پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۳:۳۱ ب.ظ

۰

قدیری‌ابیانه: در گفت‌وگو با روزنامه «حمایت»: 
پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ یک تحول بزرگ در سیاست خارجی آمریکا به وجود آورد. درست است که چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا نماینده جمهوری‌خواهان بود، ولی آنها حاضر نشدند از او حمایت کنند و ترامپ تقریبا مستقل وارد انتخابات آمریکا شد. مواضع تند او درخصوص ایران و اینکه ترامپ مدعی شده بود برجام را پاره خواهد کرد، از او چهره‌ای خشن در نزد ایرانیان ساخته است. برای بررسی شعارها و تحلیل سیاست‌های احتمالی آینده آمریکا علیه ایران با دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس ارشد امور استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک به گفت‌وگو نشستیم.

وی در ابتدا با اشاره به انتخاب رییس‌جمهور جدید آمریکا و با بیان اینکه با تغییر افراد سیاست خارجی آمریکا تغییر چندانی نمی‌کند، گفت: با انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور این کشور تغییر اساسی در سیاست‌های آمریکا بخصوص در موضوع توافق هسته‌ای ایران و 1+5 رخ نخواهد داد. قدیری‌ابیانه در تشریح این دیدگاه خود، بیان داشت: با فرض انتخاب کلینتون و یا با ادامه ریاست‌جمهوری اوباما، آمریکایی‌ها بنا نداشتند به وعده‌های خود در برجام عمل کنند؛ کمااینکه تاکنون نیز به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و همانطور که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به درستی گفت بعد از توافق نیز آمریکا بر تحریم‌های خود افزوده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به اینکه به نفع آمریکا نیست برجام را بهم بزند، اظهار داشت: منفعت آمریکا در اجرای برجام است. آنها حتی اگر برجام را برهم نزنند به آن عمل نخواهند کرد، کمااینکه اوباما هم به آن عمل نکرد. اما در دیگر سو، ترامپ گفته که برجام را پاره خواهد کرد؛ اگر او این اینکار را انجام دهد بزرگترین خدمت را به ایران کرده است زیرا به اعتقاد من در برجام منافع زیادی نصیب ایران نشده است. اگر به برجام عمل کنیم چند گام به عقب برداشته‌ایم، مانند اتفاقی که در رآکتور اراک اتفاق افتاد و قلب رآکتور اراک با سیمان پر شد و اگر به آن عمل نکنیم مقصر عدم اجرای برجام شناخته می‌شویم؛ اما اگر آمریکا برجام را لغو کند از خسارات احتمالی در آینده علیه ایران کاسته می‌شود بدون اینکه ایران مقصر لغو آن باشد. همچنین پاره کردن برجام از سوی آمریکا، اجماع علیه ایران توسط هم‌پیمانانش را مشکل‌تر خواهد کرد.

سیاست آتی آمریکا در برجام
وی در ادامه تأکید کرد: اما آنها باهوش هستند و این موضوع را می‌فهمند که پاره کردن برجام به نفعشان نیست و اتفاقا برعکس، برجام به نفعشان است. اگر آنها تمایلی به لغو برجام داشته باشند، مایلند که ایران نقض کننده برجام باشد.
قدیری‌ابیانه به ادعاهای ترامپ و مشاورانش درخصوص تغییر ماهیت برجام نیز اشاره کرد و گفت: آنها خواستار افزودن مواردی به توافق هسته ای یعنی اضافه کردن محدودیت‌‎های ایران هستند. طبیعتا ایران نباید به هیچ وجه این ادعاها را بپذیرد. آنها تلاش می‌کنند در اجرای همین برجام و تعهدات ایران، مطالبی را خواهان شوند که عمل به آن برای ما سخت و تحقیرآمیز باشد تا در نتیجه ما به عنوان ناقض برجام معرفی شویم. این سیاستی است که آنها در پیش خواهند گرفت.
این کارشناس امور استراتژیک درخصوص موضعی که ایران باید در مقابل این ادعاهای احتمالی از سوی آمریکا، اتخاذ کند، گفت: باید مراقب باشیم که تقصیر نقض برجام به عهده ایران نیفتد. وی ادامه داد: اگر بخواهد مذاکراتی صورت گیرد قطعا باید با 1+5 باشد، نه فقط با آمریکا. برجام تنها با آمریکا به تصویب نرسیده که این کشور امروز مدعی تغییر محتوای برجام است. اگر مذاکره‌ای هم بخواهد صورت گیرد برای اجرای همین برجام باید باشد، نه چیز دیگر. پذیرفتن محدودیت دیگری در برجام قطعا گستاخی ادامه‌دار آنها را در پی خواهد داشت.
قدیری ‌ابیانه با تشریح دیدگاه‌های ترامپ که باعث افول آمریکا خواهد شد، اظهار داشت: معتقدم رییس‌جمهور شدن ترامپ هرچند با وعده بازآفرینی اقتدار آمریکا صورت گرفت، اما از قدرت این کشور کاست. به عنوان نمونه پیروزی ترامپ باعث سقوط شاخص‌های بورس در نیویورک و سایر کشورهای دنیا شد. شکافی که در جامعه آمریکا ایجاد شده به سختی قابل ترمیم است و این شکاف جامعه آمریکا را از درون تضعیف خواهد کرد. اختلافات آمریکا با همسایگان من‌جمله مکزیک به اوج خواهد رسید و برای این کشور مسئله‌ساز خواهد شد. ترامپ همچنین معتقد است هزینه حفظ امنیت اروپایی‌ها توسط ناتو را باید خود اروپایی‌ها پرداخت کنند، نه آمریکایی‌ها و اینجا آغاز اختلافات حتی در ناتو خواهد بود. ترامپ با مردم کشورش، با همسایگان و هم‌پیمانانش دچار مشکل است و این شکاف، آمریکا را با مشکلات حادی روبرو می‌کند.
وی افزود: ترامپ درخصوص روسیه مواضعی را در پیش گرفته که باعث کاهش تنش با مسکو است و این برای جامعه جهانی مثبت است و خطر احتمالی جنگ جهانی سوم را کاهش می‌دهد.
سفیر سابق ایران در مکزیک به موضوع سوریه و مواضع ترامپ دراین خصوص هم گفت: رییس‌جمهور منتخب آمریکا درخصوص سوریه اظهار کرده که بشار اسد را به تروریست‌ها ترجیح می‌دهد که این نکته مثبتی است. البته تمامی این اظهارات در حالی است که او بتواند بر وعده‌های خود پایبند باشد و به آنها عمل کند. معمولا روسای جمهور آمریکا هر موضعی که داشته باشند وقتی به قدرت می‌رسند همچون مگسی که گرفتار تار عنکبوت می‌شود، گرفتار تارهای عنکبوت یعنی رژیم صهیونیستی هستند و این تارها قدرت تصمیم‌گیری را از او سلب کرده و او را با خود هم جهت و همسو می‌کنند.


تهدیدهای تکراری آمریکایی‌ها
وی در ادامه با اشاره به مواضع تند ترامپ در خصوص منطقه خاورمیانه و احتمال رویارویی نظامی با ایران هم بیان داشت: ترامپ مدعی شده که با ایران قاطعانه‌تر برخورد خواهد کرد. سابق براین هم ریگان، کارتر، بوش پدر، بوش پسر و... از این حرف‌ها زده بودند. این حرف‌ها تکراری و برای گوش ایرانی‌ها آشناست. همه روسای جمهور آمریکا در ابتدا ادعاهایی علیه کشورمان مطرح کرده‌اند اما در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که توان رویارویی با انقلاب اسلامی را ندارند.

آمریکا به ایران حمله نظامی نخواهد کرد
قدیری‌ابیانه افزود: اگر ترامپ سودای رویارویی با ایران را داشته باشد و بخواهد با دیوانگی دستور حمله به سوی مواضع نظامی ایران را به فرماندهان نظامی خود بدهد، آنگاه فرماندهان نظامی این کشور برای ترامپ توضیح خواهند داد که اقدام علیه ایران چه فجایعی را برای آمریکا در پی دارد. نظامیان آمریکا از اقتدار ایران باخبرند و این نکات را به ترامپ منتقل خواهند کرد و عواقب وخیم حتی حمله به یک ناوچه ایران را به وی گوشزد خواهند کرد.
در همین رابطه هیلاری کلینتون هم گفته بود که اگر ترامپ پیروز شود جنگ دیگری برپا خواهد شد؛ غافل از اینکه ترامپ در این رابطه قاطع‌تر از بوش پدر و پسر نبوده و نیست و آنها خود اسلحه‌هایشان را غلاف کرده‌اند.
وی ادامه داد: مراکز پژوهشی آمریکا پس از بررسی‌های دقیق اعلام کرده‌اند که در صورت حمله نظامی آمریکا به ایران در روز اول تمام ناوگان آمریکا در منطقه منهدم شده و حداقل 20 هزار آمریکایی کشته می‌شوند. زمانی که این گزارش‌ها را در مقابل ترامپ قرار دهند، او به عنوان یک شخصیت تاجر مسلک، آمریکا را گرفتار ورشکستگی نخواهد کرد.
این کارشناس مسائل استراتژیک در تشریح این موج رسانه‌ای برخی محافل، که ترامپ بهتر است یا کلینتون، تأکید کرد: با ترامپ، آمریکا بیش از گذشته تضعیف شده و روند سقوط آمریکا از موضع یک قدرت بزرگ تشدید خواهد شد

۹۵/۰۸/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">