پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۰ ب.ظ

۰

بررسی دلایل بهانه جویی عربستان سعودی

سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۱۰ ب.ظ
بررسی دلایل بهانه جویی عربستان سعودی درگفتگوی قدس انلاین با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

 جوانان پرشور بجای بالارفتن از دیوار سفارت، در سوریه وعراق با سیاستهای آل سعود مبارزه کنند/ سران سعودی مدتها بود دنبال بهانه برای قطع رابطه کشورهای تحت نفوذشان با ایران بودند/ لحن ملایم ایران در سیاست خارجی دشمنان را جسورتر کرده است قدس آنلاین-ساحل عباسی: هر زمان ایران در بعد سیاست خارجی لحنی ملایم داشته است دشمنان جمهوری اسلامی ایران گامهای بلندتری را در خصومت و ضدیت با ایران برداتشه اند زیرا آن را نشانه ضعف دولت تلقی می کنند. عربستان درصدد بود تا مانع ارتباط کشورهای منطقه با ایران شود که شرایط برای سوء استفاده عربستان فراهم شد.

محاکمه ناعادلانه شیخ نمر باقر النمر روحانی آزاده و مبارزی که سلاحی غیر از روشنگری نداشت نشان از خفقان و ظلم آل سعود به شیعیان و معترضان به سیاست های تنش زا و ضد وحدت آل سعود در منطقه و در عربستان است که رفتاری غیرانسانی و ضد حقوق بشری با شیعیان کشورش دارد .شیخ النمر در سکوت رسانه ها و مدعیان حقوق بشر به شهادت رسید اما جوانان و مردم آزاده ایران و بسیاری از کشورها در اقدامی خودجوش و مردمی برعلیه سیاست های مزدورانه آل سعود به خیابانها ریخته و بدین مساله اعتراض کردند .متاسفانه عده ای با ورود به سفارت عربستان که هنوز ابعاد آن مشخص نشده که آیا دستهای پنهانی برای خرابکاری و به تنش کشیدن ارتباط دو کشور در شرایط بحرانی منطقه وجود داشته یا خیربا به آتش کشیدن و اقدامات دیگری موجب شدند  که عادل الجبیر وزیر خارجه آل سعود با اخراج دیپلماتهای ایرانی و طرح شکایت از ایران به سازمان ملل عنوان کند که ارتباطات  دیپلماتیک کشورش با ایران قطع شده است .قدس آنلاین درگفتگو با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی به این موضوع و پیش دستی آل سعود پرداخته است.

-عربستان  دیپلمات های ایرانی را از خاک کشورش اخراج کرده  است و برخی از کشورهای همسو با آل سعود همچون بحرین نیز در راستای حمایت از آل سعود رابطه دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده اند. برخی براین باورند که  حمله تعدادی از جوانان ایرانی به دلیل خشم از کشته شدن شیخ النمر منجر به این اقدام آل سعود شده؛ تحلیل شما از وضعیت به وجود آمده چیست ؟

-بی شک عربستان سعودی در سالهای اخیر جنایات بسیاری مرتکب شده و هنوز خاطره حمایت عربستان از تجاوزهای عراق به ایران از ذهن مردم پاک نشده بود که آل سعود با حمایت از گروه های تروریستی در ایران چون گروه عبدالمالک ریگی خصومت و کینه دیرینه خود را با نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داد. ایجاد گروه های تروریستی –تکفیری، حمایت و تقویت آنها در سوریه و عراق برای تضعیف قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله دد منشی های عربستان سعودی با ایران اسلامی است که همچنان تداوم یافته و علی رغم مبارزه ظاهری برخی از کشورهای غربی با تروریسم بین المللی آل سعود همچنان بر همراهی، تقویت و حمایت آشکار از گروه های تروریستی اصرار دارد. سرکوب مردم بحرین و بمباران وحشیانه و مستمر یمن نیز از جمله جنایاتی است که عربستان به آن دامن زده است. از این رو می توان با قاطعیت گفت که هر جا تروریست ها اقدامات خطرناکی به نام اسلام مرتکب می شوند عربستان عامل و حامی آنها بوده و با حمایت های مالی و لجستیکی آنها را در امور غیرانسانی و ضدبشری همراهی می نماید. آل سعود در به شهادت رسیدن شیخ النمر و یاران ایشان  نشان داد که خباثت را به اوج رسانده به نحوی که ضدیت خود را با اسلام ناب آشکارا به نمایش گذاشت و تنفر جهانی علیه آل سعود برانگیخته شد. علمای وهابی آل سعود با صدور فتواهای مضحک و ضداسلامی و مغایر با عقل و فطرت آدمی نشان داده اند که به هیچ وجه معرف اسلام واقعی نبوده و اسلام آمریکایی وهابی را با جنایت های بیشمار به دنیا عرضه می کنند. اما هیچ یک از مسائل یاد شده نباید موجب تعرض به سفارتخانه آن کشور در ایران شود، زیرا جمهوری اسلامی ایران حفاظت از سفارتخانه های خارجی را برعهده داشته و نسبت به آن متعهد است و در حقیقت تعرض به سفارتخانه های خارجی نقض  تعهد  ایران در حفظ امنیت آنان محسوب می شود. ضمن اینکه ایران موظف به پرداخت تمامی خسارت های آن سفارتخانه است. البته اعتراض به آل سعود و جنایت های آنان  نه تنها حق ملت ایران بلکه حق تمامی ملت های جهان و کشورهایی است که در آتش تعصب و کینه های آل سعود سوخته اند و تجمع و تظاهرات علیه این جنایات لازم و ضروری است. این درحالی است که هر لحظه ای که ایران اراده کند می تواند سفارت عربستان یا هر کشور دیگری را تعطیل کرده و تمام دیپلماتهای آن را خارج کند .

-تعرض تبعه سعودی به سفارت ایران در لبنان یکی از مسائلی بود که جمهوری اسلامی نسبت به آن اقدامی مشابه اقدام آل سعود انجام نداد این مساله را چگونه ارزیابی می کنید ؟

-جنایت صورت گرفته و حمله به سفارت ایران در بیروت توسط تبعه عربستان صورت گرفت هر چند پشت این جنایت عربستان سعودی قرار دارد اما دولت عربستان چنن عملی را بر عهده نگرفته است و این اقدام درسرزمین عربستان رخ نداده. البته این مساله از تقصیر و قصور عربستان  نمی کاهد. بی تردید جوانان شریف ایران باید در صحنه حضور داشته و بر علیه جنایت عربستان و هم پیمانانش فریاد بزنند اما بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان و آتش زدن آن جوانان را قهرمان نمی کند زیرا سفارتخانه های خارجی نیروی حفاظتی مسلح ندارند. اگر کسی می خواهد عربستان را مجازات نماید می تواند به کمک مردم یمن ،سوریه و عراق برود. عربستان از سفر حجاج ایرانی به این کشور قطعا خشنود نیست و همواره در پی به دست آوردن  بهانه ای برای منتفی کردن سفر حجاج ایرانی به سفر حج بوده است زیرا بدون بهانه نمی تواند و نمی توانست از ورود حجاج ایرانی به کشورش ممانعت نماید. تعرض به سفارت عربستان بهانه ای برای  این کشور شد هر چند این بهانه منطقی نیست .

-عربستان در شرایطی که منطقه در بحران و آشوب است  شیخ النمر را اعدام کرده و به تنش های منطقه می افزاید آیا قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران را می توان تنها  به دلیل تعرض تعدادی از جوانان به سفارتخانه این کشور نسبت داد یا عربستان به دنبال فراهم شدن زمینه برای قطع رابطه با ایران بوده است؟

-دولت آل سعود همواره به دنبال بهانه ای برای ممانعت از سفر حجاج ایرانی بوده است بنابراین نمی توان گفت ورود به سفارتخانه بهانه خوبی برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران بوده از این رو می توان گفت که عربستان به دنبال چنین فرصتی برای تنش زایی و تداوم خصومت با ایران بوده است.

-در فاجعه منا تعداد زیادی از حجاج که بسیاری هم ایرانی بودند در اثر غفلت و عدم تدبیر حکام و ماموران سعودی کشته شدند اما کشته و مجروح شدن شهروندان ایرانی و تدفین آنهاد بدون اجازه قانونی ایران مانعی برای برقراری ارتباط با عربستان نشد چرا دستگاه دیپلماسی ما همچون عربستان به این مساله آنچنان بها نداده و دیپلماتهای خود را از عربستان فرانخواند تحلیل شما در این باره چیست؟

-هر زمان ایران در بعد سیاست خارجی لحنی ملایم انتخاب کرد دشمنان جمهوری اسلامی  گامهای بلندتری را در خصومت و ضدیت آشکار با ایران برداشته اند زیرا آن را نشانه ضعف دولت ایران  تلقی می کنند. به قول حضرت امام (ره) اگر ما یک قدم عقب بنشینیم آنها در دشمنی با ما دو قدم پیشروی می کنند. متاسفانه دشمن از لحن ملایم دولت ایران در سیاست خارجی و از جمله با عربستان برداشت ضعف کرده و بر جسارت خود افزوده و می افزاید. اما هنگامی که مقام معظم رهبری عربستان را به برخوردی سخت و خشن تهدید کردند همانگونه که مشاهده کردیم آنها از موضع قبلی خود عقب نشینی نموده و راه سکوت و عدم گردنکشی را در پیش گرفتند. راه جمهوری اسلامی ایران از عربستان و دولت های جیره خوار همسو با عربستان جداست. اما جیره خواری آنان الزاما به معنی قطع رابطه سیاسی نیست اما متاسفانه در قطع ارتباط دیپلماتیک مشاهده نمودیم که کشورهای همسو با آل سعود به روابط و مقررات بین المللی پایبند نبوده و دنباله رو سیاست های غلط آل سعود هستند.

-به نظر شما عربستان از مسائل پیش آمده سوء استفاده نکرده که خود را ذی حق نشان دهد به نحوی که عادل الجبیر اعلام کرده که از ایران به سازمان ملل شکایت می کند ؟

-عربستان سعودی در تلاش است که از وضعیت پیش آمده برای قطع روابط سایر کشورها با ایران سوء استفاده کند و متاسفانه توانسته این سوء استفاده را صورت دهد. کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند این فرصت را برای آنان فراهم کردند و بهانه رو در رو قرار دادن برخی از کشورها با ایران را فراهم کردند. از این رو جمهوری اسلامی باید به این مساله توجه داشته باشد که نحوه عکس العمل عربستان را به دقت مورد بررسی قرار داده  و کمک های خویش به دولتهای سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و یمن را تا از پای درآوردن مزدوران آل سعود افزایش دهد. به نظر می رسد هر چقدر  ایران از نظر اقتصادی، نظامی و اجتماعی اقتدار بیشتری داشته باشد کشورها  در روابط خود با ایران ملاحظات بیشتری خواهند داشت . از این رو لازم است همگی با هم اعم از دولت و مردم در جهت افزایش اقتدار و قدرت ایران در همه عرصه ها و ابعاد تلاش نماییم. تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش  قدرت نظامی و تقویت انسجام حول محور ولایت و نمایش مشارکت مردم در ابعاد مختلف بر ابهت نظام جمهوری اسلامی می افزاید. عرصه انتخابات یکی از این عرصه هاست که می تواند مشارکت عمومی را به نمایش بگذارد. مردم باید به کسانی رای دهند که در مقابل بیگانگان احساس ضعف نکنند و کدخدا را با خدا اشتباه نگیرند.

http://www.qudsonline.ir/detail/News/334489

۹۴/۱۰/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">