پازل نفوذ آمریکا
پازل نفوذ آمریکا
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه در مصاحبه با قدس با بیان راههای متعدد آمریکا برای تأثیرگذاری بیشتر بر مسؤولان میگوید: امروزه دشمن در ابعاد مختلف در حال گسترش نفوذ خود است و از آنجا که آمریکا، انقلاب و مردم ایران را دشمن خود میداند و در این دشمنی حد و مرزی نمیشناسد، از پروژه نفود، حداکثر بهرهبرداری را میکند. امروزه نفوذ از بُعد نظامی فراتر رفته و در حوزههای دیگری متبلور شده است.
مطابق با اسناد لانه جاسوسی به استخدام درآوردن جاسوسان، به خدمت گرفتن دولتمردان و وارد کردن عوامل خود در مصادر حکومتی از جمله روشهای آمریکا برای اعمال نفوذ است. از این رو اتاق خاصی در سفارت آمریکا در ایران برای جعل اسناد تهیه شده بود که به استخدام درآوردن افراد دولتی و به خدمت گرفتن آنها در دستور کار قرار گرفت که نمونه آن بنی صدر است که در سمت ریاست جمهوری، حاضر شده بود با دریافت ماهانه هزار دلار خدماتی ارائه دهد. وی به ماجرای حمله به طبس اشاره کرده و میافزاید: در ماجرای طبس آمریکا با نفوذ بر عوامل ارتش، توانسته بودند به بهانه جابهجایی و قرار دادن دستگاههای رادار در جای مناسبتر تمام مسیر هواپیما و هلیکوپتر مهاجم را از مسیر رادار خالی کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی به ابعاد دیگر پروژه نفوذ دشمن اشاره کرده و میگوید: بکارگیری اهالی قلم، نویسندگان، روزنامهنگاران و... حتی ایجاد شبکههای رادیویی- تلویزیونی، روزنامهها، مجلات و سایتها که میتوانند بر افکار مردم تأثیر بگذارند، برای تغییر فکر و نظر مخاطبان و نیز برای زمینهسازی انقلابهای به اصطلاح مخملی و خدشه در وحدت ملی از اهداف مهم نفوذ است.
وی میافزاید: تغییر محاسبات و معادلات در اذهان مخاطبان و سوق دادن آنها به تصمیماتی که عملاً به نفع دشمن تمام میشود نیز از زمینهها و اهداف مهم نفوذ است. این نوع از نفوذ اینگونه است که مسؤولان متوجه علت تغیر ذهنیتها و تصمیمات خویش نمیشوند و اغلب فکر میکنند در جهت منافع کشور خویش عمل میکنند. مثلاً برای زمینهسازی تجاوز به یک کشور و پیروزی در تجاوز به صاحب منصبان و مسؤولان القا میکنند که عصر جنگ و موشک و کشورگشایی گذشته و عصر گفتمان فرار رسیده است، لذا نیازی به تقویت نیروهای دفاعی و نظامی نیست.
قدیری ابیانه اضافه میکند: اگر صاحب منصبی به این نتیجه برسد، از اختصاص بودجه برای امورنظامی خودداری میکند و یقیناً با چنین تصمیماتی کشور تضعیف شده و زمینه برای اشغالگری با هزینه کمتر فراهم میشود. این در حالی است که آمریکا، انگلستان و اسرائیل عمدتاً در این نفوذ خبره هستند و چنین افکاری را در اذهان مسؤولان دیگر کشورها میپراکنند، سال به سال هزینه نظامی خود را افزایش داده و تجهیزات پیشرفتهتری تولید میکنند. جالب آنکه برخی از روشنفکران با وجود مشاهده جنایتها و خونریزیهای متعدد در منطقه همانند آنچه این روزها در یمن، عراق و سوریه میگذرد، چشم و گوش خود را بر تجاوزات و جنایتهای آمریکا در منطقه بسته و به آمریکا امیدوار هستند.
امتیازات نسیه برجام
دکتر قدیری ابیانه با اشاره به دستاوردهای حداقلی برجام و نفوذ دشمن میگوید: در ماجرای برجام امتیازات زیادی داده شد و امتیاز نسیه کمی دریافت کردیم. دولت و مذاکرهکنندگان با این توجیه که با دادن امتیازات، ایران را از خطر جنگ دور کردهایم و به توافق بر سر برجام افتخار میکنیم، آن را یک دستاورد بزرگ میدانند.
طبیعی است کسانی که براین باور هستند که دشمن میتواند ظرف ده دقیقه سیستم نظامی ایران را فلج کرده و در جنگ پیروز شود چنین توافقی را خدمت بزرگی به ملت میدانند، درحالی که مؤسسههای نظامی و پژوهشی آمریکا به این نتیجه رسیدهاند که اگر آمریکا با ایران وارد جنگ شود، در روز اول تمامی ناوگانهایش در منطقه غرق شده و 20 هزار نیروی آمریکایی کشته میشوند. ارزیابی غلط مسؤولان در قدرت نظامی خود و حریف، زمینه را برای امتیاز دادنهای سهمگین فراهم میکند.
وی اضافه میکند: دولت در رابطه با برجام از رفع تحریمها در مذاکره سخن میگوید، در حالی که اوباما و کری در توجیه رسیدن به توافق با ایران، در کنگره و مصاحبهها اعلام کردند اگر مذاکره صورت نمیگرفت، تحریمها فرو میپاشید. بنابراین مذاکره برای حفظ تحریمها بوده است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران میتوانست با مقاومت، صبر، کار و تلاش زمینه را برای فروپاشی تحریمها آماده کند. متأسفانه ارزیابی غلط دولتمردان و خوشخیالی آنها زمینه را برای رسیدن به توافقی نامناسب فراهم کرد.
وی با بیان خسارات ایران از برجام و راههای نفوذ دشمن بر اذهان مسؤولان کشور میگوید: رئیسجمهور ما بارها اعلام کرده بود که در روز امضای توافق برجام همه تحریمها فرو میپاشد، حال بعد از گذشت سه ماه از توافق همچنان مشکلات به قوت خود باقی است، اما متأسفانه دولت که خواهان پیروزی در دور بعدی است، دست از اعلام پیروزی از مذاکرات برنداشته است.
این کارشناس مسایل سیاسی تصریح میکند: این در حالی است که بعد از برجام، دادگاهی در آمریکا ایران را بابت انفجار برجهای دو قلو ده میلیارد دلار جریمه کرده و دادگاه دیگری دو میلیارد دیگر، بنحوی که متأسفانه این روند ادامه دارد تا پولی برای بازگشت به ایران باقی نماند، اما اوباما مانع اقدام عملی علیه عربستان در رابطه با انفجار برجهای دو قلو شد.
فقط مسؤولان در خطر نفوذ قرار ندارند
وی با بیان تأثیرگذاری و نفوذ دشمن بر ملت ایران میگوید: فقط مسؤولان در معرض خطر نفوذ قرار ندارند، بلکه اقشار مختلف مردم هم از اهداف نفود دشمن بشمار میروند و تغییر فکر، باور و رفتار مردم از اهداف نفوذ است. به همین دلیل هم دستاندرکاران رسانههای گروهی اعم از رادیو و تلویزیون، روزنامهها، مجلات، هنرمندان و ورزشکاران که میتوانند به عنوان الگو بر افکار عمومی تأثیر بگذارند، در معرض نفوذ قرار دارند. این امر بخصوص برای به اصطلاح انقلابهای رنگین از اهمیت بسیاری برخوردار است.
قدیری ابیانه میگوید: ایجاد روزنامههای زنجیرهای و شبکههای رادیو تلویزیونی در کشورهای مختلف در دستور کار استکبار قرار دارد. البته ایجاد این شبکهها در ایران بدلیل قانون اساسی ممکن نیست، اما رسانههای خارج از ایران در همین راستا فعالیت میکنند.
داستان مصرفزدگی ایرانیان
وی با بیان اینکه برخی از اهداف دشمن محقق شده است، تصریح میکند: تغییر و تضعیف فکر، ذهن، رفتار، تغییر سبک اقتصادی، فرهنگی و زندگی مردم از اهداف دشمن بشمار میرود که متأسفانه تا حدودی محقق شده است.
این کارشناس مسایل سیاسی تصریح میکند: آمریکاییها که خود را بدلیل فروپاشی خانواده در معرض خطر میبینند، در تلاش هستند این فروپاشی را به ایران تعمیم دهند. تضعیف غیرت، حیا و تضعیف روابط سالم اجتماعی از اهداف آنهاست و شبکههای ماهوارهای این اهداف را دنبال میکنند.
وی ادامه میدهد: یک نمونه تاریخی از نفوذ استراتژی استکبار در رابطه با کشورهای نفتخیز این است که نباید اجازه داد نفت به عنوان اهرمی در دست این کشورها باشد، هر چند غربیها به نفت نیازمندند. لذا دو استراتژی را در پیش گرفتند؛ اینکه کشورهای نفتخیز باید وابسته و نیازمند فروش نفت خام باشند. وی تأکید میکند: برای این کار نباید ثروت تولید شود و برای تولید نکردن ثروت باید فرهنگ کسب و کار تضعیف شود. به همین دلیل یکی از فعالیتهایی که در زمان رژیم پهلوی با موفقیت انجام شد، از بین بردن فرهنگ کار کشور بود و البته متأسفانه بعد از انقلاب به آن بیتوجهی شده و حتی پررنگتر شد. ضعف در وجدان و فرهنگ کار، انضباط و وجدان کاری بنحوی که مطالعه رفتارهای اجتماعی نشان میدهد ایرانیها در تنبلی اجتماعی بعد از اعراب مقام جهانی دارند.
بعد دوم استراتژی این است که پولی که از فروش نفت خام بدست میآید، صرف امور تولیدی و عمرانی نشده و به کالاهای مصرفی اختصاص بیابد.
این کارشناس مسایل سیاسی تأکید میکند: بنابراین برای بازگشت دلارها به جیب غربیها، مصرف کالای خارجی باب میشود. آنها با تبلیغات فرهنگی ایرانیان را مصرفزده بار آوردهاند و برای اینکه کالای خارجی مصرف کنند، کاری کردند که از نظر تبلیغی و فرهنگی مصرف کالای خارجی نشانه تشخّص شده است. متأسفانه اقدامات دشمن در چنین نفوذ فرهنگی مؤثر بوده و ایرانیان جزو مُسرفترین ملتها بشمار میروند. به هر حال نفوذ دارای ابعاد مختلفی است و باید با آن مقابله کرد.
متن کامل گزارش به شرح زیر قدس است:
نگاهی به هزار تکه پازل نفوذ آمریکا در گفت وگو با کارشناسان
بسترسازی برای وابستگی با ابزار رسانه
قدس آنلاین/ ساحل عباسی : صبری حسنپور، یکی از عوامل رسانهای و مجری شبکه ماهوارهای ضد انقلاب «سیمای رهایی» در تهران بازداشت شد.
صبری سخنگوی تشکل غیرقانونی کنگره ملی ایرانیان برای نجات ایران است که از او به عنوان یکی از فعالان رسانهای برای تغییر نظام جمهوری اسلامی یاد میشود.
خطر نفوذ دشمن آنقدر جدی است که مقام معظم رهبری در سالهای اخیر با تأکید فراوان بر این موضوع و بیان برخی از راههای نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار و عقاید مردم خطرات جنگ سرد و نفوذ دشمن را بیش از پیش مورد توجه قرار دادهاند. اما به نظر میرسد ابزارهای دشمن متنوع و نگاه مسؤولان به این موضوع کمرنگ یا سادهانگارانه است. قدس در گفتوگو با کارشناسان به بررسی ابزارهای نفوذ فرهنگی و راههای تأثیرگذاری دشمن بر مسؤولان و آحاد جامعه پرداخته است.
پازل نفوذ آمریکا
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه با بیان راههای متعدد آمریکا برای تأثیرگذاری بیشتر بر مسؤولان میگوید: امروزه دشمن در ابعاد مختلف در حال گسترش نفوذ خود است و از آنجا که آمریکا، انقلاب و مردم ایران را دشمن خود میداند و در این دشمنی حد و مرزی نمیشناسد، از پروژه نفود، حداکثر بهرهبرداری را میکند. امروزه نفوذ از بُعد نظامی فراتر رفته و در حوزههای دیگری متبلور شده است.
مطابق با اسناد لانه جاسوسی به استخدام درآوردن جاسوسان، به خدمت گرفتن دولتمردان و وارد کردن عوامل خود در مصادر حکومتی از جمله روشهای آمریکا برای اعمال نفوذ است. از این رو اتاق خاصی در سفارت آمریکا در ایران برای جعل اسناد تهیه شده بود که به استخدام درآوردن افراد دولتی و به خدمت گرفتن آنها در دستور کار قرار گرفت که نمونه آن بنی صدر است که در سمت ریاست جمهوری، حاضر شده بود با دریافت ماهانه هزار دلار خدماتی ارائه دهد. وی به ماجرای حمله به طبس اشاره کرده و میافزاید: در ماجرای طبس آمریکا با نفوذ بر عوامل ارتش، توانسته بودند به بهانه جابهجایی و قرار دادن دستگاههای رادار در جای مناسبتر تمام مسیر هواپیما و هلیکوپتر مهاجم را از مسیر رادار خالی کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی به ابعاد دیگر پروژه نفوذ دشمن اشاره کرده و میگوید: بکارگیری اهالی قلم، نویسندگان، روزنامهنگاران و... حتی ایجاد شبکههای رادیویی- تلویزیونی، روزنامهها، مجلات و سایتها که میتوانند بر افکار مردم تأثیر بگذارند، برای تغییر فکر و نظر مخاطبان و نیز برای زمینهسازی انقلابهای به اصطلاح مخملی و خدشه در وحدت ملی از اهداف مهم نفوذ است.
وی میافزاید: تغییر محاسبات و معادلات در اذهان مخاطبان و سوق دادن آنها به تصمیماتی که عملاً به نفع دشمن تمام میشود نیز از زمینهها و اهداف مهم نفوذ است. این نوع از نفوذ اینگونه است که مسؤولان متوجه علت تغیر ذهنیتها و تصمیمات خویش نمیشوند و اغلب فکر میکنند در جهت منافع کشور خویش عمل میکنند. مثلاً برای زمینهسازی تجاوز به یک کشور و پیروزی در تجاوز به صاحب منصبان و مسؤولان القا میکنند که عصر جنگ و موشک و کشورگشایی گذشته و عصر گفتمان فرار رسیده است، لذا نیازی به تقویت نیروهای دفاعی و نظامی نیست.
قدیری ابیانه اضافه میکند: اگر صاحب منصبی به این نتیجه برسد، از اختصاص بودجه برای امورنظامی خودداری میکند و یقیناً با چنین تصمیماتی کشور تضعیف شده و زمینه برای اشغالگری با هزینه کمتر فراهم میشود. این در حالی است که آمریکا، انگلستان و اسرائیل عمدتاً در این نفوذ خبره هستند و چنین افکاری را در اذهان مسؤولان دیگر کشورها میپراکنند، سال به سال هزینه نظامی خود را افزایش داده و تجهیزات پیشرفتهتری تولید میکنند. جالب آنکه برخی از روشنفکران با وجود مشاهده جنایتها و خونریزیهای متعدد در منطقه همانند آنچه این روزها در یمن، عراق و سوریه میگذرد، چشم و گوش خود را بر تجاوزات و جنایتهای آمریکا در منطقه بسته و به آمریکا امیدوار هستند.
امتیازات نسیه برجام
دکتر قدیری ابیانه با اشاره به دستاوردهای حداقلی برجام و نفوذ دشمن میگوید: در ماجرای برجام امتیازات زیادی داده شد و امتیاز نسیه کمی دریافت کردیم. دولت و مذاکرهکنندگان با این توجیه که با دادن امتیازات، ایران را از خطر جنگ دور کردهایم و به توافق بر سر برجام افتخار میکنیم، آن را یک دستاورد بزرگ میدانند.
طبیعی است کسانی که براین باور هستند که دشمن میتواند ظرف ده دقیقه سیستم نظامی ایران را فلج کرده و در جنگ پیروز شود چنین توافقی را خدمت بزرگی به ملت میدانند، درحالی که مؤسسههای نظامی و پژوهشی آمریکا به این نتیجه رسیدهاند که اگر آمریکا با ایران وارد جنگ شود، در روز اول تمامی ناوگانهایش در منطقه غرق شده و 20 هزار نیروی آمریکایی کشته میشوند. ارزیابی غلط مسؤولان در قدرت نظامی خود و حریف، زمینه را برای امتیاز دادنهای سهمگین فراهم میکند.
وی اضافه میکند: دولت در رابطه با برجام از رفع تحریمها در مذاکره سخن میگوید، در حالی که اوباما و کری در توجیه رسیدن به توافق با ایران، در کنگره و مصاحبهها اعلام کردند اگر مذاکره صورت نمیگرفت، تحریمها فرو میپاشید. بنابراین مذاکره برای حفظ تحریمها بوده است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران میتوانست با مقاومت، صبر، کار و تلاش زمینه را برای فروپاشی تحریمها آماده کند. متأسفانه ارزیابی غلط دولتمردان و خوشخیالی آنها زمینه را برای رسیدن به توافقی نامناسب فراهم کرد.
وی با بیان خسارات ایران از برجام و راههای نفوذ دشمن بر اذهان مسؤولان کشور میگوید: رئیسجمهور ما بارها اعلام کرده بود که در روز امضای توافق برجام همه تحریمها فرو میپاشد، حال بعد از گذشت سه ماه از توافق همچنان مشکلات به قوت خود باقی است، اما متأسفانه دولت که خواهان پیروزی در دور بعدی است، دست از اعلام پیروزی از مذاکرات برنداشته است.
این کارشناس مسایل سیاسی تصریح میکند: این در حالی است که بعد از برجام، دادگاهی در آمریکا ایران را بابت انفجار برجهای دو قلو ده میلیارد دلار جریمه کرده و دادگاه دیگری دو میلیارد دیگر، بنحوی که متأسفانه این روند ادامه دارد تا پولی برای بازگشت به ایران باقی نماند، اما اوباما مانع اقدام عملی علیه عربستان در رابطه با انفجار برجهای دو قلو شد.
فقط مسؤولان در خطر نفوذ قرار ندارند
وی با بیان تأثیرگذاری و نفوذ دشمن بر ملت ایران میگوید: فقط مسؤولان در معرض خطر نفوذ قرار ندارند، بلکه اقشار مختلف مردم هم از اهداف نفود دشمن بشمار میروند و تغییر فکر، باور و رفتار مردم از اهداف نفوذ است. به همین دلیل هم دستاندرکاران رسانههای گروهی اعم از رادیو و تلویزیون، روزنامهها، مجلات، هنرمندان و ورزشکاران که میتوانند به عنوان الگو بر افکار عمومی تأثیر بگذارند، در معرض نفوذ قرار دارند. این امر بخصوص برای به اصطلاح انقلابهای رنگین از اهمیت بسیاری برخوردار است.
قدیری ابیانه میگوید: ایجاد روزنامههای زنجیرهای و شبکههای رادیو تلویزیونی در کشورهای مختلف در دستور کار استکبار قرار دارد. البته ایجاد این شبکهها در ایران بدلیل قانون اساسی ممکن نیست، اما رسانههای خارج از ایران در همین راستا فعالیت میکنند.
داستان مصرفزدگی ایرانیان
وی با بیان اینکه برخی از اهداف دشمن محقق شده است، تصریح میکند: تغییر و تضعیف فکر، ذهن، رفتار، تغییر سبک اقتصادی، فرهنگی و زندگی مردم از اهداف دشمن بشمار میرود که متأسفانه تا حدودی محقق شده است.
این کارشناس مسایل سیاسی تصریح میکند: آمریکاییها که خود را بدلیل فروپاشی خانواده در معرض خطر میبینند، در تلاش هستند این فروپاشی را به ایران تعمیم دهند. تضعیف غیرت، حیا و تضعیف روابط سالم اجتماعی از اهداف آنهاست و شبکههای ماهوارهای این اهداف را دنبال میکنند.
وی ادامه میدهد: یک نمونه تاریخی از نفوذ استراتژی استکبار در رابطه با کشورهای نفتخیز این است که نباید اجازه داد نفت به عنوان اهرمی در دست این کشورها باشد، هر چند غربیها به نفت نیازمندند. لذا دو استراتژی را در پیش گرفتند؛ اینکه کشورهای نفتخیز باید وابسته و نیازمند فروش نفت خام باشند. وی تأکید میکند: برای این کار نباید ثروت تولید شود و برای تولید نکردن ثروت باید فرهنگ کسب و کار تضعیف شود. به همین دلیل یکی از فعالیتهایی که در زمان رژیم پهلوی با موفقیت انجام شد، از بین بردن فرهنگ کار کشور بود و البته متأسفانه بعد از انقلاب به آن بیتوجهی شده و حتی پررنگتر شد. ضعف در وجدان و فرهنگ کار، انضباط و وجدان کاری بنحوی که مطالعه رفتارهای اجتماعی نشان میدهد ایرانیها در تنبلی اجتماعی بعد از اعراب مقام جهانی دارند.
بعد دوم استراتژی این است که پولی که از فروش نفت خام بدست میآید، صرف امور تولیدی و عمرانی نشده و به کالاهای مصرفی اختصاص بیابد.
این کارشناس مسایل سیاسی تأکید میکند: بنابراین برای بازگشت دلارها به جیب غربیها، مصرف کالای خارجی باب میشود. آنها با تبلیغات فرهنگی ایرانیان را مصرفزده بار آوردهاند و برای اینکه کالای خارجی مصرف کنند، کاری کردند که از نظر تبلیغی و فرهنگی مصرف کالای خارجی نشانه تشخّص شده است. متأسفانه اقدامات دشمن در چنین نفوذ فرهنگی مؤثر بوده و ایرانیان جزو مُسرفترین ملتها بشمار میروند. به هر حال نفوذ دارای ابعاد مختلفی است و باید با آن مقابله کرد.
جنگ سرد علیه افکار ایرانی
دکتر عماد آبشناس کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تفاوت جنگها و تأثیرگذاری جنگ سرد بر ملتها میگوید: معمولاً جنگ گرم و سرد از شایعترین جنگهایی است که دولتها در تهاجم علیه هم استفاده میکنند، اما جنگ سرد در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانهای نمود و تأثیرگذاری بیشتری دارد، بنحوی که تاریخ نشان داده بلوک غرب با این روش توانست بلوک شرق را از هم بپاشاند. بهنظر میرسد دشمن از این سبک علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده میکند تا با توسل به روش جنگ رسانهای با نفوذ به افکار مردم، آنها را از نظام دلسرد کند. دکتر آبشناس با بیان اینکه مردم اصلیترین پشتوانه نظام جمهوری اسلامی هستند، اظهار میکند: متأسفانه ماهوارهها و گروههای خبری اشکال نفوذ را گسترش داده و با فضاسازی رسانهای علیه شخصیتها در داخل کشور بدنبال القای بدبینی مردم به مسؤولان و نظام اسلامی هستند. یقیناً اگر حکومت از پشتوانه مردمی تهی شود، قدرت نظام و مسؤولان نیز به حداقل میرسد. وی میگوید: غرب برای دستیابی به این مهم، سرمایهگذاریهای کلانی انجام داده و از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود استفاده کرده تا با استفاده از این هجمهها علیه ایران و برخی کشورهای مسلمان استفاده کند.
در برخی شرایط نیزموفق بودند و حاکمیت برخی کشورها را متلاشی کردهاند، اما مسألهای که منجر به پایداری حکومت در ایران شده، اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی و ایمان قلبی به ولایت فقیه است.
بایدهای رسانهای برای مقابله با نفوذ
وی میافزاید: یکی از وظایف حاکمیت در جنگ رسانهای و نفوذ فرهنگی، فراهم کردن امکانات و ابزارهای لازم برای رسانهها و خبرنگارها است تا با تأمین مالی و امکانات آموزشی مردم را در برابر نفوذ دشمن واکسینه کنند. دولت در واگذاری ابزارهای لازم به رسانهها که میتوانند تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشند اقدام مؤثر و ویژهای انجام نداده است.