پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۴۰ ب.ظ

۰

کارگر آنلاین :قدیری ابیانه معتقد است که به جای افزایش حقوق کارمندان از طریق چاپ اسکناس بدون پشتوانه، دولت باید دستمزد آنها را فریز کند تا اندکی از مشکلات اقتصادی کاسته شود.

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، استراتژیست و سفیر سابق مکزیک و استرالیا در گفتگو با پایگاه خبری کارگر آنلاین، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر اظهار داشت: واقعیت این است که اقتصاد کشور در حال حاضر دچار مشکل است و این مشکل برای دولت هم وجود دارد. بخشی از آن ناشی از تحریم است که نتوانستیم نفت بفروشیم و عوامل دیگری نیز در این موضوع موثر است. او ادامه داد: البته مشکل تحریم فقط در حوزه فروش نفت نیست. بلکه تحریم‌های بانکی نیز خیلی موثر بوده است و در بسیاری از حوزه‌ها، دریچه بازارهای جهانی به روی ما بسته شده و واردات کالاها در کشور ما کاهش یافته یا موانعی بر سر راه آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به وجود پدیده خودتحریمی در اقتصاد کشور گفت: در کنار تحریم خارجی، ما متاسفانه دچار یک نوع خودتحریمی نیز هستیم. هم دولتی‌ها و هم مردم اقتصادمان را تحریم کرده‌اند. وقتی مردم کماکان کالای خارجی می‌خرند، یعنی بازار 83 میلیون نفری ایران در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار بگیرد و این مسئله اشتغال و اقتصاد و ارزش پول ملی آن کشور را ارتقا خواهد داد. 

 

قدیری ابیانه تصریح کرد: متاسفانه مردم تعصبی در خرید کالاهای داخلی و ترجیح آن بر کالای خارجی ندارند. در تولید نیز در هر رده‌ای کارگر و مدیر و کارفرما اگر اهتمام لازم را برای بالا بردن کیفیت و کمیت تولیدات به کار نگیرند ضربه به تولید پکشور وارد خواهد آمد. هر نوع بی توجهی در این زمینه به معنی اخلال در تولید است. این بی توجهی است که خطر آن از هر نوع ویروسی برای اقتصاد کشور خطرناک‌تر است. در عین‌حال اسراف در مصرف ضربه به اقتصاد کشور است و ما در مواردی جزو مسرف ترین‌ها هستیم. دولت نه تنها تولید داخلی را تقویت نمی‌کند، بلکه راه را برای واردات کالاهایی که در ایران تولید می‌شود فراهم می‌کند. 

  

این فعال سیاسی و اقتصادی با اشاره به اینکه این مسئله خود یک نوع فساد است که به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، تصریح کرد: کسانی که از خارج جنس وارد می کنند و بابت واردات پورسانت می گیرند، برای سود نامشروع خود با صدور مجوز بی‌رویه به اقتصاد کشور لطمه می‌زنند. ظاهراً این افراد در این دولت که فاسدترین دولت بعد از انقلاب بوده، کم نیستند. 

 

وی افزود: در چنین شرایطی شاهد هستیم دولت ریخت و پپاش‌های غیرضروری دارد. مشکل حقوق‌های نجومی هنوز برطرف نشده است. کسانی در راس مسائل اقتصادی هستند که خودشان و بستگان درجه یک آنها دچار فساد شده‌اند و ذهنیت جامعه را خدشه‌دار می‌کنند. ضربه‌ای که این بی‌اعتمادی به جامعه می‌زند، بسیار بزرگ است و هزاران برابر مبلغی است که اختلاس می‌شود. این از عوارض انتخاب دولتی است که برخلاف نظر امام عمل کرده و جزو لیبرال‌ترین و مرفه‌ترین‌های جامعه است. این نوع سیاست‌ها بوده که منجر به کاهش ارزش پول ما شده است.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره اینکه اخیراً آقای نوبخت گفته 6 درصد پیش‌بینی درآمد نفتی محقق شده و این یعنی درآمد دولت کاهش پیدا کرده، گفت: دولت دچار کسری بودجه زیادی است و باید حقوق کارمندان دولتی را به موقع پرداخت کند. برای حل این مشکل دولت به چاپ اسکناس بی‌پشتوانه روی آورده است و این منجر به کاهش ارزش پول ملی شده است. این امر خود موجب شده که قدرت خرید حقوق‌بگیران و غیر حقوق‌بگیران کاهش پیدا کند. از طرفی این نوع عملکرد باعث شده که مطالباتی در بخش حقوق‌بگیران دولتی شکل بگیرد که باید قدرت خرید مردم ترمیم شود. حقوق‌بگیران دولتی شاغلین و بازنشسته‌ها خواستار افزایش حقوق خود برای جبران قدرت خرید حقوق خود شده‌اند. دولت نیز برای افزایش حقوق‌ها به چاپ بدون پشتوانه پول روی آورده و با افزایش حقوق‌ها نیز در موارد متعددی موافقت کرده است.

 

او ادامه داد: در بسیاری از کشورها وقتی با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند، حقوق‌ها را فریز می‌کنند و با وجود تورم آن را افزایش نمی‌دهند تا به حل مشکلات مردم کمک کنند. چاپ بدون پشتوانه پول افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد و باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و همه اجناس نسبت به پول ملی گران‌تر جلوه می‌کند و این دور مخرب ادامه می‌یابد.

 

قدیری ابیانه با اشاره به سیاست تخصیص ارز دولتی گفت: ارز دولتی عملاً به این معنا است که برای واردات کالاهای خارجی یارانه می‌دهند. کاهش ارزش پول ملی نتیجه تحریم و هم چاپ بی‌پشتوانه پول است. 

 

وی افزود: مشکل فعلی اقتصاد ایران هم مشکل شاغلان و هم مشکل دولت است. بنابراین دولت با توجه به مشکلات اقتصادی مردم نباید فقط به فکر جبران کاهش قدرت خرید کارمندان شاغل و بازنشسته باشد. کارکنان دولت نیز نباید بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور فقط مطالبه کنند و انتظار داشته باشند که فقط قدرت خرید آنها حفظ شود. بقیه مردم وضعیت بدتری دارند. به قیمت اینکه بقیه در سطل آشغال دنبال غذا بگردند نمی‌توان قدرت خرید کارمندان را حفظ کرد. 

 

وی با تاکید بر اهمیت تعصب مردم نسبت به خرید جنس داخلی و تلاش بیشتر نیروهای کاری و تولیدی از کارفرما تا کارگر گفت: بازار 83 میلیونی یک بازار بزرگ است. متاسفانه ما دچار خودتحریمی هستیم و کالای خارجی را به داخلی ترجیح می‌دهیم. مشکل فقط گریبان دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی را نگرفته بلکه شرکت‌های غیردولتی نیز در شرایط اقتصادی کشور دچار مشکل شده‌اند و به خاطر تحریم و خودتحریمی و وضعیت اقتصادی مشکل پیدا کرده‌اند. 

 

این سفیر سابق مکزیک و استرالیا گفت: در همه دنیا وقتی اقتصاد یک کشور دچار مشکل می‌شود. تعداد زیادی از کارکنان را بیرون می‌کنند. بارها شنیده‌ایم شرکت‌های بزرگ 10 هزار نفر را اخراج می‌کنند تا 100 هزار نفر شاغل بمانند. در این کشورها خود سندیکاهای کارکنان پیشنهاد می‌دهند که به جای اخراج کارکنان، برای حفظ تعادل در اقتصاد شرکت، حقوق‌ها کاهش یابد. اما در ایران بحث‌های عاطفی بر مسائل اقتصادی می‌چربد و با اینکه بسیاری از شرکت‌ها با اخراج نیروهای اضافی وضعیتشان به تعادل می‌رسد، اخراج نمی‌کنیم و در نتیجه بعد از مدتی کل شرکت تعطیل می‌شود و همه کارگران بیکار می‌شوند. ما این مسئله را در کارخانه ارج نیز مشاهده کردیم. در صنایع خودروسازی گفته می‌شود تقریبا نیمی از نیروها مازاد بر نیاز هستند اما از اخراج آنها خودداری می‌کنند. 

 

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه بخشی از گرانی خودرو به این دلیل است که هزینه کارکنان کارخانه بویژه نیروهای مازاد نیاز بالا است گفت: در واقع خریدار خودرو هزینه پرداخت حقوق به نیروهای مازاد بیکار نشده را می‌دهد. با این وجود گفته می‌شود که صنایع خودوسازی ده‌ها هزار میلیارد تومان بدهی به‌بار آورده‌اند که البته به دلیل وجود فساد و مافیا در خودروسازها هم هست.

 

وجود نیروهای مازاد تا حدودی به دلیل استخدام‌های غیرضروری است که در دوران مدیریت‌های مختلف نیز صورت گرفته است..

 

اگر شرکتی دچار مشکل شود و نتواند حقوق پرسنل را بپردازد، از آن طرف کارگران دچار مشکل می‌شوند. در چنین شرایطی است که کارگران دست به اعتراض می‌زنند و درخواست می‌کنند که حقوقشان پرداخت شود. همه مشکلات تقصیر کارفرما نیست. دولت مجبور می‌شود به کارفرما تسهیلات بدهد. همین مسئله این دیدگاه اشتباه را به جامعه کارگری القا می‌کند که اگر می‌خواهید مشکل حقوق‌ها حل شود، دست به اغتشاش بزنید. این خود زمینه فتنه می‌شود. در مباحث معیشتی وقتی مردم توجیه نباشند فتنه ایجاد می‌شود. در حالیکه در اغتشاش نه تنها منافع کشور حاصل نمی‌شود، بلکه به اقتصاد کشور و ارزش پول کشور نیز لطمه وارد می‌شود. این اعتراضات عملاً باعث می‌شود که وضعیت اقتصادی وخیم‌تر و ارزش پول ملی کاهش یابد.

 

این فعال سیاسی با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: متاسفانه کرونا هم قیمت نفت را کمتر کرده و به اشتغال در کشور لطمه زده است. در آمریکا بیش از 50 میلیون نفر بیکار شدن. اینطور که رئیس جمهور آمریکا گفته حتی تا ده سال بعد از پایان کرونا اوضاع اقتصادی به وضعیت قبل از کرونا بر نمیگردد و 40 درصد از این 50 میلیون نفر نمی‌توانند بعد از کرونا به کار برگردند. در کشور ما نیز کرونا لطمه زده است. 

 

او ادامه داد: اینجا است که باید گفت رعایت تک تک اصول بهداشتی از سوی مردم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. اصولاً ما همه چیز را از چشم دولت می‌بینیم و نقش خودمان را در اقتصاد کشور فراموش می‌کنیم. دولت روحانی فاسد‌ترین و ضعیف‌ترین دولت بعد از انقلاب به حساب می‌آید. عملکرد مردم نیز در کنار فساد دولت در نحوه کارکردن و اسراف و چه در خرید اجناس خارجی و غیره در وضعیت اقتصادی کشور موثر است. 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بیش از اینکه مطالبه‌گر باشیم باید مسئولیت‌پذیر باشیم. دولت برای چاره‌جویی در شرایط فعلی و برای جبران کسری بودجه به پیش فروش نفت به داخل روی آورده تا زمین سوخته به دولت بعدی تحویل بدهد. این تدابیر دولت نیز برای این است که مشکل را به آینده موکول کند.

 

مشکلات اقتصادی لاینحل نیست و لازمه آن استقرار دولتمردان سالم و نیزاصلاح فرهنگ کار در همه رده‌ها و اصلاح فرهنگ مصرف و سبک اقتصادی و فرهنگی زندگی هست.

 

در حقیقت شعارهای سالی که رهبری تعیین کرده‌اند کلید رفع مشکلات و تحقق پیشرفت سریع کشور هست به شرطی که همه، هم دستگاه‌های حکومتی و هم احاد مردم خود را مخاطب این پیام‌ها دانسته و خود را برای تحقق آن مسئول دانسته و به آن عمل کنند.

kargaronline.ir/fa/news-details/90341

۹۹/۰۵/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">