پیروزی روحانی، گرفتن ماهی از آب گل آلود بود
پیروزی روحانی، گرفتن ماهی از آب گل آلود بود/
تفکرات هاشمی مثل بنی صدر شده،امیدوارم منتظری نشود /
هاشمی درصدد تضعیف ولایت فقیه است /
دولت تخلفاتی را به وضوح در انتخابات انجام می دهد /
هشت برابر وعده ۱۰۰ روزه گذشت/
امیدوارم این دولت چهار ساله باشد /
لیست مسئولین فتنه گر در جیب صادق خرازی است/
دولت احمدی نژاد دولت ساده زیستی بود /
مشایی صلاحیت مسئولیت ندارد.
به گزارش اختصاصی سخنگو ، محمدحسن قدیری ابیانه متولد سال ۱۳۳۳ ، دیپلمات ایرانی دارای مدرک دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه ۱ و عضو نظام مهندسی، مدیر تأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا و عضو شورای بینالملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز میباشد. وی از نامزدان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲است که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد. او هنگام ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور، پس از سخنرانی مهندس اسفندیار رحیم مشایی، احمدی نژاد را به تبلیغ برای مشایی در سفرهای استانی و برنامههای مختلف و هزینه کردن میلیاردها تومان از پول بیت المال برای اینکار متهم کرد که موجب درگیری در سالن کنفرانس وزارت کشور شد.
حال در نزدیکی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبرنگار سخنگو به گفت و گو با وی پرداخته است که مشروح این گفت و گو توسط سخنگو در ذیل منتشر می شود:
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عرض می کنم خدمتتان و ممنونتم که وقت خودتون رو در اختیار پایگاه خبری سخنگو گذاشتید.
آقای دکتر یه کم از عقب تر شروع می کنیم از سال ۹۲ که شما در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا به وزارت کشور تشریف بردید و ثبت نام کردید، در وزارت کشور یه مسائل رخ داد و حضرتعالی سخنانی رو درباره آقای مشایی گفتید و اتفاقات و انعکاساتی که اونجا رخ داد می خواستم در این باره کمی توضیح بدید:
- بسم الله الرحمن رحیم / من اون ایام احساس می کردم که ممکنه فتنه دیگری در کشور رخ دهد در انتخابات ، آقای احمدی نژاد مایل بود آقای مشایی رو ریس جمهور کنه و از قبل پیدا بود و این علی رغم این بود که مقام معظم رهبری فرموده بودند که مشایی برای سمت معاونت ریاست جمهوری مناسب نیست و احتمال می دادم که اگر فتنه ای رخ بدهد ایشون نیز وارد بازی به نوعی بشه در حمایت از آقای مشایی چون معتقد بودم قطعا آقای مشایی رد صلاحیت میشد لذا تو این فکر بودم که من چگونه می تونم در مقابل فتنه بایستم و میدونستم قطعا رد صلاحیت هایی خواهد بود گفتم اگر من به عنوان یک اصواگرای شناخته شده ثبت نام بکنم با توجه به تعدد نامزدها امکان تایید صلاحیت براشون وجود نداره بعد به عنوان یک نامزد اصولگرای احراز صلاحیت نشده می تونم از شورای نگهنان و نظام در مقابل فتنه ها بهتر دفاع بکنم ، ثبت نام رو هم گذاشتم برای روز و لحظه آخر ، من اون موقع که سفیر بودم در مکزیک ، وقتی وارد اونجا شدم برای اولین بار یه نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران بود پر از مجسمه های مستهجن ، برهنه معاشقه و تعجب کردم از این مجسمه ها که به عنوان آثار تاریخی ایران در آنجا نمایش داده شده بود
- آقای دکتر چه سالی ؟
- سال ۱۳۸۶
روزهای پایانی نمایشگاه بود و قرار بود این نمایشگاه که تمام شود به نمایشگاه دیگری منتقل شود
- نمایشگاه رو چه سازمانی برگزار کرده بود؟
- سازمان میراث فرهنگی ، از یک نظر خیلی موفق بود که حدود یک میلیون نفر بازدید کننده هم داشت ولی خب چیزی که در اونجا کمتر دیده میشد آثار اسلامی و چیزی که در اونجا بیشتر دیده می شد این مجسمه های مستهجن بود و سر این مسئله ما اختلاف پیدا کردیم با آقای مشایی به نحوی که من با آقای بقایی که اومده بود اونجا به او و به آقای مشایی اعلام جنگ کردم ، تازه من اومده بودم و سفیر شده بودم اونجا ، به هر حال معتقد بودم چنین فردی به هیچ وجه صلاحیت مسئولیت نداره چه برسه به ریاست جمهوری ، گفتم میرم ثبت نام می کنم ، گذاشتم روز آخر ساعت آخر ، یه نامه ای هم تهیه کردم آماده. خطاب به شورای نگهبان به همراه همین عکس های مجسمه های مستهجن به ضمیمه شرح ماجرا و گفتم اگر مشایی ثبت نام بکنه اینو تحویل میدم اگر ثبت نام نکرد نیازی به تحویلش نیست ، اونجا بودم موقع ثبت نام بودم که شنیدم آقای مشایی ثبت نام کرد لذا اون نامه رو در طی مسیری که ما میز ها رو طی می کردیم یک میز میز شورای نگهبان بود اونجا تحویل دادم و رفتم در سالن کنفرانس جایی که نامزد ها صحبت می کردند تا من هم یه چند دقیقه ای به عنوان یک نامزد صحبت بکنم اونجا بودم و به دنبال مدیر اون بخش می گشتم که ازش وقت بگیرم و من هم چتد دقیقه ای صحبت کنم. دیدم آقای احمدی نژاد با مشایی اومدند. من می دونستم آقای مشایی اومده اما نمی دونستم با احمدی نژاد اومده. لذا تصمیم گرفتم برم و این ماجرا رو افشاگری بکنم ، آقای احمدی نژاد و مشایی صحبتشون رو کردند تموم شد از پشت میز رفتند کنار هنوز از پله ها پایین نرفته بودند که من پشت تریبون قرار گرفتم و اعلام کردم که من این اسناد رو در اختیار شورای نگهبان قرار دادم ، که ناگهان یکی از اعضای ستاد آقای مشایی اومد بالا و گفت شما نباید صحبت کنید من گفتم من نامزد هستم و به شما مربوط نمیشه گفت علیه دیگر نامزد ها هم نباید صحبت کنید گفتم اونشم به شما مربوط نمیشه
- میدونید چه شخصی بوده؟
- اسمش رو یادم نمیاد تو سایت اون زمان نوشته بودند، از نویسندگان روزنامه ایران هم بود توی شرکت خودروسازی بهش مدیریت داده بودند یکی از شرکت ها ، وقتی دید نمی تونه جلوی صحبت های منو بگیره زد و میکرون های تریبون رو انداخت پایین که اینجا یک جنجالی شد و من هم به صحبت های خودم ادامه دادم در اون لحظه یک نفر از خود وزارت کشور اومد و میکرون رو گرفت.
- می فرمودید آقای دکتر
- خب ، اومدند میکروفن رو گرفتند و لی من اونجا ادامه دادم و دوربین ها اطراف من بودند و من به حرف هام ادامه دادم ، قبلا این عکس تصویر که سانسور شده بود رو روی اینترنت در اون قسمت که فیلم ها رو ضبط می کنه گذاشته بودم آماده بود که اگر لازم بود بلافاصله بره بالا که بعد از این ماجرا گفتم تا یک ساعت دیگه میذارم و بعد از اون رفتم و گذا
- آقای دکتر، در سالن غیر از اون خبرنگاری که اومدن به شما این حرف رو زدن کسی بود که به حمایت
- از شما صحبت کنه؟
-
صحبت نبود ولی تقریبا همه مخالف این کار او بودند. یه چند نفری شعار درود بر مشایی دادند یکی می گفت بزنش. نمی دونم هرکی یه چیزی می گفت. ولی خبرنگارا کاملا مخالف این حرکت بودند به خصوص یه عده اشون میکروفنشون آسیب دیده بود ( کلیپ اون روز رو با تلفن همراهشون به ما نشون دادن)
این هم کلیپ ، تصویر سانسور شده مجسمه های مستهجن رو هم به شما نشون بدم ( تصویری سانسور شده به ما نشان دادند ) در سانسور تصویر نوشتم : دکتر احمدی نژاد دونقطه ، مشایی مرد هنر و عشق است مشایی مردی بهاری بهاری بهاریست ایمانی دارد به استواری دماند با تلاشی استثنایی و دلی پاک و زلال دارد ، حالا مثلا این نقش … رو من اینو اینجوری سانسور کردم و در سایت گذاشتم که اونروز ۱۳ هزار نفر اومده بودند و این عکس رو برداشتند حالا هرکدوم کلی جاها اینو معرفی کردند.
من فکر می کنم این مسئله بی تاثیر نیود در اینکه آقای احمدی نژاد مسئله ای نیافرینه چون بحث مشایی رو از بحث سیاسی بردم تو بحث فرهنگی و مجسمه های مستهجن و اینها. - معتقد هستید که این عمل شما بود که باعث رد صلاحیت آقای مشایی شد؟
- نه، اون رد صلاحیت می شد ، من اینم اضافه کنم که این آخرین سخنرانی و آخرین دقایق ثبت نام ریاست جمهوری بود و ثبت نام با این مسئله به اتمام رسید و جنجال زیادی هم شد.
- آیا شما انتظار احراز صلاحیت خودتان را داشتید؟
- طبیعتا من انتظار احراز صلاحیت خودم رو نداشتم حتی این سی چهل نفری که همشون هم سرشناس بودند همشونم دارای صلاحیت باشن برای شورای نگهبان امکان نداره سی نفر رو چهل نفر رو تایید کنه. ناچار است یه عده رو رد بکنه. کسانی که اگر تعداد نامزدها کمتر بود تایید می شند. در این شرایط ناچار بود رد بکنه که این از نواقص قانون ماست که یهو سی چهل نفر پنجاه نفر می تونند ثبت نام کنند ،
- دو سه روز قبل از اعلام نتایج من مطلع شدم که جزء احراز صلاحیت شده ها نیستم ، ما یه رد صلاحیت داریم یه احراز نشدن صلاحیت ، رد صلاحیت یعنی دلیلی بر ناشایستگی شما داریم ، عدم احراز صلاحیت یعنی دلیلی بر توانمندی شما برای این سمت مثلا رجل سیاسی بودن نمی بینیم ، بعضی از دوستان به من گفتن شما بیا اعلام انصراف کن یا حمایت کن از نفر دیگه. گفتم من اومدم برم تو لیست احراز صلاحیت نشده ها ، گفتن هزینه داره گفتم هزینش رو هم من میدم حاضرم هزینه بدم ، ولی به هرحال شرایطی پیش نیومد بخواد فتنه بشه و خوشبختانه آقای احمدی نژاد هم کاری نکردند.
- احتمال داشت ایشون کاری انجام بدن؟
- من حدس میزدم ممکنه کاری بکنند ، ممکنه ، ولی خوشبختانه این اتفاق نیافتاد ایشونم با آرامش انتخابات رو برگزار کردند به عنوان ریس جمهور و با متانت هم تحویل دادن به ریس جمهور بعدی
در خصوص مسائلی که فرمودید فساد های مالی آقای مشایی که در کلیپی که به ما نشون دادید گفته بودید مدارکی دارید یا شندیده هایی بوده که به شما رسیده؟
نه فساد مالی نبوده ،ریس دفتر ریس جمهور موظف است مکاتبات ریس جمهور رو منتقل بکنه
- به کجا
به هرجایی که ریس جمهور مشخص کرده ، مثلا اگر ریس جمهور مشخص کرده پروژه ای رو بدون تشریفات قانونی واگذار بکنه، ریس دفتر منتقل میکنه میگه حسب الامر ریس جمهور مثلا ریس جمهور فرمودند این، این به این معنا نیست که خودش در این موضوع نقش داشته ، این که پروژه هایی واگذار شده خارج از روال عادی به اون شخص امیر منصور آریا و شریکانش ، این هم روال غیر عادی بوده البته راه قانونی براش وجود داره ،
- از طریق آقای مشایی بوده
نه، ریس دفتر اون چیزی که منتقل میکنه اگر خودش می گفت میگفت من میگم واگذار کنید این میشد خودش اما وقتی میگه حسب الامر ریس جمهور این میشه ریس جمهور
- این حسب الامر اتفاق افتاده ؟
اره ، حالا این نامه اینطوری بود، من متنش رو دیدم ، منتها دولت می تونه تصمیم بگیره بعضی پروژه ها بدون تشریفات واگذار بکنه
- قانونیه پس این کار؟
قانونیش هست ولی حالا چرا واگذار بکنه. من میگم حالا بعضی فساد ها از طریق قانونی انجام میشه ، در دولت های گذشته هم این رو داشتیم. به دلایلی خارج از تشریفات. منتها باید به امضای شورای اقتصاد برسه به امضای ریس جمهور برسه ، این دلیل بر فساد نیست یعنی نمی تونیم بگیم دولت در فساد سه هزار میلیارد تومنی دست داشته. ممکنه بگیم اشتباه کرده واگذار کرده اشتباه کرده اعتماد کرده ولی به هر حال تو دولت تصویب میشه. معمولا اینطوره و بالاخره رئیس جمهور یه سری اختیارات داره. ولی کار درستی نبوده ، به هرحال من می خواستم جلوی اینکه آقای احمدی نژاد بخواد خدای نکرده به فتنه بپیونده رو بگیرم. حالا این دلیل نیست ایشون می خواسته به فتنه بپیونده با کار من منصرف شده ، من یه نگرانی داشتم و براساس اون عمل کردم
- آقای دکتر حالا بحث دولت آقای احمدی نژاد بود من یه سوالی در خصوص آقای بقایی بپرسم از شما ، در جریان هستید که ایشون فعلا در بازداشت موقت هستند ، می خواستم بپرسم نظرتون در خصوص آقای بقایی به چه صورته و اطلاع دارید برای چی در بازداشت موقت هستند؟
بله ، قوه قضاییه اطلاعات زیادی منتشر نکرده فعلا، منتظرم که قوه قضاییه نتایج رو اعلام بکنه ، به شخصه هیچ وقت آرزو نمی کنم کسی تخلفی کرده باشد که بخواد مجازات بشه. امیدوارم که افراد این تخلفات رو انجام نداده باشن اما اگه انجام داده باشن باید به مجازات اعمال خودشون برسن.
- بپردازیم حالا به بحث دولت یازدهم ، می خواستم ببینم چقدر از عملکرد دولت یازدهم رضایت دارید خصوصا در بحث سیاست های خارجی دولت تا به مسائل برجام هم بپردازیم
بله ، من دولت ها رو که ارزیابی می کنم سعی می کنم واقع بینانه باشه منصفانه باشه سازنده باشه حتی المقدور توام با پیشنهاد باشه ، توقعاتی که از دولت می رود این دولت و دولت های گذشته ، توقعاتی است که در حد و امکان توان دولت و حتی اقتصاد کشور نیست ، بنابراین اگر کسی بخواد بر اساس توقعات بررسی بکنه باید نمره منفی به همه ی دولت ها بده اما اگر به مقدورات نگاه کنیم ، جاهایی هست که نمره مثبت میگیره و جاهایی هست که نمره منفی میگیره ، من معتقدم که این دولت نمره مثبت نمیگیره این به این معنی که هیچ کار مثبتی نشده نیست یعنی نمره قبولی نمیگیره ، مثلا یکی از اشکالات دولت این هست که درسته شعار اقتصاد مقاومتی میده ولی معلومه که به اون اعتقادی نداره و در اون راستا عمل نمیکنه ، برعکس همه ی تخم مرغ ها رو تو سبد مذاکرات گذاشته و این توقع رو ایجاد کرده که الان مذاکرات به نتیجه برسه مشکلات ما حل خواهد شد. در حالی که اگر کل تحریم ها برداشته شود و اصلا تحریمی نباشد مشکلات پابرجا می ماند مگر اینکه ما اقتصاد مقاومتی رو اجرا می کردیم ، اقتصاد مقاومتی هم دوبخش داره ، یکی بخش مربوط به حکومت هست شامل دولت و مجلس و قوه قضاییه و دیگران ، یک بخش دیگر مربوط به بخش خصوصی و مردم هست ، ما در هردو بخش ضعف داشتیم ، یعنی دولت اقتصاد مقاومتی رو عمل نکرد ، کماکان با وجود بدهی های رو به افزایش ، پرداخت یارانه به ثروتمندان رو ادامه داد ، هدفمند سازی یارانه ها رو عملا متوقف کرد ، اتتظارات زیادی از به نتیجه رسیدن برجام در مردم ایجاد کرد که خود این باعث بسیاری از خرید نکردن ها به دلیل انتظار اینکه ارزون می شود شد. باعث نوعی رکود در بازار شد انتظار بی جایی که سعی کردند ایجاد بکنند اقتصاد کشور هم ازش زیان دید و معتقدم که تو مسائل اقتصادی ضعف های زیادی داشته ، مردم هم همین طور. مردم هم به وظایف خودشون عمل نکردند. ساعت مفید کاری افزایش پیدا نکرد. مثلا در ادارات ۲۲ دقیقه در روز گزارش شده توسط مرکز پژوهش های مجلس ، تو تنبلی اجتماعی بعد از اعراب قرار گرفتن ایرانی ها، تو اسراف ما مسرف ترین هستیم ، وجدان کاری در کشورمون ضعیف هست ، خیلی چیزهایی شبیه به این
- در خصوص توقعاتی که فرمودید بالا هست ، این توقعات به نظر شما با وعده ها و تبلیغات دولت که در خصوص نتیجه مذاکرات هستش بالا نرفته؟
اصولا نامزدها برای پیروزی در انتخابات وعده هایی می دهند که نشدنی است مثلا ایشون وعده داد ۱۰۰ روزه مشکلات رو حل کنه الان بیش از ۸ برابر اون زمان گذشته و همچین اتفاقی نیافتاده الان منتظر بودند ، ۱۰۰ روزه شد گزارش عملکرد ، گزارش وضعیت موجود شد. بعد هم یک سیاه نمایی غیر منصفانه در خصوص عملکرد دولت گذشته ، البته این به یک روال عادی در ایران تبدیل شده که هر دولتی سر کار میاد ابتدا شروع میکنه به سیاه نمایی کردن و یه رقابتی بین وزرا و مسئولین اتفاق پیش می افته که هر کدوم وضعیت رو خراب تر جلوه بدند اما در دور اول بتونند اینو بگن بعد مردم سوال می کنن شما توی این چهار سال شما چه کردید چون توی چهار سال هم نمی تونند وعده هاشونو عمل کنند شروع میکنن ما میخواستیم این کارو بکنیم اما نذاشتن ما این کارو بکنیم ، بعد میگن برای اینکه ما این کارا رو بکنیم باید همه اختیارات رو داشته باشیم، مجلس شورای اسلامی مطیع ما باشه، نیروی انتظامی در اختیار ما باشه، همه چی در اختیار این ها باشه ، این روال رو آقای احمدی نژاد این دو سال آخر دوران هشت سالش شروع کرد که شروع کرد به تفسیر قانون اساسی به طوری که انگار ریس جمهور می تونه به سایر قوا امر و نهی بکنه ، این کارو آقای روحانی از حالا شروع کرده ، خودشو در جای مفسر قانون اساسی هم جلوه میدهد و لذا معتقدم عملکرد دولت در حوزه اقتصادی منفی است لذا به دولت نمره قبولی نمی دهم .
- بحث خزانه خالی رو شما تا چه حد درست می دانید و نظرتون در این باره چی هست؟ یعنی صندوق خالی تحویل دولت یازدهم شده؟
- خالی بودن خزانه به تنهایی به معنی چیز منفی نیست اگر شما خزانه رو در مسیر درستی هزینه کرده باشید واقعا ، خب کار درستی است اما اشکال اینجاست که شما این خزانه رو در مسیر غلط هزینه بکنید و متاسفانه این اتفاق افتاده ،
- این اتفاق در دولت دهم افتاده یا دولت یازدهم؟
- نه. می خوام بگم می تونه اتفاق غلطی باشه و یا می تونه اتفاق درستی باشه . مثلا الان خیلی از مردم ما نه تنها خزانه شون خالی میشه بلکه بدهکار میشن و وام میگیرن که می خواهند یه خونه ای بسازند چرا این کارو می کنند چون سرمایه گذاری دارن می کنند پس اگر کسی وام بگیره و خونه بسازه بدهکار بشه بعد اقساطش رو بده این اساسا کار منفی نیست ، بنابراین اگر خزانه خالی شدن برای انجام پروژه هایی در کشور باشه در مسیر درست انجام شده باشه بلا اشکاله اما مثلا این یارانه داده شده باشه بله این یارانه ها به نظر من نباید به همه داده می شد حداقل اقشار ثروتمند نباید می گرفتند اما این دولت هم کاری نکرده. میگه اون دولت یارانه رو وصل کرده اگر من قطعش کنم مردم ناراضی میشن. خب شما ریس جمهور شدی. اگر دولت قبل اشکالی داشته اشکالش رو برطرف کنی ولی اقدامی برای بر طرف کردن اون مشاهده نمیشه چون من به تجربه به این نتیجه رسیدم که در بسیاری از موارد ممکنه دولت تصمیمات صحیحی بگیره اما محبوبیت خودش رو بابت اون قضیه از دست بده یا تصمیمات غلطی بگیره و محبوب بشه بین مردم ، ما توقعمون از دولت مردان جمهوری اسلامی و مدیر اسلامی این هست که مصلحت مردم رو به محبوبیت خودش ترجیح بدهد. منتها من نمی بینم که دولت یه همچین دولتی باشه
- قطع کردن یارانه ها به صورتی درآمده که خیلی از مردم ناراضی اند که یارانه اشون به اشتباه قطع شده که جزو دهک های ثروتمند نیستند و یا قطع سهمی سوخت که کلا قطع شد. نظرتون در این باره چگونه است؟
- ببینید تو ایران شعار ارزونی زیاد داده میشه یا تثبیت قیمت ها ، مثلا قیمت سوخت ارزان باشد ، خب اگر هزینه تمام شده سوخت بیش از این هست ، ارزان بودن یعنی از کیسه بیت المال هزینه کردن ، بیت المال درسته که دست دولته ولی متعلق به همه ملت هست. شما اگر سوخت رو ارزان کردی اون کسی که بیشتر از این سوخت استفاده کنه بهره بیشتری میبره ، یعنی دولت دست میکنه در جیب محرومین از جیب اونا برداشت می کنه اینو در اختیار اقشار ثروتمند قرار میده. لذا خیلی از این ارزانی ها به شدت به ضرر کشوره مثلا ما الان نفت سفید رو داریم میدیم لیتری ۱۵۰ تومن یعنی بشکه ای ۷ دلار ، در حالی که الان نفت خام مفت شده دیگه حدود ۳۰ دلار شده ، تازه باید هزینه پالایش و حمل و نقل رو هم حساب کنید. چون سوخت رو ارزون میدیم اولا قاچاق معنا پیدا میکنه ثانیا اسراف میشه توش ، هرچی ارزون باشه اسراف میشه توش. ثالثا از سایر منابع انرژی استفاده نمیشه ، مثلا ایران با وجود اینکه آفتاب خیز هست ولی مردم رغبتی به استفاده از انرژی خورشیدی نشون نمیدن به این دلیل که هزینه تولید انرژی خورشیدی بیشتر از اون نفت بشکه ای ۷ دلاره ، یه عامل دیگه ای که من خودم بررسی کردم استفاده از موقعیت ترانزیت ایرانه، یکبار من با یک راننده کامیون افغانی که از افغانستان اومده بود می خواست بره بندرعباس بار بزنه و برگرده صحبت کردم او گفت حدود ۱۶ میلیون ریال حق ترانزیت در ورودی مرز پرداخت کرده است ، میزان سوختی که برای رفت و برگشت مسیر او من حساب کردم دیدم حدود ۲۵ میلیون ریال فقط یارانه پنهان این سوخته ، ۱۶ میلیون ریال ثبت میشه به عنوان درآمد ، ۲۵ میلیون ریال ما زیان می کنیم بابت یارانه بدون اینکه جایی ثبت بشود ، پس ما داریم از یارانه زیان می کنیم به جای اینکه سود کنیم ، در حالی که همه کشور ها از ترانزیتشون سود میبرن ، تازه استهلاک جاده ها رو حساب کنید آلودگی رو حساب کنید اون جای خودش ، مثلا الان کامیون های ما می خواد از ترکیه عبور کنه باید سوخت بالای دو دلار بخره لیتری ، پس یه سودی اینجا میکنه ، بعد یه عوارضی هم اونجا میده ، پس ترکیه از ترانزیت به خاطر قیمت سوخت سود میبره ولی ما داریم از ترانزیت به خاطر قیمت سوخت زیان میبینیم.
- نظرتون در خصوص مسکن مهر بفرمایید؟
- مسکن مهر هم نقاط مثبت و منفی داره مثبتش اینکه حدود ۲٫۵ میلیون مسکن جدید ساخته شد هرچند نواقصی داشته چه در ساختش چه در مسائل زیربناییش که در بعضی جاها مسائل زیربناییش نشده ساختمون ساخته شده اما آب نداره گاز نداره برق نداره اصلا نمیشه ساکن شد ، یا مثلا تو یه منطقه مدرسه پیش بینی نکردند ، ساخت ۲٫۵ میلیون خونه خودش به اصطلاح موجب ارزان شدن اجازه منازل میشه چون اجاره به عرضه و تقاضا ارتباط داره ، این ۲٫۵ میلیون تصمیم گرفتن در این جاها ساکن بشن فلذا اسکان پیدا کنن و اجاره بها بالا نرفت ، یه عده که منزل دار نبودن منزل دار شدن ، اما تو توزیع اون اشکالاتی بود تو ثبت نام ها اشکالاتی بود اما عمدتا از خزانه دولت مردم خانه دار شدن عملا ، یعنی اون مبلغی که پرداخت کردن با اون هزینه ای که شده تفاوت داشته ، خب یعنی ما از جیب همه مردم برداشتیم و ۲٫۵ میلیون خانوار رو خونه دار کردیم اما اگه خانواده فقرتر از اینها بود و امکان پرداخت پیش پرداخت رو نداشت اونم از این محروم شده ، یعنی از جیب او هم پرداخت شده ، بالاخره مسکن مهر یه کار هم بزرگی است هم پیچیده ای است و هم خالی از اشکال نیست ولی چون یک عده که تعدادشون هم کم نیست از اون راضی هستند هر چند بخشی از تورم ناشی از همین قضیه است.
- بپردازیم به بحث برجام ، شما برجام رو از ابتدا به چه صورت میبینید ، پیش بینی شما چگونه بود و در آینده چگونه خواهد شد ، آیا جشن ارزانی که دولت وعده داده بود محقق می شود؟
- من معتقدم یک اشتباهی در دولت مردان در مذاکره با غرب بود در مسئله برجام و توافق و اون این بود که مثلا از زبان معاون سیاسی دفتر ریس جمهور هم بیان شد که اصل رو بر تعامل با آمریکا گذاشته بودند و حقوق هسته ای ایران رو در مقابل اون ناچیز میشمردند و گفتن چیزی نیست ، این تفکر یعنی اینکه شما هرچقدر هم امتیاز بدی تا با آمریکا به تعامل برسی اشکال نداره و ارزش داره این یه نکته ، نکته دیگه اینکه دولت مردا تلاش می کردند از این مسئله توافق برای ایجاد یک جو سیاسی و پیروزی در انتخابات از اون بهره ببرند ، این هم باعث می شد که حاضر باشن امتیازاتی بدهند که برابر با امتیازاتی که می خواییم بگیریم نباشه ، به نظرم زیادی کوتاه اومدند ، یه مقدارم حداقل هیت ایرانی مرعوب بود ، یعنی وقتی وزیر خارجه ما میاید بین دانشجویان میگه اگر یه بمب امریکا بندازه ده دقیقه ای سیستم ما فشله ، این من معتقدم که از رو اعتقاد این حرفو زده ، این نشان دهنده این است که یه توانایی کشور ما اون آشنایی لازم رو ندارن از اون طرف توانایی دشمن رو بیش از این میدونن ، این در حالیه که مراکز پژوهشی نظامی امریکا پیش بینی کرده اند اگر امریکا جنگی رو با ایران شروع کنه روز اول تمام ناوگانش در دریا غرق خواهد شد و حداقل بیست هزار آمریکایی هم کشته خواهند شد ، لذا سعی کردند این مذاکرات رو توجیه کنند ، من معتقدم در مقابل امتیازاتی که دادند امتیازات لازم رو نگرفتند و دولت هم شعار های بی اساسی رو در این رابطه داد ، گویی اگر این توافق انجام بشه همه چیز ارزان میشه حتی آب خوردن ما هم به اون بنده ، که گفتن این حرف خودش در مذاکرات خودش اثر منفی داره ، وقتی شما مصاحبه می کنید و میگید آب خوردن ما هم به مذاکرات بستگی داره ، این طور ایران رو نیازمند توافق با امریکا نشون میدن طبیعتا اونا از دادن امتیاز خودداری می کنن و احساس میکنن ایران به شدت تحت فشاره و مجبوره امتیاز بده ضمن اینکه اون نگاه که تعامل با امریکا حلال مسائله نشون دهنده نشناختن امریکاست برای اونا که صادقانه چنین تصوری دارن لذا من برجام رو معتقدم امتیازاتی که دادیم اصلا قابل مقایسه با امتیازاتی که گرفتیم نیست اما این به معنی نفی مذاکرات برای اینکه تحریم ها برداشته بشه نیست ، ما باید تلاش کنیم تحریم ها لغو بشه ، در این مقطع با مجوز رهبری مذاکراتی انجام شد اما معتقدم ضعف های اساسی در این برجام هست که مقام معظم رهبری در نامه شون اشاره کردند در حالی که ریس جمهور ما بی جهت زیادی از این برجام دفاع می کنه ، اما در مرحله فعلی با توجه به توافقی که صورت گرفته بود من معتقدم پذیرش اون در مرحله فعلی آثار منفی کمتری از رد اون داشت. معتقدم در برجام ما کیش و مات شدیم. اگر رد می کردیم بازی در همین جا ختم پیدا می کرد به ضرر ما یک – هیچ ، اما پذیرش ما یه فرصتی میده برای راند های بعدی که ما در اون راندها این رو جبران کنیم. مثل مثلا فرض کن تو والیبال ۳ راند وجود داره ۳ دوربازی میکنه ممکنه بار اول یکی ببازه اما دور بعد جبران بکنه ، اگه ما رد میکردیم گویی همون بازی اول رو کردیم و کشیدیم کنار و آثار منفیش دچار ما میشد. اما الان این فرصت هست که در دوره های بعدی بتونیم در اجرا و پس از اجرا اون رو و این شکست رو جبران بکنیم ، حالا اینکه ایشون گفتند بازی ۳-۲ ، 2 تا گل ما خوردیم 3 تا گل ما زدیم ، میتونیم بگیم اینطور نبوده خیلی فاصله زیاد بوده مثلا می تونیم بگیم ۷ – 1 بوده
- بحث دولت یازدهم رو بخواهیم ببندیم در یک کلام شما بخوایید نمره قبولی به این دولت بدهید ، نمره قبولی میگیره؟
- نه من این دولت رو قبول نمیدونم
- این دولت از دیدگاه شما چهارساله است یا هشت ساله؟
- من امیدوارم توی چهار سال ختم بشه ، یکی از اشکالات ما ، مثلا فتنه ۸۸ فتنه خطرناکی بود به فرموده مقام معظم رهبری ، نظام در لبه ی پرتگاه قرار گرفت ، یه عده از کسانی که مسئولیت در نظام داشتند بنزین در آتش می ریختند و یعضی از این ها به دشمن گرا میدادند که البته لیست برخی از این ها در جیب آقای صادق خرازی هست، بعضی از آقازاده ها در خارج از کشور به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران بودند در حالی که حقوق بگیر جمهوری اسلامی بودند ، دنبال تماس با خارجی ها بودند که تحریم ها تشدید بشه و معتقد بودند که اگر تحریم ها تشدید بشه و وضع معیشتی مردم بد بشه می تونند مثلا اصولگرایان رو مسئول این کار جلوه بدن و بعد از آب گل آلود ماهی بگیرن که گرفتن، من پیروزی آقای روحانی در انتخابات رو همین گرفتن ماهی از آب گل آلود میدونم ، امروز هم ما شاهد این هستیم که امریکا و هم پیمانانش اسرائیل و دیگران ، تمام تلاششون رو می کنند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ،این جناح ها به پیروزی برسن و اگر بتونند ولایت فقیه رو که عامل قدرت ایران هست و نقطه قوت ما هست اینو تضعیف بکنن، لذا وقتی ما مشاهده می کنیم که آقای روحانی کسانی رو که برای وزارت پیشنهاد میده که در فتنه دست داشتند ، اصلا خیلی چیزها در ذهنش زیر سوال میره ، راجع به خود آقای روحانی راجع به دولتش و شعاری که برای دولت داره میده ، مثلا برای وزارت مهمی مثل وزارت علوم ، اینها چندتا آدم فتنه گر رو پیشنهاد کردند که خوشبختانه مجلس رد کرد یه تعدادشون رو ، یه تعدادشون هم رای اعتماد گرفتند و الان تو وزارت خونه های مختلف مشغولن که من معتقد هستم کسی که در فتنه همسو بشه با دشمن لیاقت کارمندی رو هم نداره چه برسه به وزارت ، این بحث نفوذ هم که مقام معظم رهبری مطرح کردند من یه خطری نمی دانم که ممکنه واقع بشود و باید جلوش رو گرفت ، خطری هست که اتفاق افتاده ، مثلا کسانی که در فتنه دست داشتن و وزیرن خب این یعنی نفوذ صورت گرفته دیگه
- در خصوص عملکرد وزارت امور خارجه مثل موضعگیری هایی در حوادث نیجریه و منا نظر شما چگونه است؟
- من یه نکته رو بگم ، یه جاهایی وزارت خارجه به تنهایی نمی تونه تصمیم بگیره ، مثلا این فرمایش مقام معظم رهبری که اگر بی احترامی بشه به حجاج ایرانی ما برخوردی سخت و خشن خواهیم داشت ، این از زبان مقام معظم رهبری موثر هست نه از زبان وزیر امور خارجه ، یا مثلا وزیر خارجه اگر چنین چیزی بگه اونا باید بدونن با پشتوانه است ، لذا قطعا می شد بهتر از این عمل کرد ولی ما از وزارت خارجه توقع داشته باشیم که بتونه حتی در اموری که در اختیارش نیست موضع اتخاذ بکنه نه ، ولی می تونه با مقامات عالی مثل مقام معظم رهبری چک بکنه بعد موضع لازم رو اتخاذ کنه ، در مورد نیجریه بعضی ها مقایسه کردند با فرانسه ، ما در فرانسه و لبنان تسلیت به دولت و مقامات اون کشور گفتیم، و این در حقیقت می تونه روابط ما رو تقویت بکنه اما در نیجریه بحث تسلیت و همدردی به دولت نیست بلکه ضدیت با دولت هست و در یک همچین جایی معمولا وزارت خارجه ای ها مراقب هستند که نوع موضع گیری منجر به قطع رابطه نشود تا اون سفارتی هم که اونجا داریم بسته نشود. ولی دیپلماسی ما می تونه خیلی فعال باشه اولا دولت باید محکوم بکنه این جنایات رو به جدیت هم محکوم بکنه ولی در عین حال مردم هم باید وارد صحنه بشوند یعنی من میگم دیپلماسی عمومی تبلیغات مردمی. مثلا متاسفانه سازمان های غیر دولتی در ایران و کسانی که فعال هستند در برخوردهای سیاسی ، در مورد امور خارجی کمتر فعالند ، ماباید این بعد رو در کشور تقویت بکنیم که هر ایرانی تبدیل شود به یک رسانه اونم رسانه بین المللی ، یک فشار بین المللی به این جنایات ، شبکه اجتماعی هست اینترنت هست ایمیل هست اتاق گفت و گو هست خیلی امکانات دیگر هست ولی ماها بیشتر همش درون خودمون هستیم به بیرون کمتر راه داریم این راه رو به نظر من میشه ایجاد کرد
- آقای دکتر شما زمانی در دولت آقای هاشمی رفسنجانی بودید ، سال ۶۹ تا ۷۱ سفیر بودید در استرالیا و سمت های دیگری هم در اون دولت داشتید ، موضعگیری های آقای هاشمی در دولت سازندگی و موضعگیری های فعلی ایشون رو دیدید ، به نظر شما ایشون همون آقای هاشمی رفسنجانی سال های دولت سازندگی هستند یا تغییر کردند؟
- یک بررسی اگر بکنیم در سیر مواضع آقای هاشمی از اول انقلاب تا حالا ، یک نوع تحولاتی رو میبینیم در ایشون ، ایشون گفتند من عوض نشدم ، بله ایشون عوض نشده ایشون خود آقای هاشمی ست اما مواضعشون تغییر کرده کاملا واضح است ، در دوره سازندگی کارهای بسیار خوبی انجام شد که سد سازی یکی از اون هاست اما کارهای قابل انتقادی هم انجام شد اما عمده انتقادی که من به ایشون دارم به ماجرای فتنه و بعد از اون هست ، که معتقدم ایشون از رهبری جدا شدند ضمن اینکه تو مسائل سیاسی و اقتصادی و بین المللی هم یه تحولی در فکر ایشون انجام شد ، من می تونم بگم ایشون امروز تفکراتش بسیار شبیه تفکرات بنی صدر در اون دوره است.
- یعنی شما ایشون رو با بنی صدر مقایسه می کنید؟
- تفکراتشون رو ، نه خودشون رو ، مثلا اعتقاد به سیستم اقتصادی ، به سیستم روابط بین الملل به یه سری مثلا آزادی های ولنگ و باز و چیزهای دیگه ، نمیگم ایشون اعتقاد داره به ولنگ و بازی ولی بالاخره این تسامحی که به خرج میده و بعضی مسائل رو مطرح میکنن ، چون من بنی صدر رو هم از نزدیک می شناختم از قبل از انقلاب ، این افکار بسیار شبیه اون افکار هست ، حتی می تونم بگم که مثلا افکار امروز آقای هاشمی بیشتر شباهت داره به تفکر آقای ابراهیم یزدی ، بنی صدر و بازرگان ، اون زمان اون ها مخحالف برقراری نظامخ ولایی بودند، الان این چیزی که به نظر میاد ایشون به دنبال تضعیف ولایت فقیه است ، یکیش از طریق شورایی کردن ، زماندار کردن و چیزهای دیگه ، به هرحال من همیشه دعا می کنم که ایشون اون مسیری که اعتقاد داشتند و امام انتظار داشتند از آقای هاشمی ، به اون مسیر برگردند و اون مسیر حتما پیروی از ولایت هست ، همراهی با ولایت هست ولی ما شاهد حمایت ایشون از فتنه گران بودیم و همچنین شاهد این بودیم که برخی از فرزندان ایشون جزو سردمداران فتنه بودند.
- در خصوص تحریف فرمایشات حضرت امام (ره) که گاهی نقل میشه ، شما با حضرت امام (ره) بودید و در معیتشان بودید ، دیدگاهتون در این خصوص به چه صورت است؟
- ایشون مطالبی رو نقل می کنند که ما روشی برای اثبات صحت اون نداریم لذا به اون توصیه خود حضرت امام بسنده می کنیم که اون چیزهایی از من قابل استناد و قابل قبوله که حالا تصویر من امضای من یا فیلم مربوطه به من باشه، چیزهایی که ایشون نقل می کنند نیامده تو اون صحبت ها. من نمی خوام بگم هرچه نقل می کنند صحت دارد یا ندارد ما مکانیزمی برای تایید اون نداریم و ممکنه مثلا مطالبی که بیان می کنن حتی اگر یک جاهایی حقیقت باشه همه حقیقت نباشه
- آقای دکتر در خصوص مجلس ، شما در دور قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا بودید ، در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی هم کاندید خواهید شد؟
- من در دور گذشته هم از کاشان نامزد بودم به عنوان یک اصولگرای مستقل و ولایت مدار و در شهر و شهرستان کاشان من بیشترین آراء رو آوردم اما در آران و بیدگل مسئله قومیتی پیش اومد و موج قوم گرایی باعث شد که نامزد مورد نظر آران بیدگل وارد مجلس شود ، البته هزینه میلیاردی شد ، هم برای ایشون و هم برای برخی دیگر از نامزدها ، در صورتی که من کمترین هزینه رو برای انتخابات داشتم ، ما برای قوم گرایی باید یک چاره ای بیاندیشیم حتی گاهی قوم گرایی باعث میشه که افرادی از اون قوم که مسئولیت های نظارتی دارند چشم پوشی کنند نسبت به تخلفات لذا یکی از پیشنهادات بنده به شورای نگهبان این هست که جایی که چندتا قومیت باید یک نماینده انتخاب کنند ، ناظرین در هر قوم از اون یکی قوم باشه ، مثلا در کاشان وقتی می خواهند برای آران و بیدگل ناظر بذارن از طرف شورای نگهبان ، ناظران کاشانی بذارند و برای کاشان از آران بیدگل بذارن چون اینطوری تمام تلاششون رو می کنند مبادا تخلفی صورت بگیره و اینطوری انتخابات سالم تره
- در خصوص مجلس دهم ، اسم شما رو در لیست کاندیدا می بینیم؟
- من ان شالله ثبت نام می کنم ، اگر زنده باشم تا یکی دو روز دیگه و باز هم به عنوان یک نامزد مستقل اصولگرا و ولایتمدار و اگر به من مردم اعتماد بدن در چهار سال باز هم اگر زنده باشم در این سمت خدمت خواهم کرد ان شالله به کشور و اگر رای ندهند مثل قبل در جاهای دیگر خدمتم رو به کشور انجام میدهم ، من حالا یه شوخی به دوستان می کنم میگم این خط این نشون اگر من زنده باشم حتما به مجلس می روم چه مردم به من رای بدن چه مردم به من رای ندن ، اگر رای بدن به عنوان نماینده مردم میرم و اگر رای ندن به عنوان تماشاچی می تونم برم، بالاخره اونم یه جور به مجلس رفتن هست (باخنده)
- دیدگاه شما درخصوص مجلس نهم چگونه است به خصوص در حوزه انتخابیه کاشان؟
- من حالا در خصوص انتخابات اینجا هم یه چیزی بگم
- بفرمایید
- تخلفاتی رو به وضوح دولت داره در انتخابات انجام میده، مثلا در همین حوزه کاشان و آران و بیدگل ، جناب آقای منصوری آرانی که نماینده هستند ، حسب اطلاعات دقیق واصله که خودشونم بخشی از اون رو منتشر کردند ، ایشون ادعای انجام یک سری پروژه ها یا تامین بودجه اون رو دارند، دولت پول هایی رو که باید به واسطه مقامات دولتی باید به روستاها یا بخشداری ها فرمانداری ها و شهرداری ها قرار بده ، این پول رو میاد به واسطه نماینده به اونها میده یعنی چک اون دستگاه توسط نماینده به مردم داده میشه و در حقیقت یک نوع تبلیغات برای اون نماینده برای دور بعدی هست، این کارو دولت داره به نفع نمایندگان اصلاح طلب انجام میده، مثلا بخشی از چک هایی که گفته می شود و قابل بررسی است توسط ایشون به بخش های مختلف توسط ایشون داده شده ، چک انرژی هسته ای بوده ، سازمان انرژی هسته ای ، خب سازمان انرژی هسته ای مثل هر صنعت دیگه ای باید بخشی از درآمد یا سودش یا کارکردش رو در اختیار اون منطقه قرار بده ، این رو باید از طریق دستگاه های دولتی قرار بده اما از طریق نماینده قرار داده و این یعنی تبلیغات ، من این رو مقایسه می کنم ، معمولا خیلی از خانواده ها یه تدبیری می کنند وقتی یه بچه ای به دنیا میاد در حالی که یه بچه دو – سه ساله دیگه وجود داره ، برای اینکه اون بچه دو – سه ساله میل پیدا کنه به این شیرخواره بچه تازه به دنیا اومده ، یه عروسک یا یه اسباب بازی رو میارن میگن این رو این بچه برای تو آورده ، من احساس می کنم یه همچین سیاستی رو دولت داره
- یعنی تخلف هست دادن پول از طریق نماینده به اون دستگاه؟
- بله تخلفه ، معنی نداره ، اگه قرار باشه پول دولتی داده بشه اینجا فرماندار داره بخشدار داره مسئول داره باید از طریق دستگاه دولتی قرارداده بشه و این یعنی دخالت مستقیم دولت در انتخابات ، تخلف و فریب مردم ، تبانی با نامزد ها یا نمایندگان همسو و من اگر جای دستگاه قضایی بودم دولت رو مورد مواخذه قرار میدادم
- لیستی که توسط نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در جراید منتشر شده که در آن اشاره ای به فعالیت های خودشون داشتند رو چقدر معتبر می دونید؟ و عملکرد ایشون رو چطور ارزیابی می کنید؟
- ایشون هرکاری که در منطقه صورت گرفته پای خودش نوشته ، بنابراین نتیجه ای که بخواییم بگیریم اگر بخواییم بگیم این عملکرد ایشون بوده پس دولت عملکردش صفر بوده ، یعنی دولت به این دستگاه عریض و طویلی هیچ کاری نکرده و هرکاری شده فقط نماینده کرده
- از نظر شما نیاز شاخص کاشان چه موردی هست که تا کنون نماینده مجلس به اون نپرداخته و اصلی ترین نیاز کاشان هست و باید به اون پرداخته شود؟
- اولا کاشان یک شهر تاریخی ، با سابقه و یک قطب برای خودش بوده و به مرور تضعیف شده ، اما شما نگاه کنید دوتا شهرستان کاشان و آران بیدگل ، یک نماینده داره ، نطنز و خیلی جاهای دیگه کشور با جمعیت خیلی پایین تر یک نماینده داره
- اشاره به نطنز کردید ، قمصر هم جزو حوزه انتخابیه نطنز محسوب میشه؟
- قمصر جزو اینجاس اما چون نطنز رای کم داشته دادن به اونور وگرنه جزو کاشان است ، این حوزه حداقل حقش دو نماینده است، دو شهرستان بیش از ۴۰۰ هزار نفری چندتا نماینده داره اونور چندتا، ما یه سیستم غلطی در ایران داریم و اون این هست که تقسیم بودجه منطق استواری نداره، اگه یکجا اسمش بود استان بهش یه سری امکانات رو میدن اگه اسمش استان نبود نمیدن و مردم کاشان احساس می کنند یکی از دلایلی که بودجه های لازم جذب اینجا نمیشه یکی اینکه اسم استان رو نداره ، مثلا یه زمان کاشان بزرگ تر از قم بود اما کاشان استان نشد ولی قم شد. یکی از خواسته های مردم کاشان اینه که منطقه کاشان که حالا شامل کاشان و نطنز و آران و بیدگل و مناطق دیگری که هست ، این به استان تبدیل بشه، یه سری عوامل هم توی این خواسته موثر بوده مثلا فرض کنید که اگه اینجا یه کاری رو بخواهد انجام بده باید بره استان تایید بکنه ، چقدر رفت و آمد چقدر مشکلات ، برای اینکه اینجا پاشن برن یه مسئولی تو استانداری نشسته اون امضا کنه ، در صورتی که اگر اینجا استان بود این مشکل نبود ، اصفهانی ها این مشکل رو ندارند چون در همون اصفهان تصمیمات گرفته میشه ، دوم اینکه بودجه ها میره از طریق استان واگذار میشه و طبیعتا هر مرکز استان نیازهایی داره و سعی میکنه از این بودجه ها بزنه ، این احساس در مردم کاشان وجود داره که بودجه ای که حق اینجاست بهش داده نمیشه
- احساسه یا واقعیت؟
- این باید بررسی بشه، بخشی از آن احساسه و بخشی واقعیت که باید این تفکیک بشه و مشخص بشه، اما واقعا این احساس شدید وجود داره که در اصفهان حق این منطقه تامین نمیشه ، این احساس در خود کاشان هم نسبت به اطرافش وجود داره مثلا راوندی ها احساس می کنن کاشان حق اون ها رو نمیده بودجه ای که باید به اونجا اختصاص پیدا کنه رو به اونجا نمیده و در کاشان هزینه می کنه فلذا خواستار شهر شدن هستن یا آران بیدگل احساس می کردند کاشان حق اونجا رو نمیده ، الان که نماینده از آران و بیدگل هست اینجا فکر می کنند که اونجا دارن به واسطه نماینده حق اینجا رو نمیده ، حالا من اینجا نمی تونم قضاوت کنم چون باید بر اساس اطلاعات قضاوت کرد اما این احساس در منطقه وجود داره ، استان شدن یک خواست مردم هست و راه هایی هم برای اون وجود داره و موانعی هم براش هست ، طبیعتا اگر کسی بخواد برای استان شدن اینجا تلاش بکنه باید اون موانع رو برطرف کنه و راه رو هموار کنه
- معتقد هستید که کاری انجام شده برای استان شدن کاشان؟
- انجام شده ولی به نتیجه نرسیده
- آقای دکتر برای پایان بحث ، چند تن از افراد رو نام میبرم تا دیدگاهتون نسبت به اون افراد رو بفرمایید
اول ؛ آقای دکتر احمدی نژاد؟ - آقای احمدی نژاد نقاط مثبت و منفی داره ، عملکردش هم نقاط مثبت و منفی داره ولی در دور اول عملکردش بخش مثبت خیلی زیاد بود گرچه بخش منفی هم داشت اگر دور دوم مثل اول انجام میداد به یه شهید رجایی زنده تبدیل میشد اما دور دوم گرفتار مشایی و مشاییسم شد البته ما همه تقصر رو گردن شخص مشایی نمی ندازیم خود ایشون هم مقصر هست، احساس نمی کنم دور دوم اون پایبندی لازم به ولایت رو داشت و یه مقدار هم غرور اون رو گرفت و به زمین زد ، البته شیوه های رفتاری ، اگر اون طور که با او برخورد شد با دیگران هم برخورد شود ممکن هست که دچار این غرور بشن مثلا وقتی کتاب می نویسن مرد هزاره سوم ، وقتی به یه شهری سفر میره یهو یک میلیون نفر دنبالش می دوند
- اینها محبوبیت مردمی نبود؟
- هم محبوبیت مردمی بود و هم باعث غرور میشه، حضرت امام وقتی مرحوم حجازی در جماران تعریف میکنه گلایه میکنه و میگه یه موقع دیدید من باورم شد و از این بابت آسیب دیدم ، بعضی ها باور می کنن و خودشونو گم می کنند ، به نظر من آقای احمدی نژاد حد و حدود خودش رو گم کرد
- اگر مقایسه ای بین دولت آقای احمدی نژاد و دولت آقای روحانی انجام بدید کدوم رو برتر می دونید؟
- دولت آقای احمدی نژاد دولت سادگی بود از نظر سطح زندگی و بسیار پرکار ، اما تو این دولت ، دولت ثروتمندان است ، حداقل دو وزیر هزار میلیارد تومنی داریم ، یکی از ناراحتی های من از مجمع تشخیص مصلحت نظام این هست که انتشار اموال مسئولین رو ممنوع کردند و حتی برای اون مجازات گذاشتند، در حالی که شفافیت ثروت و حقوق مسئولین یکی از راه های مبارزه با فساده
- می تونم بپرسم رای شما در سال ۸۴ ، ۸۸ و ۹۲ به چه اشخاصی رای دادید؟
- بله من در سال ۸۴ که دو قسمت بود اول به آقای هاشمی رای دادم اما در دور دوم به آقای احمدی نژاد رای دادم ، در سال ۸۸ به احمدی نژاد رای دادم در سال ۹۲ هم به آقای جلیلی رای دادم
- شخص بعدی که دیدگاهتون رو در خصوص ایشون می پرسم آقای هاشمی رفسنجانی هست، دیدگاهتون درباره ایشون بفرمایید
- دعا میکنم عاقبت به خیر بشه و نگرانم که نشه
- احتمال میدید ایشون به عاقبت افرادی چون بنی صدر یا منتظری گرفتار بشن؟
- به بنی صدر تبدیل نمیشه ولی دعا می کنم به منتظری تبدیل نشه
- وارد حوزه کاشان بشیم ، دیدگاهتون در خصوص آقای منصوری به عنوان نفر آخر و سوال آخر بفرمایید:
- حالا چون رقیبم هست در انتخابات مایل نیستم بگم ، حتما نقاط مثبت و منفی دارند گلایه ای که من از ایشون دارم این هست که مثل دولت آقای روحانی هرچه گفت ایشون تایید کرد حتی وزرای فتنه گر ، در صورتیکه منطقه کاشان و آران و بیدگل که ایشون نماینده اش هست یه ملت شهیدپرور اند و خود ایشون هم برادر شهید هست و مردم منطقه از ایشون به این دلایل راضی نیستند.
- کلام آخر رو بفرمایید:
- متاسفانه هنوز مردم تو انتخابات توقعاتی از نامزد ها دارند که اصولا با وظایف نمایندگی ربطی نداره، مثلا توقعاتی که باید از شورای شهر داشته باشن از نماینده دارند حتی توقعاتی که باید از دولت داشته باشند از نماینده دارند و تصورش این است که نماینده بودجه هایی در اختیار داره برای این کار ، من معتقدم که باید رسانه های گروهی این توهم رو درست کنند تا مردم بتونند انتخاب صحیح تری داشته باشن ، متاسفانه دولت در انتصاباتش چه در فرمانداری و چه در دانشگاهها طوری عمل کرده که بتونه از این امکانات برای پیشبرد اهداف انتخاباتی جناحی خودش استفاده کنه ، متاسفانه ریس جمهور تو این مدت امتحان خوبی نداد مثلا میان میگن امیدوارم انتخابات ۹۴ هم مثل انتخابات ۹۲ باشه و نیرو های معتدل وارد بشود ، حالا اینکه تعریف اعتدال چیست بماند، اینکه نیروهای معتدل وارد بشود یا غیر معتدل این در اختیار مردمه. شما نباید در این زمینه اظهار نظر کنید. شما باید فقط قول بدی و وعده بدی و عمل کنی به اینکه انتخابات رو سالم برگزار کنی ، ریس جمهور نباید تو امور دیگری غیر وظایف خودش دخالت بکنه در حالی که الان میاد راجع به اختیارات شورای نگهبان هم به تفسیر قانون اساسی می پردازه در صورتی که تفسیر قانون اساسی در اختیار شورای نگهبانه نه ریس جمهور ، میاد مخالفین و منتقدین خودش رو مورد اهانت قرار میده در حالی که میبینیم یه جا دیگه میاد از اخلاق صحبت میکنه خب این اهانت ها با اون ادعای اخلاق جور در نمیاد ، معتقدم دولت متاسفانه ادعای غلطی که میدونه غلطه به راحتی بیان می کنه ، دادن اطلاعات غیرواقعی در دنیا یک دروغ محسوب میشه و دروغگویی یک جرم بزرگه، که حتی می تونه یک دروغ می تونه منجر به استعفای ریس جمهور و یا وزیر بشه ولی متاسفانه تو این دولت ما دروغ زیاد شنیدیم.
- ممنونم از اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید.
-
http://sokhango.com/%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%A8-%DA%AF%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF/
«پیروزی روحانی گرفتن ماهی از آب گل آلود بود» را نمی توانم بپذیرم به هر حال مردم به نحوی از برخی تندروی ها و مسایل دولت قبل ناراضی بودند و به همین جهت به آقای روحانی متمایل شدند. مثلا برخی ناراستی های دولت قبل هم مزید بر علت بود از طرف دیگر آقای روحانی دعوت به تدبیر و عقلگرایی نمود که این مطلب نیز مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین روحانی توانست برخی شکافها در میان مسئولین را کاهش بدهد از اینرو بسیاری از مسئولین که در دوران قبل کنار گذاشته شده بودند را تا حدی راضی کرد و دسته ای از اصولگرایان نیز به ایشان روی آوردند.
در مجموع نیز چنانکه امام (رحمه الله) فرمود: میزان رأی ملت است.