پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۰ ب.ظ

۰

تاریخ انتشار: - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 31

 محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در استرالیا درخصوص نقش وزارت امورخارجه در پیشرفت اقتصادی در دولت سیزدهم، گفت: دولت آیت الله رئیسی باید حتی وزارت خارجه را هم در خدمت اقتصاد مقاومتی قرار دهد. چرا که این موضوع منجر به افزایش تعاملات تجاری با همسایگان و کشورهای منطقه می شود. 

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت خارجه در دولت وزارتخانه‌ای با کارکردهای گوناگون از تعاملات و ارتباطات خارجی و سیاست گذاری برای تعاملات با دنیای خارج است تا نقش مهمی که در تحقق اهداف رو به رشد اقتصاد کشورها را برعهده دارد. وزارت خارجه دولت آیت‌الله رئیسی از چه جهاتی باید با وزارتخانه دولت آقای روحانی در هشت سال گذشته متفاوت باشد، موضوع مورد گفت وگوی ما با محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی و استراتژیست است که در ادامه می‌‎خوانید.

 

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر درخصوص راهبردهایی که می تواند دولت سیزدهم را به سوی موفقیت پیش ببرد گفت: مقدمه لازم برای موفقیت دولت سیزدهم بخصوص در عرصه سیاست خارجی، داشتن اعتماد به نفس، خودباوری ملی و فعال کردن انرژی ملت در زمینه های مختلف است. موضوع مهمی که متاسفانه در دولت آقای روحانی مشاهده نشد. آنچه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید حائز اهمیت باشد بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که سالهای دور توسط مقام معظم رهبری تدوین شده است. اگر ساختار وزارت خارجه  مبتنی بر سه  اصل یاد شده حرکت کند و نیروهایی را به کار بگیرد که با این سه اصل همخوانی داشته باشند، قطعا در این حوزه راهبردها و عملکرد موفقی خواهیم داشت.

 

وی با بیان اینکه این اصول در وزارت خارجه دولت آقای روحانی دیده نشد تصریح کرد: متاسفانه در وزارت خارجه‌ی دولت آقای روحانی شاهد حضور مدیرانی بودیم که از عزت و حکمت لازم برخوردار نبودند و تحت تاثیر محافل خارجی قرار داشتند و در مواردی هم تبدیل به ضد نظام هم شده‌اند، در حالی که به عنوان مدیران انقلاب اسلامی باید از نظام جمهوری اسلامی در سطح جهانی دفاع می‌کردند اما متأسفانه شاهد بودیم به منافع ملی علاقه و اهمیت چندانی از خود نشان ندادند.

 

 قدیری ابیانه در این باره خاطر نشان کرد: طبیعتاً این افراد نباید در ارکان مدیریتی قرار بگیرند با توجه به اینکه در حال حاضر در جنگ اقتصادی به سر می بریم و طبیعتاً در این جنگ، همه دستگاه‌ها باید بر روی استفاده از ظرفیت‌های ملی متمرکز شوند، از جمله وزارت امور خارجه.

 

کارشناس سیاست خارجی و استراتژیست درباره فعالیت های وزارت خارجه برای پیشبرد اهداف تجاری کشور گفت: بی تردید جهت‌گیری اقتصادی و فعالیت های اقتصادی وزارت خارجه باید نسبت به جنگ اقتصادی تشدید شود، لذا هم ساختار وزارت خارجه باید متناسب با چنین جنگی طراحی شود و نیروهایی به کار گرفته شوند که برای تحقق اهداف اقتصادی کشور توانا، متبحر و با انگیزه باشند. خوشبختانه آیت‌الله رئیسی متوجه اهمیت سیاست‌گذاری‌های درست در وزارت خارجه و تأثیر آن در خنثی کردن توطئه‌ها علیه ملت هستند. لذا در این راستا باید تلاش کنیم توطئه‌های آمریکا و همپیمانانش را در مسائل اقتصادی و تحریم ها خنثی کنیم. 

قدیری ابیانه با اشاره به اعتراف آمریکایی ها در شکست سیاست های تحریمی آنها علیه ایران توضیح داد: با توجه به اینکه تحریم‌های به کار گرفته شده علیه ایران به قول آمریکایی ها، سنگین ترین تحریم‌های تاریخ است اما دولت جدید آمریکا اعتراف کرده سیاست های تحریم اقتصادی علیه ملت ایران شکست خورده، چرا که ملت ایران در موارد متعددی نشان داده می تواند تحریم‌ها را به فرصت بیشتری برای پیشرفت کشور تبدیل کند و گشایش هایی را در اوج سختی ها کلید بزند. بنابراین انتظار داریم این روند در دولت سیزدهم ادامه داشته باشد. پیش‌بینی دشمنان این است که بعد از دوره سختی ها دوره گشایش برای ایران بر اساس مقاومت در مقابل سختی ها پیش می آید. سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی باید به دور از سیاست غرب زدگی و غرب گرایانه دولت آقای روحانی باشد. 

 

وی با تاکید براینکه نگاه دولت سیزدهم از غرب باید معطوف به شرق شود گفت: واقعیت این است که  قدرت اقتصادی از کشورهای غربی به سمت کشورهای شرقی سوق پیدا کرده است. این موضوع یک واقعیت غیرقابل انکار است. بنابراین نگاه ما به شرق باید تقویت شود. نگاه به شرق به معنی وابستگی به شرق نیست، بلکه گسترش روابط با شرق مد نظر است، لذا باید تلاش کنیم از طریق گسترش روابط با شرق تحریم‌ها را تضعیف و برطرف کنیم. 

 

قدیری ابیانه در نقد سیاست خارجی دولت آقای روحانی گفت: متاسفانه دولت آقای روحانی در جهت رفع تحریم ها سیاست ملتمسانه‌ای را در پیش گرفت و تلاش کرد ترحم غربی‌ها را نسبت به ایران برانگیزد. جملاتی مثل «ادعای وابستگی حل مشکل آب خوردن ما به غرب»، حتی اگر گمان کنیم این سیاست، سیاست با حسن ظن مطرح شده نه خیانت یا غفلت، می توان گفت که این سیاست ناشی از غرب باوری و اعتقاد به غرب است کما اینکه آقای ظریف نیز در رابطه با برجام اعلام کرد امضای کری ضمانت است در حالی که امضای رئیس جمهور و مصوبه کنگره هم ضمانت نبود کما اینکه مصوبه شورای امنیت سازمان ملل نیز درباره برجام ضمانتی نداشت. 

محمد حسن قدیری ابیانه با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی کشور گفت: لذا ضمن اینکه برای رفع تحریم ها باید تلاش کنیم، تکیه بر ظرفیت و توان داخلی و تقویت ظرفیت های تولید داخلی و در حقیقت تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح کشور، در سیاست خارجی نیز موضوع مهمی است که دولت آیت‌الله رئیسی باید حتی وزارت خارجه را هم در خدمت اقتصاد مقاومتی قرار دهد. چرا که این موضوع منجر به افزایش تعاملات تجاری  با همسایگان و کشورهای منطقه می شود. 

 

وی مزیت‌های اقتصادی ایران وآنچه در آینده می تواند به وقوع بپیوندد را اینگونه توضیح داد: تعداد زیاد کشورهای همسایه ایران، یک ویژگی و مزیت اقتصادی برای ما به شمار می‌رود. وسعت ایران از مجموع وسعت کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بیشتر است، بنابراین اگر سیاست درستی اتخاذ شود طی حدود ۱۰ سال آینده، نه تنها می‌توانیم مشکل اشتغال را حل کنیم، بلکه نیازمند نیروهای بیشتری خواهیم بود که ناچار خواهیم شد آنها را از خارج وارد کنیم. 

 

قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: خوشبختانه ما دارای ظرفیت بسیار گسترده‌ای در اقتصاد برای پیشرفت اقتصادی هستیم که بخشی از تحقق آن منوط  به سیاست‌های دولت است و بخشی هم وابسته به عملکرد مردم در  رابطه با سیاست های افزایش جمعیت دارد. متاسفانه عده ای با سیاست های استعماری و غافل از اهداف کشورهای استعماری شعار کنترل جمعیت و کاهش جمعیت سر می دهند، در حالی که ژاپن که یک چهارم ما وسعت دارد با  ۱۳۰ میلیون نفر و نداشتن منابع طبیعی ایران همچنان به دنبال افزایش جمعیت و اعطای مشوق های مختلفی برای افزایش جمعیت است. به این علت که آنها نیروهای کاری و کارآفرین تربیت می کنند و متاسفانه ما نیروهای مطالبه گر تربیت می‌کنیم. 

 

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تغییراتی در سطح وزارت خارجه گفت: متاسفانه در کشور افراد را به گونه ای تربیت می کنیم که متاسفانه از فرهنگ کار و مصرف درست برخوردار نیستند. امام علی علیه السلام فرمودند: "بهترین تفریح کار است"، در حالی که متاسفانه باور ما این است که "بهترین کار تفریح است". لذا باید در تربیت از آموزش و پرورش تا دانشگا ها و رسانه ها تجدید نظر کنیم و در سیاست خارجی نیز ما باید تقویت کننده میدان باشد، میدان اقتصادی، حتی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران باید برای اقتصاد درآمدزایی داشته باشند، در حالی که در دولت آقای روحانی خیلی از سفارت‌خانه‌های ما هزینه ساز هستند تا درآمدزا، ما نیازمند تغییرات اساسی هم در سیاست های خارجی کشور هم در ساختار وزارت خارجه و در نیروهایی که در وزارت خارجه باید مستقر شوند و مأموریت های مهم را به سرانجام برسانند هستیم. 

 

قدیری ابیانه عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی را عامل مهمی در پیشرفت اقتصاد خواند و دراین باره گفت: نیروهایی که  در پیشبرد سیاست خارجی برای رفع تحریم ها تلاش شبانه روزی داشته باشند مورد نیازند، چرا که مهم‌ترین عوامل موثر در رفع تحریم ها تقویت اقتصاد مقاومتی است. رفع تحریم به دشمن بستگی دارد اما خنثی سازی آن در دست ما است و وابسته به تلاش ما، لذا اگر بتوانیم تحریم ها را خنثی کنیم تحریم ها خود به خود لغو می شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: لازم می‌دانم نکته‌ای را هم در پایان عرض کنم و آن این است که با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، اگر همه قوی و متحد عمل کنیم می‌توانیم به سرعت مشکلات را بر طرف نمائیم و مشکلات معیشتی را برطرف نمائیم اما اتفاقاتی مثل اغتشاشات در برخی مناطق اولا دشمن را به تاثیر تحریم‌ها امیدوار می‌کند و رفع تحریم‌ها را با دشواری مواجه می‌سازد و ضمنا این نوع رفتارها باعث کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه تورم و گرانی شده و وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد کشور را با دشواری بیشتری مواجه می‌سازد. لذا باید همگان مراقب باشند تا در دام توطئه‌هایی که عوامل مزدور بیگانه مامور انجام آن هستند نیفتند.

 

کلمات کلیدی: وزارت امور خارجه ایران تحریم اقتصاد پیشرفت اقتصاد مقاومتی دولت سیزدهم آیت‌الله رییسی

rahbordemoaser.ir/fa/news/97049

۰۰/۰۵/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">