پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸ ق.ظ

۰

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷: قدیری ابیانه در نشست «درآمدهای نفتی، اختلاس و ابعاد آن» و رونمایی از کتاب «درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت» گفت: تصور مردم ما از ارقام و آمار میزان درآمدهای نفتی و اختلاس‌ها اشتباه است و این باعث به‌وجودآمدن باورهای غلط، گسترش نارضایتی‌ها و افزایش توقع مردم از دولت می‌شود.

✔ تصور مردم ما از آمار میزان درآمدهای نفتی و اختلاس‌ها اشتباه است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «درآمدهای نفتی، اختلاس و ابعاد آن» با حضور محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.  

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: بسیاری از مردم می‌گویند چرا با وجود این همه درآمد نفتی، شاهد مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور هستیم؟ یا چرا یارانه کشورهای حومه خلیج‌فارس با حقوق یک کارمند در ایران برابر است؟ در پاسخ تنها می‌توان گفت اعداد و ارقام بودجه نفت کاملاً روشن است؛ اما به دلیل نجومی و بالا بودن برای مردم ملموس نیستند. برای همین باورهای غلطی در بین مردم مرسوم شده است.

وی ادامه داد: توقع مردم از دولت‌ها بسیار زیاد است و نقش دولت بیش از مردم پررنگ شده است. تصوری در بین مردم وجود دارد که اگر هرکس سهم خود را درآمدهای نفتی بگیرد، قادر خواهد بود تمام نیازهای مالی خود را تأمین کند؛ در صورتی که این امکان‌پذیر نیست. در نتیجه بهتر است جهت شفاف‌سازی برای عموم مردم، این ارقام را در قالب‌های درآمد ماهیانه که افراد همه روزه با آن درگیر هستند، بازگو کرد. مثلاً با چند تقسیم ساده حساب کنیم میزان صادرات نفت به ازای هر ایرانی از درآمدهای نفتی ماهیانه چقدر است.

قدیری ابیانه درباره درآمدهای نفتی کشورمان گفت: در بودجه سال 97، درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گاز 96 ‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. اگر این عدد را بر جمعیت 80میلیونی ایران و بعد به عدد 12 تقسیم کنیم، عدد 100هزار تومان به دست می‌آید و سهم هر فرد از درآمد نفتی در یک ماه مشخص می‌شود.

وی افزود: در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، درآمد نفتی ما به اوج خود و مبلغ 600میلیارد دلار در 8 سال رسید که با همان فرمول، به ازای هر فرد از درآمدهای نفتی 83 دلار در هر ماه معادل 67 هزار تومان با دلار 1226 می‌شد.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند دلیل پیشرفت بعضی کشورها مثل کره جنوبی، داشتن رابطه با ایالات متحده آمریکاست؛ اما این تصور کاملاً اشتباه است. اگر دلیل پیشرفت، ارتباط داشتن بود، کشورهایی مثل مصر و پاکستان نیز باید پیشرفت می‌کردند. چون هم رابطه دیپلماتیکی گسترده با آمریکا دارند و هم پایگاه‌های نظامی در اختیار آمریکا قرار داده‌اند.

وی دلایل پیشرفت کشورهایی چون کره جنوبی را مقتصد بودن، کاری بودن و تعصب داشتن به خرید کالای ملی خود دانست و گفت: متأسفانه مردم ما جز کشورهایی هستند که کمترین ساعت مفید کاری را در طول روز دارند و نیازهای خود را از دولت توقع دارند. برخی افراد پس از ناامیدی از دولت جهت تأمین نیازها، به رفع نیازهای خود بر اثر برقراری رابطه ایران با آمریکا امید دارند.

قدیری ابیانه ادامه داد: هزینه‌های دولت به ازای هر فرد در سال 97 برای یک ماه شامل رفاه و بیمه، آموزش و پژوهش و بهداشت و درمان، 150هزار تومان اعلام شده که بیش از 50 هزار تومان بیش از 100 هزار تومان درآمد نفت می‌باشد.

وی افزود: دولت علاوه بر منابع درآمدی دیگر مثل مالیات‌ها و معادن مختلف که پاسخگوی هزینه‌های امور جاری هم نیست، بدهی‌های زیادی دارد که به گفته آقای طیب‌نیا، وزیر اقتصاد سابق، در اول سال 96، بدهی دولت 700هزار میلیارد تومان بوده است که به ازای هر خانواده ایرانی 35 میلیارد تومان می‌شود. با وجود اینکه در دولت جدید میزان بدهی‌ها اعلام نشده است، پیش‌بینی می‌شود به طور مداوم این مقدار افزایش نیز پیدا کند.

قدیری ابیانه با اشاره به بدهی‌های آمریکا گفت: دولت فدرال آمریکا 21هزار میلیارد دلار بدهی دارد که معادل 420 سال درآمد نفت ایران است و هرساله به این عدد سه‌هزار میلیارد دلار یعنی معادل 60 سال درآمد نفت ایران نیز اضافه می‌شود؛ در نتیجه این کشور به نیت غارت منابع کشورهای دیگر به برقراری رابطه می‌پردازد، نه به نیت کمک.

وی با اشاره به اینکه اکثر اختلاس‌ها از حساب‌های بانکی مردم صورت می‌گیرد، گفت: باید با اختلاس‌گران به شدت برخورد کنیم و حتی اگر لازم شد، چوبه‌های دار به پا کنیم و به مردم هم در این باره آگاهی لازم را بدهیم.

وی با انتقاد از قوه قضاییه گفت: وقتی جرم متهمان تروریستی یا اختلاس‌گران ثابت می‌شود، باید نام و چهره آنان نیز در رسانه‌ها منتشر شود تا از ضربه زدن به نظام جلوگیری شود و کسی نتواند از این عدم آشنایی مردم سوءاستفاده کند.

قدیری ابیانه گفت: وظیفه دولت و قوه قضاییه شفاف‌سازی مسائل است. مثلاً در رابطه با پرونده امیرمنصور آریا که اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی اتفاق افتاده بود، پنج‌هزار میلیارد تومان برگشت.

وی گفت ضد انقلاب اعدادی را به عنوان اختلاس منتشر می کند که گاه دهها هزار برابر واقعیت است. مثلا مدعی شده‌اند امیر منصور آریا دو میلیون میلیارد تومان اختلاس کرده است که یعنی به ازای هر ایرانی یک و نیم میلیارد تومان است، حال آنکه با یک تقسیم ساده می‌شود فهمید که 3000 میلیارد تومان اختلاس یعنی به ازای هر ایرا 37هزار و 500تومان.

وی گفت: یکی از عوامل اغتشاشات این است که مردم با دیدن مشکلات زندگی خود، تصورات غلط راجع به درآمدهای نفتی و شنیدن اخبار اختلاس‌ها، به مدیران و سران کشور شک می‌کنند که این باعث افزایش فساد و رشوه در هر سازمان و اداره‌ای می‌شود و بر اغتشاشات دامن می‌زند.

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: راه‌حل این مشکلات، تنها در تغییر سبک زندگی ما ایرانی‌هاست؛ به معنای قناعت‌ورزی، افزایش ساعت کاری مفید و حمایت از کالای ایرانی در جهت رونق اقتصادی کشور که لازمه آن برطرف کردن تصورات غلط مردم است..

در پایان نشست نیز، از کتاب «درآمدهای نفتی از توهم تا واقعیت»، نوشته دکتر محمدحسن قدیری ابیانه رونمایی شد.

۹۷/۰۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">