پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹ ق.ظ

۰

✅انتشار لیست برخی از ارزبگیران یک زلزله ضدفساد بود و پس لرزه‌های آن در حال نمایان شدن است. معلوم شد که اختصاص‌های عجیبی صورت گرفته و رانتخواری‌های بسیاری صورت گرفته است.

✅وزبر صنعت و معدن و تجارت که با انتشار آمار اختصاص ارز مخالفت کرده بود با فشار افکار عمومی مجبور به موافقت با انتشار لیست اختصاص ارز گردید.

✅این شفافیت‌ها وضعیت افتضاح اختصاص ارز را مشخص کرد.

✅وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم با انتشار نحوه اختصاص ارز مخالفت کرده است ولی رسانه‌ها از اختصاص ارز برای خرید مبلمان و خودروهای سواری از خارج بجای خرید تجهیزات پزشکی حکایت می‌کند که یک افتضاح بزرگ محسوب می‌گردد.

✅اما اگر اختصاص ارز و نحوه استفاده از آن شفاف و قابل دسترس بود مسئولان مربوطه جرأت اختصاص چنین مبالغی را داشتند؟! مطمئنن چنین نبود.

✅لذا شفافیت امور مالی و اقتصادی در همه زمینه‌ها باید به مطالبه عمومی و جدی افکار عمومی تبدیل گردد.

✅این شفافیت باید شامل کلیه دریافتی‌ها از بیت المال عمومی شامل حقوق و مزایا و پاداش‌ها و هزینه‌ها، وام‌ها، و حتی مالیات‌ها گردد.

✅در مورد قشر وسیعی از مسئولان باید شامل شفافیت دارایی‌ها و سایر درآمدها نیز بشود.

هزینه‌های دستگاه‌ها هم به همچنین. مثلا باید مشخص شود هزینه سفر مقامات در داخل و یا به کشورهای دیگر چه مقدار است.

✅پول سفر داخلی مقامات چه مقدار است. چه مبلغی برای سفر پرداخت کرده اند و آیا مثلا از صندلی کلاس یک در هواپیما استفاده شده است یا خیر.

✅لیست و مشخصات اموالی که برای هر دستگاهی می‌خرند چه مقدار است. در اینجا می‌توان پی برد که آیا اقلام را گرانتر از قیمت واقعی محاسبه کرده اند یا نه.

✅بخشنامه های دستگاه‌های دولتی نیز باید در معرض دسترس عموم قرار گیرد. فقط موارد امنیتی باید محرمانه یا داخلی قلمداد شود.

✅از اقدامات لازم این است که در مورد کسانی که از امکانات فوق العاده برخوردارند، مثل ماشین‌های گرانقیمت و منازل چندین میلیاردی بررسی گردد که چه مقدار مالیات پرداخت کرده‌اند. 

✅معمولا اینگونه افراد راه‌هایی برای فرار مالیاتی پیدا می‌کنند. وجود تهدید به بررسی وضعیت مالیاتی خود باعث می‌شود افراد به مانور تجمل روی نیاورند.

✅از آثار مثبت شفاف‌سازی این است که همه معمولا دشمنان و یا رقبایی دارند که به دنبال مچ‌گیری هستند. شفافیت موجب می گردد .این افراد به دنبال پیدا کردن نقاط منفی افراد باشند. همین موضوع موجب می‌گردد افراد از ترس استفاده مخالفین از اطلاعات شفاف او برای مچ گیری و زمین زدن او باشند و همین ترس از این نظارت عمومی و حتی خصومت یا انگیزه رقابت موجب پرهیز از تخلف می گردد.

✅به طور مثال باید در مورد اختصاص ارز اطلاعات آن در چند مرحله شفاف گردد.

اول تقاضای متقاضیان ارز منتشر شود. سپس تصمیمات اتخاذ شده اعم از رد یا قبول اختصاص ارز منتشر گردد. بین موافقت و اختصاص ارز هم باید فاصله زمانی باشد تا در صورت کشف تخلف یا رانت، فرصت جلوگیری از تحویل ارز فراهم و ممکن باشد.

✅باید مشخص شود در روند امور اداری چه کسانی با اختصاص ارز مخالفت یا موافقت کرده‌اند.

✅قطعا این تحولات از عوامل موثر در پیشگیری از فساد و مقابله با آن هستند.

مطالبه شفافیت باید بسیار قوی و جدی دنبال شود. نمایندگان مجلس در تدوین قوانین شفاف‌سازی نقش اساسی دارند. 

✅باید این مطالبه از آنان سنگین باشد و باید حس کنند که اگر در این ارتباط کوتاهی کنند انتخاب مجدد آنها از سوی مردم منتفی خواهد بود.

۹۷/۰۴/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">