پیشنهادهای تکمیلی برای تسهیل امور ارباب رجوع
به نقل از فصل پنجم کتاب "برنامه جهاد اداری؛ نجات ارباب رجوع" نوشته دکتر قدیری ابیانه
1- با توجّه به هدف کاهش تقاضای سفر و رضایت اربابرجوع و...، پیشنهادهای زیر ارائه میگردد.
2- گسترش خطوط تلفن در سطح کشور
3- افزایش خطوط تلفن در ادارات
4- اصلاح فرهنگ عمومی از طریق تبلیغات و آموزش برای استفاده از تلفن برای کسب اطـّلاع از امور اداری
5- اصلاح فرهنگ اداری کارکنان در جهت پاسخگویی اربابرجوع از تلفن و تلاش برای بی نیاز کردن آنها از مراجعه به ادارات برای کسب اطـّلاع
6- ایجاد یا تقویت حوزه پاسخگویی غیرحضوری به خصوص از طریق تلفن به اربابرجوع و اصلاح
ساختار اداری در این ارتباط از سه روش:
1- اطـّلاعرسانی از سیستم تلفن گویا
2- ضبط اتوماتیک تلفن مردم و تماس بعدی با آنان برای اطـّلاعرسانی تلفنی
3- پاسخگویی تلفنی توسط کارشناسان
4- پاسخگویی تلفنی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل
راهکارهای کلان پیشنهادی
با توجّه به نکات فوق و ضعفها و قوتهای مطروحه در قبل پیشنهادهای زیر مطرح میگردد.
1- توسعه زیر ساختهای ارتباطات مخابراتی و اینترنتی
2- گسترش خطوط مخابراتی در کشور
3- افزایش تعداد افراد برخوردار از خط تلفن
4- گسترش خطوط تلفنی در روستاها به نحوی که همه بتوانند در منزل خود از تلفن برخوردار باشند
5- اختصاص یارانهها جهت کاهش هزینههای ارتباطات مخابراتی در صورت لزوم.
6- ملاحظات: هر چند بهتر است هزینهها از متقاضیان اخذ گردد، لیکن در صورت نیاز به این کار میتوان بودجه لازم را برای اقدام از طریق کاهش یارانه بنزین تأمین کرد.
7- ایجاد بانکهای اطـّلاعاتی در دستگاههای دولتی و نیز ایجاد بانک مرکزی اطـّلاعات به منظور سازماندهی اطـّلاعرسانی و شفاف سازی اطـّلاعات اداری
8- ملاحظات: بانک مرکزی اطـّلاعات اداری میتواند در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل گردد و سایر مراکز اطـّلاعرسانی با آن در ارتباط باشند.
9- انتشار سیدی اطـّلاعات اداری
10- ایجاد امکان به روز رسانی اطـّلاعات اداری موجود در رایانهها از طریق انتقال (دانلود) اطـّلاعات اداری از پایگاه اداری
11- آموزش افراد برای استفاده از اینترنت و ایمیل در سطوح مختلف آموزشی از جمله در دبستان.
12- حرکت به سمت خصوصی سازی بخشهایی از خدمات اداری
ملاحظات: زمینه سازی برای شکل گیری سازمانها و دفاتر بخش خصوصی برای خدمات اداری همچون دفاتر ثبت اسناد – دفاتر بیمه و دفاتر مشاوره مسکن و کافینتها.
1- استفاده از پست الکترونیک برای انتقال اطـّلاعات مورد نیاز مردم
2- سازماندهی ادارات برای پاسخگویی از طریق اینترنت به تماسهای مردم.
3- برنامه ریزی برای اختصاص آدرس پست الکترونیکی برای همه ایرانیان بر اساس کد ملی
4- ایجاد و گسترش تجارت و پول الکترونیکی
5- ایجاد امکان انجام امور اداری از طریق اینترنت
6- ایجاد و توسعه شبکههای داخلی اطـّلاعرسانی و مجموعههای اطـّلاعاتی در مؤسسات دولتی
7- هماهنگی در فعالیتهای اطـّلاعرسانی
8- فرهنگ سازی در مورد استفاده از اینترنت برای کسب اطـّلاعات اداری و پرهیز از سفرهای قابل اجتناب
9- آموزش استفاده از رایانه به صورت اصولی به استفاده کنندگان مراکز اطـّلاعرسانی از طریق سازمانهای مربوطه؛
10- آشنایی دانش آموزان، دانشجویان و محققان با مراکز اطـّلاعرسانی موجود در کشور؛
11- اعمال مدیریت دادهها بطور اصولی و دقیق در جهت تعیین نیاز کاربران اطـّلاعات و هدایت تولیدات اطـّلاعاتی به سوی کاربردی شدن هر چه بیشتر.
12- تخصیص چند واحد درسی از مباحث اطـّلاعرسانی در دانشگاهها برای تمام رشتههای تحصیلی
13- ایجاد اطـّلاعرسانیهای موضوعی
14- ایجاد پایگاههای دارای ارتباطات اینترنتی بین بخشی دستگاههای حکومتی با قابلیت قوی جستجو
15- تهیه و انتشار آگهیهای خدمت عمومی از رسانههای گروهی بویژه تلویزیون به صورت تبلیغات کوتاه (تیزر) و برنامههای کوتاه کارتونی
16- استفاده از برنامههای تلویزیونی برای آموزش غیر مستقیم استفاده از رایانه برای کسب اطـّلاعات اداری و پرهیز از سفرهای اضافی
ملاحظات: این آگهیها در قالب گزارش، خبر، مقاله، مصاحبه، تیزر و ... قابل ارائه میباشند. محتوای آنها لازم است آموزشی باشد.
برای دانلود کل کتاب روی لینک زیر کلیک فرمایید: