پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۶ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۳۸ ب.ظ

۰

خبرگزاری میزان- سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به دست داشتن آمریکا در اکثر کودتاهای منطقه آمریکای جنوبی، گفت: تمام کودتاهای رخ داده در منطقه آمریکای جنوبی مانند کودتای پینوشه در شیلی، با دخالت آشکار و نهان سفارتخانه‌های آمریکا به وقوع پیوست و حتی در میان مردم آمریکای جنوبی ضرب المثلی رایج است که می گویند از آن جهت در خودِ آمریکا کودتا شکل نمی‌گیرد که سفارت آمریکا در واشنگتن مستقر نیست!

خبرگزاری میزان – گروه سیاسی : اوباما رئیس جمهور آمریکا که ماه‌های آخر ریاست بر کاخ سفید را می‌گذراند، اخیرا طرح کنگره مبنی بر مجاز بودن بازماندگان قربانیان حادثه 11 سپتامبر جهت طرح شکایت از دیپلمات‌ها و مقامات رژیم سعودی را وتو کرده است؛ این اقدام اوباما فضای چالشی میان کاخ سفید و کنگره را برجسته تر کرده و موجب شده است تا کنگره نشینان آمریکایی برای ابطال وتوی اوباما هم قسم شوند.

کاخ سفید اعلام کرده که علت وتوی طرح مزبور جلوگیری از بهانه تراشی سایر کشورها جهت تعقیب قضائی دیپلمات‌های آمریکایی در اتفاقات مشابه است؛ توجیهی که از منظر قانونگذاران آمریکایی قابل اعتنا نیست و در اصرار آن‌ها برای تصویب طرحی که سعودی‌ها را در تنگنا قرار می دهد، خللی ایجاد نکرده است.

اوایل اردیبهشت ماه، در شرایطی که اوباما رئیس جمهور آمریکا عازم ریاض شده بود تا با مقامات عربستان درباره اوضاع آشفته منطقه و منافع مشترک شان (که به خطر افتاده است) رایزنی کند، بار دیگر بحث نقش سعودی ها در حملات 11 سپتامبر در محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا مطرح شد و چند سناتور آمریکایی اعلام کردند قصد دارند بررسی سندی 28 صفحه‌ای که بخشی از گزارش کمیسیون تحقیق آمریکا درباره 11 سپتامبر است را به جریان بیندازند؛ سندی که هنوز از حالت محرمانه خارج نشده و به نقش دولت های خارجی در 11 سپتامبر اشاره دارد.

در همان زمان، نیویورک تایمز گزارش داد، "عادل الجبیر" وزیرخارجه عربستان سعودی، کاخ سفید را تهدید کرده است که اگر اسناد مشارکت سعودی‌ها در حملات 11 سپتامبر افشاء شود، عربستانی‌ها به ۷۵۰ هزار میلیون دلار از دارایی های این کشور در خاک آمریکا چوب حراج می زنند.

این مجادله ادامه داشت تا اینکه قانونگذاران آمریکایی طرح موسوم به "عدالت در برابر حامیان تروریسم" را تصویب کردند؛ طرحی که امکان ارائه شکایت از سوی بازماندگان قربانیان حادثه 11 سپتامبر نسبت به مقامات و شاهزادگان سعودی را بواسطه نقش‌آفرینی آن‌ها در این حادثه ایجاد می کرد.

البته طرح مذکور با وتو اوباما مواجه شد تا آسمان روابط کاخ سفید و کنگره در آخرین ماه‌های تصدی اوباما بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، تیره‌تر از همیشه شود.

در همین رابطه با محمد حسن قدیری ابیانه دیپلمات سابق کشورمان در قاره آمریکا به گفت و گو نشستیم. وی معتقد است، اینکه کاخ سفید اعلام کرده علت وتوی طرح مزبور جلوگیری از اقدام مشابه کشورهای دیگر علیه دیپلمات‌ها و شخصیت‌های آمریکایی است، اذعان به این واقعیت است که دیپلمات‌های آمریکایی و سفارتخانه‌های این کشور منشاء اعمال تروریستی در سایر نقاط جهان هستند.

در ادامه توجه شما مخاطبان را به متن این مصاحبه جلب می‌کنیم:

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان با اشاره به وتوی طرح کنگره آمریکا توسط اوباما، ناظر بر مجاز بودن بازماندگان قربانیان حادثه 11 سپتامبر جهت طرح شکایت از عربستان سعودی، اظهار کرد: کاخ سفید اعلام کرده که علت وتوی طرح مزبور جلوگیری از اقدام مشابه کشورهای دیگر علیه دیپلمات‌ها و شخصیت‌های آمریکایی است که این موضوع، اذعان به این واقعیت است که دیپلمات‌های آمریکایی و سفارتخانه‌های این کشور منشاء اعمال تروریستی در سایر نقاط جهان هستند.

وی با اشاره به نقش آمریکا و سفارتخانه‌های این کشور در ایجاد کودتاها و اعمال تروریستی در نقاط مختلف جهان، گفت: اگر به نقش آمریکا و سازمان "سیا" در شکل‌گیری کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت قانونی ایران نگاهی بیندازیم، این حق برای ما ایجاد می‌شود تا در مجامع بین المللی علیه واشنگتن طرح شکایت و طلب غرامت کنیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به دست داشتن آمریکا در اکثر کودتاهای منطقه آمریکای جنوبی، گفت: تمام کودتاهای رخ داده در منطقه آمریکای جنوبی مانند کودتای پینوشه در شیلی، با دخالت آشکار و نهان سفارتخانه‌های آمریکا به وقوع پیوست و حتی در میان مردم آمریکای جنوبی ضرب المثلی رایج است که می گویند از آن جهت در خودِ آمریکا کودتا شکل نمی‌گیرد که سفارت آمریکا در واشنگتن مستقر نیست!


قدیری ابیانه با بیان اینکه هر کجا آمریکا سفارتخانه داشته باشد آنجا مرکز توطئه علیه ملت‌هاست، افزود: با نگاهی به پیشینه و خط و ربط عاملین انفجارها و اعمال تروریستی در اقصی نقاط دنیا متوجه می‌شویم که پشت همه آن‌ها آمریکا قرار دارد و آمریکایی‌ها نه تنها گروه های تروریستی را حمایت می‌کنند بلکه در تاسیس آن‌ها نظیر داعش مشارکت هم دارند.


وی تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد غرامت خساراتی را که در نتیجه کودتاها، انفجارها و اعمال تروریستی، به سایر کشورها وارد آورده، پرداخت کند حتی از سومالی نیز فقیرتر می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تهدید عربستان سعودی مبنی بر خارج کردن 750 هزار میلیون دلار از دارایی‌هایش از آمریکا در صورت تصویب طرح مزبور، گفت: آمریکایی‌ها از سازوکاری برخوردارند که می‌توانند با تصویب طرحی از خروج دارایی‌های یک کشور از آمریکا خودداری کنند که در صورت وقوع این امر، اختلافات ریاض و واشنگتن به اوج می‌رسد.

وی ادامه داد: در صورتیکه طرح شکایت از مقامات سعودی بواسطه دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر در آمریکا تصویب شود و همچنین مانعی قانونی از سوی کنگره این کشور برای خروج دارایی‌های عربستان ایجاد شود، ممکن است سعودی‌ها نیز برای مقابله به مثل، اسنادی را منتشر کنند که از حمایت‌های مالی عربستان از سازمان‌های تروریستی به درخواست آمریکا حکایت دارند.

قدیری ابیانه با اشاره به ثروت کلانی که شاهزادگان سعودی در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: قطعا آمریکایی‌ها حاضر نخواهند شد که از سرمایه‌های هنگفت سعودی‌ها چشم پوشی کنند و شاید اوضاع به سمتی پیش رود که بحث مصادره اموال مقامات و شاهزادگان سعودی هم مطرح شود.

۹۵/۰۷/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">