پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶ ق.ظ

۰

حکومت کاپیتان بر مردم پاروزن/

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۱۶ ق.ظ

پس از وقوع انقلاب اسلامی نظام سلطه همواره از راه‎های مختلف برای منزوی کردن ایران اسلامی تلاش کرده است. در واقع سیاست دشمن این است که با ایجاد مشکلات اقتصادی و تشدید تحریم‎ها معیشت مردم و خانوار‎ها را هدف قرار دهد؛ غافل از این‎که ملت ما در پرتو نظام ولایی ثابت کرده است که در سخت‎ترین شرایط نیز توانایی مقاومت در مقابل هر توطئه‎ای را داشته و دارد و حتی می‎تواند تهدید‎ها را به فرصت مناسب تبدیل کند.

//bayanbox.ir/id/4759146557099519904?view

در واقع تهدید‎ها و تحریم‎‎های پی‎درپی آمریکا و هم‎پیمانانش درمورد ایران با پایداری و مقاومت ملت مواجه شده و نتیجه معکوس داشته است به گونه‎ای که موفقیت‎‎های چشمگیر و روزافزون کشورمان درحوزه‎‎های مختلف علمی، نظامی و اقتصادی آن هم در اوج تحریم‎‎ها خود یک پیروزی معجزه‎آسا محسوب می‎شود که اکنون دوست و دشمن را دچار بهت و حیرت کرده است. اگر چه در مقابل هر تحریمی به موفقیت‎‎های بزرگی دست یافته‎ایم اما باید پذیرفت که این تحریم‎‎ها در کوتاه‎مدت مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است که البته خود این مشکلات، به وجود آورنده یک عزم ملی بوده است و درحقیقت این عزم ملی است که همراه با استواری، تدبیر، کار و تلاش، صبر و مقاومت، همدلی و اتحاد و پیروی از ولایت گره‎گشا بوده و خواهد بود. دشمن درصدد است تا با تضعیف بخش‎‎های مختلف اقتصادی، قدرت اقتصادی کشور را کاهش دهد؛ به بخش تولید و ثروت کشور لطمه زند؛ ارزش ریال را در مقابل ارز‎های خارجی پایین آورد؛ تورم را افزایش دهد و به قدرت خرید مردم لطمه زند. لازم است با اجرای سیاست‎‎های خاص و ایجاد ساختار‎های جدید، قدرت خرید مردم افزایش و سود بانکی کاهش یابد و برخلاف ایده دشمن، ارزش ریال نسبت به ارز‎های خارجی بیشتر شود که البته این موارد فوق با رعایت دو اصل اساسی قابل تحقق است تا تمام توطئه‎‎های اقتصادی دشمن در محدود کردن ایران اسلامی خنثی شود. اصل نخست حرکت در مسیر پویایی اقتصاد با رویکرد تولید کیفی همراه با تغییر و اصلاح ساختار‎ها و پرهیز از اسراف است. علاوه‎بر این چنانچه ساعت مفید کاری نیز افزایش یافته و رعایت وجدان کاری و دقت عمل در فعالیت‎ها در دستور کار قرار گیرد و همچنین تعداد روز‎های تعطیل در تقویم سالانه نیز کم شود، بی‎تردید نتایج مطلوب و ارزشمندی در راستای خوداتکایی و پیشرفت نصیب کشور خواهد شد.

همان‎طورکه نرخ بالای تورم به عدم عرضه کالا و خدمات مناسب به مردم برمی‎گردد، توجه ویژه به تولید کیفی و افزایش میزان عرضه کالا و خدمات مناسب به کاهش نرخ تورم ‎منجر شده و تداوم چنین روندی، افزایش قدرت خرید مردم را به‎دنبال دارد. در راستای افزایش تولید ثروت باید با ایجاد سرمایه‎گذاری‎های خرد و کلان در بخش تولید، اشتغال‎زایی به شکل وسیعی صورت گیرد. از سوی دیگر پرهیز از اسراف و ایجاد فرهنگ بهینه مصرف در کشور موجب پس‎انداز و شکل‎گیری سرمایه شده و این سرمایه‎ها به سهم خود امکان سرمایه‎گذاری بیشتر در تولید، ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش عرضه کالا به بازار را فراهم می‎کند. همچنین از آنجایی که تورم و گرانی در جامعه ناشی از نامتعادل بودن میزان عرضه و تقاضا در بازار است، بنابراین هرچه در راستای تولید و عرضه کالا تلاش شود تا نیاز‎های جامعه تأمین گردد، بی‎تردید زمینه کاهش نرخ تورم و افزایش میزان قدرت خرید مردم در جامعه فراهم می‎شود.

بی‎تردید عناصر اصلی خنثی‎سازی توطئه‎‎های اقتصادی خارجی و تحریم‎‎های نظام سلطه، اصلاح ساختار فرهنگ کار و فرهنگ مصرف است؛ یعنی فعالیت مفید و مضاعف در حوزه کاری و پرهیز از اسراف. اما برای این‎که سرمایه‎گذاری در بخش تولید معنا داشته باشد و به آثاری که ذکر شد منجر شود، باید کالا‎های تولیدی با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار شود تا از بازار مصرف خوبی چه در داخل و چه در خارج برخوردار گردد. ما متأسفانه در این زمینه دچار معضل فرهنگی هستیم و در مصرف کالاها و محصولات داخلی مشابه با کالا‎های خارجی همواره به تولید ملی جفا کرده‎ایم.

برای تغییر این فرهنگ لازم است این آگاهی به مردم داده شود که مصرف کالای خارجی از یک طرف یعنی تقویت اقتصاد خارجی، تقویت ارزش ارز‎های دنیا و ایجاد اشتغال و درآمد برای آنها و از سوی دیگر ترجیح کالای خارجی بر تولید ملی به معنای تضعیف اشتغال در کشور، تضعیف پول ملی در برابر ارز‎های خارجی و در نهایت تضعیف اقتصاد است که نتیجه آن رشد تورم و گرانی روزافزون و وابستگی اقتصاد ملی به غرب و در نهایت امید دشمن به تأثیر تحریم‎‎ها و در نتیجه افزایش تحریم‎‎ها خواهد بود. تولیدکنندگان نیز باید با همت و کار مضاعف و رعایت استانداردهای لازم و توجه به وجدان کاری سعی کنند کالا‎هایی با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده کمتر روانه بازار کنند و مطمئن باشند که هرچه در این راه جدیت بیشتری به خرج داده شود، سرعت پیشرفت کشور نیز بیشتر خواهد شد.

بنده چنین تفکری را قبول ندارم که دولت همیشه باید به تولید‎کننده یارانه بدهد ولی اعتقاد دارم که توسعه و پیشرفت همه‎جانبه در حوزه‎‎های مختلف اقتصادی به خصوص بخش تولید به میزان کارایی و توانمندی برنامه ریزان و چگونگی فعالیت نیروی انسانی برمی‎گردد. البته برخی سیاست‎گذاری‎ها نیز مانند افزایش میزان تعرفه کالا‎های خارجی به منظور حمایت از تولید داخل، تشدید مبارزه با ورود کالای قاچاق و تأمین منابع برای فعال کردن و توسعه مراکز تولید می‎تواند انگیزه تولید‎کنندگان و فعالان اقتصادی را برای تولید استاندارد بیشتر کند.

کشور‎هایی که اکنون از پیشرفت اقتصادی قابل توجهی برخوردارند، برنامه‎ریزی دقیق و منسجمی را در استفاده از علوم و فناوری‎‎های نوین برای فعال کردن حوزه‎های مختلف اقتصادی به خصوص بخش تولید و صادرات در پیش گرفته‎اند. این کار و تلاش در راستای کسب درآمد ارزی از یک طرف و اعتقاد مردم به فرهنگ صرفه‎جویی از طرف دیگر موجب شده است تا کشور‎های توسعه‎یافته اقتصادی از تمام ظرفیت‎‎های خود نهایت استفاده را ببرند. بحرانی که امروز در غرب اتفاق افتاده است، بیشتر ناشی از آن بوده است که میزان مصرف آن‎ها در یک دوره زمانی فراتر از میزان تولید آن‎ها بوده است. کشور‎های توسعه یافته از ما بیشتر کار کرده‎ و کمتر مصرف کرده‎اند که اکنون به چنین پیشرفت‎‎هایی دست یافته‎اند اما طی چند سال اخیر چون میزان مصرف آن‎ها از تولید پیشی گرفته است، به چنین بحرانی دچار شدند. مردم باید به ‎سمت کار و تلاش بروند و فکر نکنند که مملکت مثل یک قطار است که حکومت لوکوموتیو و مردم مسافر آن هستند. مردم نباید در کوپه‎‎های قطار بخوابند تا لوکوموتیو آن‎ها را به مقصد برساند چرا که اساس این تفکرغلط است. اگر بخواهیم مقایسه‎ای داشته باشیم، بهترین مقایسه شاید کشتی‎‎های پارویی باشد که حکومت کاپیتان کشتی و مردم هم پاروزن آن هستند. هرکس تلاش کافی در پارو زدن نداشته باشد، از سرعت پیشرفت ممانعت می‎کند.

هفته نامه پنجره: نگاهی متفاوت به اقتصاد: دکترمحمدحسن قدیری ابیانه

۹۱/۰۶/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">