پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۵۳ ق.ظ

۰

شش سال ریاست با غیرمتعهدهای متعهد

پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۵۳ ق.ظ

در گفتگو با محمد حسن قدیری ابیانه تحلیل شد: شش سال ریاست با غیرمتعهدهای متعهد

گروه پژوهش های خبری - این روزها مقامات و سران صد و بیست کشور عضو جنبش عدم تعهد به تهران آمده اند تا ریاست این جنبش را به مدت سه سال به ایران بسپارند، ریاستی که پیش از این در اختیار مصر و بعد از ایران در اختیار ونزوئلا قرار خواهد گرفت.

شش سال ریاست با غیرمتعهدهای متعهد

در حال حاضر، یکصد و بیست کشور جهان عضو کامل و هفده کشور و تعدادی سازمان بین المللی عضو ناظر جنبش غیرمتعهدها هستند و ریاست این جنبش هر سه سال به طور نوبتی به یکی از کشورهای عضو واگذار می شود. واگذاری ریاست جنبش به ایران و ونزوئلا می تواند پیامدهای خوبی برای جهانینان داشته باشد.

این گزارش در گفتگو با دکتر 'محمد حسن قدیری ابیانه' سفیر سابق ایران در مکزیک و کارشناس عالی امور استراتژیک به بررسی عواملی که سبب افزایش اهمیت و قدرت جنبش عدم تعهد می شود و نقش ریاست ایران بر این جنبش می شود می پر دارد.

**تقویت جنبش

دکتر 'محمد حسن قدیری ابیانه' کارشناس عالی امور استراتژیک گفت:‌ تحول مهمی که در اجلاس غیر متعهد ها رخ داده این است که پس از سقوط مبارک و آمدن مرسی، تروئیکای جنبش در اختیار سه کشوری (مصر به عنوان رییس قبلی، ایران ‌رییس فعلی و ونزوئلا رییس آتی ) قرار گرفته که هر سه با سلطه آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

وی با اشاره به اینکه، ریاست ونزوئلا ادامه این مسیر را در سه سال آینده، بعد از ریاست ایران ضمانت خواهد کرد، افزود: غرب با این چالش یزرگ مواجه است که طی شش سال آینده، جنبش عدم تعهد بر خلاف سه سال گذشته که ریاست اجلاس بر عهده یکی از وابسته ترین قدرت های جنبش یعنی مبارک بود به غیرمتعهدترین کشورها یعنی ایران و ونزوئلا واگذار شده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه ریاست برخی از کشورهایی که عضو جنبش هستند، ولی وابسته به غرب و آمریکا می باشند، یکی از معضلات این جنبش است، خاطرنشان کرد: از آنجاییکه ممکن است بعد از ونزوئلا تعدادی از کشورهای وابسته، به ریاست این جنبش انتخاب شوند، هر تغییری در این کشورها همچون تغییری که در مصر از مبارک به مرسی انجام شد، می تواند موجب تقویت این جنبش گردد.

این استراتژیست ایران تاکید کرد: بیداری اسلامی و تغییر و تحولات اینگونه در جهان اسلام نویدبخش تقویت جنبش عدم تعهد هستند.

دکتر قدیری ابیانه همچنین همکاری اقتصادی بین کشورهای مختلف از جمله غیرمتعهدها را از جمله عوامل تقویت قدرت غیرمتعهدها دانست و افزود: هر چه همکاری های اقتصادی میان کشورهای مختلف بیشتر شود و کشورها بتوانند وابستگی اقتصادی خود را به قدرت های اروپا و آمریکا کمتر کنند، دولت ها جرات اتخاذ مواضع ناهمگون با مواضع غرب را پیدا خواهند کرد و این موضوع سبب افزایش قدرت و اهمیت این جنبش خواهد شد.

همچنین به اعتقاد این استاد دانشگاه، تبدیل جنبش به سازمان و تشکیل دبیرخانه دایمی به ویژه اگر دبیرخانه آن در ایران باشد می تواند در جهت پیگیری موثرتر مصوبات جنبش موثرتر واقع گردد.

وی افزود: ریاست ایران بر این اجلاس به عنوان غیرمتعهد ترین کشور جهان تاثیر بسزایی در تقویت جنبش دارد، چون ایران به تمام اهداف جنبش اعتقاد راسخ داشته و سیاست نه شرقی و نه غربی که همسو با فلسفه وجودی جنبش عدم تعهد و عدم وابستگی به قدرت های شرق و غرب بود همسو است.

دکتر قدیری ابیانه تاکید کرد: ایران نه تنها با سلطه آمریکا و غرب و دیگران بر کشور خود مخالف است، بلکه با سلطه غرب ویا هر کشور دیگری بر سایر کشورها نیز مخالف است، به عبارتی ایران از یک سو غیر متعهد ترین کشور و از سوی دیگر معتقدترین کشور به پایان سلطه غرب است.

**نیاز به تقویت ایران

دکتر قدیری ابیانه بر تقویت مواضع ایران تاکید کرد و گفت: تقویت مواضع ایران در این سه سال موجب استفاده بهتر از این فرصت پیش آمده می باشد.

وی گفت: برای تقویت موضع ایران، بهبود شرایط اقتصادی کشور، تقویت ریال در مقابل ارزهای خارجی، بی نیازی ایران از واردات کالاهای خارجی و افزایش تولید کشور و در نتیجه افزایش تولید سرانه بسیار موثر است.

این کارشناس عالی امور استراتژیک افزود: این امر با همت آحاد مردم ایران در اجرای محورهایی که هر سال مقام معظم رهبری تعیین کرده اند امکان پذیر خواهد بود. اقداماتی همچون تولید کالاهای با کیفیت تر و با قیمت مناسب تر، کاهش تعطیلات، حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی، پرهیز از اسراف و ترجیح مصرف کالاهای ایرانی بر کالاهای خارجی از جمله این اقدامات است و می توان از این طریق موقعیت جمهوری اسلامی ایران را برای استفاده از این فرصت سه ساله و خنثی سازی توطئه های دشمنان ایران استفاده کرد.

**بازدید از تاسیسات هسته ای ایران

به اعتقاد دکتر قدیری ابیانه بازدید افرادی همچون 'بان کی مون' از تاسیسات هسته ای به دلیل آنکه آنان متخصص این امر نیستند، فایده ای ندارد، اما می توان بازدید برخی از افراد همچون 'محمد مرسی' از تاسیسات هسته ای را به گونه ای دیگر تحلیل کرد.

وی افزود: بازدید مرسی از این جهت مفید خواهد بود که وی با پیشرفت های جمهوری اسلامی در این رابطه آشنا شده و این امر می تواند مقدمه همکاری ایران با مصر برای ساخت مراکز تولید انرژی هسته ای در مصر باشد. ایران این آمادگی را دارد تا در زمینه های مختلف صلح آمیز هسته ای و همسو با مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ساخت مراکز انرژی هسته ای کشورهای دیگر کمک کرده و نیز سوخت مورد نیاز آنها را تامین و صادر نماید.

دکتر قدیری گفت: مصر با جمعیت 85 میلیونی نیازمند ساخت مراکز انرژی هسته ای است. ضمن اینکه مصر، ایران و ونزوئلا به عنوان اعضای تروئیکا باید از حقوق کشورها در برخورداری از مواهب صلح آمیز هسته ای حمایت نماید و البته خود نیز کاملا از آن بهره مند باشد.

۹۱/۰۶/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">