پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۲۹ ب.ظ

۰

درباره استعفای مایکل فلین

شنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۲۹ ب.ظ

قدیری ابیانه: روزنامه حمایت 1395/11/29

ماجرای استعفای «مایکل فلین»، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا که به دلیل تماس با مقامات روسیه از سمت خود کناره‌گیری کرد، پس از صدور حکم مهاجرتی دونالد ترامپ، پربحث‌ترین و جنجالی‌ترین اتفاق به شمار می‌آید. فلین، یکی از مشاوران کلیدی ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی و دوره انتقالی بود که نقش مهمی در نزدیک کردن دیدگاه‌های پوتین و ترامپ ایفا کرد و پس از روی کار آمدن ترامپ، مواضع تندی علیه ایران اتخاذ نمود. وی تنها 13 روز پس از تصدی مسئولیت رسمی در کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گستاخانه گفت: «ایران به‌جای قدردانی از آمریکا به خاطر برجام، گستاخ‌تر شده است. از امروز، ما (اقدامات) ایران را رسماً تحت نظر قرار می‌دهیم.»
از سوی دیگر، زمانی که اوباما در روز اعلام ترامپ به‌عنوان پیروز انتخابات، تحریم‌هایی علیه روسیه به اتهام اینکه با حملات سایبری در پیروزی ترامپ در انتخابات مداخله‌جویی کرده، اعمال کرد، تقریباً هیچ‌کس در آمریکا شک نداشت که عدم واکنش روسیه به این اقدام، با اشاره یکی از مشاوران ترامپ بوده و مدتی بعد مشخص شد که فلین، همان عامل انتقال پیام به روس‌ها بوده است.
فلین پس از دردسرساز شدن تماسش با سفیر روسیه در آمریکا، به‌کرات اطمینان داد که این تماس‌ها فقط حول روابط آتی رئیس‌جمهور آمریکا با پوتین انجام‌شده و نه چیز دیگر؛ اما اتهام گفتگو درباره بی‌اثر کردن تحریم‌ها و قول سرخود به روسیه، هرگز از روی دوش فلین برداشته نشد. وی سرانجام با پذیرش خطاهای خود، از سمت خود کناره‌گیری کرد و پرده‌های دیگری از حقایق پنهان آمریکا را برملا کرد.
1. فلین، یکی از مشاورین برجسته ترامپ بود که به برخورد خشن و شدید با ایران اعتقاد داشت که البته دیگر اعضای تیم ترامپ نیز از همین قماش و متخلق به اوصاف رذیله‌ای همچون اسلام‌ستیزی، ایران‌هراسی، خودبزرگ‌بینی و نژادپرستی هستند.
این استعفا در ابتدای دوره ریاست جمهوری ترامپ، از بی‌ثباتی در کاخ سفید حکایت دارد، چراکه فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و فرد مهمی در سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود و درنتیجه کناره‌گیری وی، ضربه‌ای سنگین برای دولت ترامپ به شمار می‌آید، هرچند که سیاست دولت آمریکا چه با حضور فلین و چه بدون آن، همیشه ضد ایرانی بوده و هست.
2. مایکل فلین اعتراف کرده واقعیت‌ها را از «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور مخفی کرده و در استعفانامه خود گفته که ناخواسته اطلاعاتی گمراه‌کننده را ارائه کرده است! همین پنهان‌کاری نشان می‌دهد کسانی که ایران را گستاخانه تهدید می‌کنند، حتی جرأت بیان واقعیت‌ها را ندارند، از درون فروپاشیده‌اند و عربده‌کشی آنان در مقابل ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه، از سر ترس و نوعی فرار روبه‌جلو است.
3. مواضع تند فلین و همکارانش در کاخ سفید، «قدرت نرم» آمریکا را به محاق برده و اگر دولت قبلی، پشت چهره به‌ظاهر صلح‌طلبانه، باطن متوحش خود را مخفی می‌کرد، تیم ترامپ، هم در جامعه آمریکا با اقشار وسیعی درگیرند و هم با متحدین اروپایی خود دچار مشکل شده‌اند. وقتی آمریکا با اروپا، ناتو و سازمان‌های بین‌المللی دچار تعارض و اختلاف می‌شود، بنابراین، شدت یافتن دشمنی‌ها با ایران جای تعجب ندارد و البته انتظار هم نمی‌رود که جانشین فلین، از سیاست‌های ضدایرانی او پیروی نکند.
4. دموکرات‌ها معتقدند که هک شدن رایانه‌های این حزب و ایمیل‌های کلینتون با دخالت روسیه صورت گرفته است. از سوی دیگر، روز گذشته ستاد انتخاباتی «امانوئول ماکرون»، نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز روسیه را به انجام حملات سایبری به رایانه‌های خود و انتشار شایعات بی‌اساس از طریق رسانه‌های وابسته به کرملین متهم کرد. در صورت صحت این موارد و موفقیت روسیه در دخالت در فرایند انتخاباتی، تحول مهمی رخ‌داده است. دخالت در انتخابات سایر کشورها از سوی آمریکا و غرب که بخشی از سیاست‌های جاری این کشورها بوده و هست، روند معکوس به خود گرفته و باوجود ادعای برخورداری از قوی‌ترین و امن‌ترین سامانه‌های رایانه‌ای، از همان سوراخی گزیده می‌شوند که سال‌ها به بهانه نظارت بر حقوق بشر و نظارت بر فرایند به‌اصطلاح دموکراتیک در انتخابات دیگر کشورها، سلایق سیاسی خود را بر آن‌ها تحمیل می‌کردند.
5. ارتباط‌گیری ترامپ به‌عنوان یک تاجر با روسیه از مسیر فلین، این پیام را نیز به همراه دارد که مبنای عمل سیاست‌گذاران کاخ سفید برخلاف شعار آنان مبنی بر حمایت از ارزش‌های انسانی نظیر حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، مبتنی بر سود و زیان بوده و هر جا که به نفع آن‌ها باشد، حاضرند پای میز معامله و گفتگو حاضر شوند.
6. با نگاه جامع‌تر، اختلافات و شکاف‌های سیاسی در آمریکا زیرپوسته به‌ظاهر پرطمطراق دموکراسی، بسیار وخیم‌تر و عمیق‌تر از آن است که در افکار عمومی مطرح می‌شود. دولتمردان اوباما، اطلاعات و تماس‌های محرمانه مشاور ترامپ را به عرصه رسانه‌ها می‌کشاند و مقدمه استعفای عالی‌ترین مشاور امنیتی رئیس‌جمهور را فراهم می‌کند. این بدان معناست که صرف‌نظر از جنگ و نبرد رسانه‌ای بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، در سطح امنیتی نیز شکاف‌های عمیقی در هیئت حاکمه و میان قوای‌ سه‌گانه آمریکا وجود دارد. چندی پیش هم دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا علیه دستورالعمل مهاجرتی جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ رأی داد و لغو اجرای آن را تمدید کرد. ترامپ نیز به دادگاه‌های «بسیار سیاسی» در آمریکا اشاره کرد و آن‌ها را به باد انتقاد گرفت. این مؤلفه‌ها یعنی فعال شدن بیش‌ازپیش گسل‌های اختلاف و شکاف‌های اجتماعی و سیاسی که در دور اخیر رقابت کلینتون و ترامپ نمود بیشتری یافت.

6. سقوط محبوبیت دونالد ترامپ از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌ وی تاکنون، نسبت به همۀ رؤسای جمهور پیشین آمریکا چشمگیرتر بوده است، چراکه ازنظر آمریکایی‌ها هم او چهره واقعی آمریکا را به جهان نشان داده است. تنها سه هفته از سکونت ترامپ 70 ساله در کاخ سفید بیشتر نمی‌گذرد که هشت‌صد هزار آمریکایی با امضای طوماری بلندبالا خواستار استیضاح وی شده‌اند و همچنان به تعداد امضاکنندگان این لیست افزوده می‌شود. طبق نظرسنجی عمومی مؤسسه «Public Policy Polling» تاکنون 46 درصد از آمریکایی‌ها خواهان استیضاح ترامپ‌ هستند. استیضاح ترامپ یعنی استیضاح آمریکا و به چالش کشیده شدن راهبردهای نظام لیبرالیسم و کاپیتالیسم که ناکارآمدی آن در عصر حاضر به اثبات رسیده، همان‌گونه که استعفای مایکل فلین در کسوت یک دشمن تمام‌عیار ایران، این مفهوم را در پی دارد که عاقبت سیاست‌های ضدایرانی مقامات کاخ سفید در ادوار مختلف، بی‌نتیجه، عبث و عقیم‌ خواهد ماند و در مقابل، روزبه‌روز بر قدرت و اقتدار انقلاب اسلامی افزوده خواهد شد.

۹۵/۱۱/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">