پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۶ مرداد ۱۳۹۱، ۰۲:۴۲ ق.ظ

۰

» سرویس: سیاسی - انرژی هسته ای - پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱

یک کارشناس مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه دشمن، ایران را فقط یک کشور بزرگ، قوی، ثروتمند، اسلامی و ضدآمریکا و صهیونیست نمی‌داند، گفت: تمدن بزرگ اسلامی با رهبریت ایران رو به شکل‌گیری است و جهان اسلام نسبت به گذشته در بهترین موقعیت تاریخی خود قرار دارد که هر تحولی در آن موقعیت جمهوری اسلامی را بهبود می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسن قدیری ابیانه صبح امروز در نشست اعضای دفتر تحکیم وحدت در محل دفتر مرکزی این تشکل با ارزیابی از اوضاع جهان، قبل و پس از بحران اقتصادی و همچنین بیداری اسلامی در جهان اسلام خاطر نشان کرد: جهان تک قطبی مدتی است که به پایان رسیده و جهان چند قطبی رو به جلو در حال پیشرفت است. کشورهایی همچون چین، هند، ژاپن، برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی و اتحادیه اروپا جزء این قطب‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه ساموئل هانتینگتون صاحب تئوری جنگ تمدن‌ها پیش‌بینی شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی را کرده بود، افزود: بسیاری از استراتژیستها رهبریت این تمدن بزرگ اسلامی را جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده و معتقدند به دلیل برخورداری ایران از سه موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی رهبریت شکل‌گیری این تمدن بزرگ را دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاطر نشان کرد: آنچه اکنون در جهان اسلام تحت عنوان بیداری اسلامی مشاهده می‌کنیم مراحلی از شکل‌گیری این تمدن بزرگ اسلامی است.

قدیری ابیانه با بیان اینکه آمریکا در چنین شرایطی برای اینکه موقعیتش افول نکند یک راه بیشتر نداشته و ندارد، گفت: این راه اشغال منابع نفتی خاورمیانه است زیرا صنعت و تولید بسته به انرژی است و بر همین اساس آنها عراق را اشغال کردند تا بعد به سراغ ایران بیایند و پس از آن عربستان، قطر، کویت و ... را اشغال کنند و برای اینکه بتوانند سلطه خود را تداوم بخشند باید جهان اسلام را تا می‌توانند تجزیه می‌کردند که در برخی کشورها همچون اندونزی و سودان موفق شدند و اکنون در منطقه، بحث کردستان متحد را مطرح می‌کنند، حال آنکه کردستان متحد را نیز بر نمیتابند و در صدد تجزیه حتی کردستان عراق نیز هستند. البته این شعار کردستان یکپارچه برای جذب یکسری نیروهای خام جهت تجزیه عراق، سوریه، ترکیه و ایران است.

وی یادآور شد: خاورمیانه جدید که آمریکا از آن دم می‌زد و مطرح می‌کرد یعنی یک خاورمیانه که تجزیه‌ شده و تحت سلطه آمریکا و هم‌پیمانانش باشد که البته در این زمینه با شکست مواجه شد.

سفیر سابق ایران در کشورهای استرالیا و مکزیک با اشاره به اینکه آمریکا وقتی از گزینه نظامی پاسخ نگرفت فشارهای زیادی در بحث مساله هسته‌یی به ایران آورد،‌ افزود: آنها می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌یی نیستیم و صرفا این موضوع یک بهانه برای اعمال فشار است و هر نوع عقب‌نشینی در مقابل خواست آنها نه تنها هیچ دستاوردی برای ما نخواهد داشت، بلکه هرگونه عقب‌نشینی یک پیغام دارد و آن این است که ما فشار را می‌پذیریم.

قدیری ابیانه افزود: منافع آنها در این است که این تمدن اسلامی شکل نگیرد چرا که به ابرقدرتی تبدیل می‌شود و در مقابل آن، قدرت‌های دیگر رنگی نخواهند داشت لذا آنها این جنگ تمدن‌ها را کلید زدند و حتی تشکیل اسرائیل برای جلوگیری از اتحاد مسلمانان و به نوعی شروع جنگ‌ تمدن‌ها بود.

وی تحمیل حکومت‌های دست‌نشانده را بخشی از سیاست آمریکایی‌ها در مقابله با شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی عنوان کرد و گفت: در راستای سیاست اختلاف بینداز و حکومت کن، ایجاد ادیان دست ساخته استعمار نیز بخشی از این سیاست‌ها بوده که انگلیس به صورت خاص و در زمان‌هایی روسیه تزار انجام می‌دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه امروز بیداری اسلامی محقق شده و در مقابل شعار "نیل تا فرات"، شعار "از بحر تا نهر" مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی که با بحران اقتصادی غرب و بیداری اسلامی روبرو شدیم شرایط متحول شده و بحران غرب ابعاد بسیار بالایی دارد به طوری که دولت فدرال آمریکا اعلام کرده شانزده هزار میلیارد دلار بدهی دارد. علاوه بر آن دولت‌های ایالتی و خود مردم آمریکا نیز بدهکار هستند و این به سرعت رو به گسترش است.

قدیری ابیانه ادامه داد: اتحادیه اروپا نیز وضعیتی مشابه دارد به طوری که مطرح کردند تا 10 سال دیگر نمی‌توانند از این بحران خارج شوند و از سوی دیگر اسرائیل هم‌دستی همچون حسنی مبارک را از دست داده به طوری که در تحلیل اخیر سازمان سیای آمریکا اعلام کردند اسرائیل تا سال 2025 تمام شده است و ساکنان اسرائیل دنبال فرصت می‌گردند تا به کشورهای اصلی خود برگردند به طوری که هر پیروزی مسلمانان در منطقه امید صهیونیست‌ها را به ماندگاری از بین می‌برد و میل آنها را به بازگشت به موطن اصلی خود بیشتر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دشمن، ایران را فقط یک کشور بزرگ، قوی، ثروتمند، اسلامی و ضدآمریکا و صهیونیست نمی‌داند، گفت: آنها ما را رهبر تمدن بزرگ اسلامی رو به شدن می‌دانند و تمرکز دشمنی‌شان به این خاطر است، بنابراین تمدن بزرگ اسلامی با رهبریت ایران رو به شکل‌گیری است و جهان اسلام نسبت به گذشته در بهترین موقعیت تاریخی خود قرار دارد که هر تحولی در آن موقعیت جمهوری اسلامی را بهبود می‌بخشد.

سفیر سابق ایران در کشورهای استرالیا و مکزیک تصریح کرد: ‌در چنین شرایطی باید با صبر و استقامت و پیروی از ولایت و انسجام و وحدت این مسیر را طی کنیم و توجه داشته باشیم که این دهه، دهه‌ی بسیار مهمی است و فرصت‌های بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران پیش خواهد آمد.

قدیری ابیانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رابطه با آمریکا و مذاکره دردی را دوا نمی‌کند، اظهار کرد: نباید از اصول‌مان عقب بنشینیم که آن به معنای فشار پذیری است که خود موجب تشدید فشارها خواهد شد. برخی تصور می‌کنند اگر گفت‌وگو داشته باشیم تحریم‌ها برداشته می‌شود که اصلا اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: برای مواجهه و عبور از این موانع باید آرمان‌گرا و واقع‌بین باشیم. نقاط قوت و ضعف‌مان را بشناسیم و توجه کنیم که ما در کشور تا به حال توانسته‌ایم هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم حتی تحولاتی که ما نقش نداشتیم مثل سقوط شوروی نیز به نفع جمهوری اسلامی بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه در مباحث فرهنگی نیز یکسری نقاط مثبت و منفی داریم، گفت: در مباحث مدیریت استراتژیک یکی از موضوعات مهم، شناخت وضع موجود و تحولات پیش‌رو و هدف‌گذاری مناسب برای آینده است. استراتژی استعمار نسبت به کشورهای اسلامی این بوده که کشورهای نفت‌خیز باید وابسته به فروش نفت خامی باشند که مورد نیاز آن کشورها است و این انرژی نباید تبدیل به اهرمی در دست کشورهای نفت خیز شود؛ بنابراین این کشورها نباید تولید ثروت داشته باشند تا اقتصاد‌شان وابسته به فروش نفت باشد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: استراتژی دوم آنها این است که درآمد حاصل از صادرات نفت در این کشورها، صرف آبادانی و تولید ثروت نشود، بلکه در مصرف کالاهای مصرفی از دست برود و این پترو دلارها به جیب آمریکا و هم‌پیمانانش برگردد.

وی با بیان اینکه در قسمت اول کار منسجمی در زمان حکومت پهلوی برای از بین بردن عوامل تولید از جمله در زمینه فرهنگی انجام دادند، ابراز عقیده کرد: متاسفانه ما در زمینه فرهنگ تولید یکی از ضعیف‌ترین کشورها هستیم و حتی بعد از انقلاب ضعیف‌تر هم شدیم و خودی‌ها ندانسته و برخی خائنانه به این مساله دامن زدند. از طرف دیگر برای اینکه درآمد نفت را در تولید ثروت از دست بدهیم مصرف‌گرایی را دامن زدند و متاسفانه ایران یکی از مسرف‌ترین این کشورهاست که بعد از انقلاب بدتر شده است و برای اینکه ما کالاهای خارجی را مصرف کنیم از نظر فرهنگی کاری کردند که مصرف کالای خارجی نشانه ارزش و تشخص اجتماعی باشد.

سفیر سابق ایران در کشورهای استرالیا و مکزیک به موفقیت‌های کم‌نظیر نظام جمهوری اسلامی در مقابل این توطئه‌ها اشاره کرد و گفت: همین که در مقابل این توطئه‌ها نظام جمهوری اسلامی 33 سال پابرجاست یک معجزه است. از سوی دیگر همین که در اوج تهدیدها و تحریم‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است خود پیروزی بزرگتری است.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم توطئه‌ها و تحریم‌های خارجی را با تلاش، مقاومت و تدابیر مناسب به فرصت تبدیل کنیم، گفت: مشکل اصلی ما در بحث اقتصاد مشکل داخلی است. یکی از مشکلات ما توهم درآمد نفتی است که برخی مسوولان و حتی دست اندرکاران صداوسیما نیز دچار این توهم هستند و به آن دامن می‌زنند.

وی با طرح این سوال که درآمد نفت ایران چقدر است، گفت: اگر کل صادرات ایران از محل درآمد نفتی صرف هیچ یک از نیازها نشود و مستقیم در بین مردم توزیع شود چقدر خواهد بود؟ برخی آن را رقمی میلیونی و حتی میلیاردی تصور می‌کنند در حالی که در اوج صادرات نفت ما روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر کرده ایم. این یعنی اینکه به ازای هر نفر در هر ماه کمتر از یک بشکه نفت صادر می گردد.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی افزود: در بودجه سال 90 که درآمد نفت نسبت به سالهای گذشته بیشتر در نظر گرفته شد، میزان صادرات نفت به ازای هر نفر در هر ماه نفری 63 هزار تومان در ماه بوده که 47 هزار تومان آن صرف بودجه عمرانی و 13 هزار تومان بودجه آموزش و پرورش بود. پس تصورات میلیونی و میلیاردی از درآمد نفتی درست نیست.

قدیری ابیانه یادآور شد: کل بودجه عمومی دولت از محل درآمد صادراتی، مالیات‌ها،‌ گمرک، عوارض، جرایم،‌ وام‌ها،‌ فروش سرمایه و 65 درصد سود شرکت‌های دولتی تامین می‌شود که این بودجه در سال 90 به ازای هر نفر 187 هزار تومان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این توهم در درآمد نفت مصیبت‌هایی برای ما ایجاد کرده است، تصریح کرد: چنین تصوری باعث بالا رفتن توقعات مردم شده و نگاه‌ها به مدیریت کشور برای تامین این نیازها پررنگ‌تر شده که اکثر آنها نیز برآورده شدنی نیست چون بر واقعیت منطبق نمی‌باشد؛ بنابراین مردم نقش مدیریت‌ها و دولت‌ها را در امور اقتصادی پررنگ و نقش خود را کم‌رنگ می‌دانند.

این کارشناس مسائل سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه در ایران همواره بحث ها راجع به توزیع عادلانه بودجه و نه تولید ثروت وجود دارد، اظهار کرد: ما نیاز داریم به شدت این توهم را برطرف کنیم زیرا این توهم باعث توقع شده و چون این توقعات برآورده شدنی نیست، تصور ناکارآمدی نظام و برای برخی ناکارآمدی اسلام را متصور می‌کند و حتی بخشی از گرایش‌ها به مکاتب دیگر و بخشی از دین‌گریزی هر چند محدود از این تصور غلط ناشی می شود که خود ناشی از توهم در میزان ثروت نفتی است.

قدیری ابیانه تاکید کرد: یکی از دلایلی که احزاب در ایران پا نمی‌گیرد و رشد نمی‌کند این است که در خارج، کسی که عضو حزب می‌شود می‌پذیرد که در هزینه‌های حزب مشارکت کند اما در ایران برعکس آن است یعنی هر کس عضو حزبی می‌شود فکر می‌کند باید چیزی از دولت بگیرد؛ بنابراین احزاب دولت‌ ساخته زود رشد می‌کنند و به محض اینکه عمر این دولت تمام شد از بین می‌روند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه تورم و گرانی با بخشنامه حل نمی‌شود، گفت: هر کاری راه‌حلی دارد. هر چه مصرف بیشتر و تولید کمتر باشد تورم بیشتر می‌شود به طور مثال اگر بعد از تعطیلات نوروز در ایران تورم نشود معجزه است چون پانزده روز همه تولید تعطیل شده و مصرف به اوج خود می‌رسد. پس افزایش تولید، کاهش مصرف و کاهش تقاضای ارزی از عوامل مهم در کاهش تورم است.

۹۱/۰۵/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">