد شد، گفت: اگر تحریم‌ها کامل هم برداشته شود وضعیت به قبل از تحریم بر‌نمی‌گردد، زیرا در آن زمان قیمت نفت حداکثر بود و اکنون در حداقل.
قدیری ابیانه افزود: براساس پیش بینی سازمان‌های بین‌المللی ایران در سال جاری می‌تواند، ۲۳ میلیارد دلار نفت بفروشد که با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی یعنی به ازای هر ایرانی ۲۴ دلار که باید هزینه‌ها را از آن کم کرد؛ البته این در شرایط است که تحریم برداشته شود و بتوانیم پول نفت را پس بگیریم.
کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: با توجه به این شرایط، تحقق اقتصاد مقاومتی اجتناب‌ناپذیر است. حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود؛ باید اقتصادی کشور به کار و تلاش آحاد مردم متکی باشد و دولت و مجلس باید به وظیفه خود در این رابطه عمل کنند، که هیچ‌کدام به این وظیفه درست عمل نکردند.

ذبح هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت و مجلس است/یارانه دادن از اقتصاد به انتخابات حزبی و جریانی
وی با اشاره به اینکه دولت قصد افزایش قیمت سوخت را نداشت و ندارد، تأکید کرد: مجلس در بودجه ۹۴ تصویب کرد فقط 5درصد به قیمت سوخت اضافه شود، درحالی‌که تورم خیلی بیش از این‌ است؛ در حقیقت این تصمیم دولت و مجلس به معنی ذبح هدفمندسازی یارانه‌ها است و عقب‌گرد از سیاست‌هایی که باید دنبال می‌شود.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در خصوص اینکه قرار شد این ۵ درصد را دولت از جیب خود بپردازد، گفت: دولت بدهکار است و به بدهکاری‌های خود اضافه می‌کند و این اقدام دولت یارانه دادن از اقتصاد به انتخابات حزبی و جریانی است. دولت می‌داند این کار اشتباه و به نفع کشور و مملکت نیست.
قدیری ابیانه با اشاره به اینکه دولت محبوبیت خود را، جلوگیری از اقداماتی که به ضرر کشور باشد، نمی‌بینید، بیان داشت: دولت به‌جای اینکه به مصلحت مردم عمل کند، به خوشایند مردم نگاه می‌کند و ماه‌به‌ماه بر بدهی‌های دولت اضافه می‌شود؛ متأسفانه دولت به فکر امروز خود است، تا به فکر فردای مردم.
کارشناس عالی امور استراتژیک به نقش اقتصادی مقاومتی پرداخت و گفت: متأسفانه مردم خود را مخاطب این پیام ندانستند و به آن عمل نکردند، هرچند در شعار سال گذشته عبارت عزم ملی قبل از مدیریت جهادی آمده بود. همچنین دولت حاضر نیست در این راستا عمل و اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

باید پایه‌های اقتصادی در کار و تلاش آحاد مردم استوار باشد
وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد اقتصاد مقاومتی را عملی کند، ممکن بخشی از محبوبیت خود را از دست بدهد ولی می‌خواهد بتواند در انتخابات بر مجلس دست یابد و آن را توسط عناصر خودش فتح کند.
قدیری ابیانه در خصوص چرا مقام معظم رهبری در چند سال اخیر عنوان های اقتصادی برای سال‌ها انتخاب کردند، گفت: دشمن اقتصاد را هدف قرار داده است و اقتصاد کشورهای اسلامی باید قوی باشد. اگر اقتصاد ما اشکالی داشته باشد، دشمنان دست بر همین اشکال می‌گذارد و سعی می‌کند نظرات خود را تحمیل کنند. ما چه تحریم باشیم و چه نباشیم؛ چه تهدید علیه ما باشد؛ چه نباشد، باید پایه‌های اقتصاد کشور بر کار و تلاش آحاد مردم استوار باشد.


تنبلی اجتماعی در کشور ما حاکم شده است
مدیر تأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام با بیان اینکه یک تنبلی اجتماعی در کشور ما حاکم شده است، اظهار داشت: مطابق با معیارهای تنبلی اجتماعی، ایرانی‌ها بعد از اعراب در جهان مقام دارند و این زیبنده ملت ما نیست.
کارشناس عالی امور استراتژیک با بیان اینکه راه پیشرفت کشور به تحقق شعارهای سالی است که رهبری تعیین فرمودند، بیان کرد: اگر همگی پیام‌های مقام معظم رهبری و شعارهای سال را عملی می‌کردیم و خود را مخاطب پیام‌ها می‌دیدیم و در راستای آن تلاش می‌کردیم، دشمن امیدی به تحریم نمی‌بست.

۹۴/۰۹/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">