پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰ ق.ظ

۰

مصاحبه: توهم نفتی را کنار بگذاریم!

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰ ق.ظ

زمان انتشار : ۱۳ مرداد ,۱۳۹۹:  روزنامه وطن امروز در مطلبی با عنوان « توهم نفتی را کنار بگذاریم!» به قلم محمد‌حسن قدیری‌ابیانه این گونه آودره است:

 علت اینکه تحریم خارجی روی اقتصاد ما اثر زیادی بر جا گذاشت، ضعف ما در کنترل وضعیت اقتصادی کشور بود، اگر این ضعف در کشور وجود نداشت اثر تحریم بر کشور کمتر و حداکثر اثرش ۲۰ درصد ‌بود.

۱- مشکل دولت کنونی این بود که آمریکا را کدخدا می‌دانست و تفکرش این بود که راه‌حل رفع مشکلات کشور تعامل با کشورهای غربی بالاخص آمریکاست و از این طریق اقتصاد ما شکوفا می‌شود، بنابراین تمام انرژی دولت صرف تعامل با آمریکا و کشورهای غربی شد. در این زمینه دولت امتیازات زیادی نیز به این کشورها داد و در مقابل حتی در وعده و نسیه هم امتیازات کمی گرفت. دولت کنونی حتی در این مسیر هشدارهای هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب را در تعاملات خود نادیده گرفت و این مسأله باعث شد فرصت‌های زیادی از ملت ما تلف شود.

۲- دولت علاوه بر رفع تحریم‌ها، باید وظیفه اصلی‌اش را بهبود وضعیت داخلی کشور می‌دید و این با اعتماد به مردم و اتخاذ سیاست‌هایی در این رابطه میسر می‌شد که متأسفانه فرصت‌سوزی‌های زیادی شد.

کلید حل مشکلات کشور و پیشرفت در ابعاد مختلف، عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب و بویژه عمل به شعارهای سال که توسط ایشان تعیین می‌شدند بود اما نه دولتمردان و نه مردم آنطور که لازم است به این شعارها عمل نکردند؛ یعنی بخشی از مشکل ناشی از سیاست‌های دولت بود و بخشی نیز از سبک اقتصادی- فرهنگی زندگی مردم نشأت می‌گیرد.

متأسفانه در کشور ما ساعت مفید کاری جزو پایین‌ترین‌ها در دنیاست. مردم ما جزو مسرف‌ترین‌ها در دنیا بوده و بعد از کشورهای عربی نفت‌خیز، به طور متوسط جزو تنبل‌ترین مردم دنیا از نظر تنبلی اجتماعی محسوب می‌شویم و این برخلاف امتیازات اخلاقی و ایمانی بالای ملت ماست.

مردم ما مزایا و مزیت‌های زیادی دارند اما در مسأله اقتصاد یعنی فرهنگ کار و فرهنگ مصرف، متأسفانه نقاط ضعف زیادی دارند و سیاست‌های اشتباه دولت مزید بر پدید آمدن وضعیت اقتصادی موجود شده است که نباید این مسائل را نادیده گرفت.

از نظر فرهنگی حضرت علی علیه‌السلام فرموده‌اند: «بهترین تفریح کار است» اما باور مردم ما این است که «بهترین کار تفریح است». تا زمانی که این باور را اصلاح نکنیم، مشکلات اقتصادی خواهیم داشت.

۳- یکسری سیاست‌ها هست که دولت و مجلس تعیین می‌کنند و متأسفانه در چند سال اخیر آن سیاست‌ها اشتباه بوده و یکسری رفتارهای عمومی مردم نیز آثار ویرانگر برای اقتصاد کشور دارد.

بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ساعت مفید کاری در ادارات دولتی کشور ما ۲۲ دقیقه در روز و در کل کشور متوسط ساعت کار مفید ۲ ساعت است، در حالی که در ژاپن ساعت مفید کاری ۸ ساعت و در کره‌ ۹ و نیم ساعت است. لازم به ذکر است ساعات مفید کار غیر از ساعات کار است.

اگر بخواهیم تولید در کشور پا بگیرد باید در کشورهای دیگر برای محصولات خود بازار پیدا کنیم اما متأسفانه بازار کشور ۸۳ میلیونی خودمان را نیز تا حد زیادی در اختیار تولیدات خارجی قرار داده‌ایم و مردم تعصبی نسبت به خرید جنس داخلی ندارند.

 رسانه‌ها باید این مسأله را برای مردم روشن کنند که خرید کالای هر کشوری اقتصاد، اشتغال و پول ملی آن کشور را تقویت می‌کند، به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بارها و بارها تأکید فرمودند باید در خرید جنس ایرانی تعصب داشته باشیم؛ همان‌طور که نسبت به تیم‌ ملی کشور خود تعصب داریم.

اگر بازار ۸۳ میلیونی ما در اختیار تولیدات ایرانی قرار گیرد و مردم به دنبال اجناس تولید کشور خود باشند، ۸۰ درصد مشکل اشتغال حل خواهد شد. اگر ساعت مفید کاری، فرهنگ و وجدان کار و پرهیز از اسراف در کشور رعایت شود، به سرعت رشد می‌کنیم و می‌توانیم تحریم‌ها و تهدیدها را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنیم، به این شرط که تک‌تک افراد کشور در فکر و عمل، رشد کشور را بخواهند و به وظیفه خود عمل کنند و هیچ فردی منتظر دیگری نباشد و خود را مسؤول بداند و اصلاح امور را از خود شروع کند.

۴- سال‌هاست رهبر بزرگوار انقلاب در سخنرانی‌های‌شان به این مسأله اشاره می‌کنند که کشور باید از وابستگی به فروش نفت نجات یابد؛ در حالی ‌که هیچ کدام از دولت‌های ما اقدامات کافی برای این کار را انجام نداده‌اند و مردم ما نیز به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده‌اند، لذا من این مسأله را ناشی از سبک اقتصادی و فرهنگ عمومی دانسته و مشکلی دوطرفه بین دولت‌ها و مردم می‌بینم و مردم را شریک خطاهای دولتمردان ارزیابی می‌کنم.

دولتمردان ما را نیز مردم انتخاب می‌کنند و اگر ایرادی در مدیران است، این ایراد به رای مردم برمی‌گردد؛ در دولت کنونی شاهد وزرایی بودیم که بیش از هزار میلیارد تومان ثروت داشتند، در خانه‌های چند صد میلیاردی ساکن بودند و این به‌رغم تأکیدات حضرت امام‌(ره) بود که فرمودند مبادا به لیبرال‌ها و مرفهان رای دهید و رهبر انقلاب فرموده بودند اگر انتخاب درستی داشته باشید، سود آن را خود می‌برید و اگر انتخاب اشتباه داشته باشید، زیان می‌بینید.

ما باید این مشکلات را اصلاح کنیم تا اوضاع از این روال خارج شود، ارزش پول‌مان هر روز نسبت به روز قبل کاهش نیابد و بیکاری رونق پیدا نکند و معیشت مردم سخت‌تر نشود.

۵- اگر مردم روال زندگی و روال رأی دادن خود را اصلاح کنند که هم مدیران سالمی داشته باشیم و هم مردم به وظایف خود عمل کنند، به‌سرعت مشکلات رفع خواهد شد.

 یکی از عواملی که موجب پدید آمدن چنین سبک زندگی و اقتصادی‌ای در مردم شده از نظر من «توهم نفتی» است؛ مردم و مسؤولان ما دچار توهم نفتی هستند. به این معنا که به دلیل داشتن معادن بسیار زیاد در کشور و اینکه مجموعه ذخایر نفت و گاز ما از مجموع ذخایر نفت و گاز هر کشوری بیشتر است، مردم با این تفکر انتظاراتی دارند و می‌گویند نباید با این وجود مشکلاتی از قبیل معیشت، درمان، مسکن، اشتغال و گرانی دلار و سکه و مواد غذایی داشته باشیم، این در حالی است که سهم ما در تولید نفت قبل از تحریم روزی ۴ میلیون بشکه بوده و این یعنی به ازای هر ایرانی ماهی یک‌‌و‌نیم بشکه و صادرات ما روزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه از نفت و مشتقات بوده است.

زمانی که بودجه سال ۹۷ را تدوین می‌کردند با این تفکر که تحریم‌ها برداشته می‌شود و نفت قابل فروش است، برای نفت و مشتقات آن ۱۰۱ هزار میلیارد تومان ثبت و تصویب شد. زمانی که مردم این عدد را می‌شنوند فکر می‌کنند مقدار زیادی است در حالی که اگر این مبلغ را بر ۸۰ میلیون جمعیت آن زمان ایران تقسیم کنیم و بر ۱۲ ماه سال نیز تقسیم شود، به ازای هر ایرانی هر ماه ۱۰۰ هزار تومان می‌شود اما تصور مردم از این درآمدها، صدها و گاه هزاران برابر است!

 تصور اشتباه مردم از درآمد نفتی باعث شده مردم این باور را داشته باشند که دولت با اتکا به درآمدهای نفتی و سایر درآمدها، می‌تواند و باید نیازهای مردم را مرتفع کند در حالی که با مبلغ ذکرشده چنین چیزی ممکن نیست لذا تأمین نیازها به کار و تلاش مردم بستگی دارد.

اگر مدیران، سیاست‌ها و سبک زندگی اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی و نوع دید مردم اصلاح و اسلامی شود و تک‌تک مردم کشور حتی در نوع خرید و مصرف، خود را مسؤول بدانند، به تولید داخلی کمک کنند، این باور در اذهان عمومی شکل بگیرد که بهترین تفریح کار است و در رسانه‌ها از کار با عبارات زیبا یاد شود، قطعا پیشرفت خوبی در کشور خواهیم داشت.

افرادی که هدایت افکار عمومی را به عهده دارند و می‌توانند دید و نظر مردم را تغییر داده و روی کار کردن و انتخاب اصلح مدیران تأثیر‌گذار باشند رسانه‌ها، صدا‌و‌سیما، روزنامه‌ها، مجلات، تریبون‌ها، دانشگاه‌ها و فضای سالم مجازی هستند و باید در این زمینه روشنگری کنند.

fa.shafaqna.com/news/983918

۹۹/۰۵/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">