پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۰۸ ب.ظ

۰

قدیری‌ابیانه در میزگرد: ناامیدی ایجادشده در دولت خنثی شود

نگرانی اصلاح‌طلبان از روی کار آمدن دولتی کارآمد و‌ تأثیر منفی عملکرد آنان بر ذوق و شوق انتخاباتی مردم، از جمله محورهای مطرح‌شده در میزگرد فارس با حضور معاون پارلمانی دولت دهم، سفیر اسبق ایران در ایتالیا و قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین بود.

25 اسفند 99

فروزنده: اصلاح‌طلبان قدرت را بدون هزینه ترک نکرده‌اند/ قدیری‌ابیانه: ناامیدی ایجادشده در دولت خنثی شود/ خجسته‌پور: جریان اصولگرا همواره از رقیب قَدَر استقبال می‌کند

حوزه احزاب خبرگزاری فارس: از ابتدای انقلاب اسلامی و استقرار مردم سالاری دینی همواره نظام جمهوری اسلامی برای تقویت پایه‌های جمهوریت خود بر حضور پرشور مردم در انتخابات تاکید کرده است و در مقابل مردم نیز همواره حضور برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور را از حقوق اساسی خود به عنوان یک شهروند ایرانی قلمداد می کنند. این مسئله همواره مورد توجه آمریکا و کشورهای مرتجع هم بوده و همواره با ابزارهای مختلف سعی کرده اند که این حضور را تحت الشعاع قرار دهند.

 

دشمنان انقلاب اما در کنار تلاش برای حضور حداقلی راهبردی دیگر را نیز مورد هدف قرار داده اند و آن اینکه تلاش کنند ورای اینکه چه میزان مردم در صحنه انتخابات حضور می یابند، فردی انتخاب شود که علاوه بر گرایش به غرب در حوزه های مدیریتی و اقتصادی ناکارآمد باشد و همین بر مشارکت مردم اثر بگذارد. کما اینکه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد همین اتفاق بودیم و مردم که از ناکارآمدی دستگاه اجرایی در مدیریت امور کشور گلایه مند بودند میزان کمتری به صندوق های رای اقبال نشان دادند.

 

خبرگزاری فارس در نشستی با حضور لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی دولت دهم، محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در ایتالیا و مکزیک و علیرضا خجسته پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین به بررسی دوگانه انتخاب اصلح و حضور حداکثری در انتخابات پرداخته است. متن این نشست به شرح ذیل است:

ذیلا سخنان قدیری ابیانه در این میزگرد را مشاهده می کنید:

عملکرد اصلاح طلبان بر ذوق و شوق انتخاباتی مردم تاثیر منفی گذاشته است

فارس: رسانه‌های غربی رویکردشان همواره بر این بوده که مشارکت کم شود ولی به نظر می رسد که در سالهای گذشته اتفاقا برخی رسانه‌های غربی مقداری تغییر موضعی در مورد انتخابات ایران داشتند و آن اینکه به فرد و جریان خاصی رای داده شود و سعی کردند آن رویکرد را تقویت کنند. تحلیل شما در مورد این رویکرد جریان معاند علیه جمهوری اسلامی چیست و آیا الان رویکرد غرب و کشورهای اروپایی و آمریکا درمورد مشارکت در انتخابات ایران چگونه است؟

قدیری ابیانه: غربی‌ها از ابتدای انقلاب از برگزاری انتخابات در ایران و برقراری نظام مردم‌سالار دینی ناراحت بودند و کشورهایی مثل عربستان و کویت و قطر و امارات که تاکنون انتخابات آزاد نداشته‌اند هم همواره سعی کردند انتخابات ایران را تخطئه کنند. گاهی سیاستشان این بوده که مردم در انتخابات شرکت نکنند و آن زمانی بوده که غربگرایان در ایران شانسی برای پیروزی ندارند، اما در مقاطعی بخصوص در سال‌های 88و 92 و 96 رسانه‌های غربی تمام‌قد وارد عرصه تبلیغات شدند و تلاش کردند نیروهای غربگرا یا اصلاح‌طلبان را از همه لحاظ تقویت کنند، لذا رسانه های بیگانه مثل رسانه های آمریکا، انگلیس، ‌فرانسه، اروپا، ‌اسرائیل و رسانه های منطقه ای و تمامی ضد انقلابیون از سلطنت‌طلب و ساواکی و وهابی و داعشی و منافق و فدایی و ریگی‌ها و همگی دو تلاش را به طور همزمان انجام دادند. اول حمایت از این جناح و افراد در انتخابات چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه شورای شهر و مجلس خبرگان رهبری بود.

همزمان تخریب نامزد انقلابی را در دستور کار قرار دادند و تمام قد وارد شدند تا غربگرایان تسلیم پذیر و فشارپذیر پیروز انتخابات شوند چون غربی‌ها و دشمنان می‌توانند نظراتشان را از طریق اینها به ایران تحمیل کنند که برجام هم یک نمونه آن هست. مثلا آقای روحانی در هر دو دوره به شدت مورد حمایت آنها بود و آقای رئیسی را به شدت تخریب می‌کردند.

 

دشمن حس کند اصلاح‌طلبان امکان پیروزی ندارند صرفا دست به تخریب انقلابی‌ها می‌زند

البته خود آقای روحانی هم چه در سال 92 و چه در سال 96 همین روش تخریبی را دنبال می‌کرد و این دوره هم همین کار را خواهند کرد. اگر احساس کنند اصلاح طلبان امکان پیروزی ندارند، آن وقت به صرفا به تخریب نیروهای انقلابی خواهند پرداخت و مردم را به عدم مشارکت ترغیب خواهند کرد. اما اگر احساس کنند که ممکن است با حمایت آنها گزینه غربگرا رای بیاورد، آن موقع مردم را ترغیب خواهند کرد. هرچند اصلاح‌طلبان می دانند پایگاه اجتماعی خود را به شدت از دست داده اند و نمونه اش هم انتخابات مجلس شورای اسلامی هست.

 

وضعیت از نظر افکار عمومی نسبت به اینها بهبود نیافته که بدتر هم شده است و یکی از ارزیابی‌های اینها این است که ممکن است مردم با صندوق آرا قهر کنند و علتش هم مختلف است که یکی نارضایتی از عملکرد دولت و پشیمانی از رایی هست که داده اند. همین مسئله ممکن است موجب شود که ناامیدانه شرکت نکنند ولی ما به عنوان نیروهای انقلاب معتقدیم که انتخابات دو اثر مهم دارد که یکی این هست که هرچه مشارکت بیشتر باشد پیام بین‌المللی‌اش بهتر است و دشمن را از فکر توطئه‌ها ناامید می‌کند. من این را یک بال از این انتخابات می‌دانم و بال دوم انتخابات این هست که نیروی مناسب و خدومی انتخاب شود تا کشور را با توجه به مسئولیت‌های رئیس جمهور خوب اداره کند و مرعوب و مجذوب غرب نباشد و  ملت خودمان را باور کند و صورت مسئله و مشکلات و راه حل‌‌ها را بشناسد.

 

باید ناامیدی ایجاد شده در دولت روحانی خنثی شود

 

اینجا لازم است که ناامیدی که از دست جناح اصلاح طلب و آقای روحانی ایجاد شده خنثی شود. گزینه‌هایی هستند که می‌توانند روی این قضیه به عنوان نامزد ریاست جمهوری اثر بگذارند که یکی از این افراد آقای رئیسی هست. در دوره گذشته آقای رئیسی را خیلی تخریب کردند ولی با توجه به عملکرد یک سال و نیم ایشان در قوه قضائیه و مبارزه جدی با فساد به خصوص فسادی که توسط مقامات و آقازاده‌ها انجام شده، امیدی برای مبارزه با فساد در مردم ایجاد شده است. ضمن اینکه اگر ایشان نامزد شود دیگر آن تبلیغات دروغین روی مردم اثر نمی گذارد. به نظرم مشارکت را هم بالا خواهد برد و بسیاری از کسانی که تحت تاثیر تبلیغات به آقای رئیسی رای ندادند، این بار حتما رای خواهند داد.

 

بال دوم این است که یک فرد صالح انقلابی انتخاب شود و اگر همزمان مشارکت بالا باشد امکان پرواز پیش می‌آید. اگر مشارکت بالا باشد ولی فردی مثل آقای روحانی انتخاب شود فایده مشارکت حداکثری را خنثی می‌کند. اگر هم مشارکت بالا باشد و هم فرد مناسبی انتخاب شود زمینه اصلاح امور فراهم می شود چون اصلاح امور علاوه بر مدیریت انقلابی عوامل دیگری هم نیاز دارد.

 

دشمن هم از تحریم‌ها و اثرگذاری تحریم‌ها برای فروپاشی ناامید شده و ایران توانسته در اوج تحریم‌ها پیشرفت‌های خوبی انجام دهد و علیرغم مشکلات موجود دشمنان ما هم با مشکلات بزرگی مواجهند و آمریکا و باقی دشمنان آن قدرت سابق را ندارند و طبیعتا اثرگذاری‌شان هم کمتر می‌شود.

 

فارس: رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان هرچند انتخاب اصلح را هم مهم دانستند، اما مانند تاکیدات گذشته‌شان بر مشارکت حداکثری تاکید داشتند. این در حالی است که مردم شاهد بودند که علیرغم مشارکت خوب در سال 92، دولت با عملکردش این مشارکت را بی اثر کرد. دلیل این تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری چیست؟

 

قدیری ابیانه: بارها به خاطر بد عمل کردن دولت و وخیم شدن وضع اقتصادی ناشی از سیاست‌های غلط دولت و امید بستن به استکبار که برجام سمبل آن هست، مردم از رهبر انقلاب خواستار دخالت شدند تا ایشان مثلا خود امور را به دست بگیرند، ولی قانون اساسی می‌گوید امور اجرایی به دست رئیس جمهور است و رئیس جمهور را نه رهبر می‌تواند انتخاب و نه فی البداهه عزل کند و حتما باید مجلس رای به عدم کفایت سیاسی بدهد.

در سه سال اول دولت دوم آقای روحانی، مجلس هم از جنس همین دولت بود. بنابراین مردم امور اجرایی را انتخاب می‌کنند و  نمی‌شود که از رهبر انقلاب بخواهند که خودشان امور اجرایی را به دست بگیرند.

 

رئیس جمهور وقتی انتخاب می‌شود حکم خلبانی دارد که همه از جمله رهبری جزو مسافرین آن هستند و همه باید از این خلبان حمایت کنند تا این هواپیما را به مقصد برساند. خیلی مهم است که مردم در انتخابشان دقت کنند و باید این را هم توجه کنیم که این پرواز در شرایط طوفانی هست. چون خلبانی این هواپیما و یا کاپیتانی این کشتی را رئیس جمهور بر عهده دارد، همواره رهبر انقلاب از رئیس جمهوری که مردم انتخاب می‌کنند، از هرجناحی که باشد حمایت کرده‌اند.

 

هرچه مشارکت بیشتر باشد، احساس مسئولیت فراگیرتر است

 

یکی از خواص مشارکت عمومی در انتخابات این است که مردم بدانند اگر نقطه قوت و ضعفی است، ناشی از تصمیم خودشان است و آنها با یک تصمیم درست امور را به سمت درست هدایت می‌کنند یا با انتخابی غلط عواقب منفی را ایجاد می‌کنند و طبیعتا هرچه مشارکت بیشتر باشد، احساس مسئولیت فراگیرتر است و مردمی که رای می‌دهند و کسی را انتخاب می کنند، باید برای حل مشکلات کمک کند.

مشارکت گسترده در انتخابات می تواند منجر به مشارکت بیشتر در امور شود و هرچه مشارکت در امور بیشتر باشد امکان موفقیت طرح‌ها بیشتر است.

 

دلیل حمایت اردشیر زاهدی از جمهوری اسلامی

 

دشمن دست از دشمنی برنخواهد داشت اما اگر ببیند مشارکت عمومی قوی هست، احساس می‌کند توطئه‌هایش نمی‌تواند موفق شود. من در برهه کنونی نهایت هدف دشمن را سرنگونی نظام اسلامی نمی‌دانم چون هدف غایی‌اش تجزیه ایران و محروم کردن مردم ایران از منابع ثروتشان است. به همین خاطر است که افرادی مثل اردشیر زاهدی که سفیر ایران در واشنگتن در دوران پهلوی بود، دست از مخالفت با نظام جمهوی اسلامی برداشته و علتش این است که به این نتیجه رسیده که اگر جمهوی اسلامی نباشد، ایران تجزیه می شود و چون نمی‌خواهد ایران تجزیه شود، می‌گوید با جمهوری اسلامی دشمنی نداریم.

 

 وقتی پشتیبانی مردم را ببینند، از این بٌعد ناامیدتر می‌شوند. آنها مطمئن هستند که از نظر نظامی نمی‌توانند به هدفشان برسند چون قدرت نظامی ما بالاست و اینجاست که می‌خواهند افکار عمومی را بر ضد نظام جمهوری اسلامی تهییج و نظام را از درون تهدید کنند و شبکه‌های ماهواره‌ای و گروه‌های ضد انقلاب هم با همین هدف شکل گرفته‌اند. به همین دلیل مشارکت عمومی می تواند آنها را ناامید کند و اگر روزی دشمن به قدرت ایران از ابعاد مختلف پی برد و مطمئن شد که حتی این توطئه‌ها هم نمی‌تواند روی ایران اثر منفی بگذارد بلکه ایران می‌تواند هر تهدیدی را به فرصتی برای  پیشرفت تبدیل کند، آن وقت دلیلی برای ادامه این تحریم‌ها و فشارها نخواهد دید. سیاست غرب این است که یک سوزن به خودش و یک جوالدوز به ما بزند و اگر ببیند این جوالدوز بر ما اثر ندارد، دلیلی ندارد که آن سوزن را هم به خود بزند.

ما بالاترین تهدیدها و تحریم ها را در زمینه موشکی داشتیم و بیشترین پیشرفت‌ها را هم در این زمینه تجربه کرده‌ایم.

 

آمریکا‌ بدنبال روی کار آمدن افراد تسلیم‌پذیر در ایران است

 

آمریکایی‌ها دنبال این هستند تا افراد تسلیم‌پذیر روی کار بیاید تا خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند. خواسته‌هایشان را هم الان بیان نمی‌کنند بلکه قدم به قدم روشن می کنند. مثلا یکی از مقامات غربی گفته بود دلیل عدم موفقیت ما در ضربه زدن به ایران این است که رهبر انقلاب نقشه راه ما را می‌شناسد. یعنی دست آنها را خوانده است. آنها کسانی را می خواهند که یا عاملشان باشند یا مرعوب غرب باشند و راحت گول بخورند.

در اول انقلاب مناظره ای داشتم و در ابتدای آن گفتم «به نام خدای قوی‌تر از ناوهای آمریکا» و امروز می‌گویم «به نام خدای قوی‌تر از کدخدا». یکی از ویژگی‌های یک رئیس جمهور مطلوب این است که خدا را قوی‌تر از کدخدا بداند نه بالعکس.

متن کامل میزگرد در:

farsnews.ir/news/13991223001023

۹۹/۱۲/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">