پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۴۳ ب.ظ

۰

قدیری‌ابیانه کارشناس عالی مدیریت استراتژیک اظهار کرد: گماشتن افراد ناصالح در سمت‌ها باعث شادی و امیدواری دشمن می‌شود و به اقتصاد کشور نیز لطمه می‌زند. بنابراین نمایش ثبات در کشور خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن و تقویت‌کننده ارزش پول ملی یا مانع کاهش بیشتر آن خواهد شد.

محمدحسن قدیری‌ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ریشه‌های سیاسی و امنیتی گرانی ارز در کشور اظهار کرد: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در سخنرانی دیروز مطرح کردند کاهش ارزش پول ملی بود که به اقتصاد کشور لطمه زده و در عین حال تأکید کردند که همه مشکلات کشور قابل حل است و دشمن در تحقق اهداف خود که تسلیم و جلوگیری از پیشرفت ایران بوده، ناموفق عمل کرده است و در بسیاری از مسائل توانسته‌ایم تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از گردانندگان اصلی توطئه‌ها علیه ایران گفته بود پیامی که از ایران برای مردم جهان ارسال شده این است که می‌‌شود با آمریکا دشمن بود و در مقابل دشمنی‌های آمریکا ایستاد و در عین حال پیشرفت‌های چشمگیر داشت و از این جهت آمریکایی‌ها را بسیار عصبانی، نگران و آشفته توصیف کرده بود. این یک واقعیت است؛ به ویژه آمریکایی‌ها مرتب تأکید می‌کنند که این فشارها و تحریم‌ها کمرشکن است.

کارشناس عالی مدیریت استراتژیک یادآور شد: وقتی ترامپ تحریم‌های جدید را آغاز کرد به اروپایی‌ها گفته بود کافی است سه ماه صبر کنید تا تأثیر تحریم‌ها را بر شکستن مقاومت ایران و تسلیم آن‌ها مشاهده کنید. این تحلیل آمریکا مصداق بارز «شتر در خواب بیند پنبه‌‌دانه» است. یکی از موارد بارز سود ایران از این تحریم‌ها این است که به خاطر تحریم‌ها و کاهش شدید صادرات نفت، ایران مجبور شد وابستگی خود را به نفت کاهش داده و تلاش کند اقتصاد خود را بر مبنای اقتصاد منهای نفت تنظیم کند.

ثمرات مثبت تحریم نفتی

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: این هم سختی‌هایی دارد اما در نهایت رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت را محقق خواهد ساخت. این در حالی است که سال‌هاست مقام معظم رهبری بر ضرورت رهایی اقتصاد کشور از وابستگی به نفت تأکید می‌کردند اما به خاطر همین سختی‌هایی که لازمه تحقق آن است دولت‌ها در انجام آن تعلل می‌کردند. در حقیقت ترامپ با تحریم نفتی کمک کرد که این مهم در مسیر تحقق قرار گیرد.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک بیان کرد: البته تحریم‌ها مشکلاتی را نیز برای ما ایجاد کرده‌، اما عامل همه مشکلات نیستند، بلکه برخی از عوامل گرانی‌ها و در حقیقت کاهش ارزش پول ملی، داخلی است و باید آن را برطرف کنیم. مقام معظم رهبری به یکی از عوامل، یعنی موضوع سیاسی - امنیتی اشاره کردند. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند؛ مثلاً عوامل فرهنگی همانند فرهنگ کار و مصرف که متأسفانه در ایران ضعیف است یا همانند نداشتن تعصب در خرید جنس ایرانی که موجب شده بازار ۸۳ میلیونی ایران تا حد زیادی در اختیار اجناس خارجی باشد که نیاز ضروری به مصرف آن نیست و یا در ایران نیز تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تمام عواملی که موجب این شده‌اند که ایرانی‌ها جنس خارجی بخرند و از خرید جنس ایرانی اجتناب ورزند، اعم از ورود کالاهای خارجی قاچاق یا با مجوز که دادن چنین مجوزهایی، خود یک مشکل و خلاف مصالح کشور است، یا بی‌توجهی به کیفیت و کمیت تولیدات داخلی و نیز نبودن تعصب در میان مردم برای خرید این کالاهای داخلی به این معضل کمک کرده‌اند و بنده مجموع این عوامل را «خودتحریمی» می‌نامم.

کارشناس عالی مدیریت استراتژیک بیان کرد: خودتحریمی برای اقتصاد کشور خطرناک‌تر از تحریم خارجی است. وقتی کسانی جنس خارجی می‌خرند هرچند ریال پرداخت می‌کنند اما قبلاً ارز از کشور خارج شده و باعث گرانی نرخ ارز خواهد شد. ضمن آن‌که خرید هر کالای خارجی، کمک به اشتغال، اقتصاد و ارزش پول ملی کشور تولیدکننده و به ضرر اقتصاد ماست.

علائمی که دشمن را امیدوار می‌کند

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: یکی از دلایل امید دشمن به ادامه یا تشدید تحریم‌ها، علائمی است که از ایران ساطع می‌شود. هر امری که به وحدت ملی حول محور ولایت خدشه وارد کند و تفرقه و بی‌ثباتی سیاسی را به غلط یا درست به نمایش بگذارد یا چنین استنباطی را در دشمن ایجاد کند موجب امیدواری دشمن به ادامه سرسختانه تحریم‌ها خواهد شد. مثلاً اغتشاشات آبان در این موضوع مؤثر بود. حتی پیش‌بینی بروز اغتشاشات که البته تا حد زیادی برنامه‌ریزی شده است و بر بستر نارضایتی‌ها امکان بروز پیدا می‌کند موجب تلقی غلط دشمن و امیدواری غلط آنان به زمین‌گیر کردن نظام می‌شود.

سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک تصریح کرد: آن‌ها تابستان داغی را برای کشور ما به دلیل مشکلات پیش‌آمده بر اثر تورم و گرانی، که خود برای افزایش آن برنامه‌ریزی و حتی اعلام کرده بودند، پیش‌بینی می‌کردند. در حقیقت هر اغتشاشی که توسط دشمنان و در مواردی توسط رسانه‌های داخلی به آن دامن زده می‌شود در کاهش ارزش پول ملی و بر اثر آن، گرانی‌های بیشتر مؤثر خواهد بود. از سوی دیگر، فساد در دستگاه‌های دولتی، اختلاس، حقوق نجومی و این‌گونه موارد، هزاران برابر مبلغ مالی زیان‌بار آن به اعتماد عمومی لطمه می‌زند و لطمه به اعتماد عمومی عامل امیدواری دشمن به ادامه تحریم‌هاست.

خطرات گماشتن افراد ناصالح در مسئولیت‌ها

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: همچنین گماشتن افراد ناصالح در سمت‌ها، باعث شادی و امیدواری دشمن خواهد شد و بر اقتصاد کشور نیز لطمه می‌زند. بنابراین نمایش ثبات در کشور، خنثی‌کننده توطئه‌های دشمن و تقویت‌کننده ارزش پول ملی و یا مانع کاهش بیشتر آن به عنوان یکی از این عوامل خواهد شد. شاید به همین دلیل مقام معظم رهبری موافق نبودند و تأکید داشتند دولت مأموریت خود را تا پایان دوره قانونی دنبال کند. لذا باید تلاش کنیم ثبات و آرامش در کشور حاکم شود و حتی تلقی امکان ایجاد بی‌قانونی و تشنج را نیز از بین ببریم.

وی در پایان گفت: لازم است هر حزب، گروه و فردی که قصد نامزدی در انتخاب ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را دارد بر تمکین به قوانین و نظرات شورای نگهبان تأکید کند و تمکین خویش را به نمایش بگذارد. مردم هم باید بدانند که برخی از افرادی که ممکن است خود را نجات‌بخش اقتصاد ایران معرفی کنند با رفتارهای نامعقول و تشنج‌آفرین پیشاپیش به اقتصاد کشور لطمه می‌زنند. راه نجات اقتصاد کشور به وحدت ملی حول محور ولایت و تمکین به قانون و پرهیز از تشنج‌‌آفرینی و عمل به شعارهایی است که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب کرده‌اند.

iqna.ir/fa/news/3913942

۹۹/۰۵/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">