پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۱ ب.ظ

۰

امضای برجام خسارت محض بود و متاسفانه دولت و هیأت مذاکره کننده خطوط قرمز تعیین شده از طرف مقام معظم رهبری را رعایت نکردند و امتیازات و تعهدات داده شده بیش از وعده‏‌های گرفته شده بدون ضمانت اجرایی بود؛ مانند پروتکل الحاقی و مکانیسم ماشه و این‏که اعضای 5+1 هرگاه اراده کنند، بتوانند بی دلیل تمام تحریم‏‌ها و تحریم‏‌های تسلیحاتی را که تا مهر ماه 99 معلق شده را برگردانند.

 

با این وجود غربی‏‌ها به هیچ یک از وعده‏‌های ناچیز خود عمل نکرده‌اند و با وعده ‌های بی سر و ته هرگونه فرصت را از ملت گرفتند. دولت نیز با به نمایش گذاشتن سراب برجام، هفت سال عمر مدیریتی خود را به بطالت گذراند و خسارت‏‌های جبران‌ناپذیری را برای کشورمان به وجود آورد و در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز تعلّل کرد. بدقولی‏‌های آمریکا و اروپا چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ، به تحریم‏‌های ظالمانه افزوده شد و دولت حاضر نشد به شکست سیاست‏‌هایش در تعامل با آمریکا اعتراف کرده و در جهت اتّکاء به توان داخلی کشور قدم بردارد.

 

اگرچه با وجود افزایش خصومت‌ها و تحریم‌ها هنوز از جسد متعفن برجام دست بر نمی‌دارد و همانطور که راه حل مشکلات را صرفاً در تعامل و توافق با آمریکا معرفی می‌کرد، امروز نیز وضعیت اسفبار اقتصادی را منحصراً به گردن آمریکا می‌اندازد و خواستار لعن بر کاخ سفید می‌شود. هرچند آمریکا، دشمن قسم خورده ملت ایران است و ملت ایران همچون همیشه دست از شعار مرگ بر آمریکا بر نمی‌دارد، لیکن وقت آن رسیده که دولت قصور و تقصیر خود را در بروز وضعیت کنونی بپذیرد و از کرسی کبر و غرور پایین بیاید و از ملت شریف ایران و منتقدین بابت فحاشی‏‌ها و توهین‏‌های صورت گرفته عذرخواهی کند و یک سال باقی‌مانده از دوران مسئولیت خود را مثل هفت سال گذشته هدر ندهد.

 

آمریکا در دوران ترامپ به لحاظ رقابت‏‌های داخلی، پیروزی آمریکا در برجام را شکستی برای آمریکا معرفی کرد و از آن خارج شد؛ در حقیقت با این رفتار خود فرصت استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن کل تحریم‌های معلق شده را از دست داد، حقی که در برجام به غلط برای سایر کشورهای ۵+۱ به رسمیت شناخته شده است؛ چراکه هر آن اراده کنند می‌توانند از آن استفاده نمایند. وزیر خارجه کشورمان به همراه رئیس جمهور مکرّراً از لغو تمامی‏ تحریم‌ها سخن می‌گفتند در حالی که در برجام تعلیق تحریم‌ها را با شرایط خفّت‌بار پذیرفته بودند. آمریکا کشورهای چین و روسیه را که زمانی به قطعنامه‌های تحریمی‏ علیه ایران رأی داده بودند نیز تحریم کرد و لیست کشورهای تحریمی‏ را افزایش داد و اختلافات خود با اروپا و ناتو و همسایگان و هم پیمانان را تشدید کرد. اختلافات عمیق در جامعه آمریکا ظهور و بروز پیدا کرده و مبارزه مردم آمریکا با سیاست‌های نژادپرستانه لحظه‌ای فروکش نکرده است و کار به جایی رسیده که طرف‌های نژادی سیاه و سفید به صف آرایی‌ها و مانورهای مسلحانه روی آورده‌اند تا حدی که رئیس اف‌بی‌آی نسبت به امکان بروز جنگ مسلحانه داخلی هشدار داده است و از سوی دیگر کشورهای زیادی به دنبال تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا، درصدد پایان دادن به سلطه و انحصار دلار در تجارت بین‌المللی می‌باشند.

 

صاحب‌نظران آمریکا امکان سقوط ارزش دلار به یک سوم آن را مطرح کرده و زنگ خطر را برای اقتصاد آمریکا به صدا در آورده‌اند، در چنین شرایطی تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل و مزاحمت برای ایران و کشتیرانی آن می‌تواند ضربه کاری به آمریکا وارد آورد، به نحوی که سقوط آمریکا از مواضع ابرقدرتی و شکل‌گیری جهان چند قطبی را تسریع می‌نماید.

 

جهان در جریان توقیف کشتی انگلیسی پس از توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق توسط انگلیس و سرنگونی پهباد جاسوسی گران قیمت آمریکا در جنوب کشور و موشک باران پایگاه نظامی‏ عین‌الاسد در عراق پس از به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس قاطعیت ایران را مشاهده کردند. به خوبی می‌دانند که تمام پایگاه‌های نظامی‏ آمریکا در منطقه در تیررس موشک‌های نقطه‌زن ایران قرار دارند و اگر بخواهند از امکانات نظامی‏ خود در هر کشوری از منطقه علیه ایران استفاده کنند تأسیسات حیاتی آن کشورها نیز مورد هدف نیروهای مسلح و مقتدر ایران قرار خواهند داشت و اگر هر کشوری از مکانیسم ماشه استفاده کند و تحریم‌های معلق شده سازمان ملل متحد را برگرداند، ایران باید برجام را خاتمه یافته اعلام کند و حتی عضویت در معاهده NPT را تعلیق کند و هیچ تعهدی درقبال آن نپذیرید. لیکن اینک رسماً تحریم‌ها باز نگشته و شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر اعضای برجام بر ادعای آمریکا صحه نگذاشته و حقی برای آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه قائل نشده‌اند.

 

این آمریکا است که می‌گوید از نظر من، قطعنامه‌ها ملغی و آمریکا آن‏ها را به اجرا خواهد گذاشت و هر کشور و شرکت و فردی را که مخالف نظر آمریکا عمل کند را تحریم و مجازات خواهد کرد. اروپایی‌ها هرچند که گفته‌اند سیاست‌های آمریکا را قبول ندارند اما پیش‌بینی می‌شود که مثل گذشته به تعهدات خود عمل نکرده و اقدام عملی در مقابله با تهدیدات آمریکا در پیش نخواهند گرفت و عملاً بسیاری از کشورها و شرکت‌هایی که تاکنون تسلیم فشار آمریکا شده‌اند به روال خود ادامه خواهند داد؛ در چنین شرایطی ایران باید با اقتدار در مقابل آمریکا بایستد و تهدید را با تهدید پاسخ دهد، اقدامی‏ که فرمانده محترم سپاه انجام داد و بر قاطعیت مجازات عاملان و مشارکت کنندگان در ترور سردار سلیمانی تأکید کرد.

 

ایران باید به صراحت اعلام کند که در صورت استفاده از مکانیسم ماشه توسط هر یک از اعضای باقی مانده در برجام نه تنها برجام را تمام شده تلقی خواهد کرد بلکه ، عضویت در معاهده NPT را نیز معلق نموده و اجازه هیچ‏گونه بازرسی را نخواهد داد و از تمام ظرفیت خویش برای گسترش فعالیّت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده خواهد کرد و در شرایط فعلی کارهایی که قرار بود در جهت کاهش تعهدات برجامی‏ در صورت عدم عمل اروپایی‌ها به تعهداتشان به شدت کاسته شود، عملی گردد.

 

مدت کوتاهی تا انتخابات ریاست جمهوری نمانده است و ممکن است ترامپ که در سیاست خود در همه ابعاد از جمله در تحمیل نظرات خود شکست خورده و نتوانسته است ایران را تسلیم خود نماید به شدت به دست آوردهایی در عرصه خارجی نیاز دارد و فکر می‏‌کند که با وادار کردن امارات و بحرین و دیگران به رابطه با رژیم صهیونیستی می‌تواند دست‌آوردی برای او داشته باشد.

 

دولت ایران نباید تصوّر کند که با شکست ترامپ و پیروزی رقیب دموکرات او، سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر خواهد کرد؛ بلکه باید موضع قاطع ایران در مقابل زیاده خواهی‏‌های آمریکا و هم پیمانان‌شان به نمایش گذاشته و همه ارکان حکومتی و حزبی و مطبوعاتی باید در راستای سیاست مقتدرانه اعلام شده از سوی رهبر انقلاب، انسجام ملی را به نمایش بگذارند و در عین حال در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و حل مشکلات کشور به خنثی‌سازی توطئه‌های مختلف دشمنان داخلی و خارجی عمل نماید و مطمئن باشند که پیروزی با ملت ایران است.

 

و از جایی که انتظارش را هم ممکن است نداشته باشیم دشمن ذلیل و خار خواهد شد و یکی از آن‏ها مناظرات ترامپ و جو بایدن است که فرصتی است برای رسوایی هرچه بیش‏تر نه تنها نامزدها بلکه رسوایی کلیت آمریکا

partosokhan.ir/page.asp?Number=996&Category=375

۹۹/۰۷/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">