پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷ ب.ظ

۰

قدیری ابیانه فعال سیاسی اصولگرا گفت: نمی‌توان، انتخابات را با صد نفر نامزد برگزار کرد بنابراین شورای نگهبان مجبور است یک عده را رد کند.

«محمد حسن قدیری ابیانه»، فعال سیاسی اصولگرا، درباره چهره‌های شاخص اصولگرایی برای ریاست جمهوری به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در جریان‌های موسوم به اصولگرایی احزاب و گروه‌های مختلفی وجود دارند. افراد مختلف درباره موضوعات مختلف چه در مسائل اقتصادی چه در مسائل سیاسی چه در رابطه با قوانین و یا روندها نظرات متفاوتی دارند اما فصل مشترک آنها این است که مصلحت کشور را می‌خواهند و از همین جهت هم، نظراتشان را مطرح می‌کنند. حال ممکن است این نظرات، مورد قبول سایرین قرار گیرد یا نگیرد اما مهم نیت است که نیتشان از طرح این مسائل چیست و البته افراد، تجربه‌های مختلفی دارند و اگر نیت‌شان خدمت به مردم و نظام باشد، اشکالی ندارد که چه افراد سرشناس و چه غیرسرشناس نظرات متفاوتی داشته باشند. 

او افزود: به عنوان مثال پدر و مادر خیرِ فرزندشان را می‌خواهند. از این رو در نیت آنها شکی نیست اما ممکن است در این باره که فرزندشان در چه رشته‌ای تحصیل کند یا با چه کسی بخواهد، ازدواج کند و یا چه شغلی را انتخاب کند و یا موارد دیگر، اختلافِ دیدگاه داشته باشند در حالی که پدر و مادر، خیر فرزندشان را می‌خواهند و فرض هم، بر این است که پدر و مادر از منافع خودشان به نفع منافع فرزندشان بگذرند و این نوع اختلافِ دیدگاه که هر دو نیز، خیرخواهانه است و ایرادی ندارد. این موضوع در مورد هر کسی که خیرخواه است صدق می‌ کند. ما گاهی این اختلاف را در پزشکان هم مشاهده می‌کنیم. 

هدف مشترک اصولگرایان درمان است

قدیری ابیانه ادامه داد: پزشکان براساس تشخیصِ درد، درمان‌های مختلفی را تجویز می‌کنند. بعضی از پزشکان می‌گویند نیاز به جراحی است برخی می‌گویند جراحی خطرناک است و باید فرد با دارو درمان شود اما هر دو در یک نقطه مشترک هستند و می‌خواهند این فرد، سلامتی‌اش را به دست بیاورد. این مصداقِ هدفِ مشترکِ نیروهای اصولگرا است اما حال اینکه به عنوان مثال، درباره یارانه‌‌ها چه تصمیمی گرفته شود و در مسائل اقتصادی چه راهی بهتر است و یا در سیاست خارجی، کدام روش بهتر پاسخ می‌دهد، اختلاف نظر در بین اصولگراها هم می‌تواند وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

وی عنوان کرد: این مساله درباره دشمنان ما هم صدق می کند. به عنوان مثال در آمریکا نقطه مشترک احزاب این است که با ایران دشمن هستند و می خواهند، ایران را زمین بزنند اما اینکه کدام روش دشمنی با ایران موثر است اختلاف دیدگاه‌‌هایی دارند. آنها در اصلِ دشمنی اختلاف ندارند بلکه در روش اختلاف دارند. ما در اصلِ خدمت به مردم اشتراک داریم. اینکه چه راهی برای خدمت به مردم بهتر است تفاوت دیدگاه‌ها اشکال ندارد، طرح آن هم اشکال ندارد منتهی برای اتخاذ هر تصمیمی، مرجع تصمیم‌گیری وجود دارد. مثلا بنده راجع به اینکه چه قانونی مناسب است تصویب شود نظراتی دارم و نظرات خود را هم بیان می‌کنم اما آن کسی که مرجع تصمیم‌گیری برای قانون است، مجلس شورای اسلامی با عضویت 292 نماینده است. نمایندگان مجلس هستند که می‌توانند رأی بدهند یا ندهند و بعد هم شورای نگهبان تایید کند یا نکند یا منطبق با قانون اساسی اسلام بداند یا نداند.

✅با مدعیان اصول‌گرایی اگر خلاف و خطایی کنند باید سختگیرانه‌تر برخورد کنیم

قدیری ابیانه ادامه داد: منتهی طرح نظرات به نظر بنده خوب است اما مهم حسن‌نیت است که آیا مصالح نظام و مردم را در نظر می‌گیرد یا خیر؟ در واقع آنچه که ما می‌توانیم راجع به اصولگرایان بگوییم البته اگر واقعا اصولگرا باشند، این است که در نیت و اهداف، افرادِ سالمی هستند مگر این که عکس آن ثابت شود. البته ممکن است فساد، دامن هر فردی را بگیرد چون ما همه انسانیم و از ویژگی‌های خلقت انسان این است که هر کسی در هر مقام و موقعیت و در هر سنی تا لحظه مرگش در حال انتخاب بین خیر و شر است و ممکن است، هر فردی در هر مرحله‌ای سقوط کند که ما افراد بسیاری داشتیم از مرجع تقلیدی که سقوط کرده تا قائم مقام رهبری، رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر. تا زمانی که این نیت سالم است خوب و مثبت است اما اگر سقوط کرد یا جرمی مرتکب شد، بنده به عنوان کسی که دلم می‌خواهد مطابق با اصول حرکت کنم معتقدم با مدعیان اصول‌گرایی اگر خلاف و خطایی کنند، باید سختگیرانه‌تر برخورد کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی از نظر شما چه کسانی هستند؟ اظهار کرد: چهره‌های شاخص اصولگرایی بسیار زیادند. هر حزبی و هر گروهی، چهره‌های شاخص دارند. فرض کنید موتلفه آقای بادامچیان، میرسلیم و چهره های دیگر هم هستند. در جامعه روحانیت مبارز چهره‌های شاخص زیادی وجود دارند و تقریبا اکثریتشان شاخص هستند. در جامعه مدرسین تقریبا همه شاخص هستند. در میان ائمه جمعه، ائمه جمعه مراکز استان‌ها چهره‌های شاخص دارند. در جامعه اسلامی مهندسین یک عده چهره‌های شاخص هستند. چه در حزب و چه در مجمع تشخیص مصلحت نظام چهره شاخص اصولگرایی وجود دارد.

✅آیت الله جنتی جزو چهره‌های شاخص و سرشناس است

این دیپلمات ارشد و سفیر اسبق کشورمان در استرالیا و مکزیک عنوان کرد: به عنوان مثال، در میان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله جنتی از اعضای شورای نگهبان، فقهای شورای نگهبان، همه جزو چهره‌های شاخص و سرشناس هستند. 

او در پاسخ به این سوال که چه چهره‌هایی از میان این چهره‌های شاخصی که گفتید برای نامزدی ریاست جمهوری 1400 می توانند مطرح شوند؟ گفت: مطرح شدن یک بحث است توانایی داشتن، بحث دیگری است و بعد تایید شدن یک مطلب دیگر است. این که بخواهیم توانایی را بگوییم، یک عده از نظر شخص بنده توانایی این کار را دارند اما ممکن است احراز صلاحیت نشوند. ما با نامزدهای ریاست جمهوری دو نوع برخورد می‌کنیم. رد صلاحیت یعنی اینکه فلان شخص، صلاحیت آن را ندارد در مقابل عدم احراز یعنی اینکه، ما نمی‌دانیم توانایی این کار را دارد یا نه. بنابراین این دو با هم متفاوت هستند. یعنی یکی عدم احراز صلاحیت است و دیگری رد صلاحیت است.

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که چهره مدنظر شما کیست؟ تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توانم بگویم که چه کسی را تایید می‌کنم ابتدا باید دید چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند بعد از این مرحله، از بین آنها انتخاب خواهم کرد. 

او با اشاره به قانون انتخابات تاکید کرد: قانون انتخابات ما دچار اشکال است. به عنوان مثال، برای مجلس شرطِ داشتن فوق لیسانس تعیین کرده‌اند اما برای انتخابات ریاست جمهوری این شرط را هم نگذاشتند و این از ایراداتِ وارده است. به هر حال در انتخابات ریاست جمهوری، افراد بسیاری نامزد می‌شوند و طبیعتا، بسیاری از آنها نیز رد می‌شوند در حالی که در کشورهای دیگر دو نفر یا سه نفر نامزد می‌شوند در کشور ما، تعداد زیادی نامزد می شوند که در نهایت فقط ۶ یا ۸ نفر احراز صلاحیت می‌شوند.

قدیری ابیانه ادامه داد: دلیل دیگری هم که دیگران احراز نمی شوند این است که نمی‌توان، انتخابات را با صد نفر نامزد برگزار کرد بنابراین شورای نگهبان مجبور است یک عده را رد کند. 

✅شورای نگهبان مجبور است عده‌ای را ردصلاحیت کند

او اضافه کرد: یک نامزد در حال حاضر اگر بخواهد خودش را در سطح شهر معرفی کند هزینه‌ تبلیغاتش سرسام آور است چه برسد به اینکه بخواهد در سطح کشور این کار را انجام دهد. شورای نگهبان مجبور است بار عدم احراز یا رد صلاحیت بسیاری از نامزدها را بر دوش بگیرد در حالی که اگر قانون ما درست بود مثلا شورای نگهبان به کسانی که مدرک فوق لیسانس را حداقل نداشته باشند، اجازه نمی داد، برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند. متاسفانه مجالس ما هم نتوانستند قانون انتخابات را به سرانجام برساند ولی شورای نگهبان می‌تواند بگوید کسی که فوق لیسانس نداشته باشد، اصلا بررسی نمی کنیم لذا وزارت کشور ثبت نام نکند، این به این معنی نیست اگر کسی فوق لیسانس داشت صلاحیت دارد ما یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که قانون انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح شود. این کار، یکی از کارهای خوبی است که مجلس شورای اسلامی بهتر است انجام دهد و این قوانین را هر چه زودتر تصویب کند به گونه‌ای که بتواند، رضایت شورای نگهبان هم جلب کند تا در زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اینگونه عمل کنیم.

این چهره سیاسی اصولگرا در پایان گفت: من معتقدم و پیشنهاد می‌هم در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یک موضوعی را تصویب کنند و آن اینکه هیچ کس نمی تواند، بیش از دو دوره نامزد شود. به هر حال مولفه قدرت، آن هم پُست ریاست جمهوری شیرین است و هر کسی مدتی را رئیس جمهور بوده مجددا می‌خواهد برگردد به هر قیمتی شده و این را ما تجربه کردیم. حال باید گفت آن فرد اگر هنری دارد در این دو دوره انجام دهد و دیگر امکان بازگشت به قدرت را نباید داشته باشد.

borna.news/fa/tiny/news-1040888

۹۹/۰۵/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">