هدف نهایی تحریم و آلودهسازی
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه
سیاستهای مشترک غرب
سیاستهای مشترک غرب برای دسترسی به اهداف مورد نظر در ایران به شرح زیر بود:
• ایران نیازمند فروش نفت باشد، تا غرب بتواند نیاز خود به نفت را بهراحتی تأمین کند.
• ایرانیان کالاهای مصرفی غرب را خریداری کنند تا درآمدهای حاصل از فروش نفت (پترو دلارها) به غرب باز گردد.
• ایران خود را نیازمند کشورهای غربی بداند و چارهای جز همکاری با غرب و تسلیم در مقابل خواست آنان نداشته باشد.
استراتژیهای غرب
غرب برای رسیدن به اهداف فوق، سیاستهای مختلفی را در جنبههای اقتصادی، فرهنگی، اداری و ... دنبال میکرد که برخی از محورهای آن عبارت بودند از:
• ازبینبردن تنوع محصولات تولیدی در ایران به نحوی که ایران برای ادارۀ حتی غذای مردم خود، احتیاج به فروش نفت داشته باشد. آنچه به عنوان «انقلاب سفید شاه و ملت» نامگذاری شده بود، این هدف را دنبال میکرد و تحمیل حکومت هایی نظیر پهلوی ها در ایران و آل سعود و دیگران در این راستا و برای انجام این مأموریت بوده است.
• ازبینبردن زمینههای فرهنگی توسعه در ایران، تا احساس احتیاج و نیاز به غرب تداوم یابد. در این راستا، ازبینبردن فرهنگ کار در ایران در کنار ترویج مصرفگرایی از راهکارهای بسیار مهم فرهنگی بود که تأثیر آن در تمامی شئون کشور هویدا میباشد.
تلاش انگلیس برای ترویج مصرفگرایی
فرهنگ مصرفزدگی و تجملگرایی در جامعه که بسیار گسترده است، در ادارات نیز نمود مییابد. مصرفهای بیرویه در ادارات، تجملگراییها و تغییر مکرر دکوراسیونها، نشئتگرفته از این فرهنگ غلط جاری است.
آنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلیس در رژیم شاه که پس از پنج سال سفارت و فقط پنج روز قبل از فرار شاه از کشور، ایران را ترک کرد، در کتاب خود تحت عنوان غرور و سقوط، متن اظهاراتش را در سال 1974میلادی (1352 شمسی)، یعنی در اوج روابط انگلیس و رژیم شاه، خطاب به بازرگانان انگلیس و کسانی که دستاندرکار تجارت و معامله با ایران بودند، چنین نگاشته است:
«نخستین کاری که اینجا میکنید، این است که تا میتوانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایهگذاری کنید که برای فروش کالایتان چارهای جز اینکار نداشته باشید؛ اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایهگذاری کنید، به میزان حداقل ممکن، سرمایهگذاری نمائید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعاًت و لوازم آن از انگلستان وارد شود؛ مانند صنایع مونتاژ که در واقع سوارکردن قطعاًت صادراتی انگلیسی در ایران است. در این محدوده و با توجه به این نکات، من معتقدم ایران، یکی از بهترین بازارهایی است که شما میتوانید برای مصرف کالاهای خود در جهان سوم پیدا کنید.»
اظهارات سفیر انگلیس که در اوج روابط حسنۀ انگلیس با رژیم شاه بیان شده است، نشاندهنده ماهیت سیاست انگلیس در قبال ایران و سایر ملتهای جهان سوم میباشد. مسلماً برنامههای مقامهای انگلیسی که مسئولیت طراحی و سازماندهی امور قانونگذاری، اقتصادی، گمرکات، تبلیغات و ... ایران را به عهده داشتهاند نیز در راستای همین سیاست، بـــرای رشـــد مصرفگرایی در ایران بوده است. آمریکا نیز همین سیاست را در مورد ایران داشته است.
صادرات کالاهای مصرفی به ایران
انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن که نتیجۀ مطالعات سال 2000 میلادی خود را منتشر نموده بود، در آن تأکید کرده است:
«... صادرات کالاهای مصرفی به ایران باید از سر گرفته شود، اینکار باعث کمشدن ارز خارجی موجود در ایران خواهد شد...».
آلودهسازی مهمتر از مهار
جرالد سگال، مدیر مطالعات انستیتو بینالمللی استراتژیک لندن، که در هفتهنامه آمریکایی نیوزویک در فروردین ماه 1377 منتشر شده است، عمق سیاست غرب در قبال ایران را نشان میدهد. وی میگوید:
«... غرب باید به شیوهای که کمونیسم را مهار و آلوده کرد، با سایر دشمنان خود عمل کند ... . آلودهسازی، شیوههای فراوانی دارد که تجارت با دشمن و ... از راههای اصلی آلودهسازی جوامع است ... .اکنون نیز باید یک استراتژی دوگانه مهار و آلودهسازی در دستور کار باشد ... . مهار کافی نیست و آلودهسازی مهمتر است ... . خوشبختانه آلودهسازی شیوههای فراوانی دارد که تجارت با دشمن (در کالاهای غیراستراتژیک) و ... از جمله آنهاست ...».
هدف سفر هیأتهای تجاری اروپا به ایران
نمایندگان برخی کشورها و هیئتهای تجاری که در اوج تحریمهای غرب علیه ایران از اروپا عمدتاً به دنبال فروش اجناسی مصرفی و یا فروش اقلامی هستند که سالهاست در کشورمان وجود دارند و یا به تازگی در ایران به تولید رسیده اند تا تولید کنندگان داخلی را زمینگیر کنند. در حقیقت این سفرها و تجارت پیشنهادی آنها باید در راستای پیشبرد سیاست آلودهسازی و مکمل تحریمهای اقتصادی محسوب گردد.
هنر تحریم
کتاب «هنر تحریمها» نوشته ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریمها علیه ایران، منجر به برجام، در دوره دوم اوباما و چهره اصلی تیم پشتیبان مذاکرهکنندگان این توافق در امور تحریمها در وین بوده است که به الگوی تحریم های ایران و ذهنیت تحریم سازان در مورد شیوه کارکرد این تحریم ها پرداخته است. این کتاب، در آستانه سال ۱۳۹۷ شمسی در آمریکا منتشر شده و از این بابت در ارتباط با تحولات مرتبط با ایران، تازگی دارد.
نفیو نشان میدهد که چگونه در عین تحریم اقلام مختلف، واردات کالاهای لوکس را از تحریم مستثنا کرده یا مثلاً چطور واردات برخی اقلام را منع نکرده تا ذخیره ارزی ایران با سرعت بیشتر و زودتر تحلیل برود.
برنامه اشغال ایران و 6 کشور دیگر توسط آمریکا
ولسی کلارک ژنرال بازنشسته ارتش آمریکادر سال 1393 گفت:
"جنگهای جاری در منطقه خاورمیانه از قبل طراحی و برنامهریزی شدهاند. دقیقاً بعد از حوادث یازده سپتامبر اطلاعات محرمانهای به دست من رسید که حکایت از آن داشت که آمریکا ظرف 5 سال به 7 کشور حمله خواهد کرد. آمریکا قصد داشت با حمله به 7 کشور سوریه، لیبی، عراق، سودان، لبنان، سومالی و ایران دولتهای آنها را سرنگون کند. "
دلایل برنامه اشغال هفت کشور از زبان کیسینجر
اما هدف از این اشغالگری را «هنری کیسینجر» استراتژیست و سیاستمدار کهنهکار آمریکایی در سال 1391عمق استراتژی آمریکا در مورد ایران و 6 کشور دیگر را بیان میکند. وی در مصاحبه با پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» مطالبی را در مورد طرح آمریکا برای رسیدن به نظم نوین جهانی، مطرح کرده و به پیشبینی آینده جهان و آنچه آمریکا باید انجام دهد، پرداخته و در بخشی از این مصاحبه گفته است:
"باید 7 کشور را به دلیل منابعشان اشغال کنیم ... قطعاً ایران هدف اصلی اسرائیل است ... وای که چقدر این لحظه مسرت بخش را در رویاهای خود دیدهام ... من به نظامیان گفتم که ما باید 7 کشور خاورمیانه را به دلیل منابعی که دارند، بگیریم این آخرین پله است و این ایران است که توازن را برهمزده است. چرت … زمانی پاره میشود که اسرائیل با تمام توان شروع به جنگ کند و هر چقدر که بتواند … بکشد. اگر همه چیز خوب پیش رود، نیمی از خاورمیانه، اسرائیلی خواهد بود ... بازیهای رایانهای که در دهه گذشته در آمریکا ساخته شده، دقیقاً سناریوهایی را نشان میدهد که قرار است اتفاق بیافتد و آمریکا با انتشار این بازیها قصد داشته جوانان خود را برای شرکت در چنین جنگهایی آماده کند."
در حقیقت واشنگتن همان سیاست مهار و آلودهسازی را که سالها قبل مسئولین انگلیسی و آمریکایی مطرح و اجرا کرده بودند در زمان فعلی نیز با ابزار پیشرفته تر دنبال می کنند.
غفلت از توطئه های دشمن
تمام کسانی که با خرید اقلام مصرفی خارجی یا سفرهای تفریحی به خارج می روند و ارز کشور را در این راه هزینه می کنند، دانسته یا اغلب ندانسته به ضرر ایران و در زمین دشمن بازی می کنند.
مراکز حکومتی هم که ارز در اختیار مسافران برای سفر خارجی و یا برای اقلام مصرفی خارجی قرار میدهند که در بسیاری از موارد شامل ارز با نرخ دولتی می شود به دشمن خدمت می کنند.
اینها اغلب بدون اینکه خود بدانند زمینه را برای کشتار وسیع مردم و اشغال و تجزیه ایران و محرومیت ملت ایران از منابع ثروت خویش فراهم می سازند. هر چند به حول و قوه الهی دشمن به اهداف شومش نخواهد رسید.
آنها که میگویند که مشکل دشمن با ایران به خاطر داشتن برنامه هستهای و یا مداخله ایران در کشورهای دیگر و یا به قول آنها حمایت از تروریسم و یا داشتن برنامه موشکی است و با مذاکره و تعامل و توافق با غرب و عقبنشینی از حقوق و تواناییها میتوان دشمنان را از توطئه علیه ایران منصرف کرد اگر مأموران بیگانه و خائن نباشند در خواب غفلت به سر می برند.