پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲ ق.ظ

۰

تهران- ایرنا- «محمدحسن قدیری ابیانه» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس و انگاره تکرار آن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملاک مشروعیت، درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات نیست بلکه تعداد آرایی است که نامزد منتخب از بین شرکت‌کنندگان به دست می‌آورد نشان مقبولیت اوست.

زمان چندان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ باقی نمانده است. همین موضوع باعث شده رسانه‌ها و ناظران سیاسی پیرامون ابعاد مختلف این انتخابات به گفتگو و اظهارنظر بپردازند. بحث حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان، مشارکت مردم، گزینه نهایی مطرح در اردوگاه اصولگرایی، عملکرد شورای نگهبان و موارد دیگری از این دست پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در رسانه‌ها طرح شده است.

در میانه این بحث‌ها، ارائه تحلیل‌هایی مبنی بر رقابت درون گروهی اصولگرایان در انتخابات سال آینده باعث شده تا این ذهنیت شکل بگیرد که به احتمال زیاد انتخابات سال آینده چندان رقابتی نخواهد بود. گروهی از تحلیلگران و فعالان سیاسی اصولگرا معتقدند که انتخابات سال آینده ریاست جمهوری با حضور طیف‌های مختلف اصولگرایی و با غیبت اصلاح طلبان برگزار خواهد شد؛ شرایطی که آن را با کلیدواژه «رقابت درون گروهی» توصیف می‌کنند.

اینکه این تحلیل چقدر به واقعیت نزدیک است، در صورت تحقق چنین وضعیتی بحث مشارکت مردم در چه سطحی خواهد بود و نگاه نخبگان سیاسی چیست را در گفتگو با «محمدحسین قدیری ابیانه» فعال سیاسی اصولگرا به بحث گذاشته‌ایم.

✅قدیری ابیانه: اصلاح‌طلبان چون می‌دانند رای نمی‌آورند می‌خواهند حفظ آبرو کنند

قدیری ابیانه در پاسخ به این پرسش که طیفی از تحلیلگران اصولگرا معتقدند که انتخابات سال آینده درون گروهی برگزار خواهد شد آیا شما به این تحلیل باور دارید یا خیر، گفت: اگر در بین اصلاح طلبان افرادی باشند که صلاحیت‌های لازم را برای ریاست جمهوری داشته باشند و در فسادهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی مشارکت نداشته باشند می‌توانند تایید صلاحیت شوند و در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: اما پیش‌بینی من این است که حتی اگر افراد سرشناس اصلاح‌طلب تایید شوند و در انتخابات شرکت کنند هم رای نمی‌آورند چون عملکرد مطلوبی نداشته‌اند. جریان اصلاح طلب تمام وعده‌هایی را که به مردم داده بود زیر پا گذاشت و خلاف آن عمل کرد. از سوی دیگر من معتقدم که فساد در بین این جریان سیاسی بسیار بالا است. به عنوان مثال در شورای شهر که نظارت شورای نگهبان را نداشته می‌بینید اصلاح طلبان عملکرد بسیار ضعیفی داشتند. حتی در انتخابات شهردار هم نتوانستند به ثبات برسند. از طرف دیگر سطح فساد در شوراهای شهر هم بالا است.

اصلاح طلبان اگر مطرح می‌کنند که ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم بخاطر این است که یا صلاحیت ندارند و فساد دارند یا اینکه می‌دانند در انتخابات رای نمی‌آورند. شما در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم مشاهده کردید که چندین گروه اصلاح طلب لیست دادند و آقای «مجید انصاری» سرلیست مشترک این گروه‌ها بود. با این وجود انصاری تنها حدود هفتاد هزار رای آورد. بنابراین اگر قرار باشد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند وضع بهتری نسبت به انتخابات مجلس نخواهند داشت. پس ترجیح می‌دهند که با عدم شرکت و متهم کردن نظام به این امر که ما اصلاح طلبان را راه نداد حداقل حفظ آبرو کنند.

✅کاهش مشارکت در انتخابات هم تقصیر اصلاح‌طلبان است؟

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که در صورت عدم حضور اصلاح طلبان مشارکت به چه صورتی خواهد بود، بیان داشت: اصلاح طلبان در انتخابات سال پیش لیست دادند و مردم را هم به رای دادن دعوت کردند اما بازهم رای نیاوردند. دلیل این عدم توفیق هم مربوط به عملکرد این جریان است. بنابراین اگر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری هم کاهش پیدا کند تقصیر اصلاح طلبان است. من افرادی را می‌شناسم که به اصلاح طلبان رای دادند و تبلیغ کردند اما با این عملکرد دیگر جرات ندارند برای این جریان تبلیغ کنند.

البته نظام طرفدار این است که مشارکت حداکثری باشد و نظر رهبری هم بر حضور بالای مردم در انتخابات مختلف است. نظام زمینه را برای مشارکت اکثر مردم فراهم کرده و اگر مشارکت بالا باشد تهدیدات خارجی را خنثی می‌کند. اما در همه کشورهای دنیا ملاک مقبولیت، درصد شرکت کنندگان نیست بلکه ملاک درصد رایی است که فرد منتخب در بین شرکت کنندگان به دست آورده است.

شما می‌بیند که گاهی ۲۵ درصد مردم در انتخابات پارلمان اروپا شرکت نمی‌کنند. داوطلبانه هم شرکت نمی‌کنند چرا که برای رای ندادن مجبور نیستند. در این کشورها هیچ کس صلاحیت نامزدهایی که اکثریت آرا شرکت کنندگان را به دست آوردند را هر چند تعداد شرکت کنندگان پایین باشد زیر سوال نمی‌برد و آن‌ها را نامشروع نمی‌داند. بنابراین نظام امکان رای دادن را فراهم آورده و ترغیب هم می‌کند اما مجازاتی برای عدم شرکت تعیین نکرده و خود مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که در انتخابات شرکت کنند یا خیر و در حقیقت کسی که در انتخابات شرکت نمی‌کند حق خودش را در تعیین سرنوشت واگذار می‌کند به عده‌ای که شرکت می‌کنند.

irna.ir/news/84048069

۹۹/۰۷/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">