دگرگونی کلی سیمای ایران در گرو حس مسئولیتپذیری نخبگان
گروه سیاسی خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) چهارشنبه 19 مهر 1391: سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر تولید علم در جهت نیازهای داخلی و افزایش اقتدار ملی گفت: ارزش بودن علمآموزی در کشور که ناشی از فرهنگ اسلامی است میتواند با وجود احساس نشاط و امید و مسئولیت نسبت به آینده کشور در میان نخبگان سیمای ایران را به کلی دگرگون کند.
محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در تبیین بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان و اینکه ایشان احساس مسئولیت نخبگان جوان نسبت به آینده کشور را فتح الفتوح انقلاب اسلامی مطرح کردند، گفت: به عقیده من نگاه مقام معظم رهبری به نخبگان کشور و به طور کلی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی نگاه راهحلی است. به عبارتی ایشان این اقشار را بخشی از صورت مسئله نمیدانند بلکه بخشی از راهحل و سرمایه کشور و حتی جهان اسلام تلقی میکنند و معتقدند که احساس مسئولیت و نشاط و امید به آینده در بستر همت و تلاش و استعداد ایرانیان زمینه تحولی عظیم را برای کشور فراهم میکند.
وی اظهار کرد: بر مبنای همین نگاه ایشان همواره جوانان را برای حرکت به سمت جلو ترغیب کردهاند. نخبگان کشور به خصوص اگر جوان باشند طلایهداران پیشرفت کشور محسوب شده و میتوانند راه را برای پیشرفت همهجانبه کشور به خصوص در ابعاد علمی هموار نمایند.
قدیری ابیانه درباره دلایل تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر داناییمحوری و نقش آن در افزایش تولید قدرت ملی گفت: علم باید در خدمت مردم، عدالت، امنیت و معنویت باشد و در راستای این چهار محور تولید قدرت کند و در حقیقت موتور پیشرفت، رفاه، سلامت و آسایش در کشور باشد.
وی ادامه داد: بنابراین تولید علم باید توأم با هدف متعالی باشد زیرا میتوان علم را در مسیر غلط و شیطانی هم مورد استفاده قرار داد. کما اینکه شاهد هستیم که غرب از آنجا که ملاکش تنها قدرتطلبی و سلطه است از علم برای ایجاد ابزار کشتار و تحمیل فقر و بیماری به سایر ملتها و سلب امنیت استفاده میکند لذا علمآموزی باید معطوف به اهداف متعالی باشد.
کارشناس عالی مدیریت استراتژیک عنوان کرد: براین مبنا فعالیتهای علمی در کشور باید در جهت تقویت اقتدار و قدرت برای ملت و کشور باشد تا بتواند کشور را در مقابل فشارها و سلطهجوییهای دیگران مقاوم سازد و کشور را به پیش ببرد و نباید اجازه داد که تلاشهای علمی نخبگان ما در جهت مد نظر دشمنان کشور مورد استفاده قرار گیرد.
سفیر سابق ایران در مکزیک تصریح کرد: در نتیجه، این فعالیتها باید معطوف به رفع معضلات و مشکلات داخلی باشد تا موانع را از پیش پای ملت بردارد. لذا شناسایی این نیازها و تمرکز انرژی در این امور لازمه پیشرفت است.
وی تأکید کرد: غربیها با گذاشتن مشوقها و ایجاد مراکزی سعی میکنند اولا نخبگان سایر کشورها را به خدمت خود درآورند، ثانیا اگر نخبگانی هم حاضر به حضور در غرب نشدند به لحاظ رسانهای و تبلیغاتی مجبور سازند به قصد کسب به اصطلاح افتخارات علمی انرژی آنها را صرف اموری کنند که نتیجه آن تلاشهای علمی برای رفع نیازهای غرب مفید واقع شود.
قدیری ابیانه افزود: ما باید تلاش کنیم مرزهای علمی را بشکنیم، تحریمها را پشت سر بگذاریم تا سطح اقتدار کشور را افزایش دهیم و ایران اسلامی را به مهد علم در جهان تبدیل کنیم. این موقعیتی است که زمانی جهان اسلام از آن برخوردار بوده است اما بر اثر اشتباهات مسلمانان از یک طرف و توطئههای دشمنان اسلام از طرف دیگر آن را از دست داد.
وی اظهار کرد: لذا حرکت علمی کشور امری مبارک است که حضرت امام خمینی(ره) هم در پیامی که به مناسبت پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل صادر کردند بر آن تأکید کرده بودند. وجود بیش از 4 میلیون دانشجو در ایران و ارزش بودن علمآموزی در کشور که ناشی از فرهنگ اسلامی است و احادیث و آیات زیادی در این رابطه ذکر شده است میتواند با وجود احساس نشاط و امید و مسئولیت نسبت به آینده کشور در میان نخبگان سیمای ایران را به کلی دگرگون کند. ادامه دارد...