استراتژی اصلاح فرهنگ عمومی
- اصلاح فرهنگ کار
- ترویج فرهنگ مصرف بر اساس الگوهای مناسب و قناعت
- ترویج فرهنگ کالاهای تولید داخل نسبت به کالاهای خارجی
- اصلاح فرهنگ صادرات
- اصلاح فرهنگ مالیات
- ترویج فرهنگ پسانداز
- ترویج فرهنگ مناسب برای سرمایه گذاری داراییها در توسعه اقتصادی
- ترویج کار گروهی
- ترغیب به مشارکت
- تعدیل توقعات
- پاکسازی و نابسازی باورهای دینی از خرافات و انحرافات
- ایجاد قبح در دریافت کمک از بیت المال (یارانه)
- ترویج فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی
- ترویج فرهنگ حساسیت و حفاظت از اموال عمومی
- تقویت اعتماد به نظام و امید به آینده
- تقویت اعتماد به نفس و احساس عزت
- تقویت خودباوری و اتکاء به توانائیهای فردی
- ایجاد آرزوهای مناسب
- معرفی چشمانداز 1404
- تدوین چشمانداز 1420،1440، 1450
برخی نظرسنجیها نشان میدهد که وقتی از افراد در مورد آرزوهای آنان سؤال میشود، ابتدا برخی آرزوهای شخصی، مثل تحصیل، ازدواج، اشتغال، مسکن، و برخورداری از ثروت را برای خود و خانواده خود مطرح میسازند. و برخی دیگر ابتدا موضوعاتی نظیر پیروزی اسلام، سربلندی نظام، اعتلای ملت، طول عمر و سلامتی رهبر، رفع مشکلات و محرومیتهای اقشار ضعیف، ذلت و خواری مزدوران بیگانه و ضدانقلاب، شکست اسرائیل و استکبار جهانی و پیروزی ملل مسلمان را آرزو میکنند. گرچه تقریباً همه موارد فوق (خواستهها و آرزوهای فردی و جمعی) مطلوب هر دو گروه است، لیکن برخی ابتدا نیازهای جمعی و سپس نیازهای شخصی را مطرح میسازند و برخی دیگر ابتدا نیازهای شخصی و سپس آرزوهای جمعی را طرح میکنند.
باید برنامهریزی فرهنگی به سمتی هدایت شود که افراد، نیازهای جمعی را بر نیازهای شخصی ترجیح دهند و روحیه جمعی و گروهی تقویت گردد. اگر افراد چنین روحیهای پیدا کنند، در صورت مواجهشدن با پیشنهاد زندگی راحتتر در کشورهای بیگانه، کشور و ملت خود را رها نکرده و خدمت به بیگانگان را به خدمت به ملت خویش ترجیح نخواهند داد و پدیدهای بنام فرار مغزها پدید نخواهد آمد.
معرفی برنامهها و اهداف چشمانداز 1404 و ترغیب مردم به مشارکت در تحقق آن برنامهها و آرزوهای دست یافتنی، میتواند در این راستا مؤثر واقع گردد.
به نقل از کتاب "سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی" نوشته دکتر محمد حسن قدیری ابیانه