پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۰، ۰۹:۵۳ ب.ظ

۰

مصاحبه با کیهان در مورد جهاد اقتصادی

سه شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۰، ۰۹:۵۳ ب.ظ
  توسعه، عمران، آبادانی مقابله با مفسدان اقتصادی

بررسی راهکارهای تحقق جهاد اقتصادی در سال جدید


کیهان: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود به مناسبت حلول سال 1390 هجری شمسی، با برشمردن فعالیت های گسترده مردمی و حکومتی در سال گذشته، سال جدید را به نام سال «جهاد اقتصادی» نامگذاری فرموده و همه دستگاه های مسئول و مردم را به حرکت همه جانبه در این زمینه فراخواندند.

بخشی از پیام نوروزی مقام معظم رهبری را بخوانید: «من این سال را سال «جهاد اقتصادی» نامگذاری می کنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش های دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی می شوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه اقتصادی با حرکت جهاد گونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم...»

با توجه به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر حرکت های جهشی و مجاهدانه در راه پیشرفت های اقتصادی، این ضرورت بیش از پیش احساس می شود که قوای سه گانه باید اقدامات منسجم و هماهنگی را در تحقق عینی جهاد اقتصادی انجام دهند، از طرفی هم ضرورت وجود ستادی جهت پیگیری نحوه تحقق پیام نوروزی رهبری نیز امری بدیهی به حساب می آید.

گرچه سرویس گزارش روزنامه کیهان در سال های گذشته نیز در گزارش های تحلیلی، تحقیقی خود بر لزوم تشکیل ستاد پیام های نوروزی تأکید نموده، اما امسال این ضرورت بیشتر از سال های قبل احساس می شود. بر همین اساس در دو شماره گزارش روز کیهان به تحلیل و بررسی چگونگی عملیاتی شدن پیام نوروزی رهبری و حرکت به سمت جهاد اقتصادی خواهیم پرداخت.

تکلیفی بر مسئولان و مردم

نامگذاری سال ها از سال 1378 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد و از همان زمان نامگذاری سال ها به نوعی به استراتژی و خط راهبردی یک سال مردم و مسئولان مبدل گردید و درواقع رهبری با تعیین نام برای یک سال شمسی، تکلیفی ویژه بر مردم و دولتمردان و مسئولان کشور نهادند تا در این چارچوب در راستای پیشرفت و توسعه همه جانبه حرکت کنند و به نوعی این نامگذاری مشعل فروزنده و چراغ راه حرکت در مسیر توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی بوده است، که در این میان وظیفه آحاد مردم و مسئولان قوای سه گانه برای رسیدن به ایرانی آباد و آزاد دوچندان می شود.
...

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در سفر اخیر خود به عسلویه فرمودند: «همه مسئولند... شما حتی سر یک کلاس، یک معلم هم که باشید می توانید در این جهاد اقتصادی سهیم باشید. این فرهنگ را به این جوان، به این نیروی انسانی فردا تعلیم می دهید این می شود جهاد اقتصادی...»

سال 1390 که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده به نوعی بر عزم راسخ و بیش از پیش مسئولان و آحاد مردم تأکید می کند، چرا که باتوجه به اجرای طرح مهم هدفمندی یارانه ها و همچنین وجود تهدیدها و تحریم های مکرر و متعهد از سوی استکبار جهانی، ضرورت جهاد اقتصادی ملموس تر از هر زمان دیگری به نظرمی رسد و این نامگذاری به موقع نیز بر هوشیاری و درایت ولی امر مسلمین جهان حکایت دارد.

با این حال تنها نکته ای که در راستای تحقق جهاد اقتصادی مهم و شاهرگ حیاتی به حساب می آید چگونگی عملیاتی نمودن این جهاد و انقلاب اقتصادی است.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در گفت وگو با گزارشگر کیهان بر آسیب شناسی راهکارها و چالش های تحقق جهاد اقتصادی تأکید دارند و توصیه می کنند مسئولان قوای سه گانه در طی این مسیر پر فراز و نشیب باید با همدلی و وحدت در کنار هم قرار بگیرند و از هرگونه موازی کاری یا دامن زدن به اختلافات پرهیز کنند.

از طرفی هم، همزمان با حرکت های جهادگونه در عرصه اقتصاد نباید از مقابله با مفسدان اقتصادی و افرادی که به ناامنی در فضای سرمایه گذاری های خرد و کلان دامن می زنند غافل بود و در واقع نامگذاری امسال بستر مناسب و بهانه خوبی برای مقابله همه جانبه با مفسدان و دانه درشت های اقتصادی است.

نقش و اهمیت طرح هدفمندی یارانه ها

یکی از بسترهای مناسب تحقق شعار جهاد اقتصادی اجرای دقیق و کارشناسانه طرح هدفمندی یارانه هاست.

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مدیریت استراتژیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی در مکزیک در گفت وگوی اختصاصی با سرویس گزارش روز کیهان به اهمیت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره می کند و می گوید: «اگر بتوانیم این طرح را با کمک مجلس تا پایان دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد به پایان برسانیم و زمان 5ساله آن را کاهش دهیم قدم مهمی خواهیم برداشت که البته این کار با اعتماد دو طرفه مردم و دولت با همکاری مجلس می تواند صورت بگیرد که اگر چنین شود در واقع یک کار جهادی بزرگی در عرصه اقتصاد شکل می گیرد، سپس پرهیز از اسراف در همه ابعاد می تواند در نیل به هدف ما را یاری کند که این مهم برعهده عموم مردم و بخصوص بخش خصوصی و دولتی خواهد بود.»

قدیری ابیانه به ضرورت فرهنگ سازی به عنوان یکی از ارکان اصلی جهاد اقتصادی اشاره می کند و می گوید: «برای اینکه بتوانیم از اسراف پرهیز کنیم و سرمایه های حاصل از صرفه جویی را حتی المقدور در جهت توسعه و عمران و تولید به کار بریم و از این سرمایه گذاری بیشترین بهره وری را ببریم باید فرهنگ کار و فرهنگ بهره وری و رعایت استانداردها را درنظر بگیریم و در این باره به فرهنگ سازی در جامعه بپردازیم.»

وی می گوید: «در بعد فرهنگ سازی باید مردم بدانند که هر حرکت و تصمیم آنها می تواند در اقتصاد کشور مؤثر باشد، یعنی مثلا وقتی که می خواهند یک کالای داخلی یا خارجی بخرند باید بدانند که تصمیم آنها در تقویت یا تضعیف پول و اقتصاد ملی مؤثر است.»

توهم زدایی از درآمدهای نفتی

یکی از مسایلی که معمولاً در اذهان عمومی شکل گرفته میزان درآمدهای نفتی کشورمان است، به گونه ای که دیده شده برخی از مردم تصور می کنند درآمدهای نفتی کشورمان بسیار زیاد است و همین تصور، انتظار از دولتمردان را به مراتب افزایش داده و چون دولت نمی تواند به این همه توقعات پاسخ دهد، بعضاً دیده شده که در برخی مواقع زمینه سوءظن و بدبینی نسبت به مسئولان فراهم گردیده است.

دکتر قدیری ابیانه در تحلیل کارشناسانه خود به گزارشگر کیهان می گوید: «متأسفانه برخی از مردم احساس می کنند صادرات نفت به ازای هر ایرانی در ماه میلیون ها تومان است. این درحالی است که فقط دو میلیون و سیصدهزار بشکه در روز صادرات نفت داریم، حال باتوجه به جمعیت 75میلیون نفری کشورمان، به ازاء هر ایرانی در هر ماه کمتر از یک بشکه می شود و آن تصور واهی کاملاً غلط است، این درحالی است که از این میزان باید هزینه استخراج را هم کم کنیم.»

این کارشناس مدیریت استراتژیک در ادامه تحلیل میدانی خود می گوید: «در بودجه سال90 درآمد نفتی دولت بشکه ای 80دلار پیش بینی شده و کمیسیون تلفیق مجلس نیز آن را تصویب کرده است، حال پیش بینی دولت از درآمد نفت به ازای هر ایرانی در هر ماه 64 هزار تومان است اما مجلس 55555تومان را درنظر گرفته است، این در حالی است که سؤالی که در اذهان عمومی مطرح است این است که درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟ در پاسخ باید گفت بودجه عمرانی کشور به ازای هر ایرانی ماهی 52هزار تومان و بودجه آموزش وپرورش ماهی 13هزار تومان درنظر گرفته شده که جمعا از بودجه درآمد نفت بیشتر می شود. از طرفی در کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی لایحه بودجه سال 90 هم درآمد نفت کاهش یافته و بودجه آموزش وپرورش هم در مجلس افزایش یافته که نتیجه آن می شود که مجلس با این تغییری که داده مجبور می شود بودجه عمرانی را هم کاهش دهد، حال مشاهده می شود که اگر درباره درآمدهای نفتی شفاف سازی شود هیچگاه مردم دچار توهم درآمدهای نفتی نخواهند شد و انگیزه بیشتری برای جهاد اقتصادی پیدا می کنند.»

قدیری ابیانه می گوید: «معتقدم باید تمامی رسانه ها و مسئولان بسیج شوند و درمورد درآمدهای نفتی شفاف سازی و توهم زدایی کنند. گرچه درآمد نفتی و بودجه کاملاً شفاف است و حتی در اینترنت هم منتشر شده و در هر نقطه ای از دنیا قابل دسترسی است، اما متأسفانه آمار و ارقامی که ارایه شده قابل درک برای عموم مردم نیست. البته بنده تا حدودی این کار را کرده ام و این آمار و ارقام را به طور دقیق و قابل فهم برای عموم مردم برروی وبلاگم نمایش داده ام.  .... گزارش روز 
۹۰/۱۰/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">