پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۵۶ ق.ظ

۰

سفیر اسبق ایران در مکزیک گفت: اختلافات قطر با عربستان یک اختلاف دیرینه و ناشی از طمع عربستان به خاک قطر است، قطر هر چند کوچک اما کشور بسیار ثروتمندی است و این ثروت کلان به قطر اعتماد به‌نفس داده تا در مقابل زیاده‌خواهی‌های عربستان ایستادگی کند.

محمدحسن قدیری ابیانه ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در خصوص اختلافات عربستان و هم‌پیمانانش با قطر اظهار کرد: اختلافات قطر با عربستان یک اختلاف دیرینه و ناشی از طمع عربستان به خاک قطر است، قطر هر چند کوچک است اما کشور بسیار ثروتمندی است و این ثروت کلان به قطر اعتماد به نفس داده تا در مقابل زیاده‌خواهی‌های عربستان ایستادگی کند.

وی با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و همکاری‌های این کشورها با یکدیگر نتوانست بر اختلافات سرپوش بگذارد، گفت: شکست ائتلاف در یمن علی‌رغم حدود دو سال تجاوز مکرر و مستمر به یمن در بروز این اختلافات بی‌تأثیر نبود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک تشریح کرد: عربستان با حمایت اسرائیل و آمریکا تلاش کرده تا ایران را خطر اصلی برای این کشورها جلوه دهد و ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عرب متهم کند، اما واقعیت چیز دیگری است، واقعیت این است که عربستان از جانب ملت خویش به شدت احساس خطر می‌کند و این امر حفظ نظام دایناسوری و قرون وسطایی عربستان را بسیار دشوار می‌کند.

عربستان از همسایگی با یک کشور مردمسالار دینی در هراس است

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه خطر واقعی از طرف ایران نظامی نیست، افزود: سرنگونی رژیم شاهنشاهی و برگزاری حدود 38 انتخابات ظرف 38 سال گذشته که در تاریخ دموکراسی‌های جهان بی‌سابقه بوده و همچنین پیشرفت‌های گسترده ایران، مردم کشورهای عربی منطقه را به فکر واداشته است و در حقیقت احساس خطر عربستان به‌دلیل وجود یک کشور مردم‌سالار دینی در همسایگی آن است.

وی خطر بزرگ دیگری که برای عربستان پیش آمد را پیروزی مرسی در مصر و روی کار آمدن اخوان‌المسلمین پس از انقلاب و انتخابات دانست و اظهار داشت: جمعیت مصر بیش از نیمی از جمعیت جهان عرب است و دیگر نمی‌توانستند مصر را به شیعه بودن و ایرانی بودن متهم کنند چرا که اخوان‌المسلمین هم سنی هستند و هم عرب و هم با انتخابات روی کار آمدند، باید سرنگون می‌شدند و عربستان در آن نقش مهمی داشت و هزینه‌های کودتا را تأمین کرد.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با اشاره به ریشه‌های مسائل و مشکلاتی که حکومت‌های مرتجع با آن مواجه‌اند، خاطرنشان کرد: عربستان چاره را در ایجاد ناتوی عربی و به زیر سلطه بردن همه کشورهای همسایه دید، اما انقلاب یمن ضربه‌ای به این توطئه‌ها بود و تحمل یک انقلاب مردمی در مرزهای عربستان برای عربستان دشوار بود.

قدیری ابیانه با بیان اینکه توطئه‌هایی علیه انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب وجود داشته و البته همواره شکست خورده است، تصریح کرد: قطر ضمن اطلاع از امیال نامشروع عربستان به این نتیجه رسید که توطئه‌ها علیه انقلاب اسلامی نتیجه نمی‌دهد و حکم آب در هاون کوبیدن را دارد و لذا حضورش در ائتلاف بی‌حاصل ضد یمن و دشمنی با ایران را بی‌نتیجه ارزیابی می‌کند.

وی ادامه داد: بیان این واقعیت از زبان امیر قطر در شرایطی که به تازگی با سفر ترامپ به عربستان، ناتوی عربی ضد ایرانی تشکیل داده بودند، جرقه‌ای برای بروز دشمنی موجود با قطر و فروپاشی ناگهانی این ناتو شد.

این فعال سیاسی در خصوص احتمال بروز جنگ میان کشورهای عربی هم‌پیمان عربستان با قطر عنوان کرد: اگر عربستان بداند که در انجام یک جنگ با قطر به پیروزی خواهد رسید به آن دست می‌زند چون سردمداران عربستان مرزهای دیوانگی را پشت سر گذاشته‌اند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه این فشارها بیشتر کاربرد روانی دارد، گفت: محاصره سرزمینی و هوایی قطر اگر دسترسی قطر به آب‌های آزاد و ایران نبود، برای قطر خطرناک می‌شد چرا که آن‌ها حتی ورود اغذیه را به این کشور تحریم کرده‌اند اما مشکلشان این است که قطر بسیار ثروتمند است و همچنین از روابط بهتری نسبت به سایر کشورها با ایران برخوردار است.

وی بروز جنگ را بعید دانست و تشریح کرد: اگر آمریکا اراده کند می‌تواند به سرعت هریک از حکومت‌های عرب را سرنگون کند زیرا تقریبا در همه این کشورها از جمله قطر دارای پایگاه نظامی است و این حکومت‌ها هم فاقد پایگاه مردمی‌اند، لذا رقابتی برای جلب حمایت آمریکا بین کشورهای سلطنتی عربی وجود دارد و این امر هم به نوبه خود فرصتی برای آمریکا برای دوشیدن بیشتر این کشورها است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک با تأکید بر اینکه ایران باید بتواند از هر حادثه‌ای که در منطقه رخ می‌دهد استفاده کند و از فرصت‌های پیش آمده بهره ببرد، افزود: عملکرد درست بخش‌های دولتی و خصوصی در این ارتباط ضروری است، من معتقدم بخش خصوصی در حال حاضر کشتی‌هایی را پر از اغذیه و دیگر موارد مورد نیاز مردم قطر آماده اعزام به بنادر قطر کند، ما می‌توانیم کاری کنیم که کمبودی از این جهات در قطر احساس نشود ضمن اینکه با این کار سود لازم را نصیب تجار خود کنیم.

قدیری ابیانه اضافه کرد: ایران باید آمادگی لازم را برای بروز یک جنگ احتمالی در منطقه بین قطر و هم پیمانان عربستان داشته باشد حتی اگر احتمال وقوع آن را بعید بدانیم.

وی با بیان اینکه به‌هرحال بروز این اختلافات در نهایت به ضرر آمریکا و عربستان در منطقه است، اظهار داشت: اتکای قطر به هم‌پیمانی با عربستان از دید قطر غیرمفید ارزیابی شد و آنچه اتفاق افتاد عربستان را بیش از پیش ضعیف کرد اما بروز این اختلافات در نهایت به نفع منطقه است زیرا اساس هم‌پیمانی بر باطل استوار بوده است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960316001209

۹۶/۰۳/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">