پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۵۴ ق.ظ

۰

انقلاب اسلامی، تحولی ناب و بر پایه تعالیم اهل‌بیت (ع) و قرآن بود و همه کسانی که در غلبه بر رژیم فاسد پهلوی سهیم بودند، برای پیروزی نهضت امام خمینی (ره)‌ از جان مایه گذاشتند. اما این از ویژگی‌های انسان است که هر فردی در هر مقام و موقعیتی تا لحظه مرگ در حال انتخابات خیر و شر است. با این مبنا، ممکن است صاحب‌منصبانی در همه رده‌های حکومتی و اداری دچار لغزش شده و به فساد مبتلا شوند. این اتفاق نه مختص ما، بلکه در سایر انقلاب‌ها از جمله انقلاب روسیه، الجزایر، فرانسه و ... رخ داد. با این تفاوت که روی کار آمدن مسئولین مفسد در سایر انقلاب‌ها، به تسری یافتن فساد در ارکان انقلاب و انحراف از مسیر اصلی منجر شد، حال آنکه در انقلاب اسلامی ایران، منحرفین، مفسدین و متظاهرین که درصدد خارج کردن قطار انقلاب از ریل خود بودند، از جریان اصلی حاکمیت اسلام سیاسی حذف‌شده و خواهند شد.


در غرب مثلی از «فرانتس فانون»، نویسنده فرانسوی رایج است که می‌گوید: «انقلاب فرزندان خود را می‌خورد». در کشورهای دیگر خوانده و دیده‌ایم که افرادی می‌کوشند بر شریان‌های قدرت حاکم شده تا انقلابیون اصیل را کنار بزنند و حتی آن‌ها را اعدام کنند اما در انقلاب ما این اتفاق نیفتاد و انقلابی‌نماها مجال نیافتند که صاحبان اصلی نظام و کشور و مسئولین خدوم را به حاشیه برانند. ترورهای کور منافقین، عده‌ای از وفاداران اصیل آرمان امام راحل (ره) را از ما گرفت ولی راه آن‌ها پرقدرت‌تر ادامه یافت و رویش‌های فراوان، جای خالی آن‌ها را پر کرد.

 

به بیان دیگر، در انقلاب‌های دیگر، به‌تدریج فساد سیستماتیک حاکم شد و این اتفاقاً اتهامی است که بیگانگان سال‌هاست در حال وارد آوردن به جمهوری اسلامی هستند. سرنوشت کسانی که در مصادر حکومتی نفوذ و مرتکب فساد شدند یا هنگامی‌که به این مناصب دست یافتند، به خطا و لغزش گرفتار آمدند، یکسان است و دیر یا زود اسیر چنگال عدالت خواهند شد، چراکه جوهره پاک انقلاب، اجازه رخنه کردن مفسدین را نمی‌دهد و با آن‌ها تسویه‌حساب می‌کند. ازاله مسئولین و متصدیان مفسد هرچند در برخی موارد ممکن است دردناک باشد، ولی کنار رفتن آن‌ها دردها و رنج‌ها را از چرخه نهادها و سازمان‌ها زدوده و نویددهنده سلامت در همه سطوح نظام اسلامی است.


از سوی دیگر، محاکمه طبری و دیگر دانه‌درشت‌ها ، احیاکننده امید و نویددهنده آینده‌ای روشن به مردم است. از زمان آغاز مسئولیت رئیس دستگاه قضا، روند رسیدگی قاطعانه و بدون ملاحظه به جرائم و تخلفات یقه‌سفیدها، رانت‌خواران و متخلفان برخوردار از حاشیه امن، شدت یافته و در کنار افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت، بخش عمده‌ای از پروپاگاندای منفی رسانه‌های دشمن برای القای فساد سیستماتیک را نیز خنثی کرده است. دستگیری‌ها و محاکمه‌های مقامات پیشین ثابت کرد که هیچ مفسد و مجرمی نمی‌تواند از چشمان تیزبین نگهبانان عدالت مخفی شود و هرچند در رسته مسئولین بلندپایه قرار داشته باشد، به‌زودی گرفتار خواهد شد. به بیان گویاتر، نظام جمهوری اسلامی با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته و هر مسئول خاطی و فاسدی در هر مقام و رتبه‌ای هرچند عالی، باید پاسخگوی رفتار و کردار خود باشد.


افزون بر این، برخوردهای عاری از ملاحظات سیاسی و جناحی اما درعین‌حال، عادلانه و قاطعانه با خاطیان و مفسدان، جنبه بازدارندگی دارد. گاهی افرادی در موقعیت و مسئولیتی قرار می‌گیرند که در ابتدا پاک دست هستند اما به‌مرور یا شیفته ثروت و یا فریفته قدرت می‌شوند. به جریان افتادن برخی پرونده‌های مختومه و رسیدگی دقیق به جرائم نیز اتفاق بسیار مبارکی است. چه‌بسا در مواردی با اعمال نفوذ افراد ذینفع، جای مجرم و شاکی عوض‌شده و کسانی متضرر هزینه‌های مالی و عرِضی شده باشند. از این رو، رسیدگی مجدد به پرونده‌هایی ازاین‌دست، این امید را به مردم می‌دهد که می‌توانند به احقاق حقوق ازدست‌رفته خود اقدام کنند و مطمئن باشند که جریان محاکمه طبری‌ نه یک استثنا بلکه یک روند پرقدرت است که در آینده نیز ادامه خواهد یافت و دست مفسدان و مجرمان را از بازو قطع می‌کند. محاکمه این دست افراد به‌ویژه کسانی که عهده‌دار امور مهم و حساس هستند، هشدار و تحذیری است جدی برای آن دسته از مسئولینی که گمان می‌کنند می‌توانند در خفا دست به خطا بزنند و در برابر قانون هم پاسخگو نباشند.


نکته بسیار مهم در این میان آن است که رئیس قوه قضائیه، پاک‌سازی را ابتدا از درون دستگاه خود آغاز و آن را علنی کردند، بدون اینکه برخورد با مفاسد در دستگاه‌های دیگر را فراموش کنند.

«حرکت قوه قضائیه به سمت اصلاح درونی دستگاه قضا هم بایستی بی‌توقف، بدون توقف، انجام بگیرد. هر پرونده مهمی که به جریان می‌اندازید، هر دعوایی که به یک حکم عادلانه‌ای آن را منتهی می‌کنید، این یک صدقه است، این یک کار خیر است، این یک نعمت از طرف پروردگار بر شما است؛ وَ اَمّا بِنِعمَتِ رَبِّکَ فَحَدِّث؛ این نعمت را آشکار کنید، بگویید تا همه بدانند که این اتفاق افتاد.» (مقام معظم رهبری – 6 تیر 97)

سالم‌سازی عدلیه از لوث وجود افرادی همچون طبری وظیفه‌ای است که هر دستگاهی در مقابله با فساد موظف است در دستور کار خود قرار دهد. مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه‌ها نیز باید این رویه را در پیش بگیرند تا ریشه فساد در مبادی آن خشک شود، چراکه سر ریز عدم مراقبت‌ها و نظارت‌هاست که به قوه قضائیه امتداد پیدا می‌کند.


خوشبختانه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آغاز دلگرم‌کننده‌ای داشت و امید است که نمایندگان انقلابی به کمک دستگاه قضا آمده و بسترهای شکل‌گیری و گسترش جرائم در همه سطوح را بزدایند. نه‌تنها قوای سه‌گانه، بلکه هر نهاد و ارگانی باید در این راستا حرکت کند تا بتوانیم بر «غول هفت‌سر فساد» غلبه کنیم و گامی بلند در جهت تحقق عدالت برداریم.

 

portal.hemayat.net/newspaper/item/49570

۹۹/۰۳/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">