پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه تحلیل‌گر برجسته سیاسی گفت: معتقدم حتی اگر استعفای او پذیرفته می‌شد او باید مسئولیت پیگیری مطالبات ایران را برعهده داشته باشد.

محمدحسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در واکنش به جنجال‌آفرینی ظریف گفت: اینکه در خود ریاست جمهوری این هماهنگی لازم وجود ندارد و نابسامانی وجود دارد به نحوی که وزیر خارجه را برای ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان و رئیس‌جمهور سوریه دعوت نمی‌کنند این خودش خیلی قابل توجه است؛ البته دعوت نکردن کار اشتباهی بوده، اما ما چگونه انتظار داریم این‌ها کشور را اداره کنند در حالی که دفتر خودشان را نمی‌توانند اداره کنند.

-اقدام ظریف نسنجیده بود

وی افزود: این که ظریف به خاطر عدم حضور و عدم دعوت و ناهماهنگی در دفتر ریاست جمهوری، استعفا بدهد و جنجالی به پا کند و توجهات را به عدم دعوت وزیر خارجه به این ملاقات جلب بکند، خود نشان دهنده نپختگی آقای ظریف است. حتی اگر او می‌خواست استعفا بدهد نباید به این مناسبت و علنا اعلام می‌کرد که به این دلیل استعفا داده است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک اظهار داشت: اما او موارد دیگری را هم در دلیل استعفایش ذکر کرده، یکی از موارد این بود که او گلایه کرده که چرا به من می‌گویید به‌طور مستقیم به رهبر انقلاب گزارش ندهم، در حالی که این واقعا رسم بوده که وزارت خارجه گزارش‌های سیاست خارجه را همیشه و در دوره‌های مختلف برای رهبری می‌فرستاده است.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: چرا دولت آقای روحانی یا آقای روحانی مایل نیست که وزیر خارجه گزارش اوضاع و روابط خارجی را مستقیم به رهبری بدهد، آیا می‌خواهد رهبر را سانسور کند؟ که به نظر می‌آید چنین تلاشی از جانب آقای روحانی واقعیت داشته باشد.

- سانسور مردم و هم رهبری!

وی ادامه داد: آقای روحانی می‌خواهد نظرات خودش را حتی با بی‌خبر نگه داشتن رهبر انقلاب از اوضاع اعمال کند، که البته او نمی‌تواند این کار را بکند و رهبر انقلاب اطلاعات لازم را از همه منابع کسب می‌کند اما تلاش روحانی برای این کار خجالت‌آور است.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: ضمن اینکه آقای روحانی از صدا و سیما هم خواسته FATF را در تلویزیون نقد نکنند تا او بتواند FATF و پالرمو و CFT را تصویب کند، یعنی او در تلاش است که هم مردم را سانسور کند هم رهبری را.

قدیری ابیانه یادآور شد: این نوع رفتار نشان‌ دهنده این است که آقای روحانی جایگاه خودش را نمی‌شناسد که او زیرمجموعه رهبری است و تعیین سیاست‌های کلان از جمله در سیاست خارجی با رهبری است.

- ظریف در سیاست خارجی ضعیف عمل کرد

وی عنوان کرد: اما واقعیت این است که آقای ظریف در سیاست خارجی به خصوص در برجام بسیار ضعیف عمل کرد و برجامی را امضا کرد و وعده‌هایی داد که از ابتدا برای اهل نظر مشخص بود که این وعده‌ها عملی شدنی نیست و این هم ناشی از یک نوع غرب‌باوری و خوش‌خیالی نسبت به غرب و البته مقداری هم مرعوب بودن نسبت به غرب است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در استرالیا افزود: ظریف خیلی راحت می‌آید می‌گوید اصلا هدف برجام اقتصادی نبوده، در حالی که اصل برجام بخاطر رفع تحریم‌ها بود و این را خود او بارها در رسانه‌ها اعلام کرده است، خود او گفته بود «از امروز همه تحریم‌ها لغو می شود» اما بعد می‌آید می‌گوید ما اصلا هدف‌مان این نبود!

قدیری ابیانه بیان کرد: البته او از اول دنبال تعامل با آمریکا بود با این خیال که با تعامل با آمریکا می‌تواند مشکلات را کاهش دهد، اما اشتباه می‌کرد، هم او و هم روحانی در تحلیل‌شان اشتباه می‌کردند و وقایع نشان داد که تحلیل رهبر معظم انقلاب راجع به این قضیه درست بود و مردم هم به این نتیجه رسیده‌اند.

- ظریف باید الان به مردم بگوید که اشتباه کردم

وی تصریح کرد: آقای ظریف باید الان می‌آمد و اعلام می‌کرد که «مردم اشتباه کردم که به غرب اعتماد کردم، اشتباه کردم که فکر می‌کردم با آمریکا می‌شود به تعامل رسید، اشتباه کردیم به امریکا اعتماد کردیم، دیگر شما فریب امریکا را نخورید، مذاکره با امریکا فایده‌ای ندارد» اما به جای این‌ها می‌آید استعفا می‌دهد!

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: الان ظریف که خودش برجام را امضا کرده باید -البته با هماهنگی مسئولین کشور- بیاید اعلام کند که «غربی‌ها برجامی باقی نگذاشته‌اند که ایران بخواهد به آن پایبند باشد».

قدیری ابیانه اظهار داشت: ضمن اینکه من معتقدم حتی اگر استعفای او پذیرفته می‌شد او باید مسئولیت پیگیری مطالبات ایران را برعهده داشته باشد، یعنی حتی اگر شده با حکم شخص رئیس‌جمهو به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور صرفا برای مطالبات ایران از غربی‌ها و امضاکنندگان برجام– البته نه با مذاکره یا توافق جدید که نشان داد در آن زمینه‌ها فریب می‌خورد-، مطالبات را پیگیری کند.

- روحانی حتی نمی‌تواند دفتر خودش را اداره کند

وی ادامه داد: چون غربی‌ها به او به عنوان نماینده جمهوری‌اسلامی ایران وعده دادند که به تعهداتشان عمل می‌کنند، او باید مطالبات ایران را پیگیری کند، هر چند مطالبه‌گری او هم موجب نمی‌شود آن‌ها به عهد خود وفادار باشند، اما بالاخره از نظر تبلیغاتی باید این در سطح جهانی مطرح شود که غربی‌ها به عهد خودشان وفا نکردند.

سفیر سابق ایران در مکزیک اضافه کرد: اما متأسفانه شاهد این هستیم که ظریف با وجود همه این خطاها، باز هم دنبال تصویب FATF و پالرمو و CFT است، یا سیاستی را اعلام می‌کند و می‌گوید «ما باید بهانه را از غرب بگیریم» یعنی به خواسته آن‌ها تن بدهیم تا دیگر بهانه نکنند، خب در این صورت آن‌ها برای رسیدن به هدف‌شان کافی است هر چیزی را بهانه کنند و ما هم برای اینکه بهانه را بگیریم، باید تسلیم نظرات و خواسته‌های آن‌ها شویم.

قدیری ابیانه تأکید کرد: لذا استعفا به این صورت اصلا درست نبود اگر هم می‌خواست کنار بکشد باید به نحو دیگری کنار می‌کشید، ضمن اینکه بنده معتقدم که اگر این استعفا را آقای روحانی می داد بهتر بود چون نشان داده است که نه تنها نمی‌تواند امور کشور را اداره کند و مشکلات موجود کشور این را نشان می‌دهد بلکه حتی نمی‌تواند دفتر خودش را اداره کند.

goo.gl/33jdiK

۹۷/۱۲/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">