پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۱۸ ب.ظ

۰

امیدوارم دولت جدید عراق حافظه خوبی داشته باشد

چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۱۸ ب.ظ

قدیری ابیانه: استراتژیست وتحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه گفت: هرکس در عراق برسرکار بیاید باید بداند زمانی فراخواهد رسید که ایران، طلب خویش را بابت خسارت جنگ تحمیلی مطالبه می کند و عراق طبق حقوق بین الملل موظف است این مطالبات را پرداخت کند.

محمد حسن قدیری ابیانه، در خصوص تحولات پیش روی عراق پس از انتخابات اخیر به خبرنگار ایمنا گفت: از نظر ایران، صندوق های رأی و مردم عراق دولت کنونی حاکم بر عراق را انتخاب کرده اند و حضور ایران در عراق نیز به خواست دولت و حکومت عراق بوده و در نتیجه ادامه حضور ایران نیز بستگی به نظر دولت قانونی عراق دارد.

قدیری ابیانه ادامه داد: قطعاً اگر ایران نبود، داعش بغداد، کربلا و نجف را نیز اشغال کرده بود، این از بزرگواری ایران است که با وجود اینکه عراق در دولت صدام به ایران تجاوز کرد و در صدد نابودی ایران بود، اما ایران حساب مردم عراق را از حکومت صدام جدا دانست.

تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: با وجود تلاش عراق در دوران صدام برای تجزیه و نقض تمامیت ارضی ایران، کشور ما از مردم عراق در مقابل آمریکا و تروریست های مورد حمایت آمریکا و عربستان دفاع کرد و مدافعان حرم جان خود را در جهت حفظ تمامیت ارضی عراق و سلامت حرمین و حوزه های علمیه آن در طبق اخلاص قرار دادند.

امنیت عراق بدون حمایت ایران امکان پذیر نبود

وی تصریح کرد: ظاهراً مقتدی صدر برای رسیدن به قدرت، هر ائتلافی را پذیرفت، «سفیر اسبق آمریکا درعربستان، در سخنان خود اظهار کرده است؛ مقتدی صدر سرمایه گذاری موفقی برای عربستان بود. »

قدیری گفت: مقتدی صدر در عراق، با کمونیست ها نیز هم پیمان شد و از حمایت عربستان استقبال کرد. البته مقتدری صدر، مواضع ضد آمریکایی داشته و همواره برعلیه حضور آمریکا در عراق موضع گیری و مخالفت کرده است، اما این سوال پیش می آید که آیا در شرایط جدید نیز مخالفت با حضور آمریکا، ادامه پیدا خواهد کرد؟

قدیری در ادامه گفت: در شرایط کنونی مقتدی صدر تلاش می کند قومیت گرایی را تحت پوشش ملی گرایی دامن بزند، این مواضع مطلوب کشورهای غربی، عربستان و امارات است، اما در نهایت وی نمی تواند نیاز عراق به امنیت را نادیده بگیرد و این امنیت بدون حمایت ایران امکان پذیر نبوده است.

ایران خواستار گسترش روابط با ملت برادر و دوست عراق است

تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: به هرحال ایران منتظر تصمیم منتخبین عراق است و هر دولتی بر سرکار آید، ایران خواستار گسترش روابط در همه زمینه ها با ملت برادر و دوست عراق است.

تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا تشریح کرد: هرچند ایران در دشواری هایی که عراق داشته است، کمک کرد و موضوع طلب های ایران از عراق بابت خسارت جنگ تحمیلی را مطرح نکرده است، اما هرکس برسرکار بیاید باید بداند زمانی فراخواهد رسید که ایران، طلب خویش را بابت خسارت جنگ تحمیلی عراق به ایران از آن کشور، مطالبه خواهد کرد و عراق طبق حقوق بین الملل موظف است این مطالبات را پرداخت کند و تغییر دولت و... نمی تواند این مطالبه برحق را از بین ببرد.

قدیری ابیانه گفت: به هرحال امیدوار هستیم دولتی بر سرکار بیاید، که استقلال و تمامیت ارضی عراق را حفظ کند، با مداخله گران و بیگانگان به خصوص آمریکا و عربستان مبارزه کرده، تروریست ها را سرکوب نموده و وضعیت اقتصادی عراق را بهبود بخشد. همچنین امیدواریم عراق به وضعیتی برسد که دیگر نیازی به کمک ایران برای حفظ امنیت خود نداشته باشد.

صدر مخالفتی با ائتلاف ها برای شکل گیری یک دولت مقتدر ندارد

این تحلیلگر ارشد و استراتژیست در خصوص روابط بین ائتلاف‌های فعلی در عراق گفت: وضعیت احزاب عراق به گونه ای است که هیچ یک از ائتلاف‌ها به تنهایی نمی‌تواند اکثریت مجلس را برای تشکیل دولت به دست بیاورد و بنابراین رایزنی بین اعضا، گروه‌ها و ائتلاف‌ها به شدت ادامه دارد.

قدیری ابیانه اضافه کرد: اکثر ائتلاف های فعلی در عراق مایل هستند از تمامی جناح های موجود در عراق در تشکیل دولت و پیشبرد مسائل عراق استفاده شود. آقای صدر هم مخالفتی با این ائتلاف ها برای شکل گیری یک دولت مقتدر نشان نداده است.

قدیری ابیانه در پایان ابراز امیدواری کرد دولتی در عراق سرکار بیاید که سوابق تاریخی نه چندان دور عراق را در نظر داشته باشد و گفت:دولت جدید نباید جنایات دولت صدام علیه ایران، حمایت ایران از استقلال و تمامیت ارضی عراق در دولت فعلی، اشغال گری آمریکا و تلاش برای تشکیل داعش وتصاحب منابع نفتی عراق، سیاست عربستان در حمایت از تروریست ها و انفجار ها علیه مراکز مقدس شیعی، قتل و کشتار شیعیان واهل سنت و ... را از یاد ببرد، در این صورت است که می تواند راه صحیح را تشخیص دهد.

imna.ir/news/344910

۹۷/۰۳/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">