پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۱۳ ق.ظ

۰

جمهوری اسلامی که با پیروزی ملت بزرگ ایران شکل گرفت، حکومتی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد را در نظام‌های سیاسی‌ جهان مطرح کرد که بر اساس آموزه‌های اسلام سیاسی بنا گردید.

شیوه حاکمیتی ایران پس از انقلاب، بر پایه مردم‌سالاری دینی و حاکمیت معنویت شکل گرفت و برای اجرای اسلام ناب محمدی، ولایت و حاکمیت عالمی فقیه، شجاع، مدیر و مدبر در قانون اساسی پیش‌بینی گردید.

 نظام ولایت‌فقیه به دلیل برخورداری از مشروعیت الهی- دینی که مبتنی بر دو صفت بارز «اسلام‌‌شناسی» و «عدالت» بوده و بر اساس روایات شیعی به‌عنوان نایب عام امام معصوم(ع) منصوب شده، حائز اعتماد عمومی است و با توجه به شرایط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عملکرد نظام ولایی در سه دهه‌ گذشته، کارآمدی نظام ولایت‌فقیه به روشنی قابل لمس است. برکات نعمت ولایت‌فقیه، از منظر داخلی و خارجی دارای وجوه متعدد و مهمی است که در این نوشته به 5 مورد آن اشاره می‌شود:

1- بر اساس اصل 57 قانون اساسی جمهوری اسلامی، ولی فقیه برای حل مشکلات نظام اسلامی از ولایت مطلقه برخوردار است و تندبادهای انقلاب، نفوذ و اثرگذاری این اصل مترقی را به اثبات رسانده است.

چالش‌های بزرگی که در سال‌های اول پیروزی انقلاب اعم از توطئه‌های براندازانه جریان‌های ضدانقلاب، شورش تجزیه‌طلبان، جنگ تحمیلی، کودتا، ترور و دیگر مشکلات رخ داد، در صورت عدم بهره‌مندی کشور از هدایت‌های داهیانه حضرت امام(ره)، یقیناً می‌توانست نظام اسلامی را دچار تلاطمات شدید و ناآرامی‌های گسترده نماید.

قدرت و نقش رهبری ولی فقیه بود که در کوران ترورها و شهادت شخصیت‌های کلیدی نظام، موفق شد کشور را از شر توطئه‌های دشمنان در امان نگه دارد.

در دوران رهبری مقام معظم رهبری نیز، نظام اسلامی شاهد فتنه‌ها و اقدامات براندازانه مختلفی از جمله فتنه 78 و 88 بود و حضور شجاعانه ایشان، خطر مشکلات سهمگین و خانمان‌سوز را از کشور دفع نمود و نشان داد که نقش‌آفرینی ولی‌فقیه در بحران‌ها از چه جایگاهی برخوردار است.

2- تداوم و حفظ سیاست‌های کلان کشور از دیگر، برکات نظام ولایی است.

 با توجه به تغییرات سیاسی که از ملزومات مردم‌سالاری دینی نظام اسلامی به شمار می‌آید، گردش قدرت بین جناح‌های مختلف امری طبیعی است اما گرایشات سیاسی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در صورت فقدان مسیر و اصول مشترک می‌تواند باعث عدم تداوم انقلاب اسلامی باشد. به همین دلیل در اصل 110 قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلان نظام اسلامی در قالب تدوین و ابلاغ سندچشم‌انداز 20 ساله کشور بر عهده ولی فقیه گذاشته شده تا امکان هرگونه انحرافی در مسیر حرکت، ترقی و پیشرفت کشور منتفی گردد.

3- تفکیک قوا، یکی از اصول نظامات سیاسی جهان برای جلوگیری از بروز استبداد است که در جمهوری اسلامی ایران هم مطابق با اصل 57 پذیرفته شده است. بر اساس این اصل و  با وجود استقلال قوا از یکدیگر، همه آن‌ها زیر نظر ولایت مطلقه فقیه به فعالیت مشغول‌اند.

در نظام‌هایی که تفکیک قوای مطلق دارند، همواره بین قوای مختلف تعارض و ناهماهنگی وجود دارد و نتیجه این امر نیز موجب پیدایش دولت‌های زودرس و کوتاه‌مدت در نظام‌های پارلمانی و تعارض ریشه‌ای در نظام‌های ریاستی است.

عامل اصلی و خلا مهم در این نظام‌ها، فقدان یک مرکز جهت‌بخش و هماهنگ‌کننده بین قوا است. خوشبختانه در نظام ولایی نقش ولی فقیه در هماهنگی قوا بسیار تعیین‌کننده و در حل مشکلات کشور بسیار تأثیرگذار بوده است. چنین نقشی را در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب، می‌توان مشاهده کرد.

4-  یکی دیگر از ابعاد کارآمدی نقش تعیین‌کننده ولی فقیه را می‌توان کارآمدی نظام اسلامی در تحصیل دستاوردهای بنیادین علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دانست.

به اذعان کارشناسان، تشویق‌ها و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب بوده که موجبات خودکفایی دفاعی کشور را علیرغم تحریم‌های گسترده در عرصه‌های هوا‌‌فضا، موشک‌های دفاعی، صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی و بسیاری دیگر از حوزه‌ها فراهم آورده  و ایشان را باید حقیقتاً پدر انقلاب علمی کشور نامید.  

افزون بر این، ثبات سیاسی، با وجود برخی تنش‌ها که با سوء استفاده دشمنان تا مرز براندازی پیش ‌رفت، هر روز قوام بیشتری می‌یابد به گونه‌ای که در عرصه فرهنگی، گفتمان انقلابی جمهوری اسلامی در داخل و منطقه،  به پدیده‌ای فراگیر و شاخص تبدیل شده است.

5- تعامل و ارتباط ولی فقیه با مردم و اعتماد دو جانبه مردم با رهبری در تحولات سیاسی – اجتماعی، از دیگر مصادیق کارآمدی نظام مبتنی بر ولایت‌فقیه است.

در واقع، حضور گسترده مردم در این دو عرصه و لبیک ملت بصیر به زعامت امام خمینی و امام خامنه‌ای از مهم‌ترین عوامل ثبات و نیل به اهداف نظام است.

در مقاطعی که دشمنان داخلی و خارجی در صدد ضربه زدن به پیکره نظام اسلامی و به خیال خود، ساقط کردن آن بودند، حضور مردم در پی فراخوان عمومی ولی فقیه، همه این خباثت‌ها و توطئه‌ها را خنثی نمود. فراخوان معمار کبیر انقلاب به حضور مردم و جوانان در جنگ و انتخابات و شرکت آنان در حماسه 9 دی، از جمله مثال‌های روشن و برجسته موفقیت نظام ولایی در تثبیت محور سیاسی  و اجتماعی کشور به شمار می‌آید.

همان‌گونه که رییس قوه قضائیه در جلسه اخیر خود با مسئولان عالی قضایی تصریح کرده‌اند، امنیت و پیشرفت کشور به برکت نعمت بزرگ ولایت‌فقیه حاصل شده است.  آتش فتنه‌های منطقه که در کشورهای همسایه و منطقه افروخته شده، فقدان رهبری در آن‌ها را به خوبی آشکار می‌نماید و ثابت می‌کند که چرا دشمنان به دنبال هجمه به این رکن اساسی انقلاب اسلامی هستند.

 بنابراین، وظیفه همه احزاب، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی است که آرامش موجود در کشور را قدر بدانند و از هرگونه اقدام یا اظهارنظری که فضای کشور را دچار تشنج نماید و بوی وحدت‌شکنی از آن به مشام برسد، به شدت پرهیز کنند

١/۵/١٣٩۵

۹۵/۰۴/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">