پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۰۴:۱۱ ب.ظ

۰

ترامپ از نفود ایران در منطقه سراسیمه شده است

پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۰۴:۱۱ ب.ظ

تهران تایمز: 22 فروردین 1398

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ گفت: دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از نفوذ و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران در منطقه سراسیمه شده است.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، با تصمیم عجولانه و خلاف عرف دولت آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حالا بحث در مورد ابعاد مختلف این تصمیم و اهداف آمریکایی­‌ها در اعلام آن بالا گرفته است. سئوالات متعددی در مورد سناریوهای بعدی دو طرف وجود دارد. عده‌­ای از کارشناسان این تصمیم را مقدمه­‌ تقابل نظامی آمریکا با ایران می­‌دانند و احتمال حمله‌ نظامی به ایران را زیاد می‌دانند و گروه دیگر آن را یک نمایش تبلیغاتی برمی‌شمارند. برای پاسخ به این سئوالات به سراغ دکتر محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا رفتیم تا دلایل این تصمیم، ابعاد سیاسی و حقوقی آن و احتمالات بعدی را بیشتر بررسی کنیم.

 

تهران نیوز: آقای قدیری ابیانه دلایل تصمیم ترامپ در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران چیست؟

اقدام اخیر دولت ایالات متحده­ آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران پیشینه تاریخی دارد و کنگره­ آمریکا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر این اختیار را به رئیس جمهور آمریکا داده بود که در مورد گروه‌­های تروریستی تصمیم گیرنده باشد و بتواند بدون نیاز به مجوز کنگره علیه تروریستها اقدام نظامی داشته باشد. ترامپ نیز با استفاده از این امکان قانونی سعی در ایجاد جنگ روانی علیه ایران دارد.

این اقدام ایالات متحده­ آمریکا، اقدامی علیه همه­‌ ایران، به نفع تروریسم جهانی و توطئه­‌ای در ادامه­‌ توطئه­‌های گذشته­‌ آمریکا محسوب می­‌شود که بیشتر جنبه­‌ی روانی دارد و نتیجه­ مشخصی نخواهد داشت.

 

تهران نیوز: فضای حاکم در خود آمریکا و اختلافات ترامپ با دمکرات­ها چقدر در این تصمیم اثر داشته است؟

همان طورکه می­‌دانید، کنگر­ه امریکا درصدد تصویب لایحه­‌ای است که دولت آمریکا را از اقدام نظامی علیه ایران منع کند. حالا با توجه به فشارهای کنگره، ترامپ با این اقدام سعی در کنترل این فشارها دارد و به نوعی قصد دور زدن کنگره را دارد.

 

تهران نیوز: با توجه به این تحرکات ایا امکان درگیری نظامی مستقیم میان ایران و آمریکا افزایش پیدا کرده است یا خیر؟

دولت آمریکا توان درگیری نظامی با ایران را ندارد و تجربه نشان داده که ملت ایران در مقابل آنها خواهد ایستاد. آمریکا و اسرائیل ضربه شست های سپاه و نیروهای مسلح ایران در جنگ ­های سی و سه روزه­ لبنان و جنگ غزه را چشیده‌­اند و ریسک درگیری را به خود نمی­‌دهند.

شکست آمریکا در عراق با هزینه­­‌ بیش از هفت تریلیون دلاری و همچنین افغانستان که بعد از ۱۷ سال در باتلاق آن گیر کرده‌­اند و نتوانستند بر طالبان مسلط شوند و اخیراٌ هم در لیبی که به محض احساس خطر از این کشور خارج شدند، نشان می­‌دهد که آمریکایی­ ها در خاورمیانه غرق شده­ اند.

وضع مالی دولت ایالات متحده بسیار وخیم است به نحوی که دولت بیش از ۲۲ تریلیون دلار بدهی دارد که این مبلغ با ۴۴۰ سال درآمد نفتی در ایران برابری می‌کند و سالی هم بیش از یک تریلیون دلار به آن اضافه می ­شود که به اندازه­ ۲۰ سال درآمد نفتی ایران است.

این در حالی است که دولت، شرکت ها و مردم آمریکا بیش از ۷۲ تریلیون دلار بدهی دارند. سرانه­‌ بدهی هر خانواده­ چهار نفری در آمریکا به طور متوسط ۱۰ میلیارد تومان است در حالی که پس انداز آنها از ۱۴۰ میلیون تومان فراتر نمی‌رود.

با این شرایط آمریکا به دنبال جمع کردن پایگا­ه­‌های نظامی خود در سایر کشورها است تا از هزینه­‌هایش کم کند و ورود به جنگ جدید حماقتی بزرگی هم از لحاظ سیاسی و هم از نظر اقتصادی خواهد بود.

بنابراین اقدام اخیر ترامپ علیه سپاه پاسداران یک حرکت روانی محسوب می­‌شود و به مرحله­‌ عمل نخواهد رسید. کنگره و پنتاگون هم با این تصمیم مخالفت بوده و هستند زیرا عواقب آن را می‌­دانند و سعی می­‌کنند عاقلانه­‌تر تصمیم بگیرند.

 

تهران نیوز: امکان واکنش نظامی ایران به این تصمیم چقدر است؟

مقامات کشور عاقلانه عمل خواهند کرد و واکنش خود را در سطح واکنش متقابل حفظ خواهند کرد. ایران با معرفی پایگاه­‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا به عنوان یک مقر تروریستی گام نخست خود را  برداشته و واکنش های بعدی ایران وابسته به حرکت آمریکایی­‌ها خواهد بود. در صورت کوچک ­ترین اقدامی از سوی آمریکایی ها، تمام پایگاه ­های نظامی آنها هدفی مشروعی برای موشک های سپاه پاسداران خواهد بود. آنها نباید دست به این حماقت بزنند.

سیاست آقای ترامپ این است که در بازی پسرک دیوانه و پسرک عاقل، نقش پسرک دیوانه را بازی کند تا بقیه را بترساند در حالی که ایشان ماهیت انقلاب و مردم ما را نشناخته است و اگر دست به دیوانه بازی بزند سیلی خواهد خورد.

 

تهران نیوز: مواضع حقوق بین الملل چه نظری در مورد این تصمیم دارد؟ آیا این تصمیم در مغایرت با موازین بین المللی است؟

این تصمیم مخالف حقوق بین المللی است همان طور که تحریم ­های یک جانبه­‌ آنها و خروج از برجام مخالف حقوق بین الملل بود اما اینکه قابل پیگیری حقوقی است یا خیر باید مورد بررسی  قرار بگیرد

 

تهران نیوز:آمریکایی ­ها چرا جدیداً عجولانه و سراسیمه دست به تصمیم گیری می­ زنند؟

انسجام ملت ایران، ارگان های نظامی، دولت و طرفداران انقلاب اسلامی در جهان، حول محور ولایت توطئه­‌های آنها را از بین برده است و آنها از این موضوع بسیار عصبانی هستند . همین الان به دلیل اتفاقات لیبی و تحریم­ های نفتی ایران و ونزوئلا قیمت نفت افزایش داشته است که این موضوع، تحریم ­های نفتی ایران را به پاشنه­ اشیل آمریکا و متحدانش تبدیل کرده است.

ترامپ بر روی عربستان و نفت این کشور حساب ویژه‌ای باز کرده است اما عربستان در گذشته می­‌توانست بار کمبود نفتی جهان را به دوش بکشد اما در حال حاضر به دلیل مشکلات فنی در تأسیسات نفتی این کشور و همچنین درگیری با یمنی­‌ها این موضوع منتفی شده است. عربستان سعودی و آمریکا بسیار تلاش کردند تا با لوله کشی، نفت را از طریق دریای سرخ به فروش به رسانند که اما انصارالله بر یمن احاطه پیدا کرده و بر تنگه­ باب المندب چیره شده است و حاصل آن مورد هدف قرار دادن کشتی­‌های جنگی و نفتی سعودی­‌ها بود. ترامپ با این سیاست ­های عجولانه تنها موقعیت رو به افول خود و آمریکا را تسریع می­‌کند و نه تنها نمی­‌تواند جهان را از چند قطبی شدن باز دارد بلکه به آن دامن زده است.

 

tehrannews.ir/?p=475041

۹۸/۰۱/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">