پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ق.ظ

۰

با افزایش عوارض خروج از کشور موافقم

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷ ق.ظ

سفیر اسبق ایران در استرالیا گفت: من منتقد دولت هستم اما با افزایش قیمت بنزین و افزایش عوارض خروج از کشور موافقم و از این اقدامات حمایت می کنم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، قدیری ابیانه امروز در همایش عدالت اقتصادی و فسادهای کلان اقتصادی که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا که برگزار شد، گفت: سفیر اسبق ایران در استرالیا و  گفت: پول نفت خام، پول ساخت پالایشگاه‌ها و هزینه حمل و نقل فرآورده‌های سوختی از جیب مردم پرداخت می‌شود، اما دولت بنزین هر لیتر ۲۷۰۰ تومان را با قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان عرضه می کند. با این وجود معتقدم که به جای پیش بینی رقم ۱۵۰۰ تومانی برای هر لیتر بنزین در بودجه سال ۹۷ باید هرینه تمام شده از مصرف کنندگان اخذ شود.

وی با بیان اینکه من منتقد دولت هستم، اما با افزایش قیمت بنزین و افزایش عوارض خروج از کشور موافقم و از این اقدامات حمایت می‌کنم، افزود: به ازای هر ۷۰ لیتر بنزین ۱۲۰ هزار تومان از بیت المال برداشت می‌شود. در واقع هر کس که ماشین بیشتری دارد و بنزین بیشتری می‌سوزاند بیشتر هم از بیت المال برداشت می‌کند.

قدیری ابیانه با بیان این که همه ما خواستار عدالت اقتصادی هستیم افزود: شاید سوالی که در ذهن همه باشد این است که درآمدهای نفتی کشور چه می‌شود واقعیت این است که در کشور ما علاوه بر درآمدهای نفتی درآمدهای دیگری نیز وجود دارد به عنوان نمونه فقط سالی دو تن طلا استخراج می‌شود و از طرفی دولت از مردم نیز مالیات می‌گیرد.

وی با بیان این که ما فقط یک رقم نجومی را به عنوان درآمد نفتی در بودجه سالانه کشور می‌شنویم تصریح کرد: مردم بر این باورند که اگر درآمد به درستی هزینه شود در کشورمان نباید مشکل رفاه، مسکن و آموزش داشته باشیم. در کنار این‌ها وقتی ارقام مربوط به اختلاس و حقوق‌های نجومی اعلام می‌شود مردم با خود گویند که پول‌های کشور را چه کسی به یغما می‌برد.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه درآمد نفتی کشور در سال گذشته ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده افزود: با این وجود درآمد هر ایرانی از درآمدهای نفتی کشور ۷۳ هزار تومان در ماه بوده است.

قدیری ابیانه با طرح این سوال که آیا با ماهیانه ۷۳ هزار تومان برای هر ایرانی می‌توان نیاز‌ها را برآورده کرد افزود: نه احمدی نژاد و نه روحانی هم نمی‌توانند با درآمد ماهیانه ۷۳ هزار تومان برای هر ایرانی مشکلات کشور را رفع کنند لذا امروز شاهدیم دولت به استقراض روی آورده و از پول‌های صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و بیمه‌ها برداشت کرده اند. وی میزان بدهی دولت را ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با این میزان بدهی دولت می‌توان گفت که درآمدهای نفتی کشور تا ده سال آینده پیش خور شده است. البته بعید می‌دانم که درآمد نفتی پیش بینی شده در بودجه سال ۹۷ نیز محقق شود.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه ۹۸ درصد بودجه سال ۹۶ را بودجه جاری تشکیل داده است تصریح کرد: این بودجه عمدتا صرف کارکنان دولت شده است.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه دست کم سالی سه چهار میلیون تومان خرج یک دانشجو می‌شود اظهار کرد: برای تامین سرانه هزینه یک دانشجو باید ۵ تا ۶ نفر کپرنشین شوند تا یک دانشجو بتواند درس بخواند، چون دولت سهم کپرنشینان را صرف تحصیل دانشجویان کرده است.

وی با اشاره به اینکه فقط برای اینکه یک دانشجو بتواند غذا بخورد ۴ نفر کپرنشین می‌شوند اظهار داشت: با این وجود شاهدیم که دانشجویان مسائل صنفی را پیش می‌کشند و می‌گویند که کیفیت غذا و وضعیت خوابگاه‌ها خوب نیست. سوال من این است که آیا دانشجویان می‌دانند که برای این که آن‌ها راحت‌تر بتوانند تحصیل کنند قرار است چند نفر بیشتر کپرنشین شوند؟

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با تاکید براینکه اصل اول عدالت این است که روز دانشجو به روز پاسخگویی تبدیل شود نه روز مطالبه گری اظهار کرد: سوال این است که آیا این خرج هایی که برای درس خواندن دانشجویان می‌شود باطل است؟ باید گفت که اگر هدف دانشجویان از درس خواندن خدمت باشد و بخواهند در آینده دست کپرنشین‌ها را بگیرند این خوب است و اگر صرفا هدف آن‌ها گرفتن مدرک برای بالا بردن میزان مهریه یا فرار از خدمت سربازی باشد این بی عدالتی است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: افراد فکر می‌کنند دولت‌ها می‌توانند نیازهای آن‌ها را تامین کنند پس با خود می‌گویند لازم نیست من دیگر تلاش کنم بنابراین همه مطالبه گر می‌شوند و دست بگیر پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ملت ما یکی از تنبل‌ترین ملت‌های دنیاست و بعد از چند کشور عربی نفت خیز ما در رتبه‌های بعدی قرار داریم اظهار کرد: معتقدم هر کس کم کاری می‌کند و حقوق می‌گیرد این مرتکب اختلاس شده است اگر چه برخی‌ها می‌گویند ما پول حضورمان را می‌گیریم نه پول کارکردمان را که این غلط است، چون باید ۱۶ تا ۱۷ نفر کپرنشین شوند تا یک حقوق یک میلیون تومانی پرداخت شود.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا اظهار داشت: ایران با وجود درآمدهای نفتی از حیث درآمد سرانه GDP  در رتبه ۹۶ جهان قرار دارد. با این وجود باید خودمان را با کشورهایی که در این سطح قرار گرفته اند مقایسه کنیم نه این که برویم کشورمان را با کشور آلمان که از لحاظ درآمد سرانه چندین برابر است مقایسه کنیم.

قدیری ابیانه با تاکید براینکه می‌گویند ایران کشور ثروتمندی است اظهار کرد: البته خیلی از این درآمد ۷۳ هزار تومانی فروش نفت به ازای هر ایرانی را خیلی از کشور‌ها ندارند، ولی آن‌ها بیشتر از ما کار کرده اند و در مقابل ما هم دارای راندمان کاری پایینی هستیم و جزو مسرف‌ترین کشور‌ها محسوب می‌شویم.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشورمان مانند ساختمان پلاسکوست که اتش گرفته و اگر به داد آن نرسیم فرو می‌ریزد اضافه کرد: درآمد سال آینده ایران فقط کفاف حقوق بازنشسته‌ها را می‌دهد این در حالی است که ۹۸ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و اینجاست که عده ای ناچارند در سطل‌های آشغال نیاز خود را تامین کنند.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه متاسفانه برخی از روسای بانک‌ها حقوق رئیس جمهور امریکا و حتی چندین برابر آن حقوق‌های نجومی دریافت کرده اند تصریح کرد: معتقدم که اگر فساد هم نباشد و از طرفی مدیریت هم عالی عمل کند با این درآمد نفت نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم، وضع قدری بهتر می شود.

قدیری ابیانه با بیان اینکه با این درآمد نفتی امام معصوم هم نمی‌تواند کشور را اداره کند و اگر خداوند هم کتاب تقسیم بودجه را نازل کند و اختلاسی هم صورت نگیرد باز هم نمی‌توان نیازهای کشور را با این پول تأمین کرد افزود: اگر من این را می‌گویم برای آن دلیل دارم معتقدم باید کار کنیم و کار یک پایه اصلی اقتصاد مقاومتی است و دیگر اینکه نباید اسراف نماییم.

وی با اشاره به اینکه ایرانی‌ها در جراحی بینی مقام اول را دارا هستند گفت: به گفته وزیر کار یک زن سرپرست خانوار پس از دریافت وام اشتغالزایی به جای اشتغالزایی این تسهیلات را خرج عمل دماغش کرده است.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه در کشورمان ۲۷ روز تعطیلی مناسباتی داریم و سن بازنشستگی را پایین می‌آوریم اظهار کرد: اگر روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود به حق اعلام می‌کرد که تعطیلات مناسباتی را کاهش می‌دهد او رای نمی‌آورد. حرف من این است که چرا باید روز شهادت حضرت زهرا (س) را تعطیل کنیم و به جای آن دو ساعت بیشتر کار نکنیم و یا اینکه بخشی از درآمد آن روز را به تهیه جهیزیه دختران و اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف اختصاص ندهیم.

قدیری ابیانه با بیان اینکه متاسفانه مردم به وظیفه خود عمل نمی‌کنند اظهار کرد: در دوره امام علی هم، چون مردم به وظیفه خود عمل نکردند حکومت معصوم ۲۵ سال به تعویق افتاد و 5 سال هم بیشتر دوام نیاورد .به فرموده قرآن نیز سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌کند الا اینکه آن قوم در نفس خود تغییر ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه رانت خواری در کشورمان زیاد است اظهار کرد: وجود ارز دولتی یکی از عوامل زمینه ساز رانت در کشورمان است به عنوان نمونه در حال حاضر ارز آزاد با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و ارز دولتی برای سال آینده با رقم ۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شوند با این وجود با توجه به درآمد 50 میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال آینده، ما به تفاوت ارز دولتی و آزاد ۳۵ هزار میلیارد تومان است و چون نمی‌توانیم به همه ارز دولتی دهیم زمینه رانت و امضاهای طلایی به وجود می‌آید. معتقدم تا زمانی که ارز تک نرخی و شناور نشود زمینه این رانت بزرگ در کشورمان وجود دارد. البته هر دولتی که روی کار می‌آید گر چه معتقد است که این وضع باید اصلاح شود، اما نمی‌خواهد امضای طلایی را از دست بدهد.. البته معتقدم قیمت دلار آزاد از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در سال آینده بیشترمی شود بنابراین رانت دلار دولتی نیز از 35 هزار میلیارد تومان بیشتر خواهد شد.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه اگر قیمت هر بشکه نفت ۶۰ دلار باشد هر لیتر نفت خام کشورمان هزار و ۵۹۰ تومان ارزش دارد افزود:  تولید بنزین در کشورمان ۲۷۰۰ تومان هزینه دارد، ولی دولت ۱۷۰۰ تومان یارانه به آن اختصاص داده است و بنزین را با قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌کند این در حالی است که نفت خام، پول ساخت پالایشگاه‌ها و هزینه حمل و نقل سوخت متعلق به ملت است، اما دولت با پرداخت یارانه ۱۷۰۰ تومانی پول مردم را به ثروتمندان و پر مصرف ها می‌دهد.

قدیری ابیانه با اشاره به این که هر کسی که ۷۰ لیتر بنزین می‌زند ۱۲۰ هزار تومان از بیت المال برداشت می‌کند این یعنی نزدیک به سه برابر یارانه نقدی ماهانه تصریح کرد: در این شرایط هر کسی که ماشین بیشتری دارد بنزین بیشتری مصرف می‌کند پس سهم بیشتری از سرمایه کشور را می‌برد.

وی با اشاره به پیش بینی افزایش قیمت بنزین در لایحه سال ۱۳۹۷ تصریح کرد: این رقم ۱۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر پیش بینی شده است، اما سوال این است که چرا دولت پارسال این کار را نکرده است و الان هم که این افزایش را پیش بینی کردند چرا باز هم می‌خواهند ۱۲۰۰ تومان یارانه بنزین بدهند؟

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند اگر یارانه بنزین پرداخت نشود همه فقیر می‌شوند اظهار کرد: معتقدم غربی‌ها اسلامی‌تر از ما عمل می‌کنند آن‌ها پول سوخت را از مصرف کنندگان می گیرند و بلکه مالیات هم بابت جبران آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن می گیرند لذا هر کس که سوخت بیشتری مصرف می‌کند باید مالیات بیشتری بدهد. حتی در غرب صاحبان وسایل نقلیه باید هزینه استهلاک جاده‌ها را نیز بپردازد و این هزینه براساس میزان استهلاک لاستیک خودروی آن‌ها اخذ می‌شود.

قدیری ابیانه با تاکید براینکه دست کم قیمت بنزین باید در کشورمان به قیمت تمام شده باشداضافه کردوی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر دلیل حمایت ایران از کشورهای محور مقاومت چیست اظهار کرد: امریکا و اسرائیل کشورمان را تهدید به حمله می‌کنند، اما واقعیت این است که اوباما در پاسخ به این سوال که چرا به ایران حمله نمی‌کنید اظهار داشته که اگر این حمله اتفاق بیفتد حزب الله اسرائیل را نابود می‌کند. از طرفی اسرائیل شیشه عمر امریکاست و اگر این شیشه بکشد بساط سران مرتجع عرب نیز برچیده خواهد شد.

سفیراسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان این که اگر تقویت حماس و حزب الله و قدرت ضربه زدن آنها به اسرائیل  باعث می‌شود که امریکا به کشورمان حمله نکند عقل حکم می‌کند که ما از آن‌ها حمایت کنیم و دشمن را در خارج از مرزهای خود مهار نماییم و به آن‌ها ضربه بزنیم اضافه کرد: این حمایت‌ها برای حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی کشورمان ضروری است لذا ما از محور مقاومت حمایت می‌کنیم تا خسارت‌های بزرگتری نبینیم و من به عنوان یک کارشناس مسائل استراتژیک این را تاکید می‌کنم.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه امریکایی‌ها اخیرا اعتراف کردند که ایران توان نابودی ناو هواپیمابر این کشور با چند هزار نفر سرنشین را دارند تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم جنگی روی دهد، اما باید هزینه کنیم تا از بعد دفاعی کشور را تقویت نماییم و البته اگر داشته باشیم باید بیشتر نیزهزینه کنیم.

 

۹۶/۰۹/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">