پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۹، ۰۷:۰۶ ب.ظ

۰

📺در برنامه مصیر بررسی شد؛ منطق مذاکرات ایران بر اساس سیاست خارجی موردنظر امام(ره) چه بود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و یکمین قسمت از فصل جدید از برنامه تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یک‌شنبه ۵ بهمن با موضوع «روابط بین الملل و سیاست خارجی در اندیشه امام خمینی (ره)» با اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر روی آنتن رفت.

فصل جدید برنامه تلویزیونی مصیر با هدف بازخوانی و نقد اندیشه متفکران اسلامی، به بررسی ابعاد فکری اندیشمندان بزرگی چون؛ آیت الله جوادی آملی، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و… می‌پردازد و تا کنون به بررسی اندیشه‌های آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید سید مرتضی آوینی، آیت الله سید منیرالدین حسینی، شهید سید محمدباقر صدر و آیت الله طالقانی پرداخته است.

مهمان این قسمت از برنامه، محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در کشورهای آمریکای لاتین و استرالیا درباره سیاست خارجی ایران قبل از انقلاب و واکنش امام خمینی (ره) بیان کرد: من ابتدای انقلاب رایزن مطبوعاتی شدم و یک سمینار روسای نمایندگی‌ها در فرانسه برگزار شد و من از رم شرکت کردم. کاظم رجوی، در نیویورک و سازمان ملل، مسئول دفتر نمایندگی ایران بود. از او پرسیدم وضعیت ما بعد از انقلاب چه فرقی کرده است؟ گفت قبل از انقلاب رای ایران معلوم بود؛ هرچه آمریکا می‌گفت ما هم همان را می‌گفتیم. اما بعد از انقلاب چون نظر مستقلی داریم، سفرای کشورهای دیگه تلاش می‌کنند نظر و رای ما را جلب کنند.

قدیری ادامه داد: قبل از انقلاب، شخصیت‌های سیاسی و مهم کشور را دیگران تعیین می‌کردند. اگر به شاه پیشنهادی از سوی مقامات ایران می‌دادند می‌گفت ۴۸ ساعت دیگر اطلاع می‌دهم. در خاطرات سفرای آمریکا مشخص شد که این سفرا هر ۴۸ ساعت یکبار با شاه ملاقات داشته‌اند. در مصاحبه‌ای هم با سی ان ان گفته بود من مامور شما هستم.

قدیری درباره منطق مذاکرات ایران بر اساس سیاست خارجی موردنظر امام خمینی (ره) گفت: یک مساله این است که چه کسی مذاکره می‌کند؟ طرف ایران که باید طرف انقلاب و جمهوری اسلامی باشد. خودباور هستند؟ و به نقاط قوت ملت آشنا هستند؟ نقاط ضعف و قوت دشمن را می‌شناسند؟ راجع به اصول مذاکره می‌کنند یا معامله معمولی است؟ برای مثال ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم پس اصلاً امکان مذاکره وجود ندارد. در اوایل انقلاب ما کشور آفریقای جنوبی را به رسمیت می‌شناختیم اما حکومت نژادپرستش را به رسمیت نمی‌شناختیم و مذاکره نکرده و روابطی نداشتیم.

قدیری افزود: سفارت آمریکا بعد از انقلاب باز ماند که بزرگترین سفارتخانه با بیشترین دیپلمات در ایران بود. با مقامات ما دیدار داشتند. اما اسناد نشان می‌دهد که همان زمان دنبال توطئه علیه کشور بودند. مذاکره کننده اگر مجذوب و مرعوب طرف مقابل باشد نمی‌تواند کشور ما را نمایندگی کند. ما با صدام هم مذاکره کردیم و ذره‌ای ترس در دل کسی نبود و همه به دشمن بودن او واقف بودند. رهبری در مذاکره با آمریکا بارها گفتند گول لبخندشان را نخورید. بعضی فکر می‌کنند اگر با آمریکا روابط خوبی داشته باشیم مشکلاتمان حل می‌شود و کره جنوبی را مثال می‌زنند. پس مثلاً پاکستان و مصر و.. چه؟ هم رابطه دارند هم آمریکا در کشورشان حضور نظامی دارد. می‌بینید که چه مشکلاتی دارند. پس علت پیشرفت کشورها رابطه با آمریکا نیست بلکه کار و تلاش است. باید ریشه پیشرفت را پیدا کرد.

قدیری تشریح کرد: بعضی افراد به حمایت ایران از نهضت‌های آزادی بخش و حمایت از مستضعفین ایراد می‌گیرند. چطور آمریکا می‌تواند دخالت کند که چرا کسی را زندانی کرده‌ایم؟ چطور به ما ارتباطی ندارد که در یمن و فلسطین کشتار می‌کنند؟ نه انسانیت و نه اسلام به ما اجازه بی تفاوتی نمی‌دهد. شعار اسرائیل مبنی بر سلطه از نیل تا فرات است. اگر نقشه را نگاه کنید این محدوده شامل حدود ۲۰ کشور می‌شود. تقریباً کل خاورمیانه است. اسرائیل یهودیت را هم نژادی کرده است. هر ساله کشته شدن دهها هزار ایرانی را به مناسبت پوریم جشن می‌گیرند. اسرائیل پادگان است. غربی‌ها به دنبال این هستند که مسلمانان را علیه حکومت مرکزی کشورهایی مثل چین و روسیه تحریک کند. ما از راه دیپلماسی در کشورهایی که به نظر می‌آید سکوت کرده‌ایم، وارد شده‌ایم. برعکس اسرائیل که مجبور شده است دور خودش دیوار بکشد، انقلاب اسلامی رو به جلو رفته است.

قدیری درباره صدور انقلاب گفت: از امام خمینی (ره) پرسیدند نظر شما درباره صدور انقلاب چیست؟ گفتند انقلاب صادر شده است. ما اگر کارمان را درست انجام دهیم، کارمان دیده می‌شود. عربستان به خاطر برگزاری انتخابات ما از ما می ترسد. کشورهای سلطنتی از انتخابات می‌ترسند. ما زمانی می‌گفتیم می‌شود ملت‌ها بیدار شوند؟ الان بیدارتر از یمن و حزب الله و… داریم؟ همین ماندگاری ما به مدت چهل سال تبدیل به الگو برای کشورها شده است. نه تنها سقوط نکرده‌ایم بلکه در بخش‌های مختلف پیشرفت کرده‌ایم.

قدیری در پاسخ به این سوال که میزان رای مردم است، اگر خود مردم بخواهند با آمریکا مذاکره کنند چه باید کرد: بعد از برجام دیدیم که بسیاری از کسانی که به دنبال مذاکره بودند، می‌گویند مذاکره با آمریکا راه حل ما نیست. فایده این نرمش قهرمانانه در جهت مذاکره با آمریکا و ۵ کشور دیگر همین جا بود که مردم متوجه شوند نباید به این روابط امید داشته باشند. به نظر من علت موافقت رهبر انقلاب به همین دلیل بوده است.

در بخش‌های دیگری از برنامه، آیتم معرفی کتاب و بخش‌هایی از سخنان حضرت امام خمینی (ره) پخش شد.

telewebion.com/episode/2488397

۹۹/۱۱/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">