پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه: بلاهت ترامپ و تیمش در این است که هدف از تشدید تحریم‌ها را صراحتاً فشار بر مردم از جنبه معیشتی و اقتصادی و قرار دادن آن‌ها در برابر مسئولین کشورمان عنوان کرده‌اند و متوجه نیستند که تحریم‌ها نه‌فقط موجب نفرت بیشتر ملت از آمریکا شده، بلکه همبستگی جامعه را با نظامی که با خون شهدا آن را به دست آورده‌اند، مستحکم‌تر کرده است.

👈 چماق و هویج به سبک ترامپ

روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «محمدحسن قدیری ابیانه» نوشت:

1. در ادامه سیاست به‌اصطلاح «فشار حداکثری» آمریکا علیه جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه هفته گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و 39 شرکت تابعه آن را تحریم کرده است. «استیو منوچین»‌، وزیر جنگ اقتصادی کاخ سفید مدعی شد که این شرکت به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران تحریم شده و نیمی از صادرات پتروشیمی ایران به مقصد بازارهای جهانی از کانال صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس صورت گرفته است. آمریکایی‌ها پیش از این و پس از خروج از برجام، طی دو مرحله در مرداد و آبان سال گذشته، تحریم‌های گسترده‌ای را اعمال کردند و حالا به توصیه برخی اندیشکده‌ها ازجمله «بنیاد دفاع از دموکراسی»، اقدام به تحریم صنعت پتروشیمی کرده‌اند.

این در حالی است که واشنگتن بر پایه راهبرد «چماق و هویج» که رهبر معظم انقلاب چندی پیش به آن اشاره کردند، ماه‌هاست که دم از مذاکره با جمهوری اسلامی می‌زنند. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا حدود دو ماه پیش، از 12 شرط برای گفتگو با ایران رونمایی کرد اما یک هفته پیش با عقب‌نشینی از این شروط، طی اظهاراتی در سوئیس بر آمادگی واشنگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران، تأکید نمود. پمپئو در حالی از گفتگوی بدون پیش‌شرط سخن به میان آورد که از اتهام زنی دوباره علیه کشورمان دست برنداشت، یک شرط غیرمنطقی دیگر تعیین کرد و گفت: «واشنگتن زمانی حاضر به گفتگو خواهد بود که ایران بخواهد همانند یک کشور عادی رفتار کند»! در خلال سفر سه‌روزه ترامپ به ژاپن، وی نیز مدعی شد که قصد براندازی نظام را ندارد و تصریح کرد که آماده گفتگو با تهران است اما در سفرش به انگلیس که با مخالفت گسترده مردم این کشور رو به رو شد، ملت شریف ایران را «تروریست» نامید، از احتمال حمله نظامی به ایران سخن گفت و البته مثل همیشه ادعا کرد که آماده گفتگو با مقامات کشورمان است.

2. فشار 100 درصدی ترامپ علیه جمهوری اسلامی و عقب‌نشینی 10 درصدی با هدف امتیازگیری حداکثری از این منظر قابل واکاوی است که مستأجر کاخ سفید به دلیل انبوه مشکلات داخلی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 احتیاج دارد که برگ برنده بزرگ‌تری نسبت به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا برای مردم کشورش رو کند. هرچند او می‌داند که توافقات برجام به نفع آمریکا و به ضرر ایران بوده اما بااین‌حال به دنبال اخذ امتیازات بیشتری از کشورمان است؛ به‌ویژه سیاست منطقه‌ای که صهیونیست‌ها شاکله آن را برای کاخ سفید پی‌ریزی کرده‌اند و با دست‌فرمان «جان بولتون»‌، مشاور امنیت ملی ترامپ در حال اجراست.

3. ترامپ که هیچ دستی حتی از دور بر آتش سیاست نداشته و قماربازی، برج‌سازی و اجراهای تلویزیونی تمام هنر وی بوده است، تصور می‌کند که می‌تواند با ترساندن سایر کشورها و با اعمال فشار اقتصادی، آن‌ها را وادار به تسلیم در برابر خود سازد. ایران اسلامی اما فریب این نمایش دروغ را نخورد، حاضر به بالا بردن دست‌ها در برابر این عربده‌کش بین‌المللی نشد و قدرت روبه‌زوال آمریکا را به چالش کشید. تحقیر این به‌اصطلاح ابرقدرت چنان به مذاق ترامپ و تیم جنگ‌افروزش ناخوش آمد که یک عملیات سنگین روانی در قالب اعلام اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های راهبردی به راه انداخت و برخی اذنابش در داخل و خارج هم علی‌الدوام بر طبل خطر جنگ کوبیدند. این حرکت نه‌تنها باعث رعب و وحشت مردم و حاکمیت نشد بلکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌صراحت اعلام کردند که اگر آمریکا دست از پا خطا کند، منطقه به آتشی برای آن‌ها تبدیل خواهد شد. ناگفته نماند که نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا به ترامپ هشدار داده بودند که ایران از قدرت بالایی برای نابود کردن ناوهای هواپیمابر و هدف قرار دادن پایگاه‌های پنتاگون و اهداف حیاتی متحدان واشنگتن برخوردار است.

4. پیشنهاد مذاکره دقیقاً بعد از اتخاذ موضع مقتدرانه ایران ارائه شد و وقتی دیدند که تحریم و تهدید نظامی چاره کار نیست، لحن خود را به‌ظاهر تلطیف و عقب‌نشینی مختصری کردند تا بلکه ایران راضی شود و پای میز گفتگو بیاید. اینکه بولتون و ترامپ در اظهاراتی مشابه، اظهار کردند که به دنبال براندازی نظام نیستند و گفتگو را ترجیح می‌دهند به این دلیل است که فهمیدند نمی‌توانند مرتکب این غلط شوند و حالا از دست از پا درازتر، برای لاپوشانی لاف‌زنی‌های خود به ترفند مذاکره متوسل شده‌اند. به‌بیان‌دیگر، آن‌ها از رهگذر مذاکره به دنبال تحصیل توهماتی هستند که از تهدید، تطمیع و تحریم به دست نیاوردند. نکته مهم اینجاست که آمریکایی‌ها ابداً قصد حصول توافق با هدف مصالحه یا رعایت حقوق ایران را ندارند، کما اینکه «اوبامای مؤدب» نیز که چنین ادعایی داشت، نشان داد که به دنبال رعایت حقوق ملت ایران نیست و بعد از برجام، نه‌تنها تحریم‌ها را لغو نکرد، بلکه در اولین روز اجرای آن، ده‌ها شخص حقیقی و حقوقی را تحریم کرد. ترامپ هم به همان سبک و سیاق رئیس‌جمهور دموکرات قبلی ولی با غلظت بیشتر عمل کرد و به قول خودش، شدیدترین تحریم‌هایی که تاکنون بشر علیه بشر وضع کرده را بر ایران اسلامی اعمال نمود.

5. بلاهت ترامپ و تیمش در این است که هدف از تشدید تحریم‌ها را صراحتاً فشار بر مردم از جنبه معیشتی و اقتصادی و قرار دادن آن‌ها در برابر مسئولین کشورمان عنوان کرده‌اند و متوجه نیستند که تحریم‌ها نه‌فقط موجب نفرت بیشتر ملت از آمریکا شده، بلکه همبستگی جامعه را با نظامی که با خون شهدا آن را به دست آورده‌اند، مستحکم‌تر کرده است. بیان علنی مواضع ضدایرانی ترامپ از این منظر، در تحکیم وحدت ملی و تقویت روحیه همبستگی بسیار به نفع کشورمان تمام‌شده و برخلاف اوباما که می‌کوشید دست چدنی خود را زیر دستکش مخملی پنهان کند، خصومت علنی کلیددار فعلی کاخ سفید فواید فراوانی داشته است.

6. رویکرد آمریکا علیه جمهوری اسلامی حتی موجب نگرانی متحدان واشنگتن شده و این کشور را به گوشه انزوا برده است. قطعاً ایران اسلامی قوی‌تر از 40 سال گذشته و آمریکا ضعیف‌تر از چهار دهه پیش است، چراکه به‌عنوان فقط یک نمونه، دلار در حال حذف شدن از عرصه مبادلات بین‌المللی است و چین و روسیه به‌صورت رسمی، این ارز ویرانگر را از چرخه تجاری بین خود حذف کرده‌اند. آمریکایی‌ها با همه کشورهای مستقل و بزرگ درافتاده و در این نبرد، حمایت متحدان خود را نیز ازدست‌داده است، علاوه بر اینکه متفکران برجسته دنیا از افول هژمونی آمریکا سخن به میان آورده‌اند. درنتیجه،‌ التماس آن‌ها برای مذاکره، ناشی از ضعف مفرطی است که هم از داخل و هم از خارج احساس می‌کنند.

یانکی ها باید بدانند که ایران اسلامی طرفدار جنگ نیست اما پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان می‌دهد و از طرفی، دست حریف را خوانده و قربانی بازی مذاکره نمی‌شود. امروز به لطف رو بازی کردن ترامپ، حتی کسانی که طرفدار گفتگو با کدخدا بودند، به‌صراحت می‌گویند که چاره‌ای جز مقاومت نداریم، از این رو، جمهوری اسلامی فریب سناریوی سوخته مذاکره را نمی‌خورد و با قدرت، هر مانع و رادعی را از پیش راه حرکت به سمت پیروزی نهایی بر خواهد داشت.

taghribnews.com/fa/news/423783

۹۸/۰۳/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">