پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴ ب.ظ

۰

گروه جامعه: یک کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی معتقد است: مساجد باید با استفاده از روش‌های نوین تبلیغاتی سعی کنند به عنوان پایگاه‌های دینی جوانان را جذب و آنان را با دستاوردهای انقلاب آشنا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مساجد در اسلام پایگاه‌هایی دینی و فرهنگی تعریف شده‌اند که از کارکردهای متنوعی برخوردارند و صرفا به مکانی برای برپایی مراسم مذهبی و عبادت محدود نمی‌شوند، به نحوی که مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند: «مساجد باید مدرس تفسیر و حدیث و منبر معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. زمزمه‌ محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دل‌های پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند.» در این راستا به سراغ محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی رفتیم تا در مورد نقش مساجد در شکل دهی به تفکرات جوانان گفت‌وگو کنیم.

*در گذشته مساجد پایگاه‌هایی برای خط دهی دینی و سیاسی به مردم  به شمار می‌رفتند، ارزیابی شما از موقعیت کنونی و نحوه فعالیت این مراکز دینی چیست؟

امام خمینی(ره) پیش از پیروزی انقلاب، تبلیغات موجود در آن زمان را بسیار ضعیف می‌دانستند. برخی بر این تصور هستند که مطرح نکردن دستاوردهای انقلاب نوعی از خود گذشتگی است، عدم تبلیغات درباره دستاوردهای انقلاب به دلیل اینکه عده‌ای مطرح کردن دستاوردهای انقلاب را نوعی ریا کاری می‌دانستند به کرات اتفاق می‌افتاد. در برخی موارد نیز ما شاهد بزرگ نمایی‌ها و ارائه آمار غیر صحیح در این زمینه هستیم که با هدف موفق جلوه دادن خود صورت می‌گیرد. متاسفانه در ایام انتخابات برخی از نامزدها برای جلب آرای عمومی وعده‌هایی دادند که آن وعده‌ها شدنی نبود و طرح این موضوعات توقعات را از مسئولان کشور افزایش می‌داد. از طرف دیگر رسانه‌های گروهی، احزاب و شخصیت‌ها در جهت تفهیم وضعیت اقتصادی کشور به مردم ناتوان هستند و در این راستا ضعیف عمل می‌کنند، حتی در موارد بسیاری نیز درباره امکانات اقتصادی اطلاع صحیحی ندارند.

به طور مثال تجربه‌هایی که بنده در سخنرانی‌های متعدد در جمع‌های مختلف داشتم، این است که تصوری که مردم از میزان درآمدهای نفتی دارند رقم بسیار بالایی است. بسیاری از مردم بر این باور هستند که به ازای هر ایرانی از چند میلیون تومان تا چند میلیارد تومان کشور درآمد نفتی در ماه دارد؛ این تصور غلط است. متاسفانه رسانه‌های گروهی، دستگاه‌های تبلیغاتی، دولت و... اقدامات لازم را جهت آگاهی مردم از ابعاد اقتصادی کشور از جمله میزان درآمد نفتی انجام نداده‌اند و این امر موجب گسترش توهم در افکار عمومی شده است.

بسیاری از مردم چنین تصور می‌کنند که اگر درآمدهای نفتی درست هزینه شود، نیاز مردم به مسکن، معیشت، درمان، اشتغال و سایر امور برطرف می‌شود، در حالی که با این رقم‌های موجود چنین مطالباتی محقق نمی‌شود. با این درآمدها دولت حتی نمی‌تواند حقوق کارکنان خود را بدهد. مردم بر این تصور هستند که حق آنها از درآمدهای عمومی خورده شده است که این تصور غلطی است. از طرف دیگر حقوق‌های نجومی، کلان بودن اختلاس‌ها باعث شده است که سرمایه اجتماعی در کشور به شدت لطمه ببیند، کسانی که دریافت این حقوق‌ها را موجه جلوه دادند لطمه‌ای به مراتب بالاتر از مبالغ دریافتی بر افکار عمومی زدند.

برخوردهای این چنینی زمینه نارضایتی در مردم را فراهم کرده است، متاسقانه تمام رسانه‌های گروهی و سایر ارگان‌ها مرتبا بر این توقعات و توهمات افزوده‌اند که در نتیجه به ناآگاهی افکار عمومی در جامعه دامن زده است. در این میان مساجد، خطبه‌های نماز جمعه، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون و سایر تریبون‌هایی که در کشور وجود دارد باید در این خصوص روشنگری کنند که متاسفانه خود در خواب غفلت هستند و دچار توهم شده‌اند.

* اگر مساجد به عنوان پایگاه خط دهی به جوانان در شکل گیری تفکرات سیاسی آنها توام با دین عمل نکند، چه پیامدهایی گریبان‌گیر جامعه می‌شود؟

سوء‌استفاده دشمن اولین اتفاقی است که رخ می‌دهد. ما باید پایه تفکراتی که بر اساس توهم فکری شکل گرفته را تصحیح کنیم، انجام گرفتن این کار اتفاق دشواری نیست؛ اما آنهایی که باید افکار عمومی را روشن کنند خود دچار غفلت هستند. باید در جامعه آگاه سازی صورت بگیرد، مشکلات موجود شناخته و راه حل‌ها احصا شود.

* با توجه به تأثیرگذاری که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دارند، چه تدابیری را باید در نظر گرفت تا پایگاه‌های اجتماعی که جنبه دینی دارند بتوانند جایگزین آن شوند؟

امروز گروه‌ها و کانال‌هایی تشکیل شده است که به شایعات و دروغ‌ها دامن می‌زند؛ اما متاسفانه این قبیل موارد فقط مختص کانال‌های غیررسمی و مجازی نیست، در داخل نیز متاسفانه ما کانال‌هایی داریم که در جهت برهم زدن جامعه حرکت می‌کنند؛ در رابطه با گرانی‌ها کمتر رسانه‌ای حاضر است نقش خود مردم را در رابطه با این گرانی‌ها بیان کند.

هر چند مسئولان کشور در بخش‌های مختلف در این زمینه مؤثر هستند ولی تأثیر اصلی مربوط به خود مردم است. ما جزو کم کار ترین ملت‌ها و پرمصرف‌ترین مردم هستیم. ساعت مفید کاری ما جز پایین‌ترین‌ ساعات کاری دنیا است. تعطیلات مناسبتی ما جزو بالاترین تعطیلات در دنیا است. تورم و گرانی را عرضه و تقاضا شکل می‌دهند؛ هر چه تقاضا کمتر باشد، تورم کمتر است و هرچه بیشتر باشد تورم بیشتر است. یکی از مظاهر اشتباه در دیدگاه‌های عامه مردم که البته مسئولین را نیز شامل می‌شود و بر خلاف آنچه امام علی(ع) فرمودند که بهترین تفریح کار است، مردم ما بر این باور هستند که بهترین کار تفریح است.

هر زمان بهترین تفریح، کار است به یک باور فراگیر و عمومی تبدیل شد، شاهد روند بهبود وضعیت اقتصادی کشور با سرعت بالا می‌شویم. باید هم تقصیرات مدیران و هم  قصور مردم را به رسمیت بشناسیم و نسبت به برخورد با آن اقدام کنیم. می‌توانم بگویم که این تصور که حکومت موظف است تمام هزینه‌های مردم را تأمین کند مختص ایران است.

* علمای دینی چگونه می‌توانند نقش مؤثری در خط دادن به تفکرات جوانان در مساجد جهت حفظ انقلاب اسلامی داشته باشند؟

مساجد باید با استفاده از روش‌های نوین تبلیغاتی سعی کنند جوانان را جذب کنند. در یک محله نباید فقط کسانی که به مسجد می‌آیند در معرض تبلیغات قرار بگیرند، بلکه باید تبلیغات به کل محله تعمیم بخشیده شود. این به آن معنا نیست که همه فعالیت‌های فرهنگی در مساجد خلاصه شود، بلکه مراکز مختلف باید خود را برای آگاه سازی آماده کنند. رسانه‌های گروهی در تولید فیلم‌های سینمایی و سریال و در محیط‌های ورزشی، در هر جا که ممکن است باید نسبت به آگاه سازی مردم اقدام کنند. زمانی که آگاهی وجود داشته باشد توطئه‌های دشمن نیز شکست می‌خورد.

 www.iqna.ir/fa/news/3678492

۹۶/۱۰/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">