پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۵۷ ب.ظ

۰

در حالی که بسیار معتقد هستند که گرانی بنزین زمینه افزایش سرسام آور کالاها و خدمات را فراهم می‌کند، قدیری ابیانه گفت: فارغ از مسائل جناحی بنزین به قیمت واقعی عرضه شود و یارانه روزانه هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان آن به صورت عادلانه به نفع عموم مردم بویژه محرومان هزینه شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، بحث افزایش قیمت بنزین این روزها به یک چالش جدی بین موافقان، مخالفان و دل‌نگرانی جدی بین مردم تبدیل شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده طرح بنزین دو نرخی و افزایش هزار و 500 تومنی و اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر روی سایر کالاها و فشار به اقشار ضعیف جامعه بحثی است که به صورت جدی مطرح است.

مسئوولان دولتی قرار بود که طرح بنزین دو نرخی و افزایش هزار و 500 تومانی را از بامداد پنج شنبه اجرایی کنند که پس از چند ساعت از انتشار آن تکذیب شد.

*بنزین به قیمت واقعی به فروش برسد، یارانه آن در اختیار مردم قرار گیرد

قدیری ابیانه نظری متفاوت با بسیاری از افراد درباره افزایش بهای انرژی در کشور دارد.

قدیری ابیانه کارشناس اقتصادی، استراتژیست، دکترای مدیریت استراتژیک، معمار پایه و سفیر سابق با گران شدن بنزین به این صورت مخالف است و معتقد است که قیمت بنزین باید بر اساس قیمت تمام شده عرضه شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری گفت: افکار مخالف هدفمندسازی در این چهل سال مانع هدفمندسازی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت سوخت شده است و این امر به شدت به نفع اقشار ثروتمند و به ضرر اقشار ضعیف جامعه است.

قدیری ابیانه در ادامه توضیحات خویش بیان کرد: یارانه پنهانی که برای بنزین از بیت‌المال اختصاص می‌یابد به ازای هر ایرانی ماهیانه 210 هزار تومان است، ماهیانه از جیب هر خانواده پنج نفر یک میلیون تومان هزینه می‌شود تا قیمت بنزین هزار تومان در لیتر عرضه شود.

این کارشناس اقتصادی این اقدام را ظلم به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه می‌داند و معتقد است، این روال ظلم قطعی و به ضرر محرومین و به نفع اقشار ثروتمند است، مدافعین وضع موجود این ظلم را به نفع محرومین جلوه می‌دهند و یا اینکه متوجه این ظلم نیستند.

قدیری ابیانه که اهل عدد و ارقام نیز هست، گفت: روزانه بیش از 80 میلیون لیتر بنزین، 105 میلیون لیتر گازوئیل، 20 میلیون لیتر نفت سفید در کشور مصرف می‌شود، اگر قیمت هر بشکه نفت 80 دلار فرض شود یعنی لیتری نیم دلار و اگر هر دلار 12 هزار تومان فرض شود در نتیجه با احتساب هزینه پالایش و حمل و نقل و توزیع، قیمت تمام شده هر لیتر فرآورده سوختی دست کم هشت هزار تومان است می‌شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر دولت به هر لیتر بنزین هفت هزار تومان، گازوئیل هفت هزار و 650 تومان، نفت سفید هفت هزار و 850 تومان یارانه می‌دهد.

قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: روزانه در کشور 560 میلیارد تومان یارانه برای بنزین، 803 میلیارد تومان برای گازوئیل،157 میلیارد تومان برای نفت سفید و در مجموع هزار و 520 میلیارد تومان در روز و به صورت سالانه 554 هزار و 800 میلیارد تومان یعنی بیش از بودجه عمومی کشور برای عرضه فرآوردهای نفتی ارزان قیمت یارانه پرداخت می‌شود و از این یارانه ده درصد جمعیت کشور که جزو اقشار ثروتمندتر جامعه هستند بیش از 30 برابر ده درصد از جمعیت کشور که از همه فقیرتر هستند از فرآوردهای نفتی یارانه دریافت می‌کنند به این ترتیب هزینه سوخت افراد ثروتمند از جیب فقرا و بیت المال هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای دیگر اینگونه نیست . بلکه هر فردی سوخت بیشتری مصرف می‌کند باید مالیات بیشتری بدهد اما در ایران هر کسی که بیشتر مصرف کند یارانه بیشتری دریافت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: یارانه 45 لیتر بنزین به مبلغ 315 هزار تومان معادل یارانه 7 ماه یک نفر است که با این رقم می‌تواند 30 کیلو برنج خریداری کرد.

قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: سوخت باید به قمیت واقعی عرضه شود و یارانه آن در به نفع همه مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه هزینه شود.

وی با اعلام اینکه همه دغدغه این است که این اعتبار در جای مناسب‌تر هزینه شود، افزود: آیا جای بهتری برای مصرف این یارانه کلان جز باک ماشین‌ها نیست؟!

قدیری ابیانه در پاسخ به این سئووال که یارانه‌ها ناشی از گران‌شدن مصرف سوخت واقعی چه طور در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: راه‌های متفاوتی وجود دارد، یکی از بدترین راه‌ها این است که پول‌ها به حساب مردم واریز شود، اما این اقدام از وضع موجود بهتر بوده حداقل هر فردی سهمش را از بنزین دریافت می‌کند و این پول چطور هزینه می‌شود بحث‌های بعدی است.

 پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی دوران احمدی نژاد بهترین راه نبود، گفت: اما از وضع قبلش بهتر بوده است، قبل از مرحله هدفمندسازی دهک ثروتمند جامعه 40 برابر دهک فقیر جامعه سهم می‌برده است، اما بعد از مرحله اول با وجود اشکالات این طرح 40 برابر به 30 برابر تبدیل شده است و 10 برابر بهبود پیدا کرده. در حال حاضر برخی‌ها ادعا دارند که چون دولت سوخت را گران کرده قیمت کالاها افزایش پیدا کرده است، اما صحبت بنده این است که چه طور 6 سال سوخت گران نشده چرا همه کالاها افزایش پیدا کرده است‌؟!!

قدیری ابیانه ادامه داد: در حال حاضر یارانه را به مصرف سوخت می‌دهیم و یارانه به هر جای بدهیم همان جا تقویت می‌شود، این در حالی است که باید یارانه را به تولید، اشتغال و فقرزدائی می‌دادیم، در حال حاضر ما جزو پرمصرف‌ترین مردم دنیا در مصرف سوخت هستیم، این موضوع عوارض دیگری هم دارد، وقتی نفت سفید را دو دلار در بشکه عرضه می‌کنیم، مردم قدرش را نمی‌دانند، قاچاق سوخت افزایش پیدا می‌کند، از انرژی خورشیدی استفاده نمی‌کنیم چون در حال حاضر استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به پایین بودن قیمت سوخت به صرفه اقتصادی جلوا نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه ما از ترانزیت کالا زیان می‌بینیم، افزود: همه کشورهای از موقعیت ترانزیت سود می‌کنند. اما ما به این دلیل که یارانه‌های که برای سوخت ماشین‌هایی که عبور می‌کنند بیش از حق ترانزیتی است که از آنها دریافت می‌کنیم با این تفاوت که این یارانه پنهان و اما دریافت حق ترانزیت شفاف بوده با این تفاوت که فکر می‌کنیم داریم سود می‌کنیم بعد می‌گویم سرمایه گذاری کنیم و راه‌ها را درست کنیم بیشتر ترانزیت شود، ترکیه از سوخت مالیات می‌گیرد هم حق ترانزیت دریافت می‌کند و هم بابت عبور ترانزیت مالیات از سوخت دریافت می‌کند.

قدیری ابیانه اضافه کرد: بنده معتقد هستم که به هیچ وجه نباید هیچ فردی به نام عدالت با افزایش قیمت سوخت مقابله کند، برای اینکه عدالت این نیست که به ثروتمندان 30 برابر فقیرترها از بیت المال یارانه بدهیم.

وی با اعلام اینکه بنده به دولت نقدهای زیادی داریم، حیف و میل‌ها و ریخت و پاش‌های زیادی شده است، افزود: ولی در 40 سال گذشته که دولت‌ها و مجالس مختلف حاکم بودند یک ردیف بودجه تحت عنوان حمایت از مرفهین نداریم، حمایت از مستضعفین داریم اما حمایت از مرفهین نداریم. ولی وقتی ثروت کشور خارج از بودجه و به صورت یارانه پنهان پرداخت می‌شود، عمده آن به جیب ثروتمندان می‌رود در حال حاضر به خاطر قیمت سوخت ایران بهشت ثروتمندان است و از جیب فقرا می‌رود، عدالت و منطق حکم نمی‌کند که به جای دریافت مالیات از ثروتمندان به آنها یارانه بدهیم اما به آنها یارانه پرداخت می‌کنیم.

پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ -

مشروح گزارش در

stnews.ir/p=77492

۹۸/۰۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">