پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۴۲ ق.ظ

۰

گروه سیاسی: سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با ذکر اینکه ملتی که آرمان‌هایی همراه با ارزش‌های الهی نداشته باشد، به بیراهه می‌رود، گفت: آرمان‌خواهی لازمه پیشرفت است، اما همانطور که تحقق پرواز نیازمند فرودگاه است، رسیدن به آرمان‌ها نیز نیازمند واقع‌بینی و همراهی آن با ارزش‌ها است.

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مدیریت استراتژیک و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به مسئله آر‌مان‌ها و واقعیت‌ها در نظام اسلامی گفت: آرمان‌ها مبنای تدوین چشم‌اندازهای 20 ساله، 100 ساله و حتی فراتر از آن است، همانطور که تدوین چشم انداز برای رسیدن به اهداف ضروری است، داشتن آرمانها که هدف غایی حرکت را مشخص می سازد نیز برای یک ملت ضروری است.

وی افزود: هر ملتی متناسب با فرهنگ مذهب و آداب خود آرمانهایی را برای خویش ترسیم می کند و اهداف و استرات‍ژیهای رسیدن به چشم انداز تنظیم می کند، طبیعی است ملت آرمانهایی منطبق بر ارزشهای اسلامی دارند و از جمله آرمانهای ملت ایران منطبق با رهنمودهای قرآنی ساختن و تحقق آخرتی سعادتمندانه است.

این کارشناس سیاسی با ذکر اینکه ملتی که آرمانهای همراه با ارزشهای الهی نداشته باشد، به بیراهه می رود، گفت: آرمانخواهی لازمه پیشرفت است، اما همانطور که تحقق پرواز نیازمند فرودگاه است، رسیدن به آرمانها نیز نیازمند واقع‌بینی و همراهی آن با ارزش‌ها است، آرمانخواهی هدف و واقعیت‌ها مسیر را مشخص می کنند، بدون واقع‌بینی نمی‌توان به آرمانها دست یافت.

قدیری ابیانه در تعریف واقع‌بینی عنوان کرد: واقع‌بینی به معنای توقف در وضعیت موجود نیست، بلکه شناخت وضعیت موجود است، این شناخت از اصول اولیه پیشرفت به سوی هر هدفی است، اصولا مدیریت استراتژیک به معنی راه رسیدن از نقطه موجود به نقطه مطلوب در آینده است، مقدمه لازم برای تحقق چنین امری شناخت دقیق وضعیت موجود است.

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار کرد: در هدف‌گذاری نیز مبنا آرمان‌های مطلوب است،باید هدف‌‌های قابل دسترس و شدنی تعریف شود،در مرحله بعد با شناخت محیط ملی و بین‌المللی تحولات آینده پیش بینی شده و بر اساس آن راه‌های رسیدن به هدف تعیین شده مشخص و بهترین راه برای رسیدن به مقصد انتخاب شود.

وی به یک مثال در مورد واقعیت و توهم پرداخت و افزود: مردم ما خواستار تحقق پیشرفت و رفاه در زمینه های مختلف هستند، اما در رابطه با درآمدهای نفتی از واقعیت فاصله دارند، عموم مردم اینطور تصور می کنند که در آمدهای نفتی ایران آنقدر زیاد است که بر اساس آن می توان معیشت، مسکن و رفاه مردم را به اتکای به آن تامین کرد، مطالعات نشان می دهد که تصور مردم از میزان درآمدهای نفتی بسیار با واقعیت فاصله دارد.

قدیری ابیانه عنوان کرد: این امر موجب شده به جای کار و تلاش بیشتر برای رسیدن به خواسته های خود، ذهن و فکر خود را مصروف درآمدهای نفتی کنند و از کار و تلاش بازبمانند و خواسته های خود را صرفا از دولت طلب کنند در حالی که میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی در هر ماه کمتر از یک بشکه است و این رقم در بودجه سال 89 برای هر ایرانی 48 هزار تومان، در بودجه سال 90 حدود 63 هزار تومان و در بودجه سال 91 حدود 67 هزار تومان است.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: این امر با تصور مردم از درآمدهای نفتی فاصله زیادی دارد، در قانون بودجه سال 90، 63 هزار تومان درآمد نفت به ازای هر ایرانی ثبت شده است و 47 هزار تومان آن بودجه عمرانی و 13 هزار تومان بودجه آموزش و پرورش است، لذا این فاصله گرفتن از واقعیات از موانع بزرگ پیشرفت است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک عنوان کرد: اگر تصور مردم از میزان درآمدهای نفتی و میزان کل بودجه کشور به واقعیت نزدیک شود، تحول عظیمی در کشور رخ خواهد داد، بنابراین باید در همه امور واقع‌بین بود، اما اهداف و آرمان‌ها را نباید فراموش کرد، همواره باید بر واقعیت‌ها نیز متکی بود؛ رسیدن به آرمانها بر اساس تخیلات ممکن نیست لازمه تحقق آرمانگرایی واقع‌بینی است.

وی با ذکر اینکه قدرت دشمن بخشی از واقعیت است، گفت: اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد، قدرت خدا فوق قدرت ابرقدرت‌هاست و وعده‌های الهی برای کسانی که استقامت کنند، محقق خواهد شد، هیچ واقعیتی بالاتر از واقعیت حقانیت قرآن نیست و رمز موفقیت‌های نظام اسلامی نیز همین باور است.

این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان افزود: رهبریت نظام در زمان امام(ره) و در زمان مقام معظم رهبری بر اساس قرآن و وعده‌ها و رهنمودهای الهی انجام شده است و توانسته‌ایم توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم، باید در شناخت واقعیت همه ابعاد آن را در نظر گرفت و از قدرت خود نیز غافل نبود، این عبارت امام(ره) که خون بر شمشیر پیروز است، نشان‌دهنده واقعیت است که افراد بی ایمان و کم ایمان از آن غافل هستند. حتی عده‌ای که به وعده‌های الهی اطمینان نداشتند و به قدرت ملت و رهبری واقف نبودند معتقد بودند انقلاب به پیروزی نمی رسد و این مطلب را در بسیاری مواقع از روی دلسوزی نیز بیان می کردند، لذا در واقع بینی باید همه ابعاد را درنظر گرفت، وعده های الهی که قرآن در مورد صادق بودن آنها قسم یاد کرده نیز یک واقعیت عینی است.

چهارشنبه 08 شهریور 1391

۹۱/۰۶/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">