پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۲۹ ب.ظ

۰

یک کارشناس امور سیاسی گفت: بر فرض اینکه تغییری در مواضع آقای ولایتی رخ داده باشد، اگر این تغییرات به‌دنبال شناخت عمیق‌تر موضوع و واقع‌بینانه باشد، مثبت است. اگر اشکالی وجود داشته باشد در کسانی است که بر مواضع ناحق خویش ایستاده‌اند، هرچند به ناحق بودن و اشتباه بودن آن پی برده‌اند.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ دکتر علی‌اکبر ولایتی چهارشنبه گذشته در نشست «تجربه ماندگار» که با هدف بازخوانی و تبیین بیانات و مواضع مقام معظم رهبری درباره برجام برگزار شده بود، به آسیب‌شناسی روند انجام مذاکرات هسته‌ای و با بیان تجربیات تاریخی از عهدشکنی آمریکا و کشورهای غربی در تعاملات بین‌المللی با ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن پرداخت.

اظهارنظرهای صریح ولایتی که در آن ابتدا پیشنهاداتی را درباره روش‌های مقابله با خروج آمریکا از برجام مطرح کرده بود و در ادامه انتقادهای او از روند توافق و اجرای برجام موجی از انتقادات را در جناح‌های مختلف برانگیخته است.

ولایتی در بخشی از سخنرانی خود مذاکرات بر سر قطعنامه 598 را بی‌همتا از نظر موفقیت توصیف کرد و درباره علتش گفت:‌ «مذاکره 598 از آن رو موفق بود که با کارشناسان حوزه های مختلف مشورت می‌کردیم و از آن‌ها کمک می‌گرفتیم.»

محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا در این‌باره گفت:‌ «من عضو ستاد 598 بودم و در برخی مقاطع در مذاکرات نیویورک حضور داشتم. یکی از ویژگی‌های آقای ولایتی این بود که درصدد بکارگیری تواناترین نیروها در عرصه‌های مختلف اعم از حقوقی، نظامی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای برای کسب بهترین نتیجه بود و این درست نقصی است که در مذاکرات برجام مشاهده شد، یعنی از کارشناسان در حوزه‌های مختلف استفاده نمی‌شد.»

وی افزود: «آقای علی‌اکبر صالحی نیز بعد از گذشت مدت‌ها از مذاکرات به هیات پیوست و در بُعد بانکی فردی که به هیات معرفی شد، در نهایت جاسوس از آب درآمد. همانطور که دکتر ولایتی گفتند آقای ظریف نمی‌تواند متخصص همه امور باشد هرچند او یکی از دیپلمات‌های برجسته و باسابقه کشور است و متاسفانه در ایران بودند کسانی که معتقد بودند حقوق هسته‌ای ایران در مقابل دستیابی به تعامل با آمریکا چیزی نیست و تلاش می‌کردند نظر خود را حتی بر تیم وزارت امور خارجه تحمیل کنند.»

قدیری ابیانه تصریح کرد: «تحلیل آقای ولایتی درباره اینکه به آمریکا و اروپا نباید و نمی‌توان اعتماد کرد حرف درستی است. این بدان معنی نیست که ما نباید با اروپا مذاکره داشته باشیم، اعتماد نداشتن به معنای مذاکره نکردن نیست بلکه به معنای لزوم هوشیاری مظاعف در مذاکرات است. سران کشورهای اروپایی نیز اعتراف کرده‌اند که نه تنها نمی‌توانند آمریکا را از خروج از برجام منع کنند، بلکه اعتراف کرده‌اند حتی نمی‌توانند شرکت‌های اروپایی را از خروج از قرارداد با ایران بازدارند. وقتی خودشان چنین اعترافی می‌کنند نشان می‌دهد که حتی مذاکره با اروپا به نتیجه دست نخواهد یافت. لذا دولت نباید کشور را معطل اروپا کند. هرچند دادن مهلت به اروپایی‌ها برای حفظ منافع و حقوق ایران مانعی ندارد.»

یکی از ویژگی‌های آقای ولایتی در مذاکرات 598 این بود که درصدد بکارگیری تواناترین نیروها در عرصه‌های مختلف اعم از حقوقی نظامی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای برای کسب بهترین نتیجه بود و این درست نقصی است که در مذاکرات برجام مشاهده شد.  

وی تصریح کرد:‌ «آقای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته آماده مذاکره برای دستیابی به توافقی خارج از برجام با ایران است، این بدان معنی است که آن‌ها به چارچوب برجام پایبند نخواهند بود و این در حالی است که در مواضع مختلف گفته‌اند می‌خواهند با ایران بر سر موضوعات بعد از سال 2025، موضوع موشکی و حضور منطقه‌ای ایران در منطقه رایزنی کنند، این یعنی اینکه برجام فرجامی ندارد.»

این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد:‌ «همانطور که آقای ولایتی گفته‌اند انجام مذاکره به این معنا نیست که حتما با کشوری به توافق دست یابیم. اگر توافقی به سود ایران نباشد نباید به آن تن داد، این در حالی است که بعضی‌ها شعار می‌دادند که "هر توافقی بهتر از توافق نکردن است."

قدیری ابیانه در ادامه مصاحبه گریزی به تصویب عجولانه برجام در مجلس زد و گفت:‌ «تصویب برجام در 20 دقیقه یک لکه ننگ در تاریخ مجلس شورای اسلامی بود، نه فقط به خاطر محتوای برجام بلکه به خاطر اینکه همچنین موضوع مهمی را در مدت 20 دقیقه تصویب کردند. یعنی حتی اگر برجام مثبت بود و به نفع ما تمام می‌شد، باز هم تصویب آن در مدت 20 دقیقه اقدامی خام، ناپخته و غیرمنطقی بود.»

وی هجمه و انتقادات علیه دکتر ولایتی را غیرمنصفانه توصیف و تصریح کرد: «آقای ولایتی قبلا مواضعی گرفته بودند که مذاکره با 1+5 را تایید و از تیم مذاکره کننده و شخص آقای ظریف تمجید کرده بود و حتی در ایام انتخابات گفته بودند که در مذاکرات بده بستان است، اما نگفته بودند که نیروهای متخصص نباید در تیم مذاکره کننده وجود داشته باشد، نگفته بودند به هر قیمتی باید به توافق دست یابیم و نگفته بودند باید به اروپا و آمریکا اعتماد کرد. باوجود این، بر فرض اینکه تغییری در مواضع آقای ولایتی رخ داده باشد، اگر این تغییرات به‌دنبال شناخت عمیق‌تر موضوع و واقع‌بینانه باشد، مثبت است. اگر اشکالی وجود داشته باشد در کسانی است که بر مواضع ناحق خویش ایستاده‌اند، هرچند به ناحق بودن و اشتباه بودن آن پی برده‌اند.»

ana.ir/news/394015

۹۷/۰۳/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">