پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۰۰ ب.ظ

۰

مجله سورنا: محمدحسن قدیری ابیانه: تشکیلات موازی با دولت اصولا امکان ایجاد ندارد

,افزایش نارضایتی ها در جامعه,سفیر اسبق ایران,تشکیلات موازی با دولت

مجله سورنا: محمدحسن قدیری ابیانه: تشکیلات موازی با دولت اصولا امکان ایجاد ندارد

به گزارش اعتماد، چهره های دولتی تخریب دولت از تریبون ها و رسانه های طیفی از جناح اصولگرا را برخلاف منافع ملی خوانده اند. آنها گوشزد می کنند که بحران ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و افزایش نارضایتی ها در جامعه به نفع هیچ کس نیست.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار با خبرگان تاکید کرده اند که «دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنان که ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است که کار باید به وسیله مسوولان آن در مجاری قانونی انجام بگیرد.» از محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در استرالیا و از فعالان سیاسی اصولگرایی که بارها نقدهای زیادی به دولت مطرح کرده است، درباره این توصیه رهبری و مصادیق آن پرسیدیم.

✔تشکیلات موازی چطور ایجاد می شوند و چه آسیب هایی به دولت می زنند؟

تشکیلات موازی با دولت اصولا امکان ایجاد ندارد. هر کس باید به وظیفه خود عمل کند و دولت نیز باید وظیفه خود را انجام دهد و اگر نقصی در سیاست ها و عملکرد دولت وجود دارد، باید آن را برطرف کند. این یک امر طبیعی است. انتقاد از دولت اگر هم بحق باشد، باید در جهت اصلاح قرار بگیرد. اگر دولت اصلاح ناپذیر است، در انتخابات بعدی باید مراقبت کرد.

این عبارت مقام معظم رهبری نشان می دهد که عده زیادی از عملکرد دولت راضی نیستند و معتقدند که دولت به وظیفه خود عمل نکرده است؛ نمی تواند یا نمی خواهد. اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، به انتخاب مردم در زمان انتخابات برمی‌گردد. به جای فکر کردن به ایجاد تشکیلات موازی که عملی هم نیست باید تلاش کرد تا همین دولت به وظیفه خود عمل کند. البته همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، دولت می تواند به وظیفه خود عمل کند که البته باید بخواهد. به نظر بنده هم می تواند اگر بخواهد و خود را متعهد به اقتصاد مقاومتی کند. اما در عین حال معتقدم همه باید به وظیفه خود عمل کنند.

این مساله شامل دولت و سایر دستگاه ها و تک تک مردم می شود. مثلا همه شاهد احتکار توسط دستگاه ها و شرکت های دولتی مثل خودروسازی بودیم؛ هم وارد کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و هم فروشگاه ها و فروشندگان و متاسفانه هم مردم. مردمی که به خاطر نگرانی از کمبودها بیش از همیشه خرید می کنند و در حد توان خویش به احتکار در منزل روی می آروند. این امر نیز موجب بروز کمبود مصنوعی شده و گرانی بیش از اندازه می کند.

✔بالاخره رهبری گفته اند که تشکیلات موازی به صلاح نیست. به نظر شما مقصود ایشان چه نوع تشکیلاتی بوده است؟

باید از خود ایشان سوال کنید. ممکن است عده ای به خاطر ناامیدی از دولت، به فکر راه حلی بیفتند. که از نظر مقام معظم رهبری آنچه آنها می اندیشند، راه حل نیست و به نتیجه نخواهد رسید.

✔یعنی معتقدید رهبری مخالف این هستند که راه حلی جدا از سازوکار و مجاری قانونی پیگیری شود؟

در مواردی این گونه است اما این قابل تعمیم به همه چیز نیست. مثلا دولت، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام، سازمان بهزیستی و امثالهم درصدد کمک به محرومان هستند. اما این به آن معنا نیست که مردم سازمان های خیریه راه نیندازند. بلکه این مساله مورد تاکید معظم له است. در مواردی مثل زلزله همه باید به میدان بیایند. این به معنای کار موازی نیست بلکه به معنای کمک به دولت در رفع مشکلات و مشارکت در امور است.

✔برای اینکه راهکار جناح های سیاسی در راستای کمک به دولت باشد، چطور باید عمل شده و نقدها بیان شود؟

نحوه نقد باید واقع بینانه، منصفانه، سازنده و با توجه به امکانات موجود باشد و به حل مساله کمک کند اما دولتمردان نیز باید از پیشنهادات و انتقادات استقبال کنند؛ آنها را مورد بررسی قرار دهند و اگر پیشنهادات را معقول می یابند، به آنها عمل کنند. به طور مثال میزان صادرات نفت ایران به ازای هر ایرانی در هر ماه کمتر از یک بشکه است. در بودجه امسال پس از کسر سه رقم از درآمد نفتی یعنی سهم صندوق توسعه ملی، شرکت نفت و سه درصد کمک به مناطق نفت‌خیز و محروم پیش‌بینی شده است که ۹۶ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود.

یعنی به ازای هر ایرانی ماهانه فقط ۱۰۰ هزار تومان نفت، گاز و میعانات گازی صادر شود. دولت به ازای هر ایرانی از کودک شیرخوار تا مسن ترین افراد حدود ۱۰ میلیون تومان بدهکاری به بار آورده است. این درحالی است که در معرض تحریم های روز افزون هستیم. بنابراین توقعات از دولت باید مبتنی بر واقعیت ها و امکانات باشد.

ادامه👈قدیری ابیانه: 👈تشکیلات موازی با دولت اصولا امکان ایجاد ندارد

... دامن زدن به مطالبات بیش از امکانات کشور به حل مسائل کمک نمی کند؛ بلکه برعکس بر مشکلات می افزاید. لذا دولت هم نباید با توجه به وضعیت اقتصادی در انتخابات وعده های بی‌جا و نشدنی می‌داد و بر توقعات می‌افزود. اما کاری است که شده. رسانه های گروهی نیز باید واقعیت های اقتصادی را برای مردم تشریح کنند. اما دولت و همه دستگاه ها باید بدانند که اختلاس ها، حقوق های نجومی، ریخت و پاش ها و اسراف کاری ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. باید در مقابل آن ایستاد و قاطعانه برخورد کرد. نه اینکه کسانی را که نجومی بگیر هستند، ذخیره های نظام معرفی کرد.

✔آیا مشکلی که بعد از دی ماه برای کشور به وجود آمد، مشکل همه جناح های سیاسی و دستگاه های حکومتی است یا فقط دولت را مسوول می دانید؟

در حکومت، دولت و مجلس مسوول بحران های به وجود آمده اند، اما مردم هم در این ماجرا نقش دارند. متاسفانه ایران با وجود همه امتیازات، کشوری پرتعطیلات، با ساعات مفید کاری کم بوده و جزو مسرف ترین ملت های جهان هستیم. گفته شده که دورریز غذای ایرانیان غذای ۱۵ میلیون نفر است. میزان مصرف سوخت در کشور به اندازه چین است که یک میلیارد و چند صد میلیون نفر جمعیت و آن همه تولیدات دارد. بنابراین هم دولت به وظیفه خود عمل نکرده و هم مجلس و هم مردم.

✔جناح های سیاسی را هم مسوول می دانید؟

برخی جناح های سیاسی نیز به وظیفه خود عمل نکردند. مثلا یکی از مصوبات قانونی شفافیت اقتصادی بوده و دولت موظف بوده تمام دریافتی های کارکنان حکومتی اعم از حقوق و پاداش و مزایا را در سایت اینترنتی منتشر کنند. اما دولت به وظیفه خود عمل نکرده است. همچنین مجلس نیز به اندازه ای که باید پیگیر امور نیست. گفته شده که رییس سازمان امور اداری استخدامی کشور بهانه آورده که همه دستگاه ها اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار نداده اند و بنابراین دولت نیز این کار را نمی کند. این نگاه نشان دهنده وجود فساد در دستگاه های دولتی است. درحالی که مجلس و قوه قضاییه باید مسوولانی را که از انجام این قانون طفره رفته اند محاکمه، مجازات و عزل کنند.

✔دولت به چه دلیل می گوید که برخی طیف های اصولگرا به جای کمک به دولت، آن را تخریب می کنند؟

معتقدم که بیش از هر کسی مقامات دولتی به تخریب منتقدین روی آورده اند؛ از جمله حواله کردن منتقدان به جهنم، توهین های مکرر، دعوت به شستن دست و صورت با صابون. هیچ دولتی تا این حد منتقدان را تحقیر و به آنها توهین نکرده بود. غرور و تکبری که تا حدودی با افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و سکه شکسته شده است.

✔چقدر ناامید کردن مردم از دولت در افزایش اعتراضات جامعه موثر بوده است؟

اتفاقا دولتی ها بیشترین نقش را در ناامید کردن مردم از دولت و وضع موجود و آینده داشتند؛ با وعده‌های بی‌اساس و نشدنی و همچنین دست داشتن مسوولان و نزدیکان دولتی در اختلاس‌های کلان. این موضوع اعتماد به دولت را به شدت خدشه دار کرد. همین الان نیز صحبت از تابعیت مضاعف برخی از مسوولان عالیرتبه است که در صورت صحت، جایی برای اعتماد باقی نمی‌گذارد.

✔اصولگراها در این مدت اصلا مردم را ناامید نکرده‌اند؟ نقد درون جریانی بعد از بحران‌های به وجود آمده نداشتید؟

دولت برای بودجه امسال پیش بینی کرد که بنزین را به ۱۵۰۰ تومان برساند. از جناح های مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب انتقاداتی به این خواسته دولت مطرح کردند. من هم نسبت به این مساله انتقاد داشتم. انتقاد من این بود که هدفمندسازی یارانه‌ها را در چند سال گذشته فراموش کرده‌اند و بنزین را فقط به۱۵۰۰ تومان افزایش می‌دهند؛ درحالی که باید بیشتر باشد. قیمت سوخت باید واقعی باشد.

درحالی که نفت سفید را بشکه‌ای دو تا ۶ دلار به مصرف کننده عرضه می‌کنیم. این کار نه فقط اقدام اشتباه بلکه عملی احمقانه است. من به همه کسانی که در سال‌های گذشته هدفمندسازی یارانه‌ها را انجام ندادند و هم به کسانی که مانع واقعی‌شدن قیمت سوخت شدند، انتقاد دارم. هرچند معتقدم احزاب اصولگرا با نیت خیر دچار چنین اشتباهی شده‌اند. بسیاری از انتقاداتی که این دولت نسبت به دولت قبل داشته نیز انتقادات بی‌اساسی است. درست است که در دولت گذشته اشکالاتی وجود داشته اما انتقاد باید اصولی و واقع‌بینانه باشد.

✔برخی می گویند که روحانی به اصولگرایان نزدیک‌تر شده است. شما موافقید؟

احتمالا دولت از زیاده‌خواهی‌های اصلاح‌طلبان عاصی شده باشد. آقای روحانی همه جناح‌ها را به همکاری دعوت می‌کند. این مساله لااقل باید در انتصاباتش هم بروز و ظهور داشته باشد. در دوره‌های گذشته شرط انتصاب مسوولان به برخی سمت‌ها مثل وزارت علوم، وزارت کار و آموزش و پرورش داشتن سابقه مشارکت در فتنه بود. در دولت قبل آقای روحانی اصولگرایان را منزوی و عزل کردند. آیا آقای روحانی این سیاست را تغییر داده است؟ آنچه گفته می‌شود که آقای روحانی از اصلاح‌طلبان دور شده به خاطر زیاده‌طلبی‌ آنها است؛ البته اگر صحت داشته باشد. کسانی که دولت را رحم اجاره‌ای نامیدند، باید دست از زیاده خواهی‌شان بردارند.

sornamag.com/news/news-siyasi/c0333334

۹۷/۰۶/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">