پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۶:۰۰ ق.ظ

۰

ماشه در مقابل ماشه

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۶:۰۰ ق.ظ

آیا فرانسه و انگلیس قبل از موعد لغو تحریم تسلیحاتی از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد؟!

اینکه آمریکا بگوید می خواهد به برجام باز گردد نشان می دهد که تا کنون نتوانسته این دو کشور اروپایی را قانع کند که در مرحله فعلی دست به این اقدام بزنند و لذا آبرو ریزی طرح ادعای عضو بودن در برجام و حق استفاده از مکانیسم ماشه را مطرح کرده است که حتی در درون آمریکا مورد استهزا قرار گرفته است.

اما آیا اروپایی‌ها در نهایت و قبل از پایان زمان محدودیت خرید سلاح توسط ایران به مکانیسم ماشه مراجعه نخواهند کرد؟

به نظر بنده اینکار را خواهند کرد و ما باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم. دراین مدت قطعا اروپایی ها به باج خواهی برای تحمیل نظراتشان خواهند پرداخت لذا ایران باید اهرم های خود را برای بازداشتن آنها از این سیاست به رخ بکشد و اگر به این تهدید عمل کنند ما هم به تهدید خود عمل کنیم.

بهترین تهدید این خواهد بود که ایران نه تنها به هیچ یک از تعهدات برجامی یک طرفه و حقیرانه خویش عمل نخواهد کرد، بلکه از آنجا که در  معاهدهNPT  هم نه سازمان بین المللی  انرژی هسته‌ای و نه دیگر کشورها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، عضویت در NPT  را معلق می‌کند زیرا که با وجود اعمال سخت‌ترین بازرسی‌ها نسبت به ایران و عدمم شاهده هیچ گونه تخلفی از NPT، آنها به تعهد متقابل خود عمل نکرده و ایران را در رسیدن به مواهب صلح‌آمیز نه تنها یاری نرسانده‌اند بلکه خودشان هم تحریم‌های غیرقانونی را اعمال کرده‌اند.

تعلیق یعنی دیگر ایران هیچ گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود به سازمان مذکور ارائه نکرده و اجازه هیچ بازرسی‌ای را نخواهد داد.

در این صورت ایران باید بررسی امکان بازگشت به NPT را به پیوستن رژیم نامشروع صهیونیستی به این معاهده و انجام بازرسی های مستمر و ارائه گزارش سازمان بین المللی انرژی هسته ای از مراکز هسته‌ای نظامی آن رژیم و نیز اخذ تعهد به عمل سازمان بین المللی انرژی هسته‌ای در برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران موکول کند. اتخاذ این سیاست از نظر تبلیغاتی هم به رژیم صهیونیستی و حامیانش فشار وارد می کند هر چند این سازمان چنین نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی هم چنین اجازه ای به آنها نخواهد داد و به پیمان مذکور نخواهد پیوست.

اتخاذ چنین سیاستی به یک دیپلماسی عزتمندانه و تهاجمی نیاز دارد که خارج از ماهیت روحانی و ظریف است. انتخابات ریاست جمهوری ایران سال آینده است و پایان محدودیت های فروش تسلیحاتی به ایران مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حدود ۶ ماه دیگر یعنی ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰( 27 مهر ۱۳۹۹) به پایان خواهد رسید.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برگزار خواهد گردید.

به عبارتی دیگر به ترتیب تاریخ:

27 مهر 99 پایان زمان تحریم تسلیحاتی ایران است.

13 آبان 99 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

خرداد 1400 انتخابات ریاست جمهوری ایران.

شاید فرانسه مایل نباشند با استفاده از مکانیسم ماشه امتیازی به ترامپ بدهد تا از آن برای انتخاب مجدد خود استفاده کند ولی بعید نیست انگلستان این امکان را برای ترامپ فراهم آورد.

اگر آنها چنین کاری بکنند موضع ایران باید بلافاصله بعد از اتخاذ چنین سیاستی اعلام و اعمال شود تا ترامپ از نظر تبلیغی مورد شماتت قرار گیرد بویژه که حزب دموکرات نمی خواهد این موضوع به ضرر خودش در انتخابات مبدل گردد و لذا در این مهلت دو هفته ای نیاز دارد آمریکا را مقصر از بین رفتن برجام و خروج ایران ازNPT  معرفی نماید.

به هیچ وجه نباید این فرصت طلایی دو هفته‌ای را از دست بدهیم و از قبل باید تصمیم قاطع گرفته باشیم و حتی بسیار پر رنگ اعلام بکنیم و همان روزی که از مکانیسم ماشه استفاده کنند باید تعلیق NPT و اخراج تمامی بازرسان و تجهیزات بازرسی در تمامی مراکز مربوطه  را اعلام نماییم. حتی تأخیر یک روزه نیز جایز نیست.

البته جا دارد تعجب و انزجار خود از اقدام هیات مذاکره کننده ایرانی را به پذیرش مکانیسم ماشه در برجام و تعهدات یک جانبه و نگرفتن تضمین از طرف خارجی اعلام کنیم.

آنقدر شیفته خود و نیز شیفته نقش‌افرینی در سراب تعامل با آمریکا بودند و می‌خواستند این افتخار "تاریخی" نصیب خودشان شود که تا توانستند در مذاکرات وا دادند.

قطعا قاطعیت و عزت در مذاکرات خارجی را نمی‌توان از روحانی و ظریف با توجه به ذهنیت منفعل‌شان مطالبه کرد. پس بهتر است در همین خرداد یا مرداد (در آغاز به کار مجلس جدید) به این دولت پایان داد و با رای به عدم کفایت سیاسی روحانی راه را برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و انتخاب یک رئیس جمهور عزتمند و معتقد به توانایی ملت خودمان و با احساس اقتدار در سطح جهانی، قاطعیت خود را به جهانیان به نمایش گذاشت. اگر به هر دلیلی مصلحت در انتخابات زودهنگام قبل از بکارگیری مکانیسم ماشه دیده نشود، بلافاصله بعد از استفاده غرب از مکانیسم ماشه  باید مکانیسم انتخابات زودرس را در ایران به کار گرفت. تا عزل روحانی و ظریف از سمت‌هایشان و به روی کار آمدن نیروهای انقلابی در دستگاه اجرایی کشور هم به دستاویزی برای مخالفین ترامپ تبدیل شود که چرا با اقدامات نابخردانه خود موجب کنار زدن غرب زدگان و شیفتگان منفعل لیبرالیسم از راس قوه مجریه و دیپلماسی در ایران شده اند.

البته نباید فکر کنیم دموکرات‌ها با پیروزی درانتخابات به دنبال منافع ایران خواهند بود. سگ زرد برادر شغال است. آنها هم برای عقب‌نشینی از مواضعشان باید شاهد روی کار آمدن یک دولت مقتدر در ایران باشند.

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

استراتژیست

۹۹/۰۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">