پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۵۷ ق.ظ

۰

ندای اصفهان- تحریریه: هفته پیش شاهد دو اتفاق مهم و تلخ بودیم که بازتابهای جهانی خوبی برای ما نداشت. یکی از سوی برخی نمایندگان مجلس در خانه ملت که روز تحلیف رئیس جمهور، برای سلفی گرفتن با خانم فدریکا موگرینی به طور حقیرانه هیجان و ذوق‌زدگی زیادی داشتند و دیگری بازی دو فوتبالیست تیم ملی با رژیم اشغالگر قدس که  آن نیز قبح شکنی و دون شأن ورزشکاران کشورمان بود که همواره پرچمدار مخالفت رژیم اشغالگر اسرائیل بوده‌ایم.

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه پیش از این سفیر ایران در استرالیا، مکزیک، بلیز و گواتمالا بوده است همچنین در ایتالیا نیز به عنوان رایزن مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران فعالیت داشته و به خوبی بر مناسبات و رفتارهای بین‌المللی اشراف و آشنایی دارد؛ به همین خاطر با ایشان گپ وگفت کوتاهی کردیم و نظرشان را دراین موارد جویا شدیم.

ندای اصفهان: به عنوان یک شخصیت دیپلماتیک نظرتان درباره اتفاقی که در مجلس افتاد و بحث عکس گرفتن‌های نمایندگان مجلس از خانم موگرینی چیست؟

قدیری ابیانه: تلاش نمایندگان برای گرفتن عکس‌های سلفی با خانم موگرینی دون شأن ملت ایران بود. اگر خانم موگرینی تلاش می‌کرد با نمایندگان کشور ما عکس بگیرد قابل قبول بود چون کسی که خودش را کمتر می‌بیند می‌خواهد با کسی که بالاتر است عکس سلفی بگیرد اما آیا نمایندگان ما کمتر از خانم موگرینی هستند؟

در شرایطی که آمریکا ایران را تحریم کرده و اتحادیه اروپا هم در این تحریم‌ها مشارکت داشته و دارد، پیرو تحریم ترامپ و کنگره آمریکا که رئیس جمهور کشور ما پاسخ تحریم را به مجلس واگذار کرده است، مجلس ما باید نمونه‌ای از مقاومت، اقتدار، ایستادگی و جدیت باشد تا از او حساب ببرند و آن را جدی بگیرند اما این بازی که در مجلس رخ داد دون شأن نمایندگانی بود که قاعدتا باید نمونه و عصاره‌ای از ملت باشند.

متاسفانه انعکاس بین‌المللی بدی هم داشت؛ چنانچه حتی تا حدودی اخبار مربوط به تحلیف را هم تحت الشعاع قرار داد!

اصلاح طلبان دچار غربزدگی هستند

البته نباید تعجب کرد چون اینها نمایندگان اصلاح‌طلب بودند و معمولا کسانی که در ایران ادعای اصلاح طلبی دارند دچار غربزدگی و نوعی خود کم‌بینی نسبت به غرب هستند. آنها وقتی از عبارت اصلاح طلبی استفاده می‌کنند منظورشان نزدیک شدن به مفاهیم و اصلاحات غربی است؛ یعنی اصلاحات را دور شدن از ارزش‌های اسلامی و نزدیک شدن به ارزش‌ها و فرهنگ و قوانین غربی می‌دانند طبیعتا این غرب زدگی در دیدار خانم موگرینی هم، با عکس گرفتن‌ها و هیجان زدگی‌شان جلوه گر شد.

ندای اصفهان: آیا این اتفاق تبعات دیپلماتیک نیز برای ما خواهد داشت؟

– بله قطعا تبعات دیپلماتیک دارد، چون ما باید طوری عمل کنیم که دشمنان از اقتدار ملت و مجلس ما در مقابل تحریم‌ها و مصوبات در مواجه با نقض برجام حساب ببرند اما با این اقدامی که صورت گرفت فکر می‌کنم کمتر نگران این خواهند بود که مجلس قانونی برای مقابله وضع بکند.

وقتی کسانی که در تحریم ایران دست داشتند این‌گونه عزیز و مهربان و دوست داشتنی می‌شوند که برای عکس گرفتن با آنها سر و دست بشکنند (آن هم نمایندگان و یا فردی با لباس روحانیت) آن‌ها دیگر این حساب را باز نمی‌کنند و به اعتقاد من دیگر تهدیدهای مجلس را برای مقابله با نقض برجام کمتر جدی خواهند گرفت.

ندای اصفهان: در توجیه این حرکت مجلسی‌ها، می‌گویند اتفاق مهمی نیفتاده و نباید زیاد حساس شد.

– اینکه مهمانان خارجی سعی کنند با مقامات کشور ما عکس بگیرند اشکالی ندارد خوب هم هست. آقای ظریف هم الان به عنوان یک چهره بین‌المللی مطرح است و نقطه ضعفی در این قضیه نیست، بلکه می‌تواند یک نقطه قوت هم محسوب بشود اما ما اینجا صحبت از این می‌کنیم که نمایندگان مجلس چنین رفتاری کردند.

در روابط خارجی معمولا دیپلمات‌ها موضع نرم‌تری می‌گیرند و موضع سخت‌تر را به عهده نمایندگان مجلس و رسانه‌های گروهی و احزاب می‌گذارند. در حقیقت از یک کشور در رابطه با سیاست خارجی صداهای مختلفی بلند می‌شود که نرم ترین آن در ظاهر مواضع دیپلمات‌ها است. این صداهای مختلف اگر در یک نُت با یک رهبری انجام بشود نتیجه می دهد مثل یک ارکستر مطلوب که صداهای مختلفی اعم از جاز، فلوت، ویالون و… در آن شنیده می‌شود ولی تا موقعی ارزشمند و شنیدنی است که همه اینها در یک مسیر حرکت کنند.

معمولا در یک چنین نقشی نمایندگان مجلس مواضع قاطع تر و سخت تری از دولتی‌ها به نمایش می‌گذارند کما این‌که ما دیدیم کنگره آمریکا چنین نقشی را ایفا کرد و مواضع سخت‌تری نسبت به مواضع اوباما و جان کری نشان داد. درحقیقت این نوع مواضع به اصطلاحِ سخت کمک به آن‌هاست؛ یعنی این دیپلمات ها می‌روند و می‌گویند اگر امتیاز بیشتری ندهید ما نمی‌توانیم اعضای کنگره، رسانه‌ها و احزاب را قانع کنیم، ولی خیلی مواقع متاسفانه در ایران برعکس اتفاق می‌افتد مثل زمانی‌که سه وزیر خارجه اروپایی به ایران آمده بودند و نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم آن موقع بیانیه‌ای دادند که اگر دولت شرایط آن‌ها را نپذیرد مجلس با طرح سه‌فوریتی دولت را موظف به پذیرش آن می‌کند!

یعنی وزنه مجلس ما به جای این‌که به دیپلمات‌ها و مذکره کنندگان کشورمان کمک کند به مذاکره کنندگان خارجی کمک کرد و وزنه شان در کفه ترازوی اروپا قرار گرفت.

این عمل نمایندگان مجلس هم یک چنین آثار سویی داشت و متاسفانه انعکاس بین‌المللی هم پیدا کرد و گاردین نوشته بود که خانم موگرینی از این استقبالی که برای عکس گرفتن از او می شد غافل‌گیر شده بود.

ندای اصفهان: از نظر قانونی چه برخوردی باید با نمایندگانی که شان کشور را رعایت نکرده‌اند داشت؛ آیا دراین‌باره قانونی هم وجود دارد؟

– قانون خاصی وجود ندارد؛ در خود مجلس کمیته‌ای برای برخورد اخلاقی با مسائل نمایندگان وجود دارد که تشکیل شده تا حداکثر یک تذکر به آن‌ها بدهند اما جریمه اصلی را ان شاءالله مردم در دوره بعدی موقع رای دادن انجام بدهند و به کسانی که شئونات ملت ایران را رعایت نمی‌کنند و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند رای ندهند.

اما کاری که می‌توانند در این کمیته اخلاقی انجام بدهند این است که افرادی که در یک ماجرایی این‌گونه خودباختگی نشان دادند و با دیدن خانم موگرینی شیفته عکس گرفتن شدند اگر به خارج از کشور بروند چه خواهند کرد؟ لذا پیشنهاد می‌کنم در سفرهای خارجی مثل بین‌المجالس از این افراد استفاده نشود و این تصمیمی است که درون مجلس باید اتخاذ بشود.

ندای اصفهان: درکنار این بحث یک اتفاق دیگر را نیز شاهد بودیم و آن بازی دو فوتبالیست عضو تیم ملی در مقابل رژیم صهیونیستی به بهانه اینکه از طرف باشگاه اروپایی مامور به این کار شده‌اند؛ نظر شما چیست؟

– فوتبالیست‌ها وقتی می‌خواهند قراردادی با باشگاه‌های خارجی ببندند باید این شرط را با آن‌ها بگذارند که ما چون عضو تیم ملی ایران هستیم یا می‌خواهیم عضو تیم ملی ایران باشیم باید شئونات ایران و قوانین ایران را رعایت کنیم و یکی از آن‌ها این است که با رژیم صهیونیستی بازی نمی‌کنیم.

باید از ملت ایران عذرخواهی کنند/ آنها را به تیم ملی راه ندهید

البته اگر این شرط را بگذارند به احتمال زیاد با آن‌ها قرارداد نمی‌بندند اما اگر آن‌قدر عزت ندارند که از آن بازی پرهیز بکنند حتی به قیمت نبستن قرارداد یا دریافت تذکر و جریمه از طرف باشگاه حداقل آن این است که اولا باید از ملت ایران عذرخواهی بکنند، ثانیا چنین افرادی که شئونات را رعایت نمی کنند، نمی‌توانند عضو تیم ملی باشند؛ من
به شخصه ترجیح می‌دهم که اگر قرار است به خاطر نبودن این افراد در تیم ملی شکست بخوریم بهتر از این است که یک چنین بازیکن‌هایی در تیم ملی باشند.

کسی مثل رونالدو گفته کافی است تا یک کلمه در تایید رژیم صهیونیستی بگویم تا همه جوایز تبلیغاتی به نفعم پیش برود ولی با این وجود زیربار نمی‌رود و از فلسطینی‌ها دفاع می‌کند و یا فوتبالیست‌های معروف غربی دیگری که این کار را می‌کنند و به عنوان یک ورزشکار موضع می‌گیرند اما متاسفانه این دو بازیکن از کشور ما شرکت کردند و به نظرم نباید اجازه داد در تیم ملی بازی کنند.

حتی پیشنهاد می‌کنم باشگاه‌های ورزشی ایرانی هم این دو نفر را در تیم‌های خودشان نپذیرند و اگر در بازی شرکت کردند توسط مردم به خاطر این‌کارشان هو بشوند تا بدانند چه کار سخیفی کردند.

۹۶/۰۵/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">