پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۰۶ ق.ظ

۰

سفیر پیشین ایران در مکزیک با اشاره به تحولات بیداری اسلامی تاکید کرد: غربی‌ها نمی‌توانند از شکل‌گیری تمدن اسلامی در سراسر جهان جلوگیری کنند.

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا با حضور در ایسنا، درباره تحریم‌های اعمالی از سوی غرب علیه ایران گفت: یکی از دلایلی که دشمن انگیزه پیدا کرده است که به تحریم‌های نفتی و مالی دست زند، وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت خام است. این سیاست، یکی از سیاست‌های استکبار از دیربار بوده است که مقام معظم رهبری به عنوان آرزو و خواست از گذشته همواره مطرح ‌کرده است که باید وابستگی خود را از نفت پایان دهیم.

 

وی ادامه داد: راهکار اقتصاد مقاومتی این است که ایران خود را از وابستگی به نفت نجات دهد. جدا از تحریم‌های اعمالی، مردم خواسته‌هایی از جمله جلوگیری از گرانی و تورم، رفاه عمومی، تقویت ریال ایران در برابر ارز خارجی، ایجاد اشتغال دارند. متاسفانه در ایران بیش از وابستگی به ثروت به دست آمده از نفت، توهم و وابستگی ذهنی به درآمدهای نفتی داریم و این مشکل بزرگی است که جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه است که این توهم عواقب عظیم فرهنگی،‌ اجتماعی و اقتصادی از خود بر جای می‌گذارد.

این سفیر پیشین ایران در استرالیا با بیان اینکه صادرات نفتی ایران در شرایط غیرتحریمی دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است، گفت: تصور اغلب مردم ایران از صادرات نفت میلیونی است و رقم بالایی را تصور می‌کنند. این تصور باعث شده است که مردم فکر کنند که تمام خواسته‌های آنها باید برآورده شود و دولت باید همه امور را برای آنها تامین کند و نقش دولت و مدیریت در اذهان عمومی بسیار پررنگ‌تر از واقعیت و نقش خود مردم بسیار کم‌رنگ‌تر از آنچه که باید باشد، هست.

قدیری ابیانه با بیان اینکه این فرهنگ غلط در میان مردم باعث شده است که فرهنگ کار و تولید در جامعه ایرانی لطمه ببیند، افزود: نوعی نارضایتی نسبت به مدیریت ایجاد شده است که گاه نارضایتی به تصور ناکارآمدی نظام یا اسلام می‌انجامد. برای اصلاح اقتصاد در شرایط عادی نیازهایی داریم که این نیازها در دوران اعمال تحریم‌ها بسیار پررنگ تر است. می‌بایست این نگاه را اصلاح کرده و به سمت توهم‌زدایی در درآمدهای نفتی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ساعت مفید کار جامعه ایرانی بسیار پایین است، اضافه کرد: در اقتصاد مقاومتی ساعت مفید کار افزایش یابد. متاسفانه در فرهنگ کار دچار معضل بزرگی هستیم. هر آنچه که می‌تواند باعث تولید بیشتر در کشور شود با ضعف روبرو است. ما اگر می‌خواهیم بتوانیم تورم را از بین ببریم باید بیشتر کار کرده و در راه اصلاح حرکت کنیم. در شرایط تحریمی به اصلاح امور بیشتر باید تاکید کرده و سرعت آن را بالا ببریم. بنابراین ساختار اصلی مقاومت، افزایش تولید و پرهیز از اسراف است.

سفیر پیشین ایران در مکزیک با تاکید بر اینکه باید در جهت حمایت از تولید تلاش کرد، ادامه داد: متاسفانه در ایران استفاده از کالاهای خارجی اینگونه تلقی می‌شود که نوعی تشخص و اعتبار اجتماعی به وجود می‌آورد باید این باور را دگرگون کنیم. با تغییر اینگونه باورها می‌توان از اثرات ناشی از اعمال تحریم‌ها نجات یایبم. به عبارت دیگر هر چه سریعتر در این باره اقدام کنیم می‌توانیم تاثیرات مثبت آن را بیشتر مشاهده کنیم.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر در گذشته برای رهایی از وابستگی به نفت تلاش بیشتری می‌کردیم و چنین وابستگی وجود نداشت در این صورت دشمن به فکر تحریم نفتی نمی‌افتد زیرا آن را بی‌اثر می‌دانست. بر همین اساس راه اصلی مقابله با تحریم‌های اعمالی کار و تلاش آحاد مردم و پرهیز از اسراف است که در همین راستا باید کالای داخلی به کالای خارجی ترجیح داده شود تا بازاری برای تولید داخلی وجود داشته باشد تا سرمایه‌داری و تولید معنا پیدا کند.

وی با اشاره به کتاب خود با عنوان "عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و پیشرفت" گفت: در این کتاب توطئه‌های غرب برای تخریب ایران بیان شده است. به طور کلی استراتژی غرب بر این اساس بوده است که کشورهای نفت‌خیز جهان سوم از جمله ایران وابسته به فروش نفت خام باشند و برای وابستگی به فروش نفت خام تولید ثروت نداشته باشند و در همین راستا در زمان سلطه خود بر ایران به طور گسترده تلاش کردند و فرهنگ کار و هر آنچه که ممکن است به تولید ثروت بینجامد را تخریب کردند. در واقع فرهنگ اسراف خود به خود ایجاد نشده است بلکه استعمار در این باره تلاش کرده است.

سفیر پیشین ایران در استرالیا با بیان اینکه شانزده نقطه استراتژیک در سرتاسر جهان وجود دارد، گفت: هفت نقطه آن متعلق به جهان اسلام است که از این نقاط استراتژیک در میان کشورهای اسلامی می‌توان به کانال سوئز و تنگه هرمز اشاره کرد. وسعت کشورهای اسلامی بسیار زیاد بوده و صاحب جمعیت یک و نیم میلیاردی بسیار حائز اهمیت است و کشورهای اسلامی از منابع غنی، انرژی و منابع طبیعی برخوردار است. این ویژگی به گونه‌ای است که اگر کشورهای اسلامی گرد هم آیند می‌توانند به یک ابرقدرت تبدیل شوند و این نگاه باعث شد که استعمار برای اینکه بتواند منابع کشورهای اسلامی را به یغما برد و سلطه خود را حفظ کند به دنبال تجزیه و تفرقه‌افکنی میان کشورهای اسلامی است.

وی با بیان اینکه قرار دادن عوامل دست نشانده در حکومت‌های کشورهای اسلامی مانند حسنی مبارک در مصر به دنبال سیاست غرب مبنی بر تفرقه‌افکنی در میان کشورهای اسلامی است، افزود: غرب اسرائیل را نیز با هدف جلوگیری از اتحاد کشورهای اسلامی ایجاد کرد. حتی اقدام انگلیس در ایجاد برخی فرق در همین راستا بود که بهاییت در ایران و وهابیت در عربستان سعودی ایجاد شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به نظریه هانتینگتون نظریه‌پرداز آمریکایی مبنی بر جنگ تمدن‌ها گفت: وی معتقد است با توسعه ارتباطات و فناوری و ارتباط فرهنگ‌ها، فرهنگ‌های کوچک‌تر در فرهنگ‌های بزرگ‌تر ادغام می‌شوند در نهایت دو فرهنگ بزرگ باقی می‌ماند یکی فرهنگ اسلامی و دیگر فرهنگ مسیحی (غربی) است و این فرهنگ اسلامی به تشکیل تمدن بزرگ اسلامی  منجر می شود.

وی ادامه داد: اگر مسلمانان متحد شوند و تمدن اسلامی را شکل دهند اجازه استثمار شدن به قدرت‌های غربی نخواهند داد و دیگر نمی‌گذارند که مشکلات خود را با ثروت کشورهای اسلامی برطرف کنند. به همین دلیل این نظریه‌پرداز بر این باور تاکید داشت که رویارویی تمدن‌ها به وجود خواهد آمد و این اتفاق بدین دلیل روی می‌دهد که غرب به منافع مشروعش بسنده نمی‌کند و خواستار منافع نامشروع است. در واقعیت با توجه به ویژگی‌های غربی‌ها، آنها به پیشواز جنگ تمدن‌ها آمدند که اشغال افغانستان و عراق مقدمه‌ای برای مرحله جدید جنگ تمدن‌ها است و اشغال و تجزیه ایران نیز جزئی از آن بوده است.

قدیری ابیانه با بیان این که طرح خاورمیانه بزرگ دو لایه زیرین و رویین دارد، اضافه کرد: لایه زیرین شامل تجزیه همه کشورهای اسلامی به قطعات کوچک و سلطه‌ بلامنازع آمریکا و تصاحب منابع نفتی و انرژی است. استراتژیست‌ها معتقدند که اگر تمدن اسلامی شکل گیرد به طور طبیعی رهبریت آن بر عهده ایران است. زیرا ایران از سه موقعیت مهم جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است و در مرکزیت جهان اسلام قرار دارد. بر همین اساس دیگران ایران را تنها یک کشور مستقل ضدآمریکایی نمی‌بینند بلکه ایران را محور تمدن اسلامی می‌بینند.

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱

۹۱/۰۶/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">