شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸ ق.ظ
شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸ ق.ظ
پاسخ:
تاکید مقام معظم رهبری به دولتمردان قریب به مضمون فرموده بودند این بود که
"وقتی تصمیم می گیرید آن را عمل کنید. اینگونه نباشد که کسی بگوید من قبول ندارم و به آن عمل نمی کنم. اگر چنین شود اگر تصمیم اشتباه باشد معلوم نمی شود که اشکال از اصل تصمیم است یا از عدم عمل به آن. اگر معلوم شود اشکال از کجاست، می توان آن را اصلاح کرد."
اگر قرار باشد هر نیروی خود اجتهاد کند و قانونی را ناروا داسته و به آن عمل نکند می شود هرج و مرج.
شما اگر نظر اصلاحی دارید باید دنبال انعکاس مشکل برای اصلاح آن باشید.
اگر به اصل قانون اعتراض دارید می توانید از طریق دیگر یعنی شرکت در انتخابات و رای به نامزدهایی که نظر شما را تامین کنند رای دهید. اما حق ندارید به قانونی که نتیجه رای نمایندگان آحاد ملت است بی اعتنایی کنید و نظر خویش رابر قانون و مقررات ترجیح دهید.
شما ممکن است بر این عقیده باشید که بی جهت یک خیابان یک طرفه شده و به خود حق دهید از مسیر عبور ممنوع حرکت کنید که البته مستحق جریمه خواهید بود.
ضمنا اشکال اشکال است. چه از طرف یک کارمند و یا مردم عادی دیگر و چه توسط مسئولین. هر کس باید برای رفع اشکال از خود شروع کند و رفع اشکال را به هیچ بهانه ای متوقف نکند. البته هر چه مسئولیت فرد بالاتر باشد اشکال او انعکاس و تاثیر بیشتری خواهد داشت. مسئولین علاوه بر اینکه در مقابل خدا و وجدان خویش و مقام ما فوق خود نیز مسئولند باید پاسخگوی 75 میلیون ایرانی باشند. تاثیر یک مدیر بیش از تاثیر فرد عادی است. اما تاثیر مجموع ملت حتی از مجموع دولت نیز بیشتر است.
معتقدم صدا و سیما باید تلاش کند تا مخاطبین را با موضوعات آشنا کند ودر جهت ترغیب آنها به اصلاح رفتار خویش فعالیت کند. اصلاح فرهنگ عمومی امری لازم و اصلاح فرهنگ مدیریتی امری ضروری است.
در این رابطه مجموعه مقالات اینجانب تحت عنوان جهاد اداری را می توانید مطالعه فرمایید.
همچنین در رساله دکتری خویش تحت عنوان استراتژی مدیریت اطلاع رسانی دستگاههای دولتی از نگاه توسعه و امنیت ملی به موضوع پرداخته ام و استراتژی ها و راهکارهای لازم را ارائه داده ام.
پاسخ:
سلام دوست عزیز. از نوشته شما متشکرم. تذکر شما تضادی با نکات مطرح شده توسط اینجانب ندارد. توقع نداشته باشید که در یک برنامه 20 دقیقه ای فرصت باشد همه ابعاد مسائل مطرح شود. مدیریت مهم است. اما اگر حتی معصومین و یا پیامبران هم مدیریت کنند ولی مردم وظیفه خود را انجام ندهند به نتیجه مطلوب نمی رسیم. تا وقتی که ساعت مفید کاری حدود یک ساعت باشد. تا زمانی که ایرانیان بیشترین تعطیلات و بیشترین اسراف در مصرف را داشته باشند و در تنبلی اجتماعی در رده های اول جهانی باشند، با مدیریت معصوم هم به مقصود نمی رسیم. البته سیاستهای غلط هم نقش دارد. در کتاب عوامل و موانع فرهنگی کار، تولید و پیشرفت به نقاط ضعف فرهنگ مدیران و مدیریت و نیز کارمندان هم اشاره کرده ام.
اگر کارمندی در اداره ای خوب کار کند دیگر کارمندان به او ایراد می گیرند که توقع را از ما بالا می بری!
توجه شما را به کتاب مذکور و بویژه کتاب کلیدهای پیشرفت که در دست انتشار است جلب می نمایم.
پاسخ:
با سلام و تشکر.
خانه داری مهم است. همسر داری و تربیت فرزندان مهم است. لیکن به زندگی حضرت فاطمه (س) نظری بیفکنید.
صبح تا شب کار می کردند. حتی باید خود گندم را ارد می فرمودند.
در ایران نیز زنان روستایی کار می کنند. زنان در قدیم در منزل دار قالی داشتند و نیز وقتی با همسایگان به گپ و گفتگو می پرداختند میله بافتنی در دستشان بود و لباس می بافتند.
امروز ماشین رختشویی، جارو برقی، ماشین ظرفشویی از یک طرف و کمی تعداد فرزندان و مشغول بودن آنها در یک نیم روز و غذاهای آماده از طرف دیگر موجب گردیده زنان در منزل همچون گذشته کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند و بتوانند در تولید کالا یا خدمات از وقت ازاد خویش استفاده کنند، بدو اینکه وظایف مادری و همسری را به کناری نهند.
امروز زمینه های گستره ای برای کار بدون حتی حضور در بیرون از منزل با استفاده از اینترنت و امثالهم فراهم است. به عبارتی دیگر در محیط اسلامی و بدون اختلاط با جنس مخالف.
لذا زنان نباید وظایف مادری و همسری خویش را فراموش کنند، لیکن اگر وقت آزاد زیادی دارند بهتر است از آن وقت استفاده بهینه نمایند.
پاسخ:
با سلام.
من در جاهای مختلف در مورد ضعف ها هم صحبت کرده ام. اما قرار نیست در یک برنامه نیم ساعته به همه امور پرداخت. باید دولتها پاسخگو باشند و ما نیز مواخذه گر ولی بر اساس واقعیات و نه توهمات.
به هر حال از تذکر شما متشکرم.
پاسخ:
ذکر اشتباهات و ضعف های عمومی توهین به مردم نیست. این خود بخشی از جنگ روانی است که همه تقصیرات بر گردن مدیریت ها گذاشته شود و ضعف عملکردهای مردم بیان نگردد. نتیجه چنین روشی ناکارآمد جلوه گر شدن نظام است که سخنی گزاف است. البته نقد مدیریت ها با هدف سازندگی هم ضروری است. اینکه گفته شود وجدان کاری در ایران ضعیف است به معنی این نیست که مردم بی وجدان هستند. مردم ایران در زمینه های مختلفی وجدان قوی ای دارند لیکن در زمینه فرهنگ و وجدان کاری ضعیفند. البته اکثریت. وگرنه نباید سرانه ساعت مفید کاری در کشور اینقدر کم می بود. همانطور که گفتم نباید زیر و روی جعبه های میوه فرق می کرد، نباید ارباب رجوع با بی توجهی کارمندان مواجه شوند و خیلی موارد دیگر. باید ضعف ها را شناخت و نسبت به رفع آنها اقدام کرد. در برنامه شرکت نکردم تا مطالبی بگویم که مخاطبین خوششان بیاید. همواره سعی می کنم حقایق را با قصد اصلاح بیان کنم هر چند تلخ جلوه کند. داروی تلخ بهتر از زهر شیرین است.
خوب است کتاب زیر را مطالعه فرمایند.
کتاب "مطالبات مردم و راهکارهای تحقق آن" را با کلیک روی این خط می توانید دانلود کنید.
استاد عزیز، این مشکل که سیستم ها نمی توانند از باوجدان ترین نیروها هم کار مفید و درست بگیرند، مشکل مدیریتی است نه مشکل فرهنگی، وقتی مشکل درست تشخیص داده نشود راه حل و درمان هم درست تعیین نمی شود، همین ایرانیان به قول بعضی ها، بی وجدان و تنبل، در آمریکا بهترین و با وجدان ترین و موفق ترین افراد در زمینه شغل شان محسوب می شوند و حال این که در ایران نه!! یا مثال دیگر در همین ایران می بینیم که دو کارخانه با مثلاً 1000 کارگر ایرانی، کاملاً در موفقیت و شکست با هم متضادند و حال این که همه کارگر ایرانی دارند و علتش تنها در بحث های مدیریتی است.