پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۲ ب.ظ

۰

بیان خیانت‌های پسابرجامی آمریکا در قالب نظم و نثر

13 تیر 1395 روزنامه سیاست روز


تاکید مقام معظم رهبری بر بیان خیانت‌های آمریکا در برجام در قالب اشعار در حالی مطرح شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست خارجی این امر می‌تواند نقشی مؤثر در آگاه سازی مردم نسبت به همه بی‌تعهدی‌های آمریکا بویژه پس از برجام داشته باشد. 

در شب میلاد کریم اهل ‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، جمعی از اهالی فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسی و شاعران جوان و پیشکسوت کشور و تعدادی از شاعران از کشورهای پاکستان، هندوستان و افغانستان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. 

در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، شاعران را سرمایه‌ها و ذخایر ارزشمند کشور خواندند و با تأکید بر لزوم «زنده، بهنگام و موضع‌دار بودن شعر در خصوص مسائل اصلی و نیازهای کشور»، خاطرنشان کردند: امروز جنگ دیگری از نوع جنگ نرم و مبارزه‌ای سیاسی و فرهنگی در جریان است و در این مصاف، شعر باید به‌عنوان ابزاری مؤثر به مسئولیت خود عمل کند. مقام معظم رهبری دراین دیدار به نکات قابل تاملی اشاره فرمودند چنانچه معظم له ، «بیان خیانتهای آمریکایی‌ها در قضیه برجام» را یکی دیگر از عرصه‌های ممکن برای سرودن شعر زنده خواندند و گفتند: علاوه بر سیاسیون، هنرمندان و به‌ویژه شاعران باید این واقعیتها را به افکار عمومی منتقل کنند. 

ایشان همچنین در تبیین جایگاه و مسئولیت شعر، شاعران را جزء عزیزترین و فاخرترین سرمایه‌های کشور دانستند و افزودند:

این سرمایه باید در بزنگاهها و در مقاطعی که کشور در مسائلی همچون مسائل سیاسی، فرهنگی، ارتباطات مردمی و پیوندهای اجتماعی و مواجهه با دشمنان خارجی نیاز به کمک دارد، به میدان بیاید و نیازهای کشور را پاسخ دهد. البته ایشان تذکرات دیگری در مورد شعر سرایی برای شاعران داشتند چنانچه با تأکید بر لزوم ترویج اشعار و سرودهای زنده و موضع‌دار در سطح وسیع، و مسئولیت صداوسیما و سایر دستگاههای مسئول در این زمینه، خاطرنشان کردند: امروز نسبت به گذشته اشعار زنده و برجسته‌ای همچون شعر درباره فلسطین، یمن، بحرین، دفاع مقدس، شهدای غواص، شهدای مدافع حرم یا مظلومیت مجاهدانی همچون شیخ زکزاکی شیخ مظلوم، شجاع و مصمم نیجریه گفته می‌شود اما متأسفانه این شعرهای مؤثر و روحیه‌بخش، به خوبی ترویج و منعکس نمی‌شوند و در این خصوص کوتاهی و کم‌کاری وجود دارد. 

تمامی تذکرات و فرمایشات مقام معظم رهبری در این جلسه که برای شاعران بیان فرمودند بطور حتم می‌تواند نقشی موثر در ادامه این مسیر خطیر برای شاعران کشورمان داشته باشد اما نکته قابل توجه‌ای که ما نیز نمی‌توانیم از آن غافل شویم، تاکید ایشان به بیان خیانت‌های آمریکا در برجام در قالب اشعار است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه سیاست خارجی می‌تواند نقشی موثر در آگاه سازی مردم نسبت به همه بی‌تعهدی‌های آمریکا به‌ویژه پس از برجام داشته باشد. 

البته خیانت‌های آمریکا به ملت ایران فقط به برجام منوط نمی‌شود، بلکه این خیانت‌ها از بعد انقلاب اسلامی شعله ورتر شد و کماکان نیز این آتش دشمنی و فتنه افروزی ادامه دارد. از همراه شدن با منافقین تا حمایت‌های مالی فراوان از صدام برای جنگ علیه ایران گرفته تا هجوم یگان‌های دریایی متجاوز این کشور به هواپیمای مسافربری ایرباس کشورمان که منجر به شهادت همه مسافران این هواپیما شد. 

هنوز دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی را از خاطرمان نبرده‌ایم، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره "هنگام" مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج‌فارس قرار گرفت و سقوط کرد. پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است. 

 

با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین‌سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند. به هر تقدیر، این جنایت نیز در کنار جنایات بی‌شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و لکه ننگ دیگری بر تارک آن جنایت پیشگان نقش بست. 

در شرایط حاضر نیز آنها پس از توافق هسته‌ای و اجرایی کردن برجام همچنان بر طبل تهدید و تحریم و دشمنی علیه ملت ایران می‌کوبند، حتی جمهوری اسلامی را تهدید به پاره کردن برجام نیز کرده‌اند که البته با پاسخ کوبنده و انقلابی مقام معظم رهبری مواجه شدند چنانچه معظم له فرمودند اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم. 
مقرر شده بود پس از توافق و اجرای برجام، تحریم‌های ایران لغو گردد اما اکنون این تحریم‌ها نه تنها لغو که تعلیق هم نشده‌اند.دارایی‌های بلوکه شده ایران نزد کشورها باید پس از برجام آزاد می‌گردید که تا کنون آزاد نشده است.بعد از برجام تراکنش مالی ایران با بانک‌های خارجی باید به روال عادی برمی‌گشت که تا کنون عملی نشده و مبادله دلاری نیز امکان پذیر نیست. از سویی دیگر پس از برجام، همچنان به شرکت‌های خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در ایران داده نشده و آنها به دلیل مجازات‌های آمریکا حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نیستند. 

موارد مطرح شده تنها بخش کوچکی از خیانت‌های آمریکایی‌ها علیه ملت ایران در پسابرجام است که برای آگاه سازی ملت، زبان شعرمی‌تواند نقشی انقلابی در این امر ایفا کند؛ نکته‌ای که اتفاق نظر بسیاری از کارشناسان نیز است. 



پیام خاص به ملت با زبان شعر 

محمد حسن قدیری ابیانه دیگر کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز به بیان خیانت‌های آمریکا در برجام در قالب شعر که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: اصولا مردم ایران مردمی اهل ذوق و هنر و شعر دوست هستند و بطور حتم اشعار و سروده‌هایی که بار معنایی داشته باشد تاثیر بسزا در روح لطیف مردم ایران زمین خواهد گذاشت. وی با بیان اینکه هنر باید برای رسیدن به هدفی خاص باشد تصریح کرد: مثلا تابلوی نقاشی عاشورای هنرمند عزیز کشورمان محمود فرشچیان هرچند یک هنر است اما حامل پیام خاصی است و هر بیننده‌ای با نگاه به آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و خیلی‌ها اشکشان جاری می‌شود.

این کارشناس مسائل خارجی در ادامه اینطور گفت: اشعار و ضرب‌المثل‌ها در ارتباط با فریبکاری دشمن از جمله رویکرد آمریکا در قبال برجام نه تنها می‌تواند خیلی نرم به بیان حقایق بپردازد بلکه در صدد اصلاح واقعیت‌ها به سمت آرمان‌ها باشد.

وی در پایان گفت: طبیعتا شناساندن دشمنی‌های دشمن از جمله آمریکا در قالب نظم امری مثبت و ضروری است که بیش از گذشته باید مورد توجه شاعران و هنرمندان کشور قرار گیرد. 

هدی دهقان بذرافشان

۹۵/۰۴/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">