پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۲۵ ب.ظ

۰

برگزاری همایش حدود ازادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامیمتن مشروح مناظره منتشره توسط  خبرگزاری بینش مطهر در رابطه با مناظره 13 خرداد بین علی مطهری و قدیری ابیانه در مورد حدود آزادی بیان و عقیده در اصفهان به شرح زیر است:

برگزاری همایش حدود ازادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری بینش مطهر همایش حدود آزادی بیان و اندیشه در انقلاب اسلامی بعد از ظهر امروز مورخ 13 خردادماه 1395 در محل سالن اجتماعات موسسه اهل البیت با حضور دکتر محمدحسن قدیری ابیانه و دکتر علی مطهری برگزار شد.

در این همایش اساتید به بیان دیدگاه شهید مطهری درباره ازادی بیان  و توضیح و تحلیل آن پرداختند.

 http://www.bineshmotahar.ir/images/gallery/95/11-hamayesh_azadi/photo_2016-06-02_23-51-25.jpg

در ابتدا دکتر قدیری ابیانه بیان داشت: با توجه به مبحث آزادی شهید مطهری در غرب مفهوم از آزادی بعد حیوانی انسان است ولی در انقلاب اسلامی و اسلام این آزادی نامحدود نیست ومثلاً ما معتقد به آزادی ادیان هستیم که همه می توانند به دین خود عمل کنند ولی اگر دینی از نظر عقلی خدایی نباشد و منشا خدایی نداشته باشد مانند گاو پرستی یا بت پرستی و یا داشتن معبد برای ادیان ساخته دست استعمار حق آزادی قائل نیستیم.


وی در ادامه افزود: اینکه سایر ادیان الهی معبد داشته باشند و دین و اعتقاد خود را داشته باشند و حتی در مجلس کشور نماینده داشته باشند آزادند ولی اگر بخواهند در مناطق اسلامی وارد شوند و افراد را گمراه کنند و به تبلیغ بپردازند این را آزاد نمی گذاریم. همچنین در ادیان غیرخدایی حتی اجازه ساخت معبد هم نمی دهیمدر جوامع غربی که دم از ازادی می زنند مثلا برهنگی را اجازه می دهند ولی پوشش را نه پس این ازادی پوشش نیست ازادی برهنگی است. دم از ازادی حقوق بشر می زنند و مثلا بر حصر دو نفر اعتراض می کنند ولی هنوز درباره بمباران هیروشیما و ناکازاکی عذرخواهی نمی کنند و به جنایتها علیه بشر ادامه می دهند. ما به ازادی های در قانون اساسی احترام می گذاریم ولی این ازادی محدود به چیزی می کنیم که اسلام محدود می داند و ان افتخار هم می کنیم.

در ادامه این همایش دکتر علی مطهری در این باب بیان داشت: ما معتقدیم فکر بشر باید آزاد باشد و همه استعدادهای انسانی نیز باید آزاد باشد ولی قوای حیوانی بشر باید محدود و کنترل شده توسط اندیشه و عقل و اراده انسان باشد. هر میلی در انسان منشا یک حق است. و ناشی از خلقت و طبیعت انسان است.


ایشان افزود: تحلیل شهید مطهری از بحث آزادی این است که برخی امور اجبار بردار نیست و مثلا ما نمی توانیم کسی را مجبور کنیم شخص دیگری را دوست داشته باشد یا از فلان شخص نفرت داشته باشد و اینها اجبار بردار نیست چنانچه بحث ایمان هم همینطور است و اعراب به پیغمبر اسلام گفتند ما ایمان اوردیم و ایه نازل شد که بگویید اسلام اوردیم و ایمان باید در قلب شما نفوذ کند و هنوز نفوذ نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: گاهی برخی امور با اجبار به حد مطلوب نمی رسد. ما باید کاری کنیم که مثلا راستگویی در فرد نهادینه شود و خصلت فرد شود نه اینکه به خاطر ترس از مجازات فرد صداقت داشته باشد. مانند کودکی که بااجبار تربیت شود و همیشه کسی اورا کنترل کند، در صورتی که باید بگذاریم فکر کند، اشتباه کند برگردد و از این قبیل تا کم کم به رشد اجتماعی برسد. البته باید مواظب بود و او را هدایت کنیم ولی آزاد هم گذاشت که به رشد برسد. در مثال انتخابات هم همین است نمی توان گفت مردم صلاحشان این است به فلان فرد رای بدند و کاری کنیم رای بیاورد و محدود بکنیم که فکر مردم انتخاب بکند و اشتباه کند  و کم کم رشد اجتماعی پیدا کنند .شهید مطهری سال 47 در نظری می گوید اگر مردم صد بار هم اشتباه انتخاب کنند باز باید ازاد باشند تا کم کم رشد اجتماعی پیدا بکنند و تحمیل وکیل ولو صالح باعث می شود هیچ وقت مردم قوه تعقل و تفکرشان رشد پیدا نکند.


دکتر مطهری افزود: شهید مطهری می گود در سن 17 سالگی در قم شدیدا دچار شک شدم در موضوع خدا و دچار شک شدم و مدتها فکر می کردم درباره موضوع خدا که خدایی هست یا نیست وحی بوده نبوده ایا اینها حقیقت دارد یا نه و من بیمار شدم و مدتها در این حال بودم تا بالاخره از این حال خارج شدم و به یقین رسیدم که خب خیلی ارزش دارد این ایمان بعد از شک. شهید مطهری در کتاب فلسفه تاریخ می گوید: من معتقدم اگر کسی صرفاً از روی فکر و حقیقت جویی و تلاش فکری به این نتیجه برسد که اساسا خدایی نیست یا پیغمبری وجود ندارد بالاخره تلاش کرده و به این نظر رسیده که به نظر من چنین کسی در قیامت معذّب نیست چون دنبال حقیقت بوده و عناد نداشته البته بهشت هم نمی رود چون اعمال اسلامی را انجام نداده که درجه انسان را بالا می برد و اسحقاق بهشت را ندارد ولی خب معذب هم نیست.

ایشان ادامه داد: ما بین فکر و عقیده تفاوت می گذاریم و گاهی عقیده از نمنشا فکر نیست مثلا چون پدران ما این کار را می کردند ماهم انجام می دهیم یا چون بزرگان ما انجام می دادند انجام می دهیم و عقل سلیم به اینجا نمی رسد و مثلا گاو پرست نمی شود ولی چون تعصب ابا اجدادی بوده پذیرفته شده و همه پیامکبران هم این مشکل را داشته اند و می گفته اند این کار را نکنید چون شاید پدران شما عقل نداشته اند. و در کل اسلام با عقایدی که از منشا عقل نیست اجازه نمی دهد و می گوید اینها زنجیرهاست به پای انسان و باید باز شود.

غربیها در اینجا با ما راهشان جدا می شود که مثلا عقیده به طور کلی ازاد است مثلا بت پرستی اتش پرستی باید ازاد باشد و ما این را قبول نداریم که این ناشی از دو چیز است یکی کلیسای قرون وسطی که سخت گیری می کرد و تفتیش عقاید می کردند. مردم از دین بیزار شدند و گفتند اساسا هر عقیده ای ازاد است و ان افراط باعث این تفریط شد. و گفتند دین یک امر شخصی و سلیقه ای است و ما نمیتوانیم بگوییم چرا رنگ زرد را می پسندی و من رنگ قرمز را می پسندم و دین هم همینگونه است و کاملا فردی است و در ان هر شخصی ازاد است.


در ادامه این برنامه دکتر محمد حسن قدیری ابیانه اظهار داشت: اینکه باید فکر و عقیده آزاد باشد اصلا ما تاکید داریم و یک ساعت تفکر افضل از یک سال عبادت است حتی میزان سوالی که از انسان می شود هم به میزان همین عقل فرد است که به قول دکتر مطهری حتی 30 ثانیه هم نباید زائل شود. برای همین است که در اسلام مشروب حرام شده است. این نه تنها وظیفه اوست که عقل خود را تعطیل نکند بلکه حق ماست.مانند بحث رانندگی که اگر کسی با چشم بسته رانندگی کند و این نه تنها وظیفه اوست که با چشم باز رانندگی کند بلکه حق ما هم هست چون میتونه ما را در معرض خطر قرار بدهد و ممکنه خیلی خطاها بکند که جامعه از ان زیان ببرد.

یکی از دلایلی که در غرب اسلام هراسی را راه می اندازند این است که اجازه فکر کردن به افراد ندهند چون اگر بخواهند حق فکر کردن به فرد بدهند خب عقاید اسلام حاکم می شود و وقتی من در مکزیک سفیر بودم سعی می کردم افراد را به تفکر وادارم و می گفتم فکر کنید عقلانی هست یا نیست و از این طریق می توانیم اسلام را حاکم کنیم.
ایشان در ادامه افزود: اگر کسی مبانی اسلامی را قبول ندارد آیا می تواند بیاید در مناصب حکومت اسلامی که ما تشکیل داده ایم بیاید فعالیت کند؟ مثلا شهید مطهری گفته اند مارکسیست ها آزادند کرسی داشته باشد در حضور یک استاد اسلامی و امام خمینی هم در فرانسه گفتند کمونیست ها آزادند در صورتی که خدعه نداشته باشند. مثلا کسی بگوید حکومت اسلامی را برای مردم مشروع نمی دانم و قصد سرنگونی داشته باشد و حزب تشکیل دهد و از راه مسیر دموکراتیک هم بیاید و رأی هم بیاورد و می خواهد حکومت اسلامی را سرنگون کند، ما بگذاریم بیاید؟! خب اسلام همچین چیزی را نمی گوید و در قانون اساسی هم پیش بینی رفراندوم شده است البته نه در مورد اصل اسلام که الآن هم نمی گذاریم اصل اسلام مورد رفراندوم قرار بگیرد. البته قانون اساسی هم به رفراندوم گذاشته شده و رای اورده البته عده ای می گویند ان زمان رای اورده ولی ما اکنون هم اجازهع نمی دهیم اصل اسلام به رفراندوم گذاشته شود. اسلام حاکم است و ما شهید دادیم که اسلام حاکم شود و شما هم اگر می خواهی اسلام سرنگون شود از راه دموکراسی نمی شود مگر اینکه اسلحه دست بگیری و ان وقت ماهم می زنیم و اجازه نمی دهیم.


سفیر سابق ایران در مکزیک اظهار داشت:  اگر جامعه همه نظرشان خلاف اسلام بود چه؟ از حضرت ابراهیم باید بپرسیم که همه جامعه بت پرست بودند چکار کرد؟ برخی می گویند نمی توانید حاکمیت اسلام را تحمیل کنید خب حضرت ابراهیم چه حقی داشتند بت ها بشکنند و متاسفانه معنی ازادی که در غرب هست و برخی در ایران تحت تاثیر ان قرار می گیرند و یا می خواهند اسلام را به نحوی تغییر دهند که به انها نزدیک شود و یک طوری صحبت می کنند که اگر خدا در نزول قرآن با ما مشورت می کرد برخی ایات را جور دیگری می آورد. معیارهای انها را قبول کردند و حالا تحت چارچوب حفاظت از اسلام سعی می کنند دیدگاه های اسلام را انقدر رقیق کنند که با دیدگاه های انان فرقی نداشته باشد. خب ازادی که انها دم می زنند عملا وجود ندارد.

کمونیست ها ازاد نیستند حزب تشکیل دهند و حکومت را سرنگون کنند و نمی توانند در مدارس ما بروند و دختران ما را مجبور کنند حجاب بردارند ما این اجازه را نمی دهیم خب اون معتقده ما عقلانی صحبت می کنیم و قانع نمی شود می گوییم خب برو عمل کن. یا در بحث انتخابات قانون اساسی را رای دادیم که حکومت اسلامی باشد یعنی کسی که می خواهد در مناصب حکومت قرار بگیرد باید پایبند به اسلام باشد. در مورد اقلیت ها هم ما قانونی داریم که در هیچ کشوری نیست و اگر قرار بود انتخابات مانند سایر کشورها باشد مثلا افراد کاندید شوند و هرکس رای اورد برود در این صورت هیچ اقلیتی در ان مجلس نمی توانست باشد چون مسیحیان و یهودیان هیچ جا اکثریت نیستند که بتوانند رای بیاورند ولی ما گفتیم انتخابات جدا داشته باشند و نماینده جدا داشته باشند در صورتی که در کشورهایی که 20 30 میلیون مسلمان هست هیچ نماینده مسلمان ندارند چون مسلمان ها در هیچ شهری اکثریت نیستند مثل آمریکا، پس ازادی های مشروع از نظر ما طرفدارش هستیم ولی شنایی که بچه بخواهد برود یادبگیرد و دو قلب آب بخورد در اب پاک است و باید مواظب بود او شنا یاد بگیرد نه اینکه غرق شود خب ما نباید این را اجازه بدهیم ولی ژست روشنفکری گرفتن ساده است و خارجی ها هم خوششان می آید.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: حالا اینجا یک بحثی بود در رابطه با خانم خالقی که رأی آورده است، ما در قانون انتخاباتمان اجازه نمی‌دهیم کسی علیه دیگری تخریب کند و از طرفی شرایطی نیز گذاشته، حالا اگر کسی فریب‌کاری کرد و رأی آورد، با پرچم حجاب نمی‌شود بیایند رأی بیاورند بعداً معلوم شود بی‌حجاب بوده‌اند. آقای مطهری گفته‌اند باید پرونده ایشان به مجلس بیاید و در مجلس بررسی شود، خیلی مایلم بدانم اگر ایشان به مجلس معرفی می‌شد شما به اعتبارنامه‌اش رأی می‌دادید؟


علی مطهری در پاسخ به سؤال قدیری‌ابیانه اظهار داشت: طبق قانون اگر بعد از رأی مردم اسنادی علیه یکی از منتخبان پیدا شود باید بیاید در مجلس تا در خلال بررسی اعتبارنامه‌ها آن اسناد نیز بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون انتخابات، شورای نگهبان 20 روز پس از اظهارنظر هیأت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام می‌کند بنابراین نمی‌تواند دوباره یک نفر را رد صلاحیت کند چراکه نظر خود را داده و نمی‌تواند 2 نظر بدهد.

در این قسمت قدیری‌ابیانه مجدداً سؤال خود از مطهری را مطرح کرد و گفت: بر فرض که اعتبارنامه ایشان به مجلس می‌آمد شما چه رأیی می‌دادید؟

مطهری در پاسخ به قدیری‌ابیانه بیان داشت: ما معتقدیم شورای نگهبان برخلاف قانون عمل کرده و در قانون هست که چنین مواردی باید بیاید به مجلس و بررسی شود که به احترام رای مردم اگر قرار است کسی حذف شود بازهم نمایندگان مردم اینکار را انجام دهند نه اینکه شورای نگهبان بیاید حذف کند و این خلاف قانون است. شورای نگهبان می تواند نظر قطعی خود را بدهد و یک بار ایشان را تایید صلاحیت کرده و نظر قطعی داده و نمی تواند دوباره رد کند و نظر قطعی یکی است و شورای نگهبان موظف است اعتبار نامه را به وزارت کشور بفرستد و وزارت کشور به مجلس بفرستد وقتی انتخابات اصفهان ابطال نشده و این معنا نداره که انتخابات این یک نفر ابطال شده و اینجا خود اقای جنتی هم گفته بود چون ما می دانستیم مجلس رد نمی کند ما اینجا رد می کنیم و خودش می داند خلاف قانون عمل کرده است و اگر اعتبارنامه خانم خالقی در مجلس بررسی می‌شد من به ایشان رأی مثبت می‌دادم به خاطر اینکه یک خانمی که متدین و معتقد به حجاب است و هم پژوهشگر قرآن است و از خانواده اصیلی است اگر جایی اشتباه کرده و یک‌بار، دو بار، سه بار جایی بی‌حجاب هم بوده اشکال ندارد؛ الان آمده اصلاح کرده، معتقد به حجاب است و سیره‌اش سیره یک زن مسلمان و مؤمن است و ما حق اینکه آبروی او را ببریم نداری  و هیچ اشکالی هم ندارد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مگر بقیه نماینده‌ها قبل از دوره نمایندگی‌شان اشتباهی نکرده‌اند، مگر خود شما هیچ اشتباهی نکرده‌اید؟ این روش اسلامی دارد، ممکن است فردی یکجایی اشتباه کند توبه کرده است.


قدیری‌ابیانه در این بخش خطاب به مطهری گفت: بلانسبت خانم خالقی اگر گلشیفته فراهانی نیز توبه کند شما به او نیز رأی می‌دهید؟


مطهری در پاسخ قدیری ابیانه گفت: اگر حتی خانم گلشیفته فراهانی هم توبه کند هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند برگردد به دامان اسلام البته این را باید از فقها سؤال کنیم ولی فکر می‌کنم هر گناهی قابل توبه کردن است و قابل برگشت به اسلام است.


قدیری‌ابیانه در جواب مطهری اظهار داشت: بله، توبه خانم گلشیفته فراهانی را می‌پذیرم می‌گویم برگرد، ولی در حکومت نمی‌توانی باشی، نماینده مجلس نمی‌توانی باشی، می‌گوییم همه در برابر قانون برابرند در اجرای قانون که برابر نیستند کسی با چنین سابقه‌ای قاضی نمی‌تواند باشد ولی اگر در برابر قاضی قرار گرفت قاضی نباید بین او و حاکم فرقی بگذارد. ضمن اینکه تفسیر قانون وظیفه شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه قانون اساسی، تفسیر قانون را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است، حالا من اینجا سؤال دیگری می‌پرسم اگر کسی با مدرک دیپلم با مدرک جعلی در انتخابات ثبت‌نام کرد و رأی آورد، بعد مشخص شود که مدرک او جعلی بوده است موضوع ارجاع شود به مجلس، مجلسی‌ها هم بگویند قبول است این فرد در مجلس باشد در حالی که قانون می‌گوید شرط نمایندگی مجلس فوق‌لیسانس است، آیا چنین فردی می‌تواند در مجلس نماینده باشد.


این کارشناس عالی امور استراتژیک درباره نقل‌قول علی مطهری از آیت‌الله جنتی گفت: آن چیزی که آیت‌الله جنتی گفتند این است که ممکن است در مجلس نمایندگان جناحی رأی دهند، به هم‌حزبی خود رأی دهند نه چون حق با اوست چون هم‌حزبی آنان است، بنابراین، این موضوع، موضوعی نیست که بخواهد به مجلس سپرده شود؛ به خصوص اینکه ایشان خودش را محجبه و پژوهشگر قرآن معرفی کرده است در صورتی که می گویند التزام عملی به اسلام یعنی در خارج کشور هم حجاب را رعایت کنیمن فکر می‌کنم اگر شهید مطهری هم جای شورای نگهبان بودند همان رأیی را می‌دادند که آیت‌الله جنتی داد.

قدیری ابیانه افزود: مثلا اگر عقل کسی بگوید ازدواج هم جنس ها هم آزاد باشد گفتم اگر این آزاد شود فردا برای تو هم خواستگار پیدا می شود باید بدانیم ملاک اسلام است یا اکثریت. من مناظره ای داشتم برای عیسی سحرخیز که اقای تاج زاده گفته بود اگر هر ایرانی نتواند نامزد ریاست جمهوری شود یعنی ازادی نیست گفتم این چه حرفی است زده گفت راست میگه، گفتم یعنی یه قاچاقچی یا همجنس باز هم باید بتونه شرکت کنه؟ گفت یعنی شورای نگهبان می خواد تعیین کنه یا تهمت بزنه؟ گفتم حالا اگه خود فرد اعتراف کنه من بهاییم یا قاچاقچیم بازم باید نامزد بشه؟ گفت مردم عقل دارند میدانند رای دهند یا نه؟ اگه خفاش شب هم نامزد بشود میتواند. چه کسی می خواهد تصمیم بگیرد آیت الله جنتی؟ یا فقهای اونجا؟ بعضی وقت ها ادمها یه شعارهایی می دهند که ظاهرش قشنگ است ولی داخلش فساد است.

مطهری در ادامه در پاسخ به قدیری ابیانه بیان داشت: اینکه گفتید اگر شهید مطهری بودند همین رأی آیت‌الله جنتی را می‌دادند نشان می‌دهد که شناخت درستی از شهید مطهری ندارید. اینکه می‌گویید فردی با مدرک تقلبی بیاید و رأی بیاورد و بعداً مشخص شود، تصمیم درباره چنین فردی نیز توسط مجلس خواهد بود.


وی افزود: درباره شرایط نامزدها که بحثی نداریم، مگر کسی گفته که هرکسی با هر شرایطی می‌تواند نامزد شود که شما چنین مسأله‌ای را عنوان می‌کنید. خودتان موضوعی را مطرح و خودتان جواب می‌دهید اصلاً بحث در اینجا نیست، بحث در نحوه احراز شرایط است که وقتی می‌گویند باید فرد اعتقاد و التزام عملی داشته باشد این را چگونه احراز کنیم. بحثی که الان داریم این است که این نظارت استصوابی را زیاد گسترش داده‌ایم  که مثلا رئیس مجلس دارد صحبت می کند بگوییم شما بیا پایین ما مدرک پیدا کردیم شما شرب خمر کردید خب اینکه نمیشود بعد از رای مردم تصمیم با مردم است و مجلس نماینده همه مردم است.


قدیری‌ابیانه در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون حصر سران فتنه بیان داشت: یک مطلبی را باز دکتر مطهری مطرح نمودند که حق نداشتند حصر دهند و یا دادگاه تشکیل شود و حکم صادر شود و حتی گفتند اگر حکم سنگین باشد پیغمبر خدا هم نمی تواند بدون محاکمه حکم سنگین صادر کند که در غیر اینصورت ظلم است بنابراین پیغمبر ما ظالم است چون گفتند افرادی که مسخره می کردند را گفتند اگر به دیوار کعبه ناه برده بودند بگیرید و بکشید و نگفتند دستگیر کنید و بهشان فرصت بدهید دفاع کنند.


ایشان افزود: خانم کلینتون در کتابش بیان می‌کند که در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که با دولت وقت به توافق برسند و حتی غنی‌سازی 20 درصد را هم بپذیرند اما بعد از ماجرای فتنه سیاست تشدید تحریم‌ها را در پیش گرفتند. در همین حال یکی از آقازادگان به لندن می‌رود و تلاش می‌کند که تحریم‌ها را شدیدتر کند که الان هم جایش در زندان است و اگر آقازاده نبود شاید اعدام شده بود.

وی ادامه داد: حالا می‌گویند درباره سران فتنه محاکمه انجام شود، این یک کودتا بود و به قول رهبری ما هنوز از لطمه ان بیرون نیامده ایم و هنوز داریم اثارش را حس می کنیم.نظر من این است که اگر محاکمه کنیم اعدام خواهند شد، این به نفع این دو نفر نیست که محاکمه بشوند این لطف نظام اسلامی به آن‌ها است. یکی از خواسته‌های آقای مطهری این بود که به این افراد فرصت دهیم به تلویزیون بیایند و از خودشان دفاع کنند، که چه‌کار کنند؟ در آتش فتنه بدمند ما یک کضوری هستیم که در خطر هستیم.


وی ادامه داد: در رابطه با رئیس دولت اصلاحات هم می‌گویند که سید حسن خمینی گفته چرا ممنوع‌التصویر شده است، کسی که رئیس‌جمهور بود و 8 سال دم از مردم‌سالاری و جامعه مدنی می‌زد هنوز انتخابات تمام نشده پیروزی یکی از نامزدها را به او تبریک می‌گوید یعنی همه ادعاها را زیر پای خودش گذاشت.

مطهری در ادامه در پاسخ به این موضوع گفت: اگر من می دانستم که مقابلم آقای ابیانه است که خب من عقاید ایشان را می دانم و نمی آمدم.

اولا متأسفانه حصر یک‌رویه غلطی است که در جمهوری اسلامی باب شده است چه حصر آیت الله منتظری غلط بود و هم این حصر الآن خب اون وقت آیت الله منتظری گفتند ما رهبری مقام معظم رهبری را قبول داریم ولی ایشان وارد بحث مرجعیت نشوند که باعث شد ایشان را حصر کنند و اذیت کنند در صورتی که این یک نظر است و آن وقت رهبری هم ادعای مرجعیت نداشتند و الان با آن زمان متفاوت است حالا چون نظرش را گفته باید حصرش کنیم چرا؟


نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی امنیت ملی در مواردی که جریانی در حال آشوب و درگیری در کشور است حق دارد رهبران آن جریان را در محدودیتی 20 روزه، 1 ماهه و ... قرار دهد تا آرامش به جامعه برگردد اما ادامه این شرایط بدون حکم قضایی خلاف قانون اساسی است.

بنابراین ادامه حصر فعلی نیز قانونی نیست و ما باید به این افراد اجازه دفاع بدهیم و حق وکیل داشته باشند و باید سایر افراد و دستگاه‌ها دخیل در فتنه 88 نیز مانند سپاه، شورای نگهبان و اقای احمدی نژاد پاسخگو باشند. هرگاه داخل آشوب شود مطمئنا خارجی ها دخالت می کنند و ما همه با هم فتنه را آفریدیم زمانی که مردم تهران به عنوان دفاع از نظام و رهبری تظاهرات کردند مانند 22 بهمن چهره های انقلابی باید قانعشان می‌کردیم  و ما شروع کردیم به آنها را زدن و رئیس ستادها را دستگیر کردن و پیامک ها را بستن و کارهای بچگانه و ترس بی جا که نظام در خطر است. کجای نظام در خطر است؟

پایه های نظام در اعتقاد اسلامی مردم است.


مطهری در ادامه افزود : حالا مگر همه این کارها را این دو نفر کردند حالا هم پنج سال حصر کافی است و حصری که از حبس بدتر است چرا نمی گذاریم بیایند حرف بزنند چون می ترسیم حقایق را اینها بیان کنند و می ترسیم.


قدیری‌ابیانه در این بخش اظهار داشت: به این افراد اعلام شد اگر شکایتی دارند اعلام کنند حتی مقام معظم رهبری گفتند وقت بیشتر شود حتی ده درصد صندوق ها را باز کنیم ولی انتخاب نکردند چون می دانستند اتفاقی نیفتاد چون می‌دانستند تقلب نشده است.

وی با بیان اینکه سران فتنه هنوز توبه نکرده‌اند، افزود: این افراد آزاد شوند که چه بگویند؟ اینان حرف‌هایشان را زده‌اند، اگر قرار باشد هر کسی بگوید ملاک تعیین نتیجه انتخابات من هستم و اگر قانون تمکین نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.  وی بیان داشت من معتقدم اگر رئیس مجلس خدای ناکرده معلوم شد عرق خورده باید از بالا پایین کشیده شود.

 دکتر مطهری در ادامه بیان داشت: نمی توان گفت عقیده آزاد است ولی بیان عقیده آزاد نیست، بیان آزاد است عقیده آزاد است ولی نباید بروز عملی داشته باشد. حتی بهائیت هم آزاد است عقایدش را بگوید ولی تبلیغ نمی تواند بکند یا معبد داشته باشد چون ساخته شده است و دارای مبنا نیست.

۹۵/۰۳/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">