پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۱، ۰۲:۴۲ ق.ظ

۰

" کشورهای اسلامی موظف هستند که در رابطه با کشتار مسلمانان در میانمار فعالیت کنند و حتی اگر اینگونه از فعالیتها متوقف نشود مجاز به دخالت نظامی در میانمار هستند".

کردپرس _ سرویس بین الملل: برمه در مرز میان شبه قاره هند و سرزمین های آسیای شرقی به شمار می آید در این بین هر چند در سالهای اخیر اندک اندک این کشور با تحولات سیاسی بازری روبر بوده است اما کشتار کنونی مسلمانان صفحه جدید را در این کشور باز کرده است. در این راستا برای بررسی تحولات این کشتارها علل و آینده آن به گفتگویی با دکتر قدیری ابیانه کارشناس و استاد دانشگاه پرداخته ایم:

در هفته های گذشته، سرکوب و کشتار مسلمانان میانمار و دستگیری رهبران ایشان عملا سیاست پاک سازی مذهبی را در این کشور دنبال شده است. علت این امر از نگاه شما چیست؟

یکی از سیاست های استعمار برای اینکه بتواند به سلطه خود در کشورهای ادامه دهد و دشمنی هایی را هم در بین ملل مختلف و هم در بین مردم مختلف در یک کشور و یا بین چند کشور ایجاد کند سیاست "اختلاف انداز و حکومت کن" که سیاست دیرینه ای است هست. امروزه صهیونیست ها و امریکایی ها هم این سیاستها را در دنیا اعمال می کنند و در برانگیختن تعصبات مذهبی و وادار کردن آنان به اعمال خشونت هایی که منافع استعمار در آن است می کوشند. لذا  این سیاست مکمل سیاست استعماری انگلیس است و  خود انگلستان نیز در ایجاد به اصطلاح مذاهب و ادیان نقش داشت. چنانچه ایجاد دین یکی از دستورات وزارت خانه ها و دستگاههای اداره کننده مستعمرات در روسیه و انگلیس بوده است. مثلا وهابیت توسط اداره مستعمرات انگلستان ایجاد و بهائیت هم توسط اداره مستعمرات روسیه راه افتاد و توسط انگلسیها مصادره شد. به گونه ای که بینانگذار این فرقه از دست ملکه  انگلیس به خاطر خدمات به انگلستان لقب سر می گیرد. گذشته از این  سیاست های استعماری دامن زدن به تعصبات مذهبی و وارد کردن آن به مرحله خشونت است. ما اکنون این رویکرد را در رویکرد وهابیت علیه تشیع در کشورهای مختلف می بینم. در سودان جنوبی هم اکنون این امر نسبت به مسلمانان وجود دارد. در همین راستا در میانمار نیز بودایی ها را بر ضد مسلمانان و کشتار آنان تحریک کرده اند. این نوع از رفتارها در راستای رویارویی تمدن ها و جنگ تمدنها است که ساموئل هانتگینتون آن را پیش بینی کرده است. بخشی از این رویارویی ها اشغال کشورهای مسلمانان و بخشی از آن نیز فشار به اقلیت های مسلمان در کشورهای مختلف است. این فشار را ما در میانمار با قتل فجیع یا نسل کشی مسلمانان و کشتار مسلمانان می بینیم. در کشور هایی مانند فرانسه هم با ایجاد محدویت بر ضد حجاب و بر ضد اقلیت های مسلمان مشاهده می شود.

علل سکوت و  یا عدم توجه جدی سازمان های حقوق بشر در برابر کشتار مسلمانان در میانمار چیست؟

غرب پشتیبانان و حامی رویکرد جنایتی که اکنون در میانمار در حال رخ دادن است هست، لذا ما عملا می بینیم غربی ها سکوتی معنادار  نسبت به اینگونه از کشتارها  از خود نشان داده اند. گذشته از این در واقع بسیاری از سازمان های حقوق بشری اگر چه ظاهرا غیر دولتی هستند تحت نفوذ غرب و با هدف تحت فشار قراردادن کشورهایی مستقل ایجاد شده اند. شورای حقوق بشر سازمان ملل هم متاسفانه از کشورهایی تشکیل شده است که بیشتر آنها تحت نفوذ امریکایی ها هستند و با اشاره غرب حرکت میکنند. ما باید  فشارهایی را براین سازمان ها وارد کنیم تا به این کشتارها رسیدگی کنند. اما باید دانست که  اینگونه سازمان ها رفتاری که لازم است را در مورد مسلمانان میانمار انجام نمی دهند و از نقد و یا محکومیت اعلامی گامی فراتر بر نمی دارند.

دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی (اوآیسی) از آنگ سان سوچی رهبر مخالفان دولت میانمار خواست تا در پایان دادن به خشونت های این کشور نقش سازنده ای ایفا کند. در این حال نقش سازمان همکاری اسلامی در تحولات اخیر  برمه و کشتار مسلمانان چگونه باید باشد ؟

کشورهای اسلامی موظف هستند که در رابطه با کشتار مسلمانان در میانمار فعالیت کنند و حتی اگر اینگونه از فعالیتها متوقف نشود مجاز به دخالت نظامی در میانمار هستند. اما باید گفت در سازمان همکاری اسلامی نیز بسیاری از کشورها دارای حکومت های دست نشانده غرب هستند.

وظایف کشورهایی مسلمان در  مورد کشتار  مسلمانان در میانمار چیست؟

در واقع از یک سو کشورهای اسلامی و یا دولت های اسلامی می توانند در این حوزه با سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل به دنبال این خواسته باشند. مردم مسلمان در کشورهای گوناگون و حتی تک تک مردم در این کشورها و سایر کشورها هم وظیفه ای دیگر هم دارند. یعنی امروزه با توجه به اینترنت  امکان آنکه هر کسی در صحنه ی بین الملل  فعال باشد وجود دارد، لذا  مسلمانان باید تصویر این جنایات را در اختیار همه ملت ها قرار دهند و رسانه های گروهی، افراد ، سازمان های داخلی و دانشگاهها روی  این حوزه به فعالیت پرداخته و با مراجع بین المللی این مسائل را در میان گذارند. یعنی جریان و جوی جهانی بر ضد این گونه از جنایات به وجود آورند. باید گفت گرفتاری جهان اسلام آن است که خیلی از دولت های حاکم در جهان اسلام خود دست نشانده غرب هستند، اما فشار مردمی میتواند همین دولت را هم وادار به اعتراض به کشتارهای  برمه کند.

در چه شراطی و عواملی باعث عدم تکرار این امر می شود؟

هر چه بیداری اسلامی بیشتر گسترش پیدا کند و هر چه فعالیتهای ما بویژه در مورد دیپلماسی عمومی بیشتر شود و اقشار مختلف مردم در این حوزه  فعال تر شوند  می توان تاثیر بیشتری در کاهش آثار نسل کشی مردم در کشورها و همچنین مورد میانمار داشته  باشد. من معتقدم که ایران و مصر باید تنگه هرمز و کانال سوئز را به روی کشتیهای میانمار ببندند و اجازه عبور به این کشور ندهند و اموال این کشور را توقیف کنند. قوه قضائیه ما هم باید کسانی را که این گونه جنایات را مرتکب شده اند تحت تعقیب قضایی قرار دهند و برای آنان حکم صادرکند. همچنین کارهایی دیگری را برای جلوگیری از تکرار چنین امری می توان به کار بست. به علاوه آقای دالای لاما هم باید مورد اعتراض گسترده مسلمانان قرار گیرد و به هر کشوری سفر کرد باید مسلمانان و  مدافعان حقوق بشر بر ضد وی تظاهرات کنند و  وی را به عنوان رهبر این جنایتکاران معرفی کنند. ( وی هم این  جنایات را محکوم نکرد.) جدا از این کشورهایی اسلامی با توجه به نفوذ خود در جهان باید تلاش کنند.

آنگ سان سوچی رهبر مخالفان دولت میانمار چه نقشی می تواند در  تحولات اخیر  برمه و  توقف کشتار مسلمانان به داشته  باشد؟

وی مزدوری مانند خانم شیرین عبادی است. وی عامل دست امریکا است. یعنی اصولا جوایز صلح نوبل را به عوامل آمریکا و صهیونیسم و غرب می دهند. وی در اظهار نظری خواستار اخراج مسلمانان از میانمار شده بود و به هیچ و جه این جنایات را محکوم نکرده است. لذا با توجه به سکوت غرب امکان بروز چنین رفتارهایی در آینده وجود دارد.

گفتگو از: گروه بین الملل کردپرس

۹۱/۰۵/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">