پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۸ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۰۵ ق.ظ

۰

ضعف دستگاه های دولتی در توجه به اقتصاد مقاومتی, کم کاری رسانه ها درترویج فرهنگ کار وصرفه جویی ؛ افزایش قاچاق و خرید کالای خارجی کشور را در تنگناهای اقتصادی قرار داده در حالی که دولت با خرید هواپیمای مرجوعی درحال دستاورد سازی از برجام است.

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه شادمانی مسئوولین از ورود هواپیمای ایرباس به ایران را دور از شان ملت ایران دانسته و به قدس آنلاین گفت : قطعا با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی کشور؛ ایران به هواپیمای جدید نیازمند است. با توجه به اینکه امکان تامین هواپیما از کشورهایی غیر امریکا واروپا برای ایران موجود است، هرچند هواپیمای ایرباس و بوئینگ کیفینت بالایی دارد اما خرید و سفارش این تعداد از هواپیما در شرایط فعلی ضرورت کشور نیست. بی شک افزوده شدن یک فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور جای خوشحالی دارد اما این شادمانی نباید به نوعی به معرض دید دیگران گذاشته می شد گویی که برای اولین بار است در ایران هواپیمایی به زمین می نشیند! و انگار ایرانیان از مرحله حمل و نقل با دام به مرحله سوار شدن بر هواپیما رسیده اند!
آنچه مسئوولین در فرودگاه از خود نشان دادند شادی و شعف نبود بلکه رفتارهایی دور از شان ملت ایران بود. خوشحالی و در آغوش گرفتن های مسئوولین در تحویل هواپیمای مرجوعی جای بسیار تعجب دارد چرا که در کشوری که کارخانه هواپیماسازی وجود دارد و کشوری که قادر به تولید موشک های روز دنیا است آیا باید برای خرید قسطی یک فروند هواپیما جشن گرفته شود؟ مسلما رفتارهای دولتمردان در جشن ورود هواپیما به ایران رفتار تحقیرآمیزی در حق ملت ایران بود و پیامی نامطلوب به غربی ها و سایر مردم جهان. هرچند تدارک جشن از سوی دولت بیشتر جنبه تبلیغاتی انتخاباتی دارد و چون دولت از بی خاصیتی برجام اطلاع دارد در فرار رو به جلو در حال دستاوردسازی به نفع برجام است لذا ترجیح می دهد ورود چند فروند هواپیما به کشور را دستاورد برجام عنوان نماید در حالی که این مساله را هرگز نمی توان دستاورد برجام خطاب نمود.

وی با بیان اینکه گفته شده ورود هواپیما به ایران در راستای تبلیغات انتخاباتی بوده است خاطر نشان شد: در خبرها آمده بود ورود هواپیما به ایران در پی صحبت های گذشته رئیس جمهور ایران با آقای اولاند رئیس جمهور فرانسه صورت گرفته است. آنچه در این خبر آمده بود جای تعجب و شگفتی دارد و امیدواریم که این مساله صحت نداشته باشد چرا که شنیده شد آقای روحانی از رئیس جمهور فرانسه تقاضای دریافت هواپیما را قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ داشته اند.
بی شک تاکید بر ارسال آن پیش از انتخابات تاکیدی تامل انگیز است. این تاکید به منزله آن است که برای موفقیت در انتخابات پیش رو نیازمند به ورود هواپیما هستیم. این مساله به مثابه خواهش و تقاضا از خارجی ها برای پیروزی آقای روحانی در انتخابات سال ۹۶ به شمار می رود که نه تنها خوشایند نیست بلکه شرم آوراست، چرا که به هیچ وجه نباید پای دیگران و غربی ها را به انتخابات داخلی باز کنیم.

این کارشناس سیاسی با اشاره به ساختار معیوب مدیریتی کشور و تاثیر آن بر عدم رشد اقتصاد گفت : طبیعتا آنها دشمنان ما هستند و حمایت آنها از کاندیدا یا فرد خاصی به نفع ملت نیست و فقط منافع آنها را تامین می کند. دولت یازدهم در سالهای خود براساس ارزیابی اشتباه تصور کرد برجام قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور است در حالی که حتی بر فرض مثال اگر آمریکا به وعده های خود عمل می کرد تعهد آمریکا به وعده هایش و برداشتن تحریم ها نمی توانست تاثیرچشمگیری در بهبود اقتصادی کشور داشته باشد. مشکلات اقتصادی کشور ناشی از معیوب بودن ساختارهای اقتصادی است و آنچه اقتصاد ما را ضعیف و بی جان کرده است ناشی از فرهنگ عمومی و ضعف ها و بی تدبیری های مدیریت دولتی است.

دکتر قدیری ابیانه خرید هواپیما را در شرایط فعلی اقتصادی کشور بی تدبیری خوانده افزود: تعطیلی کارخانه ها، بیکاری؛ رکود و وضعیت اقتصادی نامطلوب و معیشت سخت بسیاری از مردم از جمله مسائلی است که امروز باید دغدغه دولتمردان باشد. بی شک قبل از خرید هواپیما و خارج کردن سرمایه های کشور در راستای نوسازی ناوگان هوایی باید وضعیت اقتصادی مورد توجه قرار می گرفت تا آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از رکود و بیکاری کاهش می یافت چرا که در چنین وضعیتی خرید هواپیما بی تدبیری است. بی شک یکی از مهمترین دلایل رکود ناشی از وعده های برجامی رئیس جمهوربود. راکد ماندن معامله ها به دلیل انتظار برای نتایج برجام از جمله دلایلی بود که دامنه رکود کشور را بیش از پیش افزایش داد. متاسفانه دیگر نمی توان به آمارهای ارائه شده از سوی دولت اعتماد کرد هر چند آقای رئیس جمهور قبلا بر افزایش رفاه عینی مردم تاکید کرده بودند و اینکه نمی توان به آمارها بسنده کرد اما رویه امروز دولت نشان از فاصله گرفتن آنها با وعده هایشان می دهد.

وی با اشاره به رسالت عموم مردم در توجه به خرید کالای داخلی گفت : رصد کردن شرایط اقتصادی با جیب خود از جمله مسایلی بود که رئیس جمهور بدان اذعان کرده بودند اما اینک جیب مردم خالی و سفره ها تهی از نیازهای معمولی خانواده هاست. عدم توجه دولت به اقتصاد مقاومتی و عدم توجه مردم به وظایف خود در خصوص خرید کالای داخلی از جمله مواردی است که اقتصاد کشور را تحت تاثیرات سویی قرار داده است. در حقیقت هنگامی که مردم کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح می دهد در حقیقت به اقتصاد کشور، اشتغالزایی و پول ملی ضربه میزنند.
متاسفانه به نظر میرسد واردات کالای قاچاق و کالای خارجی که در کشور زمینه ساخت وتولید آن فراهم است از سوی دولت و خرید کالای خارجی از سوی مردم همچنان با توجیهات مختلفی ادامه دارد. یقینا عدم توجه به مسائل یاد شده نشان دهنده ضعف دستگاه های دولتی و رسانه های گروهی است که قادر به توسعه و گسترش فرهنگ کار و مصرف در کشور نبوده اند. عدم اصلاح فرهنگ کار و مصرف، تبعات مختلف و جبران ناپذیری را بر کشور وارد می کند. گرچه دولت در عدم توجه به اقتصاد مقاومتی مقصر است اما مردم نیز در این بین به نوبه خود مقصر هستند.

دکتر قدیری ابیانه بی توجهی به فرهنگ کار و مصرف را از جمله موارد تامل برانگیز و تاسف انگیز در فرهنگ مردم خوانده گفت: متاسفانه علی رغم اینکه ملت بزرگ ایران دارای ویژگی های مثبتی در بین سایر ملل هستند اما در خصوص فرهنگ کار و مصرف ایده آل عمل نمی کنند. این مساله منجر به عدم رشد اقتصادی کشور شده است در حالی که مردم براین باور هستند که حل تمامی مشکلات برعهده دولتهاست و خود در این باره نقشی ندارند. خداوند متعال بارها در قرآن مجید به این موضوع اشاره داشته که سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر اینکه آن قوم خود در تغییر سرنوشتش ایفای نقش کند.
بی شک توجه مردم به اقتصاد مقاومتی و پرهیز از خرید کالای خارجی و کاهش مصرف غیر ضروری از جمله مواردی است که می تواند درهای امید را بر روی اقتصاد ایران باز کند از این رو باید گفت سیاست های غیر علمی دولت و رفتارهای غیر دلسوزانه مردم در بغرنج شدن شرایط اقتصادی کشور بسیار موثر است.

وی بااشاره به اینکه خرید هواپیما اولویت اقتصاد ایران نبود یادآور شد: بی شک خرید هواپیما در کنار سایر مسائل و مشکلات اقتصادی کشور خرید به صرفه و معقولی نبوده است چرا که اینک کشور بیش ازاینکه نیازمند خرید هواپیمای دست دوم از غرب باشد نیازمند تغییرات اساسی در اقتصاد و استحکام پایه های تولید داخلی است. بنده با صراحت یادآور می شوم در صورتی که سیاست های ضد اقتصاد مقاومتی دولت تداوم یابد و اگر آقای روحانی چهار سال آینده سکان دار دولت باشد و با تکیه بر حمایت های خارجی اقتصاد کشور را اداره کند بی شک اقتصاد کشور ورشکسته خواهد شد و وضعیت ما روز به روز اسفناک تر خواهد شد. آنچه وظیفه مردم است انتخاب کسانی است که به اقتصاد مقاومتی اعتقاد و ایمان داشته باشند و در این راستا با همکاری و همراهی همه مردم گام بردارند. شرایط نشان می دهد باید یک بار دیگر آرمانهای امام خمینی بازخوانی شود آنجایی که امام فرمودند: نباید اجازه دهیم که مرفهین و لیبرال ها بر اقتصاد کشور حاکم شوند.

۹۵/۱۱/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">